Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem

Patch error

Testade och byta namn på datastoret utan mellan slag utan resultat

~ # esxcli software vib install --maintenance-mode --depot /vmfs/volumes/DataSto
re_3/patch/update-from-esxi5.5-5.5_update01.zip
[MetadataDownloadError]
Could not download from depot at zip:/vmfs/volumes/DataStore_3/patch/update-fro m-esxi5.5-5.5_update01.zip?index.xml, skipping (('zip:/vmfs/volumes/DataStore_3/ patch/update-from-esxi5.5-5.5_update01.zip?index.xml', '', "Error extracting ind ex.xml from /vmfs/volumes/DataStore_3/patch/update-from-esxi5.5-5.5_update01.zip : [Errno 2] No such file or directory: '/vmfs/volumes/DataStore_3/patch/update-f rom-esxi5.5-5.5_update01.zip'"))
url = zip:/vmfs/volumes/DataStore_3/patch/update-from-esxi5.5-5.5_update 01.zip?index.xml
Please refer to the log file for more details.

Permalänk
Medlem

HIttade felet själv jag hade döpt DataStore till Datastore med liter "s" funkade inte men nu funkar det
/vmfs/volumes/DataStore_3/patch/update-fro m-esxi5.5-5.5_update01.zip

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej

Jag har en liten fråga.
Har ett liggande moderkort som heter ASUS M3A79-T Deluxe, tror ni att det klarar VMware vSphere Hypervisor 5.5.
Ville installera och testa den här guiden.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av njanja:

Har ett liggande moderkort som heter ASUS M3A79-T Deluxe, tror ni att det klarar VMware vSphere Hypervisor 5.5.

http://www.vm-help.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=2910

Permalänk
Medlem

Finns det någon "tumregel" för hur många vm gäster man kan köra på en 7200rpm hdd?

Permalänk
Vila i frid

Tumregeln är att disklatensen sätter gränsen för tålamodet.

Själv kör jag de flesta operativen på SSD medans eventuella extradata får ligga på HDD datastore'arna. För hemmabruk är raid0 mest gångbart - huvudsaken du har backup - för uptime är väl inte din prioritet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tumregeln är att disklatensen sätter gränsen för tålamodet.

Själv kör jag de flesta operativen på SSD medans eventuella extradata får ligga på HDD datastore'arna. För hemmabruk är raid0 mest gångbart - huvudsaken du har backup - för uptime är väl inte din prioritet?

jag kör dem viktiga operativsystemen på en 256gb ssd men jag är sugen på att labba lite med windows, hade tänkt typ en win2012 server gäst och några vanliga win 7 gäster

Permalänk
Medlem

Hejsan

Väldig bra tråd and giude. Installerade ECXi 5.5.0 på min nya server som jag köpte igår. Och allt fungerar NÄSTAN som det ska.
Vet inte om det är jag som har missat något, eftersom kan inte få igång raiden. Vill att mina VM ska läggas på raid, men i programmet hittar bara som två separerad hårddiskar.
I BIOS ställde jag som RAID 1.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Väldig bra tråd and giude. Installerade ECXi 5.5.0 på min nya server som jag köpte igår. Och allt fungerar NÄSTAN som det ska.
Vet inte om det är jag som har missat något, eftersom kan inte få igång raiden. Vill att mina VM ska läggas på raid, men i programmet hittar bara som två separerad hårddiskar.
I BIOS ställde jag som RAID 1.

Du behöver ett "riktigt RAID-kort" som stöds av ESXI, kika igenom tråden för förslag. Ställde du in något i BIOS låter det som mer eller mindre mjukvaru-RAID på moderkortet bara, det duger mig veterligen inte.

Permalänk

Intressant! Jag antar att guiden på förstasidan håller än idag trots sina dryga 2 år?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Intressant! Jag antar att guiden på förstasidan håller än idag trots sina dryga 2 år?

