Silent Powers fläktlösa dator med kopparskum når prototypstadiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

förklara för mig hur dam å jox kan "landa" på skummen ovanifrån när sval luft sugs in underifrån och blåses ut uppåt i samma riktning som varmluft stiger.

är säker på att den inte blir dammig på ovansidan, snarare i botten underifrån.

mina ASIC mining riggar står upp som skortstenar, fläkten i botten suger in svalare luft ned till å kyler flänsarna uppåt i samma riktning som varmluft natruligt stiger. jag har absolut inget dam på mina fänsar.

och något jag lärt mig är att ställa en dator eller liknande låda med fläktar idrekt på golvet är dömt att bli damigt då det tajta avståndet mellan golv och chassie/låda bildar en sug effekt utan dess like.

Därför ställer jag nu mera allt på golvet på någon slags förhöjning. Resultatet är nästan inget damm alls i maskinerna, samt bättre luftgenomströmning i lådorna som resulterar i lite lägre temp och framförallt stabilare temp.

http://s9.postimg.org/tj7etn0zj/IMAG2985.jpg

http://s12.postimg.org/vd0omkpcd/IMAG0394.jpg

Stämmer, sålänge man har datorn igång, men rimligtvis stänger många av sin dator när den inte används, och då finns det inget som håller dammet borta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stämmer, sålänge man har datorn igång, men rimligtvis stänger många av sin dator när den inte används, och då finns det inget som håller dammet borta.

jag stänger bara av min "spel" dator om min sambo är på dåligt humör å gnäller om elräkningen, sen står alla andra maskiner igång.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man nu utgår ifrån att det där är hyffsat nära slutprodukten så kan jag inte låta bli att fundera på hur kylningen kommer påverkas när det landar damm och annat jox ner i kopparskummet. Men det kanske de har en smart lösning på.

Tänkte exakt samma sak. Ska man köpa nytt kopparskum varannan månad eller fungerar det att blåsa rent med tryckluft lite då och då? Känns som att man bara blåser dammet längre in i den med tryckluft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

förklara för mig hur dam å jox kan "landa" på skummen ovanifrån när sval luft sugs in underifrån och blåses ut uppåt i samma riktning som varmluft stiger.

Vad menar du? Den är ju passivt kyld, alltså inget sugande eller blåsande. Mer av ett sakta cirkulerande flöde skulle jag tro, inget som blåser bort dam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag stänger bara av min "spel" dator om min sambo är på dåligt humör å gnäller om elräkningen, sen står alla andra maskiner igång.

Men är det normalfallet? Jag har min hemdator på kanske 10-12 timmar om dagen, och jag kan tänka mig att just den här lille rackaren passar utmärkt som HTPC, och de är väl generellt påslagna ännu kortare tid, så jag tror det kommer bli ett problem.

Skrivet av Shockwave:

Tänkte exakt samma sak. Ska man köpa nytt kopparskum varannan månad eller fungerar det att blåsa rent med tryckluft lite då och då? Känns som att man bara blåser dammet längre in i den med tryckluft.

Skickades från m.sweclockers.com

Då utan är oregelbunden och det liksom är flera "lager" så lär det nog bli så att man bara blåser dammet längre in. Men man kanske kan vända datorn uppochner och doppa skummet i isopropanol eller något. När jag gör rent kylflänsar så tar jag alltid bort fläkten och doppar i vatten. Helt överlägset tryckluft och annat, men det förutsätter förståss att man har en kylare där fläkten enkelt kan kopplas loss.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men är det normalfallet? Jag har min hemdator på kanske 10-12 timmar om dagen, och jag kan tänka mig att just den här lille rackaren passar utmärkt som HTPC, och de är väl generellt påslagna ännu kortare tid, så jag tror det kommer bli ett problem.

