Adata lanserar DDR4-minnen för Haswell-E

Permalänk
Melding Plague

Adata lanserar DDR4-minnen för Haswell-E

Minnesmakaren Adata rustar upp inför lanseringen av Intel Haswell-E och lanserar de första konsumentorienterade DDR4-minnena med en betydligt högre prislapp än dagens DDR3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer vi se 16GB moduler på DDR4? Det är väl bara en tidsfråga innan folk vill ha någorlunda bra arbetsstationer i m-ITX format (två minnes-slottar). 32GB (2*16) borde räcka till vissa tyngre arbeten.

Körde A-data mycket på i början av DDR2-tiden då det ibland var billigare att köpa utomlands där det är vanligare än här vad jag uppfattar det som. Ser mest SSD från A-data i svenska butiker och inte så mycket ram.

Permalänk
Medlem

Får se hur mycket som hinner dyka upp innan september då. Vill se 2400mhz-minnen 8GB på < CL10 för under 2k så är jag glad. Lär väl dock inte hända :c

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Kommer vi se 16GB moduler på DDR4? Det är väl bara en tidsfråga innan folk vill ha någorlunda bra arbetsstationer i m-ITX format (två minnes-slottar). 32GB (2*16) borde räcka till vissa tyngre arbeten.

Finns redan!

Crucial DDR4 PC17000/2133MHz ECC Reg CL15 16GB (CT16G4RFD4213)

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pudeln:

Kommer vi se 16GB moduler på DDR4? Det är väl bara en tidsfråga innan folk vill ha någorlunda bra arbetsstationer i m-ITX format (två minnes-slottar). 32GB (2*16) borde räcka till vissa tyngre arbeten.

Körde A-data mycket på i början av DDR2-tiden då det ibland var billigare att köpa utomlands där det är vanligare än här vad jag uppfattar det som. Ser mest SSD från A-data i svenska butiker och inte så mycket ram.

Det var ju en av de stora grejerna med DDR4 att man kunde öka minnesbandbredden, jag hoppas på att vi får inte bara högre kapaciteter på vanliga stickor utan även en ny standard med minnes"stacks" med staplade minnesmoduler.

16GB finns ju även i DDR3 och även stöds av standarden men marknaden är så liten att de endast finns som ECC minnen till servrar och priset är rätt saftigt.

Skrivet av WoG:

Får se hur mycket som hinner dyka upp innan september då. Vill se 2400mhz-minnen 8GB på < CL10 för under 2k så är jag glad. Lär väl dock inte hända :c

Det dröjer nog mycket mycket länge innan något sådant skulle kunna dyka upp, pga den lägre spänningen så måste man ha lösare latenser på DDR4 och de som kan räkna lite inser ju att DDR4 inte bara är dyrare i dagsläget utan även långsammare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns det någon större fördel med DDR4 för den vanliga användaren och är det värt att köpa?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Förstår inte. Om det är samma Hastighet som på DDR3, vad är då fördelen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Quote "Det innebär en klockfrekvens på 2 133 MHz, timingen CL15 och spänningen 1,2 volt."

CL15...

Japp jag lär ju vänta 1år eller så tills dom fått ner siffrorna lite mera.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

CL15 :/. Tur att jag inte har något behov av haswell-e och ddr4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Förstår inte. Om det är samma Hastighet som på DDR3, vad är då fördelen?

DDR4 2133 är motsvarigheten till 1066 / 1333 minnen i ddr3 dvs. Instegs hastigheten.

Var samma sak med ddr2, De värsta ddr2 minnena var snabbare än de "vanliga" ddr3 stickorna.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Kommer vi se 16GB moduler på DDR4? Det är väl bara en tidsfråga innan folk vill ha någorlunda bra arbetsstationer i m-ITX format (två minnes-slottar). 32GB (2*16) borde räcka till vissa tyngre arbeten.

Ja. 32, 64 och 128 borde också komma. Förhoppningsvis inte enbart ecc/reg dock.

