SSD - Värt Eller Ovärt?

Permalänk
Skrivet av kalln:

Jo, men jag vill inte spendera mer än 700-800spänn då jag har en budget för mat, klädet o dylikt.
Och även om det kanske tar 5-10 sekunder längre tid att starta upp windows, well fine let it be.
Har råd att köpa en ny SSD var tredje år om den nu skulle bli seg eller dö efter garantin.

ehheeh så länge den den inte är så seg att Windows släpar sig fram och du får ryckiga upplevelse, så ska det vara lugnt tro mig det är inget kul, när man går ut på nätet och hela tiden låser sig webbläsaren i 5/10 sek. Speciellt om man ser en youtube video är ingen fröjd. Men enligt spexen ska din vara betydligt bättre än den jag tog upp i tråden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

haft 4 SSDS under 4 års tid och INGEN har överhuvudtaget krånglat än men äger endast en sandforce baserad SSD som köptes för 2 år sedan som sitter i en gammal laptop

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Jacob Fanboy

Om det var så att man skulle behöva köpa ny SSD vartannat år så är det värt.

Lånar tråden lite: Min andra disk (har en SSHD 1TB) som jag har mina spel installerade på börjar ge upp, kör OS:et på två stycken 840 EVO 250GB i raid 0. Bör jag köpa en till 250GB EVO och slänga med i raiden, eller köra på en mekanisk? Vad skulle ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

så något som detta?
700:- är inte så mycket även om den skulle gå sönder efter att garantin har gått ut.
Verkar ha fått väldigt bra omdömen med. Har dock precis beställt min dator men kommer nog att köpa en SSD när jag har pengar eftersom det verkar som jag endast har hört bullshit.

Köp!!!!!!!!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk

Har haft en som dött för mig av ett 10tal jag ägt/äger, det var min första en ocz core 64GB, den var fan sämre än en mekanisk hårddisk, systemet frös å hade sig, men den hade mini usb anslutning med så körde den som extern ett tag tills den dog, då blev jag fan glad för då kunde jag slänga den med gott samvete
Så länge du inte fyller ssdn till bredden så kommer alltid datorn kännas mycket rappare, även över tid, borde vara standard i nya datorer idag.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Har haft 6 st SSD , dem enda som pajjat är BÅDA mina OCZ diskar jag köpte. Nu kör jag bara Samsung och Intel, ALDRIG haft problem med dessa , juste sen har jag en Corsair Force 3 som jag köpte för snart 4 år sen som tuffar på också som tåget !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hade en Intel x25-M 80GB som dog på mig. Den var installerad i min HP Z800-workstation på jobbet så det var verkligen en opassande död och med den så släcktes mitt överfyllda förtroende på att Intel's SSD:er var av perfektion. Men jag är i tydlig minoritet, för de flesta verkar Intel's SSD:er fungera fint.

Har en Samsung 830, 840 Pro och en 840 EVO som jag inte upplevt några problem med.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

OCZ är överrepresenterade när det gäller trasiga diskar.

Jag har 7 SSD och hat haft en som dött tvärt efter 2 år, det var en Corsair Force 120 GT som satt i en raid.
Har två Kingston V+ 100 64GB från 2010 som körts i raid 0 sedan dag ett, ingen TRIM och dom håller än trots enorma mängder data skrivet på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haft 5st totalt varav två är kvar i min ägo (sålde de andra pga platsbrist i burken). SSD is life!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Min SSD rullar på fint

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt klarat mig utan min SSD.

Har man strippat ner/optimerat sitt operativsystem och har bra komponenter, startar program och windows tillräckligt fort ändå.

Det jag gillar mest med SSD är att om man öppnar> stänger program fort (typ startar fel program) så blir det inget strul med "XXX (programmet) svarar inte" och man får stänga ner genom aktivitetshanteraren (hände med HDD ofta som fan för mig när jag startade och stängde ner program 'för fort')

Det är även gött att man kan starta upp program snabbt efter omstart, om man har lite OCD som mig- jag måste starta om datorn flera gånger per dag...bara om jag ändrar något litet i ett program eller gör någon uppdatering.

Sedan är det ju inte direkt mycket pengar, om man ändå ska lägga ut 10-15 tusen på en sprillans ny dator. Kan likväl slå till med en SSD. Eller kan man köpa en lite dyrare komponent (typ bättre CPU kylare, så man kan klocka lite högre).

Permalänk

Köpte min 80GB intel SSD för väldigt länge sen, minns ifaktiskt inte hur länge sen, men säkert 8-10 år sen och då betalde jag 2500 för den och tyckte det var den bästa uppgradering jag någonsin gjort. Enligt Intel SSD Toolbox så har den över 90% livslängd kvar.
Idag när priserna har sjunkit så mycket är det bara idotiskt att INTE köpa en SSD till sitt system.

