Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

nu drar jag igång denna tråden igen

Så hära står det på info för z97 gaming 5... 3 x PCIe 3.0 x16 ( dubbelt: x8-läge; tredubbelt: x8, x4, x4-läge; enkelt kort: x16-läge )

Så med 3 kort så blir det alltså 8x 4x 4x, pci porten me 4x ska stödja upplösning upp till 2560x1440 läste jag någonstans. Så rent tekniskt set så bordet det funka?

Sen står det så hära på msi hemsida om detta kort.

Get up to 3 PCI-Express 3.0 x16 slots, with optimal placement for better fitting and airflow. That way, you can enjoy the best graphics at the highest framerate jumping off from your screen when running a NVIDIA® SLI™ or AMD CrossFire™ gaming setup.

Sen vet jag inte om dom bara menar cf men då borde dom ju skriva det?

Jag tänkte prova med 3 kort sen kommer jag me svar funka det så visst men om inte så är det inte hela världen

Du har ju precis fått svar på föregående sida att det inte går med 3 kort av just den typen du har?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

nu drar jag igång denna tråden igen

Så hära står det på info för z97 gaming 5... 3 x PCIe 3.0 x16 ( dubbelt: x8-läge; tredubbelt: x8, x4, x4-läge; enkelt kort: x16-läge )

Så med 3 kort så blir det alltså 8x 4x 4x, pci porten me 4x ska stödja upplösning upp till 2560x1440 läste jag någonstans. Så rent tekniskt set så bordet det funka?

Sen står det så hära på msi hemsida om detta kort.

Get up to 3 PCI-Express 3.0 x16 slots, with optimal placement for better fitting and airflow. That way, you can enjoy the best graphics at the highest framerate jumping off from your screen when running a NVIDIA® SLI™ or AMD CrossFire™ gaming setup.

Sen vet jag inte om dom bara menar cf men då borde dom ju skriva det?

Jag tänkte prova med 3 kort sen kommer jag me svar funka det så visst men om inte så är det inte hela världen

Sim sagt, 660 non Ti har inte stöd för 3 way SLI. Om du tittar på korten så finns det bara en SLI-anslutning per kort, för att köra 3 way SLI behövs två anslutningar per kort. Samt att inte ditt moderkort har stöd för 3 wat SLI, oavsett hur många PCI-E 16x det än finns.

Sammanfattningsvis, det är ett "loosing battle"

/Erik

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

nu drar jag igång denna tråden igen

Så hära står det på info för z97 gaming 5... 3 x PCIe 3.0 x16 ( dubbelt: x8-läge; tredubbelt: x8, x4, x4-läge; enkelt kort: x16-läge )

Så med 3 kort så blir det alltså 8x 4x 4x, pci porten me 4x ska stödja upplösning upp till 2560x1440 läste jag någonstans. Så rent tekniskt set så bordet det funka?

Sen står det så hära på msi hemsida om detta kort.

Get up to 3 PCI-Express 3.0 x16 slots, with optimal placement for better fitting and airflow. That way, you can enjoy the best graphics at the highest framerate jumping off from your screen when running a NVIDIA® SLI™ or AMD CrossFire™ gaming setup.

Sen vet jag inte om dom bara menar cf men då borde dom ju skriva det?

Jag tänkte prova med 3 kort sen kommer jag me svar funka det så visst men om inte så är det inte hela världen

Det har inte officiellt stöd för 3-way SLI då nvidia kräver minst PCI-E x8 för att man ska få ha kortet certat för det. Men det bör funka med 3-way sli ändå om gpu har stöd för det.

Permalänk
Skrivet av Erik:

Sim sagt, 660 non Ti har inte stöd för 3 way SLI. Om du tittar på korten så finns det bara en SLI-anslutning per kort, för att köra 3 way SLI behövs två anslutningar per kort. Samt att inte ditt moderkort har stöd för 3 wat SLI, oavsett hur många PCI-E 16x det än finns.

