Datorn bootar med iGPU (HD4600) istället för R9 290

Permalänk

Datorn bootar med iGPU (HD4600) istället för R9 290

Hej,

Min rigg består av följande delar:

Asus z87-a
Intel 4770k
Radeon R9 290
Dell u2913wm (@75hz)
Win 8

På senaste tiden har datorn börjat bete sig underligt. Allt fungerar när jag bootar upp men skärmen får ingen bild. För att få bild måste jag koppla in dvi-sladden i den integrerade dvi-porten istället för i mitt 290. Det verkar alltså som om moderkortet väljer att använda den integrerade gpun (Intel HD4600) istället för mitt externa grafikkort.

Jag har hållt på fram och tillbaka och försökt lösa problemet. Jag har disableat HD4600 i enhetshanteraren, stängt av iGPU i bios, provat olika pcie-portar, olika sladdar, osv. Igår clearade jag CMOS och uppdaterade till senaste bios. Då fick jag bild från mitt 290 och det gick att spela BF4 med stabil fps i några timmar. Jag trodde att allting var löst och det verkade alltså inte vara något fel på grafikkortet.

När jag startade datorn igen imorse så återkom samma problem. Datorn bootar men ger ingen bild. När jag drar ut dvi-sladden från grafikkortet och stoppar in den i moderkortet så får jag direkt bild till skärmen (visserligen i 1920x1080, men ändå).

Vad är det som kan vara fel? Det känns som om jag har försökt det mesta...

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa graffakortet i en annan burk för att se om fenomenet även uppstår där?
Alternativt testa med annan anslutning till skärmen (hdmi, DP) eller annan skärm.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vi behöver också nätaggets märke modell (serie) och ålder.

Använder du nån strömadaptrar mellan nätagg och grafikkort?
Säker på att du inte sätter in grafikkortet snett/dåligt?

Ta ut grafikkortet och dra ur strömkabeln från datorn innan du försöker nollställa bios igen ordentligt. Ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Om det funkar går du in i bios, ställer in det du känner igen OCH sparar.

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera bios på moderkortet, tror du måste ha nyare än version 1203.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Har du möjlighet att testa graffakortet i en annan burk för att se om fenomenet även uppstår där?
Alternativt testa med annan anslutning till skärmen (hdmi, DP) eller annan skärm.

Jag har bara en dator här i lägenheten, men jag skulle kunna testa grafikkortet hos en polare. Bra tips!

Skrivet av panpo98:

Vi behöver också nätaggets märke modell (serie) och ålder.

Använder du nån strömadaptrar mellan nätagg och grafikkort?
Säker på att du inte sätter in grafikkortet snett/dåligt?

Ta ut grafikkortet och dra ur strömkabeln från datorn innan du försöker nollställa bios igen ordentligt. Ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Om det funkar går du in i bios, ställer in det du känner igen OCH sparar.

Nätagget är ett Corsair 850W Gold som är ca 7-8 månader gammalt.

Ingen strömadapter mellan psu och grafikkort. Jag tror inte att grafikkortet sitter snett eller dåligt. Innan detta har det fungerar felfritt i ett halvår minst. Och jag kunde som sagt lira BF4 igår tills jag startade om datorn och iGPU kickade igång igen.

Nollställt bios har jag redan testat. Jag ställer in att pcie ska användas som primär gpu men när jag trycker spara och starta om så går den tilllbaka till igpu. Skulle kunna testa att nollställa bios igen iofs.

Skrivet av Heinel:

Testa uppdatera bios på moderkortet, tror du måste ha nyare än version 1203.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har provat lite olika versioner av bios. Just nu kör jag den senaste (2000-nånting).

Permalänk
Medlem

Finns dina BIOS ändringar kvar efter att du har stängt av och startat upp datorn igen? Annars kan du prova att byta ut batteriet på moderkortet. För det är väl det som ser till att BIOS-ändringar sparas (om jag har fel ber jag om ursäkt).

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Skrivet av iPicks:

Finns dina BIOS ändringar kvar efter att du har stängt av och startat upp datorn igen? Annars kan du prova att byta ut batteriet på moderkortet. För det är väl det som ser till att BIOS-ändringar sparas (om jag har fel ber jag om ursäkt).

Nej, ändringarna finns inte kvar när jag startar om. Om jag går in i BIOS igen så ser jag att den här ändrat tillbaka GPU-prioriteten från pcie till igpu. Skulle det hjälpa att sätta i ett nytt batteri alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullstah:

Nej, ändringarna finns inte kvar när jag startar om. Om jag går in i BIOS igen så ser jag att den här ändrat tillbaka GPU-prioriteten från pcie till igpu. Skulle det hjälpa att sätta i ett nytt batteri alltså?

Hur är det med andra bios inställningar om du ändrar dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krullstah:

Nej, ändringarna finns inte kvar när jag startar om. Om jag går in i BIOS igen så ser jag att den här ändrat tillbaka GPU-prioriteten från pcie till igpu. Skulle det hjälpa att sätta i ett nytt batteri alltså?

Jag har haft det problemet själv. Mina ändringar sparades inte och efter ett test med spänningsprovaren så var batteriet helt dött. Jag bytte ut det och sedan var allt frid och fröjd.
Det kanske finns en annan orsak men hur som helst kanske det ändå är dags att byta batteriet snart (vem vet).

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.