Jag har suktat efter åtminstone 2 x 16 GB länge nu, och har väntat och väntat och väntat på ddr4.

Skrivet av DavidtheDoom:

16GB finns ju även i DDR3 och även stöds av standarden men marknaden är så liten att de endast finns som ECC minnen till servrar och priset är rätt saftigt.

Minns jag rätt så är priset för 16GB ddr3 ecc/reg inte så farligt, jag tror det ligger i ungefär samma nivå som vanlig ddr3 per GB (eller åtminstone var det så när jag kollade på Prisjakt senast). Skulle ha köpt för länge sedan om det fanns vettiga itx-moderplankor med ecc/reg-stöd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

de som kan räkna lite inser ju att DDR4 inte bara är dyrare i dagsläget utan även långsammare.

Japp, men majoriteten av konsumenterna kan inte räkna. Dom tänker bara Zomg! DDR4 måste ju vara bättre än DDR3!!!11one

En annan vinkel är ju också att DDR4 trots allt kanske är snabbare än deras gamla minnen, plus att folk helt enkelt gillar att ha det nyaste som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det var ju en av de stora grejerna med DDR4 att man kunde öka minnesbandbredden, jag hoppas på att vi får inte bara högre kapaciteter på vanliga stickor utan även en ny standard med minnes"stacks" med staplade minnesmoduler.

16GB finns ju även i DDR3 och även stöds av standarden men marknaden är så liten att de endast finns som ECC minnen till servrar och priset är rätt saftigt.

Det dröjer nog mycket mycket länge innan något sådant skulle kunna dyka upp, pga den lägre spänningen så måste man ha lösare latenser på DDR4 och de som kan räkna lite inser ju att DDR4 inte bara är dyrare i dagsläget utan även långsammare.

Den som kan "räkna" lite inser att man inte köper Ecc 2133 mhz minnen till den nya riggen utan kör på högre hastigheter utan server funktioner.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är så pass dyrt, dom flesta har ju inte användning av mer än 8gb (undantag finns givetvis). Så är man bara ute efter 8gb och inte mer känns ju 13-1400:- helt rimligt...tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Den som kan "räkna" lite inser att man inte köper Ecc 2133 mhz minnen till den nya riggen utan kör på högre hastigheter utan server funktioner.

Den här nyhetsartikeln handlar om vanliga dödliga minnen utan ecc. Inga "serverfunktioner" men fortfarande svindyrt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

DDR4 2133 är motsvarigheten till 1066 / 1333 minnen i ddr3 dvs. Instegs hastigheten.

Var samma sak med ddr2, De värsta ddr2 minnena var snabbare än de "vanliga" ddr3 stickorna.

Räknar man på det så hänger inte 2133 CL15 med 1333 CL9 ens. (CAS/Frekvens) x 2000

1333Mhz CL9 = 13,50ns (och jag törs lova att det knappt finns några minnen som inte fixar CL9 @1600Mhz eller mer även om dom är lågt speccade)
2133Mhz CL15 = 14,06ns

Tror jag behåller mina 2400Mhz CL7 ett tag till

Det är ju inget annat än vansinne att köpa så fruktansvärt värdelösa moduler till hutlösa priser, ska man ha haswell-E är det ju bättre att vänta tills vettiga minnen dyker upp.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Kommer vi se 16GB moduler på DDR4? Det är väl bara en tidsfråga innan folk vill ha någorlunda bra arbetsstationer i m-ITX format (två minnes-slottar). 32GB (2*16) borde räcka till vissa tyngre arbeten.

Körde A-data mycket på i början av DDR2-tiden då det ibland var billigare att köpa utomlands där det är vanligare än här vad jag uppfattar det som. Ser mest SSD från A-data i svenska butiker och inte så mycket ram.

Haswell-E i m-ITX? Tror Haswell-E måste ha minst 4 DIMM slots annars kan man inte köra quad channel.