Sammanfattningsvis, det är ett "loosing battle"

/Erik

har ju 2 bryggkopplingar per kort har jag ju sagt man som sagt ska prova, Jag körde ju sli på mitt gammla modekort å det stöde bara cf och det funkade.. den blåskärmade på grund av hårddsik haveri kom vi fram till .)

Skrivet av kungiibaren:

har ju 2 bryggkopplingar per kort har jag ju sagt man som sagt ska prova, Jag körde ju sli på mitt gammla modekort å det stöde bara cf och det funkade.. den blåskärmade på grund av hårddsik haveri kom vi fram till .)

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=162315&i...
Där har du räserkortet har 2 såna å har ett te på ingång

Skrivet av thereal_twisted:

Det har inte officiellt stöd för 3-way SLI då nvidia kräver minst PCI-E x8 för att man ska få ha kortet certat för det. Men det bör funka med 3-way sli ändå om gpu har stöd för det.

ja precis det är så jävla mö som inte funka på pappret men som funkar ändå i slutänden och tvärt om

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=162315&i...
Där har du räserkortet har 2 såna å har ett te på ingång

Där ser man, sånt har jag aldrig sett

Vad är det för tillverkare och modell?

/Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Där ser man, sånt har jag aldrig sett

Vad är det för tillverkare och modell?

/Erik

jadu kan det vara evga? model är vel gtx 660 eller?

eller ne fan det är PNY Gtx 660 tror ja sitter på jobbet så kan inte kolla kan bara genföra med hur dom ser ut .)

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

eller ne fan det är PNY Gtx 660 tror ja sitter på jobbet så kan inte kolla kan bara genföra med hur dom ser ut .)

Är du säker på att det inte är 660 Ti? Eftersom det har två stycken strömkontakter och två stycken SLI-anslutningar, det är "standarduppsättningen" för 660 Ti.

Standard för 660 (non Ti) är en strömkontakt (6 pin) och en SLI-anslutning.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

eller ne fan det är PNY Gtx 660 tror ja sitter på jobbet så kan inte kolla kan bara genföra med hur dom ser ut .)

Offtopic men du ansökte till klanen Just for Fun va;) känner ingen namnet kalasgasarn och har dig även på PSN om jag inte tar fel.

Ontopic: Vilket chassi har du om du ska ha plats för alla 3? Och har du tillräcklig kylning till alla korten?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av TimBod:

Offtopic men du ansökte till klanen Just for Fun va;) känner ingen namnet kalasgasarn och har dig även på PSN om jag inte tar fel.
yes det va jag tänkte om ni spela på pc så är jag intresserad om ni vill ha någon

Ontopic: Vilket chassi har du om du ska ha plats för alla 3? Och har du tillräcklig kylning till alla korten?

har ett öppet lian chassi . är typ en test bänk kan man säga

Skrivet av TimBod:

Offtopic men du ansökte till klanen Just for Fun va;) känner ingen namnet kalasgasarn och har dig även på PSN om jag inte tar fel.

Ontopic: Vilket chassi har du om du ska ha plats för alla 3? Och har du tillräcklig kylning till alla korten?

yes det va jag tänkte om ni spela på pc så är jag intresserad om ni vill ha någon

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

ja precis det är så jävla mö som inte funka på pappret men som funkar ändå i slutänden och tvärt om

Jo, det ska funka. Men det är inte officiellt certifierat av nvidia så dom får inte utanonnsera att det har stöd för 3-way sli bara.

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

har ett öppet lian chassi . är typ en test bänk kan man säga

En Lian-li test bänk, en sån med ett bärhandtag på?

Dom verkar trevliga, ska nog skaffa en sådan då jag behöver fler testbänkar och helst en sådan som är lite mindre.

Permalänk
Skrivet av Erik:

Är du säker på att det inte är 660 Ti? Eftersom det har två stycken strömkontakter och två stycken SLI-anslutningar, det är "standarduppsättningen" för 660 Ti.

Standard för 660 (non Ti) är en strömkontakt (6 pin) och en SLI-anslutning.