Jodå. VMWare är ju uppe i 5.5, men installationen görs på samma sätt

Permalänk
Medlem

Om man har vSphere Client 5.5.0 hur går man då tillväga för att krympa/shrink en virtuell hårddisk/partition för t.ex Debian?
Jag utnyttjar bara ca 14GB men i klienten så tycker den att det används 38GB.
Har raderat en del gamla saker så det är väl därför klienten tycker att själva hårddisken är så stor.
Hårddisken är skapad som en Thin så att den växer när det behövs.

Permalänk
Permalänk
Medlem

om man vill byta server går det göra en kopia på alla vm och esxi installationen och flytta dom till ny server/hårdvara,

isåntfall finns det nån bra guide.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av j.nyberg:

går det göra en kopia på alla vm och esxi installationen och flytta dom till ny server/hårdvara

Enklast är att kopiera VM'arna mha t.ex. WinSCP (aktivera SSH på esxi-hosten) till lokal dator och lägg sen över till den nya.

Permalänk
Medlem

En fråga, kanske konstig men: jag kör spelservrar via win server 2008 r2 och på den en virtuell win xp via vmware.

Men vad är skillnaden mot ovanstående med att köra esx och en virtuell windows server 2008 r2 plus en virtuell win xp?

Fördelar/nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Onboard SATA RAID

Skrivet av njanja:

Hejsan

Väldig bra tråd and giude. Installerade ECXi 5.5.0 på min nya server som jag köpte igår. Och allt fungerar NÄSTAN som det ska.
Vet inte om det är jag som har missat något, eftersom kan inte få igång raiden. Vill att mina VM ska läggas på raid, men i programmet hittar bara som två separerad hårddiskar.
I BIOS ställde jag som RAID 1.

Esxi stödjer inte så kallad "fake raid". Det vill säga samtliga moderkort som har en RAID funktion som hanteras av mjukvara/drivers. Vmware tog bort en hel del(allt) av den supporten, vad man nu har på sin HCL är endast RAID kontrollers som utför/hanterar RAID i hårdvara.

Finns idéer för att komma runt det till exempel här: http://www.v-front.de/2013/11/how-to-make-your-unsupported-sa...

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

En fråga, kanske konstig men: jag kör spelservrar via win server 2008 r2 och på den en virtuell win xp via vmware.

Men vad är skillnaden mot ovanstående med att köra esx och en virtuell windows server 2008 r2 plus en virtuell win xp?

Fördelar/nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

(om du kör win2008, varför inte köra hyper-v direkt?)

Nåja, den stora skillnaden är att ESXi är et bra mycket mindre OS än windows server. Du installerar ESX på burken, oftast på ett usb-minne. Sen sköter du allt via en windowsklient eller en webtjänst. Dubehöver alltså inte slösa minne/cpu-cykler på att ha ett helt windows server os "under" din virtuella burk. Det enda du har är ett par hundra meg linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

(om du kör win2008, varför inte köra hyper-v direkt?)

Nåja, den stora skillnaden är att ESXi är et bra mycket mindre OS än windows server. Du installerar ESX på burken, oftast på ett usb-minne. Sen sköter du allt via en windowsklient eller en webtjänst. Dubehöver alltså inte slösa minne/cpu-cykler på att ha ett helt windows server os "under" din virtuella burk. Det enda du har är ett par hundra meg linux

Jo det låter sunt. Men samma cykler måste ju infinna sig eftersom skillnaden blir 2 virtuella os istället för 1(winxp)
Så den virtuella maskinen win server kör på virtuell hårdvara? Problem blir väl om man krypterar diskarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

En fråga till: Vilken version gäller för asus p9x79 deluxe-3960X. Den har det berömda intel gigabit NIC:et?
5,1 eller 5.5?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

En fråga till: Vilken version gäller för asus p9x79 deluxe-3960X. Den har det berömda intel gigabit NIC:et?
5,1 eller 5.5?

Kör 5.5, borde inte vara några problem.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Kör 5.5, borde inte vara några problem.