Skrivet av WoG:

Får se hur mycket som hinner dyka upp innan september då. Vill se 2400mhz-minnen 8GB på < CL10 för under 2k så är jag glad. Lär väl dock inte hända :c

Det är ju helt kass, genomsnittlig prestanda. Inget under 3000Mhz duger, men var lugn, utecklingen går enormt fort på minnes fronten. I synnerhet i början av en ny generation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Ja. 32, 64 och 128 borde också komma. Förhoppningsvis inte enbart ecc/reg dock.

Jag har suktat efter åtminstone 2 x 16 GB länge nu, och har väntat och väntat och väntat på ddr4.

Minns jag rätt så är priset för 16GB ddr3 ecc/reg inte så farligt, jag tror det ligger i ungefär samma nivå som vanlig ddr3 per GB (eller åtminstone var det så när jag kollade på Prisjakt senast). Skulle ha köpt för länge sedan om det fanns vettiga itx-moderplankor med ecc/reg-stöd.

Vad tror du har att vinna på ddr4 egentligen?

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ja. 32, 64 och 128 borde också komma. Förhoppningsvis inte enbart ecc/reg dock.

Jag har suktat efter åtminstone 2 x 16 GB länge nu, och har väntat och väntat och väntat på ddr4.

Minns jag rätt så är priset för 16GB ddr3 ecc/reg inte så farligt, jag tror det ligger i ungefär samma nivå som vanlig ddr3 per GB (eller åtminstone var det så när jag kollade på Prisjakt senast). Skulle ha köpt för länge sedan om det fanns vettiga itx-moderplankor med ecc/reg-stöd.

Lär inte komma några haswell-E brädor i m-itx, och haswell-E måste ha 4 DIMM slots för att kunna köra quad channel.

Men nästa generation av mainstream plattformen från intel lär väl ha DDR4 när den nu kommer, och då kanske det finns halv vettiga DDR4 moduler också.

Permalänk
Medlem

Synd att det bara funkar med ddr4 i Haswell-E. "entusiastklass" med den latensen... jodutack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det var ju en av de stora grejerna med DDR4 att man kunde öka minnesbandbredden, jag hoppas på att vi får inte bara högre kapaciteter på vanliga stickor utan även en ny standard med minnes"stacks" med staplade minnesmoduler.

16GB finns ju även i DDR3 och även stöds av standarden men marknaden är så liten att de endast finns som ECC minnen till servrar och priset är rätt saftigt.

Det dröjer nog mycket mycket länge innan något sådant skulle kunna dyka upp, pga den lägre spänningen så måste man ha lösare latenser på DDR4 och de som kan räkna lite inser ju att DDR4 inte bara är dyrare i dagsläget utan även långsammare.

Två frågor: ECC skyddar alltså informationen, men hur stor är prisskillnaden mot om det skulle vara avstängt, och vad är poängen med det egentligen?

Vad är det som stoppar DDR4 från att tillverkas för att köra i 1.5/1.65v på bra latens och hög hertz?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Två frågor: ECC skyddar alltså informationen, men hur stor är prisskillnaden mot om det skulle vara avstängt, och vad är poängen med det egentligen?

Vad är det som stoppar DDR4 från att tillverkas för att köra i 1.5/1.65v på bra latens och hög hertz?

Utvecklingen. DDR4 är nytt, när DDR3 kom så var det samma sak. DDR2 var snabbare ett bra tag innan DDR3 kom ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Räknar man på det så hänger inte 2133 CL15 med 1333 CL9 ens. (CAS/Frekvens) x 2000

1333Mhz CL9 = 13,50ns (och jag törs lova att det knappt finns några minnen som inte fixar CL9 @1600Mhz eller mer även om dom är lågt speccade)
2133Mhz CL15 = 14,06ns

Tror jag behåller mina 2400Mhz CL7 ett tag till

Det är ju inget annat än vansinne att köpa så fruktansvärt värdelösa moduler till hutlösa priser, ska man ha haswell-E är det ju bättre att vänta tills vettiga minnen dyker upp.