Permalänk
Medlem

Byggde min dator i april 2010 utan SSD. Min Samsung Spinpoint F3 går fortfarande som en klocka. Aldrig haft några problem. Vid nästa inköp, d.v.s. när datorn pajar, lär det visst bli en SSD, för att jag vill prova. Jag har dock väldigt spartanska vanor - surf, skrivjobb och streaming - och har aldrig känt att hårddisken sinkat mig. Det var snarare idiotiskt av mig att köpa så pass dyra delar av ren nynördighet. Alla gånger man måste vänta för att nåt skit på nätet inte laddar snabbt nog är i vilket fall som helst klart värre än att uppstarten av datorn kortas från fem till en minut, när den ändå står på dygnet runt sex dagar i veckan (ja, det är säkert onödigt men av vidskepelse låter jag den faktiskt vila en natt i veckan). Sen finns det som framgår i tråden här andra fördelar också med en SSD, men förutsatt att man inte spelar prestandakrävande spel så kan väl ingen i ärlighetens namn vara så stressad att den aningen snabbare uppstarten av vare sig program eller boot är giltiga skäl att satsa på SSD? Att vara tekniknörd är okej, rent av det giltigaste skälet av alla att vilja uppgradera ofta, men att vinna några sekunder här och där när man ändå ska arbeta länge vid datorn? Det låter som ett svepskäl.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Byggde min dator i april 2010 utan SSD. Min Samsung Spinpoint F3 går fortfarande som en klocka. Aldrig haft några problem. Vid nästa inköp, d.v.s. när datorn pajar, lär det visst bli en SSD, för att jag vill prova. Jag har dock väldigt spartanska vanor - surf, skrivjobb och streaming - och har aldrig känt att hårddisken sinkat mig. Det var snarare idiotiskt av mig att köpa så pass dyra delar av ren nynördighet. Alla gånger man måste vänta för att nåt skit på nätet inte laddar snabbt nog är i vilket fall som helst klart värre än att uppstarten av datorn kortas från fem till en minut, när den ändå står på dygnet runt sex dagar i veckan (ja, det är säkert onödigt men av vidskepelse låter jag den faktiskt vila en natt i veckan). Sen finns det som framgår i tråden här andra fördelar också med en SSD, men förutsatt att man inte spelar prestandakrävande spel så kan väl ingen i ärlighetens namn vara så stressad att den aningen snabbare uppstarten av vare sig program eller boot är giltiga skäl att satsa på SSD? Att vara tekniknörd är okej, rent av det giltigaste skälet av alla att vilja uppgradera ofta, men att vinna några sekunder här och där när man ändå ska arbeta länge vid datorn? Det låter som ett svepskäl.

Det handlar om att datorn känns sådär tio år modernare just för att allt går mycket rappare, vissa saker går otroligt mycket fortare, som att öppna en mapp bilder från min systemkamera och vänta på tumnaglarna går nog 40ggr så fort som innan. Allt flyter på ett annat vis, det handlar kanske bara om tiondelar ibland men det kan bara avgörande för om datorn ska känns rapp eller slö.

Men det finns två typer av användare, de som inte behöver SSD och de som vet skillnaden och inte vill vara utan.

Att inte skaffa SSD när man bygger dator är det dummaste man kan spara pengar på när man ändå köper delar, bättre med sämre processor t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det handlar om att datorn känns sådär tio år modernare just för att allt går mycket rappare, vissa saker går otroligt mycket fortare, som att öppna en mapp bilder från min systemkamera och vänta på tumnaglarna går nog 40ggr så fort som innan. Allt flyter på ett annat vis, det handlar kanske bara om tiondelar ibland men det kan bara avgörande för om datorn ska känns rapp eller slö.

Men det finns två typer av användare, de som inte behöver SSD och de som vet skillnaden och inte vill vara utan.

Att inte skaffa SSD när man bygger dator är det dummaste man kan spara pengar på när man ändå köper delar, bättre med sämre processor t ex.

Du har förmodligen helt rätt om det sista. Jag har gått och väntat på en diskkrasch i fyra år och inte intresserat mig för teknikutvecklingen. Har dock på känn att det börjar bli dags att nörda ner sig igen snart. Numera får man tydligen 250 GB för en tusenlapp. Det var väl ungefär vad 40 GB kostade 2010. Så jag kommer tveklöst köpa en när det blir dags. Vilket är snart även om jag slipper diskkrasch. En NAS blir det också.

Sen är känslan förstås väldigt viktig för hur stressad man kan bli när man väl sitter där och förbannar lagg, även om man förnuftigt sett hade klarat sig utan några extra minuter här och där. Allt som reducerar kortisolnivåerna är en vinstaffär!

