Intel Haswell-E får fastlödd värmespridare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja det kan väl alla göra!? Något fel med att hämta information på nätet?

Mm skulle vara intressant å veta vilken typ av Lod dom använder. Då kan man ta reda på hur mycket värme som behövs för att delidda en processor med lödd IHS.

Absolut, förstår bara inte vad poängen med att dra in massa nuffror gör för skillnad när, som du själv säger, vi ändå inte vet vilken blandning de använder och då inte heller vilken exakt temperatur som krävs för att smälta lodet.

Oavsett så går ju en typisk varmluftpistol upp till 3-400C, vilket gott och väl täcker de siffror du visade upp tidigare. Och som gode herr coolerfreak även visade i sin video så går det alltså utmärkt med ett sådant tillbehör.

Men nu blev jag personligen faktiskt nyfiken på vad det är som får en processor att "överhetta" vid användning. Elektromigration har man ju läst lite smått om, men då materialet i kretsen i sig tål över 1000C (som vi nu kommit fram till), så är det ju inte det som är problemet.

@Zotamedu - sitter du på någon bra förklaring?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scienta:

Absolut, förstår bara inte vad poängen med att dra in massa nuffror gör för skillnad när, som du själv säger, vi ändå inte vet vilken blandning de använder och då inte heller vilken exakt temperatur som krävs för att smälta lodet.

Oavsett så går ju en typisk varmluftpistol upp till 3-400C, vilket gott och väl täcker de siffror du visade upp tidigare. Och som gode herr coolerfreak även visade i sin video så går det alltså utmärkt med ett sådant tillbehör.

Men nu blev jag personligen faktiskt nyfiken på vad det är som får en processor att "överhetta" vid användning. Elektromigration har man ju läst lite smått om, men då materialet i kretsen i sig tål över 1000C (som vi nu kommit fram till), så är det ju inte det som är problemet.

@Zotamedu - sitter du på någon bra förklaring?

Du har fått förklaringen tidigare i tråden. En processor kommer må dåligt långt innan du når smälttemperaturen för kisel. När den är igång får vi högre läckströmmar som sabbar och även högre termiskt brus som kan ställa till problem. Högre termiska energi kan också få elektrner att hoppa över bandgap. Moderna processorer är extremt känsliga saker då de är extremt små. De är dock reversibla, alltså de ger ingen permanent skada och är inget problem när processorn är avstängd men det förklarar varför en processor blir instabil vid höga temperaturer. Andra problem som är permanenta är diffusionen av dopatomerna ökar och de börjar flytta sig till fel ställe i transistorn varpå din transistor inte blir en transistor längre. Precis som Genesis redan nämnt. Finns även andra effekter som att du kan störa kristallstrukturen hos kislet som kan leda till rent mekaniskt sönderfall också.

Så det är en allmänt dålig idé att värma en halvledare mer än nödvändigt. De är känsliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Mm skulle vara intressant å veta vilken typ av Lod dom använder. Då kan man ta reda på hur mycket värme som behövs för att delidda en processor med lödd IHS.

Jag gissar på att de använder en Sn/Ag/Cu legering med en smältpunkt på 217°C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Absolut, förstår bara inte vad poängen med att dra in massa nuffror gör för skillnad när, som du själv säger, vi ändå inte vet vilken blandning de använder och då inte heller vilken exakt temperatur som krävs för att smälta lodet.

Oavsett så går ju en typisk varmluftpistol upp till 3-400C, vilket gott och väl täcker de siffror du visade upp tidigare. Och som gode herr coolerfreak även visade i sin video så går det alltså utmärkt med ett sådant tillbehör.

Men nu blev jag personligen faktiskt nyfiken på vad det är som får en processor att "överhetta" vid användning. Elektromigration har man ju läst lite smått om, men då materialet i kretsen i sig tål över 1000C (som vi nu kommit fram till), så är det ju inte det som är problemet.

@Zotamedu - sitter du på någon bra förklaring?

Tänkte mest presentera konkreta siffror för folket som kommenterat och dem som kommer läsa då smältpunkten för lodet, och metoden för att avlägsna IHS diskuterades. Mm Själv tror jag att en tändare med "Gas jet låga" är bästa metoden då värme källan blir mer precis och upphettningen av lodet går snabbare.
Med värmepistol värms inte bara IHS upp utan hela PCBn som kislet är fast lödd på.

När jag hörde din fråga till Zotamendu kom jag tänka på att resistansen ökar i materialet ju högre temperatur man uppnår. Atomerna börjar skaka våldsamt osv.
Dopade halvledare har ett betydligt mer komplicerat temperaturberoende.