Då utan är oregelbunden och det liksom är flera "lager" så lär det nog bli så att man bara blåser dammet längre in. Men man kanske kan vända datorn uppochner och doppa skummet i isopropanol eller något. När jag gör rent kylflänsar så tar jag alltid bort fläkten och doppar i vatten. Helt överlägset tryckluft och annat, men det förutsätter förståss att man har en kylare där fläkten enkelt kan kopplas loss.

varje gång du slår på en dator / tv eller annan aparat som drivs med el så tar den "skada/stryk" aldrig haft så lång levnads tid på datorer som snurrar 24/7 jämfört mot dem som snurrat 12/7. sen drar aparater mer ström vid uppstarts tillfället än om den hade varit påslagen. så dem som stänger av datorn efter sig varje gång de användt den betalar mer i el. men då menar jag givetvis mer än 1 gång om dagen, (ON morgon, OFF kväll.) som min mor, de dagar hon använder sig stänger hon av den när hon går där ifrån om hon inte surfar på hemnet eller liknade å har spännande länkar framme

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men är det normalfallet? Jag har min hemdator på kanske 10-12 timmar om dagen, och jag kan tänka mig att just den här lille rackaren passar utmärkt som HTPC, och de är väl generellt påslagna ännu kortare tid, så jag tror det kommer bli ett problem.

Då utan är oregelbunden och det liksom är flera "lager" så lär det nog bli så att man bara blåser dammet längre in. Men man kanske kan vända datorn uppochner och doppa skummet i isopropanol eller något. När jag gör rent kylflänsar så tar jag alltid bort fläkten och doppar i vatten. Helt överlägset tryckluft och annat, men det förutsätter förståss att man har en kylare där fläkten enkelt kan kopplas loss.

detta koppar skum är inget revolutionerande nyhet i sig, själva kopparskummet har funnits länge till andra saker. och det är inte mjukt som skum. det är hårt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

varje gång du slår på en dator / tv eller annan aparat som drivs med el så tar den "skada/stryk" aldrig haft så lång levnads tid på datorer som snurrar 24/7 jämfört mot dem som snurrat 12/7. sen drar aparater mer ström vid uppstarts tillfället än om den hade varit påslagen. så dem som stänger av datorn efter sig varje gång de användt den betalar mer i el. men då menar jag givetvis mer än 1 gång om dagen, (ON morgon, OFF kväll.) som min mor, de dagar hon använder sig stänger hon av den när hon går där ifrån om hon inte surfar på hemnet eller liknade å har spännande länkar framme

Möjligen om msn har ett kasst nätagg med riktigt hög inrush-current och hårddiskar som saknat "no-toch ramp", men det är ovanligt sedan 80+-certifieringarna blev vanliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

detta koppar skum är inget revolutionerande nyhet i sig, själva kopparskummet har funnits länge till andra saker. och det är inte mjukt som skum. det är hårt.

Ja? Var någonstans tycker du jag antyder att skummet är mjukt? Hårda saker går väl också doppa i vätska. Poängen är att vatten kan tränga in i hålrummen ordentligt och lösa upp dammet, vilket blir svårt att komma åt med bara tryckluft eftersom det inte är en jämn yta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

shit det där är mina specs fast ljudlöst... galet

Permalänk
Medlem

Priset var ju riktigt bra! GTX 760, i7a och 500GB SSD för 6400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

varje gång du slår på en dator / tv eller annan aparat som drivs med el så tar den "skada/stryk" aldrig haft så lång levnads tid på datorer som snurrar 24/7 jämfört mot dem som snurrat 12/7. sen drar aparater mer ström vid uppstarts tillfället än om den hade varit påslagen. så dem som stänger av datorn efter sig varje gång de användt den betalar mer i el. men då menar jag givetvis mer än 1 gång om dagen, (ON morgon, OFF kväll.) som min mor, de dagar hon använder sig stänger hon av den när hon går där ifrån om hon inte surfar på hemnet eller liknade å har spännande länkar framme