De ger fortfarande högre bandbredd. Men nej det är givetvis bättre och vänta tills bättre moduler dyker upp vilket det lär göra till releasen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den här nyhetsartikeln handlar om vanliga dödliga minnen utan ecc. Inga "serverfunktioner" men fortfarande svindyrt.

Klart det är dyrare. Så är det med ny teknik men faktum kvarstår att de är instegs hastigheter de värre stickorna ska ligga över 4 Ghz.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vad är det som stoppar DDR4 från att tillverkas för att köra i 1.5/1.65v på bra latens och hög hertz?

För att DDR4 är utvecklat enligt JEDEC standarden och då måste de följa standardiseringen. Här kan du läsa mer: http://www.jedec.org/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

De ger fortfarande högre bandbredd. Men nej det är givetvis bättre och vänta tills bättre moduler dyker upp vilket det lär göra till releasen.

Är inte helt insatt i alla tekniska skillnader ännu men vet att burst acess osv ska vara snabbare. Bandbredden bör vara den samma då bus bredden är den samma fortfarande.

Kollar man specs. så verkar ju fö. 16Gb moduler vara det största som kommer finnas(bortsett från ECC och server) Och DDR4 verkar bara kunna köra en minnes modul per kanal. Så en haswell-E bräda bör ha 4 slots bara, det är ju ganska tråkigt då man inte kan uppgradera med mer minne om man vill köra quad channel. Och mainstream brädor bör isf bara ha två slots förutsatt att det är dual channel.

En fördel prestanda mässigt då access tiden blir bättre, men känns ju inte speciellt flexibelt.

"Furthermore, DDR4 drastically changes the memory physical interface, replacing the multi-drop bus topology with a point-to-point interface that requires each channel in the memory controller to be connected to a single module. As a result, platforms designed with newer DDR4 memory technology will require new chipsets, thus potentially increasing risk exposure for design and verification."

http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1280343

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TheWolfbane:

Quote "Det innebär en klockfrekvens på 2 133 MHz, timingen CL15 och spänningen 1,2 volt."

CL15...

Japp jag lär ju vänta 1år eller så tills dom fått ner siffrorna lite mera.

Och CL ska tydligen inte göra mycket skilland på X99 så chilla innan vi vet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Och CL ska tydligen inte göra mycket skilland på X99 så chilla innan vi vet.

Läs länken i inlägget ovanför ditt, mkt intressant info om DDR4. Timingsen funkar lite annorlunda.

Generellt vid ett generations skifte brukar det ta upp till ett år innan den nyare DDR generationen är mkt snabbare än den gamla. Då ett år från lansering, tar ju ett tag mellan lansering och att folk faktiskt sitter på prylarna.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thereal_twisted:

Läs länken i inlägget ovanför ditt, mkt intressant info om DDR4. Timingsen funkar lite annorlunda.

Generellt vid ett generations skifte brukar det ta upp till ett år innan den nyare DDR generationen är mkt snabbare än den gamla. Då ett år från lansering, tar ju ett tag mellan lansering och att folk faktiskt sitter på prylarna.

Tack

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad tror du har att vinna på ddr4 egentligen?

Mer minne, som jag skrev. Jag har bara 2st 8GB nu, jag vill ha 2st 16GB. Minst. Pga virtuella maskiner. Itx-moderkort.

Skrivet av thereal_twisted:

Lär inte komma några haswell-E brädor i m-itx, och haswell-E måste ha 4 DIMM slots för att kunna köra single channel.

Men nästa generation av mainstream plattformen från intel lär väl ha DDR4 när den nu kommer, och då kanske det finns halv vettiga DDR4 moduler också.

Vore skoj med itx Haswell-E, även om poängen med många pci-e-kanaler då går fullständigt förlorad, så risken är överhängande att det aldrig kommer något sådant moderkort som du säger.

Så jag fortsätter vänta på mainstream ddr4-stöd. Ser gärna att 16GB-moduler utan ecc/reg tittar fram väldigt snart dock, så jag slipper vänta även på dem.

Visa signatur

5950X, 3090