/Erik

märkligt har 6 pin bara. Men har 2 anslutnignar för sli?

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

märkligt har 6 pin bara. Men har 2 anslutnignar för sli?

Kan inte du posta ett IRL-bild på dina 660-kort? Det kortet som du länkade till ovan, det är jag ganska säker på är ett 660 Ti (eller möjligtvis ett 670).

Jag har sett ett par 660-kort som har dubbla strömkontakter men aldrig ett 660 med dubbla anslutningar för SLI. Skulle vara roligt att se (jag vet, jag är lättroad ).

/Erik

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

En Lian-li test bänk, en sån med ett bärhandtag på?

Dom verkar trevliga, ska nog skaffa en sådan då jag behöver fler testbänkar och helst en sådan som är lite mindre.

Här är den http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=162315&i... Där ser man att det är 2 sli kontakter

Skrivet av Erik:

Kan inte du posta ett IRL-bild på dina 660-kort? Det kortet som du länkade till ovan, det är jag ganska säker på är ett 660 Ti (eller möjligtvis ett 670).

Jag har sett ett par 660-kort som har dubbla strömkontakter men aldrig ett 660 med dubbla anslutningar för SLI. Skulle vara roligt att se (jag vet, jag är lättroad ).

/Erik

Här är det ända jag har i telefonen, kan kolla nogare ikväll när ja är hemma http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=162315&i... Givetvis så är hantaget mitt framför kontakterna åjag kommer inte ihåg om det va 6 eller 12 men tror det a 6

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

Här är den http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=162315&i... Där ser man att det är 2 sli kontakter

Japp exakt en sådan skall jag skaffa, verkar smidig. Dom två testbänkar jag har är ganska så otympliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungiibaren:

Här är det ända jag har i telefonen, kan kolla nogare ikväll när ja är hemma http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=162315&i... Givetvis så är hantaget mitt framför kontakterna åjag kommer inte ihåg om det va 6 eller 12 men tror det a 6

Det är ju onekligen två SLI-kontakter :).

/Erik

Permalänk
Skrivet av Erik:

Det är ju onekligen två SLI-kontakter :).

/Erik

Jo precis ska prova å sätta et kort jämte Det kommer bli trång som fan Sen få vi se om det lira hade vart kul om det funkade ser ju rätt fränt ut med 3 way

Skrivet av thereal_twisted:

Japp exakt en sådan skall jag skaffa, verkar smidig. Dom två testbänkar jag har är ganska så otympliga.

aa smidiga ända nackdelen är om man köper nätdelen med utan modulari så är det en jävla massa kabblar överallt

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

aa smidiga ända nackdelen är om man köper nätdelen med utan modulari så är det en jävla massa kabblar överallt

Skulle aldrig köpa ett icke modulärt nätagg Du skulle bara se hur mkt sladdar det är överallt på en bench rig

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Skulle aldrig köpa ett icke modulärt nätagg Du skulle bara se hur mkt sladdar det är överallt på en bench rig

jag köpte ett sånt hehe va för snål för att lägga till typ 200 kr

köpte 2 styck radeon 280x top så nu är det slut på gammal bråte

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

köpte 2 styck radeon 280x top så nu är det slut på gammal bråte

Det är trevliga kort, hade ett 7970 top och det klockade 1300Mhz på gpu helt stabilt(på vatten då)

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det är trevliga kort, hade ett 7970 top och det klockade 1300Mhz på gpu helt stabilt(på vatten då)

aa det är fint Jag har hört att cf är svårare att ha å göra med än sli stämmer det?

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik:

Sim sagt, 660 non Ti har inte stöd för 3 way SLI.

Vart får ni alla detta ifrån, källa på det påståendet?

På GeForce.com så står följande under GTX 660 -> Features:
"NVIDIA SLI® Technology
Used by the most demanding gamers worldwide, SLI lets you link up to three GeForce GTX 660s together for astounding performance."