Datorer drar inte särskilt mycket mer vid start och startar inte på så lång tid. Stäng av om du är borta från datorn, även en relativt kort stund. http://www.ehow.com/m/about_4693473_much-electricity-does-computer-use.html
Nya datorer tar inte stryk av att stängas av/sättas på. http://www.computerhope.com/issues/ch000390.htm
Det hade varit helt absurt om en dator drog lika mycket på fem minuters uppstart som på tolv timmar utan användning. Viloläge kan kanske hamna nära, men över en natt sparar inte ens det ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

varje gång du slår på en dator / tv eller annan aparat som drivs med el så tar den "skada/stryk" aldrig haft så lång levnads tid på datorer som snurrar 24/7 jämfört mot dem som snurrat 12/7. sen drar aparater mer ström vid uppstarts tillfället än om den hade varit påslagen. så dem som stänger av datorn efter sig varje gång de användt den betalar mer i el. men då menar jag givetvis mer än 1 gång om dagen, (ON morgon, OFF kväll.) som min mor, de dagar hon använder sig stänger hon av den när hon går där ifrån om hon inte surfar på hemnet eller liknade å har spännande länkar framme

Haha tror du det är en bil som ska kallstartas eller?

Datorn tar ingen skada vid start/stopp, den drar inte heller mer för att den startar upp än vad den gör i drift.

En dator som är igång dygnet runt drar betydligt mer än en som sätts på och stängs av.

Jag har haft min nuvarande 3930k sedan den kom, snart 3år sedan, menar du att mina komponenter är halvdöda nu?
Jag sätter på och stänger av cirka 5ggr per dag i genomsnitt, den kanske till och med räknas som stendöd?;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men den här lösningen måste väl vara beroende av den naturliga luftcirkulationen i rummet? Tror det är därför kopparn måste vara exponerad. Undrar vad som händer när den hamnar i en tv-möbel.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

förklara för mig hur dam å jox kan "landa" på skummen ovanifrån när sval luft sugs in underifrån och blåses ut uppåt i samma riktning som varmluft stiger.

är säker på att den inte blir dammig på ovansidan, snarare i botten underifrån.

mina ASIC mining riggar står upp som skortstenar, fläkten i botten suger in svalare luft ned till å kyler flänsarna uppåt i samma riktning som varmluft natruligt stiger. jag har absolut inget dam på mina fänsar.

och något jag lärt mig är att ställa en dator eller liknande låda med fläktar idrekt på golvet är dömt att bli damigt då det tajta avståndet mellan golv och chassie/låda bildar en sug effekt utan dess like.

Därför ställer jag nu mera allt på golvet på någon slags förhöjning. Resultatet är nästan inget damm alls i maskinerna, samt bättre luftgenomströmning i lådorna som resulterar i lite lägre temp och framförallt stabilare temp.

http://s9.postimg.org/tj7etn0zj/IMAG2985.jpg

http://s12.postimg.org/vd0omkpcd/IMAG0394.jpg

På din andra bild stiger den varma luften från den nedre datorn in i den direkt ovanför. Även den översta datorn får varm luft från dom under. Vet inte hur mycket värme dina system genererar så pratar vi några få grader över rumstemperatur är det nog försumbart men det är inte den bästa lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Ser förjävligt ut att ha kopparskummet rätt uppe på datorn. Spelar ingen större roll hur väl det kyler när den ser ut så där (för mig).

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man nu utgår ifrån att det där är hyffsat nära slutprodukten så kan jag inte låta bli att fundera på hur kylningen kommer påverkas när det landar damm och annat jox ner i kopparskummet. Men det kanske de har en smart lösning på.

De räknar väl med att du rengör det som alla andra kylare
(Damm är ju problem i samtliga luftkylare och små partiklar i alla vätskekylare)

Skrivet av AlvarBerglind:

om dem inte sätter på ett skydd utanpå kopparskummet så är jag tveksam hur detta kommer funka i längden. Trodde också att kopparskummet utanpå var bara för att visa hur det såg ut.

Jag tänker mest hur effektivt detta skulle bli med fläktar...

Jo jag oroa mig lite för samma sak. Det går inte att ha husdjur med den i närheten iaf. Tex katter älskar att hoppa upp över allt, och jag tvivlar på att det tål den vikten.

Jag tror dock inte det blir så effektivt med fläktar, mer än möjligtvis lågvarvade, eftersom de tunna "trådarna" inte kan leda vidare mycket värme så snabbt.
Detta problem har man ju löst i vanliga luftkylare med "heatpipes" just för att även ren 100% koppar, leder inte värmen fort nog.