Funkar gratis utan licensstrul med sphere?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Funkar gratis utan licensstrul med sphere?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att skaffa en gratis-licens genom att du registrerar dig hos VMWare.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Bra guide, har problem dock.

Hej, klockren guide. Dock blev det en hel del kodande och skit med PowerCLI då mitt moderkort var lite för nytt, hehe.

Men nu till problemet, jag har installerat och konfigurerat allt precis som vanligt, men länken till själva VSphere verkar död, förstår inte.. :>

Jag hittar inte klienten på deras sida heller, alla jävla evaluations skickar mig till Esxi 5.5, vilket jag redan har. Jag vill ha VSphere!

Permalänk
Medlem
Skrivet av collielol:

Hej, klockren guide. Dock blev det en hel del kodande och skit med PowerCLI då mitt moderkort var lite för nytt, hehe.

Men nu till problemet, jag har installerat och konfigurerat allt precis som vanligt, men länken till själva VSphere verkar död, förstår inte.. :>

Jag hittar inte klienten på deras sida heller, alla jävla evaluations skickar mig till Esxi 5.5, vilket jag redan har. Jag vill ha VSphere!

Är det vSphere Client du vill ha?
http://vsphereclient.vmware.com/vsphereclient/1/6/1/8/0/7/1/V...

Permalänk
Medlem

Är det någon som har uppdaterat till 5.5.0 update 2 än?

Jag vet inte om jag vågar, tydligen ska man kunna köra version 10 VMs med vClient nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Är det någon som har uppdaterat till 5.5.0 update 2 än?

Jag vet inte om jag vågar, tydligen ska man kunna köra version 10 VMs med vClient nu?

Om jag har förstått det rätt så kan du nu (räcker med att du endast laddar ner VSphere Client Update 2) redigera dina VMs som kör Version 10. Dock så kan du endast redigera de vanliga funktionerna som finns med Version 8. Alla nya funktioner med Version 10 går fortfarande att endast redigera via vCenter Server som tidigare.

Visa signatur

Workstation: Maximus VIII Gene Intel Core i7-6700K Corsair Dominator 16GB Asus Strix 1080 OC Samsung 970 Evo NVMe 500GB Samsung 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Är det någon som har uppdaterat till 5.5.0 update 2 än?

Jag vet inte om jag vågar, tydligen ska man kunna köra version 10 VMs med vClient nu?

Du kan lugnt uppgradera till 5.5 U2. Kör du med senaste klienten kan du köra med VM v10 efteråt. Du kan få ett felmeddelande om begränsade funktioner men det fungerar ändå.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Hej! Först vill jag tacka för en väldigt bra skriven och tydlig guide (Y). Jag har några nybörjarfrågor:

Hårdvara idag:
Processor: Intel Xeon E3-1265lv3
Moderkort: Supermicro x10sat
Minne: 16GB DDR3 PC10600 1333MHz ECC
Raidkort: Rocketraid 2760 (24p)
Grafik: Processorns inbyggda.

1. Idag så har jag en server som bara kör ett OS utan någon form av VM. Jag köpte alla delar (förutom raidkortet) med tanke på att jag en dag skulle vilja virtualisera. Jag har också ett raidkort som jag inte kör raid på, dvs alla diskar körs var för sig. Det är inget som kommer att ändras som det ser ut nu då alla diskar har en identisk disk som sitter i en annan dator.
Det jag undrar är om man måste installera drivrutiner i Esxi för exempelvis raidkort eller om man gör det i varje virtuell maskin?
2. Kan man komma åt en fysisk hårddisk från flera olika VM:s och använda den samtidigt (självklart med någon form av prestandaförlust)?
3. Finns det någon annan här som sitter med ett rocketraid och VM:s som kan ge lite info om ifall det fungerar tillfredsställande?
4. Hur fungerar det med ip-adresser, jag tilldelar mina datorer fasta ip-adresser via routern idag. Kommer varje VM att se ut som en egen dator på nätverket eller jobbar man bara mot ip-adressen i Esxi?