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kungiibaren:

aa det är fint Jag har hört att cf är svårare att ha å göra med än sli stämmer det?

Nej

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

okej

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Vart får ni alla detta ifrån, källa på det påståendet?

På GeForce.com så står följande under GTX 660 -> Features:
"NVIDIA SLI® Technology
Used by the most demanding gamers worldwide, SLI lets you link up to three GeForce GTX 660s together for astounding performance."

Tex SweCs egna test av GTX 660:

"...Geforce GTX 660 påminner i mångt och mycket om det vi såg hos storebror GTX 660 Ti med vissa bantade detaljer. Strömförsörjningen sker nu via en enkel 6-pinskontakt och möjligheten att köra tre kort i SLI har omöjliggjorts då det nu endast finns en enskild SLI-kontakt. Videoutgångarna gör dock en repris med dubbla DVI-portar, en Displayport samt en HDMI-port."

Men på den sidan som du länkar till står det ju faktiskt att det går att koppla ihop tre kort :). I stand corrected.

Men jag har aldrig sett något GTX 660 med två SLI-anslutningar. Jag har själv haft 5 st (kan vara 6) GTX 660 non Ti i min ägo och alla har haft en SLI-kontakt.

/Erik

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg sammanfogade*

Sammanfogat en hel hög inlägg, det går bra att citera flera och även lägga till information i ett ursprungligt inlägg (tråden var väldig svårläst). Tog även bort ett inlägg som stred mot §9:

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av JBE:

Dock är det inte speciellt bra att köra tri sli på den plattformen. Kör du singlekort får du PCI-e 3.0 x16, SLI får du PCI-e 3.0 x8 per slot, och tri sli något i stil med PCI-e 3.0 x8 x4 x4.

SLI är ok, men kan förlora en viss % i höga upplösningar (typ surround, eller 4k).
3-SLI borde kunna få problem tidigare.

Som tumregel är tri-sli inte värt det, skalar inte alltid bra, dyrt, och kräver i princip att man har -E serie moderkort (x79 just nu).

Med tanke på att det bara finns två PCI-e 3.0, och en PCI-e 2.0 som bara går i 2x blir nog även x4 ganska optimistiskt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

3way sli funkar fläsk för mig allt beror på konfig av allt
Rätt drivers bra kylning och cpu minnen etc
Min burk i stock funkar klockrent samma prrstanda som 2×780 sli
Asus maximus extreme fixar 4 kort
Har ett sådant o skall oxå fixa ett 4 kort
Skaffar man vattenkylning blir de bra tyst oxå
Kör nu 3×670 o har 50 grader top temp på de sista kortet
Alla i samma loop på en 360 radiator
Så jooooooo 3way sli funkar allt beror på rätt hårdvara

Permalänk
Skrivet av Erik:

Tex SweCs egna test av GTX 660:

"...Geforce GTX 660 påminner i mångt och mycket om det vi såg hos storebror GTX 660 Ti med vissa bantade detaljer. Strömförsörjningen sker nu via en enkel 6-pinskontakt och möjligheten att köra tre kort i SLI har omöjliggjorts då det nu endast finns en enskild SLI-kontakt. Videoutgångarna gör dock en repris med dubbla DVI-portar, en Displayport samt en HDMI-port."

Men på den sidan som du länkar till står det ju faktiskt att det går att koppla ihop tre kort :). I stand corrected.

Men jag har aldrig sett något GTX 660 med två SLI-anslutningar. Jag har själv haft 5 st (kan vara 6) GTX 660 non Ti i min ägo och alla har haft en SLI-kontakt.

/Erik

tog ett kort till ovanför ser nästan ut som dom förberät för 12 pin så detta är något mellan vanlig å ti

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Skrivet av kungiibaren:

tog ett kort till ovanför ser nästan ut som dom förberät för 12 pin så detta är något mellan vanlig å ti

Posta gärna en screenshot på gpu-z så vi kan reda ut mysteriet

http://www.techpowerup.com/downloads/2360/techpowerup-gpu-z-v...