Skrivet av sgtspiff:

Det som egentligen är kul med denna är ju om skummet faktiskt funkar.
Kan inte då konventionella kylare göras av kopparskum?
Mao få en helt passiv dator utan att behöva vara utelämna till deras form och hårdvara?

Frågan är hur ömtåligt det är, för att montera det och skada det tror jag finns risk för. Sen tror jag inte det är vidare effektivt över en viss nivå av flöde (med tex fläkt) innan den inte kan leda mer värme. Därför har de gjort det så pass stort som ett helt chassi, just för att den ska ha nog med yta att fördela det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De räknar väl med att du rengör det som alla andra kylare
(Damm är ju problem i samtliga luftkylare och små partiklar i alla vätskekylare)

Visst, men rengöringen lär ju vara rätt mycket krångligare än för en "traditionell" kylare. Ungefär som att försöka rengöra stålull.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Den ser väldigt vass ut på ytan, det behövs helt klart ett galler eller liknande runt afron.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

ett D.I.Y kitt

Påminner ju inte ens om Svinto, däremot vissa stålsvampar.

Svinto

Stålsvamp:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

När jag gör rent kylflänsar så tar jag alltid bort fläkten och doppar i vatten. Helt överlägset tryckluft och annat, men det förutsätter förståss att man har en kylare där fläkten enkelt kan kopplas loss.

Överlägset my ass, du måste ju montera loss hela kylaren...man monterar ju knappast loss hela kylaren och monterar om varje gång det är dags att få väck lite damm.

Men din metod är säkert bra när man vill göra rent en kylare när man ändå monterat loss den av andra orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Överlägset my ass, du måste ju montera loss hela kylaren...man monterar ju knappast loss hela kylaren och monterar om varje gång det är dags att få väck lite damm.

Men din metod är säkert bra när man vill göra rent en kylare när man ändå monterat loss den av andra orsaker.

Beror väl på hur pass dammigt det är, Men ja, om man ändå byter kylpasta eller moderkort eller något sådant. Och jag menar såklart att det blir överlägset rent, inte att det är överlägset vad gäller bekvämlighet/snabbhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

för jag var så sjukt seriös

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Varför behöver de mer pengar när prototypen är redan färdig?

Antagligen för att de inte får något lån/investerare med sig. Då betalar vi uppstartskostnaderna fabrikerna tar, inköp av material i bulk och formar/pressverktyg etc. innan vi får produkten.

Jag undrar hur lätt konstruktionen är att rengöra och hur lätt den dammar igen. Jag tyckte inte produkten var ful, men man tror inte att det är en dator när man ser den. Hur stadig är det där kopparskummet då? Man vill ju inte trycka ihop konstruktionen av misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Överlägset my ass, du måste ju montera loss hela kylaren...man monterar ju knappast loss hela kylaren och monterar om varje gång det är dags att få väck lite damm.

Men din metod är säkert bra när man vill göra rent en kylare när man ändå monterat loss den av andra orsaker.

Ja va då... när man ändå tar högtryckstvätten och tvättar utemöblerna på verandan kan man väl lika bra ta och rengöra kylaren

...stackars skum...

Permalänk
Medlem

Står klart och tydligt att man behöver rengöra den genom dammsugning för att inte fördärva kyleffekten. Tycker nog inte det verkar konstigare än så.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Siten Hackaday har skrivit om denna kylare/dator och de ställer sig väldigt skeptiska till att den skulle kunna fungera

http://hackaday.com/2014/08/03/behold-the-most-insane-crowdfu...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Siten Hackaday har skrivit om denna kylare/dator och de ställer sig väldigt skeptiska till att den skulle kunna fungera

http://hackaday.com/2014/08/03/behold-the-most-insane-crowdfu...

Verkar ju inte så lovande. Trodde dessutom att de körde via en känd aktör för crowfunding, men har de blivit kickade från en av dem kan man ana ugglor i mossen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Siten Hackaday har skrivit om denna kylare/dator och de ställer sig väldigt skeptiska till att den skulle kunna fungera

http://hackaday.com/2014/08/03/behold-the-most-insane-crowdfu...

Intressanta invändningar... Nåväl, den som lever får se vad det blir.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||