Tanken var väl att en tillräckligt hög temperatur skadar den atomiska ordningen i halvledaren? Just a super wild guess

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Dyra läropengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har fått förklaringen tidigare i tråden. En processor kommer må dåligt långt innan du når smälttemperaturen för kisel. När den är igång får vi högre läckströmmar som sabbar och även högre termiskt brus som kan ställa till problem. Högre termiska energi kan också få elektrner att hoppa över bandgap. Moderna processorer är extremt känsliga saker då de är extremt små. De är dock reversibla, alltså de ger ingen permanent skada och är inget problem när processorn är avstängd men det förklarar varför en processor blir instabil vid höga temperaturer. Andra problem som är permanenta är diffusionen av dopatomerna ökar och de börjar flytta sig till fel ställe i transistorn varpå din transistor inte blir en transistor längre. Precis som Genesis redan nämnt. Finns även andra effekter som att du kan störa kristallstrukturen hos kislet som kan leda till rent mekaniskt sönderfall också.

Så det är en allmänt dålig idé att värma en halvledare mer än nödvändigt. De är känsliga.

Hah verkar som jag var på väg någonstans i min "teori" då Tack för att du bekräftade den med en så utförlig beskrivning!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur skulle effektivare kylning begränsa livstiden?

Större möjlighet till högre klockning såklart

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Intel har lött sina processorer i åratal. När dom löder fast IHSen uppnås samma temperatur. Dom måste minst uppnå smältpunkten för tennet så processorerna har varit lika varma vid tillverkning. Kring 200c i alla fall.

Vid tillverkning av olika kretskort används olika typer av lod beroende på vad man ska löda.
Lodet måste dock ha lägre smälttemperatur än de metaller som möts i fogen.

100% Tenn smälter först vid 231,9 °C
Löd tenn 183–188 °C 60 % tenn och 40 % bly
Kadium legerat löd lod smälter först vid 145 °C 50 % tenn, 32 % bly, 18 % kadmium

EU har förbjudit bly i dessa sammanhang så det lär vi inte se fortsättningsvis i några processorer.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

EU har förbjudit bly i dessa sammanhang så det lär vi inte se fortsättningsvis i några processorer.

Menar du alla elektroniska produkter då? Används endast 100% tenn istället vid lödning?
För kalium är också väldigt giftigt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

EU har förbjudit bly i dessa sammanhang så det lär vi inte se fortsättningsvis i några processorer.

Snick snack... det säljs fortfarande gott om lödtenn med 60/40 i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Snick snack... det säljs fortfarande gott om lödtenn med 60/40 i Sverige.

http://www.sweclockers.com/nyhet/3722-eu-lag-bekymrar-tillver...
http://www.sweclockers.com/nyhet/11574-intels-45-nm-processor...
Kan inte exakt hur reglerna ser ut, men så vitt jag vet måste nu all storskaligt tillverkad elektronik använda blyfritt lödtenn för att få säljas i EU-länder. Vet ej varför vanligt 60/40-tenn fortfarande får säljas. Läs på själv om RoHS och WEEE om du känner för det.

Var en stor grej om det runt 2008 när nVidia fick problem med övergången till blyfritt tenn, och mängder av deras grafikkort dog tidigt då lödpunkter knäcktes av metallutmattning efter att ha termiskt expanderat fram och tillbaka för många gånger. Då började entusiaster att "baka" grafikkort i ugn för att löda om dåliga lödpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

http://www.sweclockers.com/nyhet/3722-eu-lag-bekymrar-tillver...
http://www.sweclockers.com/nyhet/11574-intels-45-nm-processor...
Kan inte exakt hur reglerna ser ut, men så vitt jag vet måste nu all storskaligt tillverkad elektronik använda blyfritt lödtenn för att få säljas i EU-länder. Vet ej varför vanligt 60/40-tenn fortfarande får säljas. Läs på själv om RoHS och WEEE om du känner för det.

Var en stor grej om det runt 2008 när nVidia fick problem med övergången till blyfritt tenn, och mängder av deras grafikkort dog tidigt då lödpunkter knäcktes av metallutmattning efter att ha termiskt expanderat fram och tillbaka för många gånger. Då började entusiaster att "baka" grafikkort i ugn för att löda om dåliga lödpunkter.

Tackar för länkarna, visste inte detta. Håller med om att det är lite småkonstigt att 60/40 får säljas över disk när detta gäller.

Fast jag gillar att löda med 60/40... så man kanske inte ska klaga

Permalänk
Medlem

Onödigt men o så intressant

Här står ju allt, varför dem bytte, vilka problem som uppstod. Fördelarna och nackdelarna med bly eller blyfritt lod.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Solder
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Whisker_(metallurgy)

Http://en.m.wikipedia.org/wiki/kirkendall_effect

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men alla Xeon sedan ur minnes tider har fast IHS typ

Inget nytt här.