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Byggde min dator i april 2010 utan SSD. Min Samsung Spinpoint F3 går fortfarande som en klocka. Aldrig haft några problem. Vid nästa inköp, d.v.s. när datorn pajar, lär det visst bli en SSD, för att jag vill prova. Jag har dock väldigt spartanska vanor - surf, skrivjobb och streaming - och har aldrig känt att hårddisken sinkat mig. Det var snarare idiotiskt av mig att köpa så pass dyra delar av ren nynördighet. Alla gånger man måste vänta för att nåt skit på nätet inte laddar snabbt nog är i vilket fall som helst klart värre än att uppstarten av datorn kortas från fem till en minut, när den ändå står på dygnet runt sex dagar i veckan (ja, det är säkert onödigt men av vidskepelse låter jag den faktiskt vila en natt i veckan). Sen finns det som framgår i tråden här andra fördelar också med en SSD, men förutsatt att man inte spelar prestandakrävande spel så kan väl ingen i ärlighetens namn vara så stressad att den aningen snabbare uppstarten av vare sig program eller boot är giltiga skäl att satsa på SSD? Att vara tekniknörd är okej, rent av det giltigaste skälet av alla att vilja uppgradera ofta, men att vinna några sekunder här och där när man ändå ska arbeta länge vid datorn? Det låter som ett svepskäl.

Grejen är att alla de där små sekundrarna precis överallt, hela tiden bygger på så mycket, SÄRSKILT när man just sitter länge vid datorn och jobbar, surfar eller spelar. Det är så skönt när varenda sak man gör som läser/skriver lite snabbas upp.

Det är lika gott skäl som att skaffa snabbare delar i övrigt, CPU, GPU m.m. Det blir inte alltid stora skillnader, men de skillnaderna märks ju hela tiden

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

SSD är värt som fan, men personligen häller jag hellre pengarna över GPU istället.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Grejen är att alla de där små sekundrarna precis överallt, hela tiden bygger på så mycket, SÄRSKILT när man just sitter länge vid datorn och jobbar, surfar eller spelar. Det är så skönt när varenda sak man gör som läser/skriver lite snabbas upp.

Då är du extremt snabb vid datorn, eller jag ovanligt seg, vilket jag dock betvivlar när jag kommer igång och spottar ur mig text. Rättare sagt: om jag jobbar i Word så är ju knappast fönsterväxlingarna det som tar tid. Även om jag verkligen maxar och hela tiden försöker pricka rätt med muspekaren inom loppet av hundradelar mellan redigeringar och flikbyten och allt man jobbar med, så känner jag mig aldrig hindrad av att datorn är för långsam. Inte ens när jag bygger databas med MySQL känner jag mig begränsad av diskens prestanda. Det är egentligen bara de få sekunderna när programmet startar som kan vara lite dryga när man har brådis. Men det är möjligt att jag underskattar alla fördröjningar jag faktiskt omedvetet står ut med, utan att reflektera över dem. Men hade de varit tillräckligt märkbara så hade jag förmodligen haft en SSD för längesen. Jag är kluven.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleen:

Då är du extremt snabb vid datorn, eller jag ovanligt seg, vilket jag dock betvivlar när jag kommer igång och spottar ur mig text. Rättare sagt: om jag jobbar i Word så är ju knappast fönsterväxlingarna det som tar tid. Även om jag verkligen maxar och hela tiden försöker pricka rätt med muspekaren inom loppet av hundradelar mellan redigeringar och flikbyten och allt man jobbar med, så känner jag mig aldrig hindrad av att datorn är för långsam. Inte ens när jag bygger databas med MySQL känner jag mig begränsad av diskens prestanda. Det är egentligen bara de få sekunderna när programmet startar som kan vara lite dryga när man har brådis. Men det är möjligt att jag underskattar alla fördröjningar jag faktiskt omedvetet står ut med, utan att reflektera över dem. Men hade de varit tillräckligt märkbara så hade jag förmodligen haft en SSD för längesen. Jag är kluven.

Jobbar väl inte särskilt snabbt, men jag har en del saker på gång samtidigt oftast, eftersom jag inte har ett jobb vid skrivbord större delen av tiden. Är elektriker, så när jag väl sitter vid datorer är det mycket jobb med olika programinstallationer, kopiera filer och arkiv och manualer och framförallt Siemens-programmering där det är mycket diskaccess. Jag märker då av de små skillnaderna väldigt ofta.

Hemma är det mer spel som jag märker det, framförallt WoW som ju läser in filer hela tiden när man spelar. Annars är det samma sak här, kasta runt mycket filer, ha flera program igång samtidigt, öppna och stänga olika webläsare, officeprogram m.m. hit och dit. Vissa dagar märker man det lite mindre, vissa märker man stor skillnad, men jag känner ju alltid att det går snabbare på datorerna som har SSD hemma. Sen har vi ju specialfall som inte händer så ofta som t.ex. viruskollar som går enormt mycket snabbare på SSD än på hårddisk

Ja, det är verkligen alla små minifördröjningar som man helt plötsligt känner är nästan borta som ger en totalkänsla av bättre flyt i allt man gör.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

lever ännu