Så Sant. Ivy var den första så vitt jag vet som inte fick det även på prestanda hemma prestanda siddan.

Edit:
Så sant. Ivy var den färst så vitt jag vet som var den först att inte ha det på hemma prestanda sidan.

Edit2:
1155 1150 mellan klass.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Som tekniker på en elektronikfabrik kan jag ju flika in med att vi använder alltid varmluft när vi avlägsnar och reparerar stora kretsar, så det är inga som helst problem. Visserligen så är det varmluftsutrustning som är tänkt att använda till elektronik, men det går precis lika bra att använda en bra "vanlig" varmluftspistol, dock inte med samma precision.
Jag har aldrig under mina 10 år i branschen stött på öppna lågor.

Och i industrin så används bara blyfritt lod förutom på de produkter där det finns dispens, oftast gäller det militära produkter.

Den lodpasta vi använder mest har en legering som ser ut såhär: Sn96.5-Ag3.0-Cu0.5
Nä vi löder ytmonterade komponenter så används en temperatur på runt 240 grader, men eftersom hela produkten går in i ugnen så blir allt uppvärmt till samma temperatur, när man däremot ska laga något i efterhand så behöver man betydligt högre temperaturer på varmluften eftersom mycket värme läcker ut bland annat i kretskort och kringliggande komponenter. 500 grader är nog inte ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Tackar för länkarna, visste inte detta. Håller med om att det är lite småkonstigt att 60/40 får säljas över disk när detta gäller.

Fast jag gillar att löda med 60/40... så man kanske inte ska klaga

Jag har för mig att RoHS bestämmelserna ej gäller för privatpersoner, är dock inte helt 100 på detta.

Permalänk

Synd bara att de har så taskig stock klock. Jag vet att de går att klocka men de har väl kunnat ha en stock klock på ca 4.0-4.4 som typ DC 4790K DET hade varit fräsigt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gunner357:

Synd bara att de har så taskig stock klock. Jag vet att de går att klocka men de har väl kunnat ha en stock klock på ca 4.0-4.4 som typ DC 4790K DET hade varit fräsigt.

Är ju dåliga Xeon Chipp bara.

Och dom ska kunna håla ner TDP med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Menar du alla elektroniska produkter då? Används endast 100% tenn istället vid lödning?
För kalium är också väldigt giftigt.

Jo det ska ha förbjudits för all industriell tillverkning, MEN... detta gäller så klart bara produkter tillverkade inom EU. Inte 100% säker på hur reglerna är med importerade komponenter. Detta har ersatts med alla möjliga kombinationer, och efter att ha testat 3+ st av dem, har jag gått tillbaka till Bly/Tenn/silver el koppar när jag fixar eller bygger något hemma.

Skrivet av CFSsss:

Snick snack... det säljs fortfarande gott om lödtenn med 60/40 i Sverige.

Bly-Tenn legering får fortfarande säljas till lagningar och hemanvändning, så länge inte det tillverkas i produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Värmepistol räcker inte. Du måste ha en mindre blåslampa för att tennet ska smälta. Eller någon annan form av öppen låga.

Det syns att dem som öppnat den har använd sig av ett rakblad först för att skära upp limmet. Sedan brutit lös IHSen vilket har haft sönder processorn.

Såhär avlägsnar man en lödd IHS

https://www.youtube.com/watch?v=5JQZsXwRhjw

Fungerar inte längre då den är fastlödd med epoxy som i princip är recistent mot värme, så du kommer att döda cpu:n innan IHS:n släpper i vilket fall..

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primee:

Fungerar inte längre då den är fastlödd med epoxy som i princip är recistent mot värme, så du kommer att döda cpu:n innan IHS:n släpper i vilket fall..

Källa på det? Epoxy är ju ett 2 komponentslim . Det går inte att löda med Epoxy.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Källa på det? Epoxy är ju ett 2 komponentslim . Det går inte att löda med Epoxy.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-5960x-de-lidde...

http://www.s-bond.com/blog/2013/08/27/epoxy-bond-soldering/

http://www.maximumpc.com/intel_lifts_lid_upcoming_core_i7_596...

http://www.nag.co.za/2014/07/28/rumor-intels-haswell-e-chips-...

" If you look close, you can see that beneath the adhesive layer that secures the IHS to the package is soldering from where Intel soldered the CPU die to the IHS with a strong epoxy. "

Menade fastlimmad för den delen, fel av mig ber om ursäkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Skrivet av Primee:

Fungerar inte längre då den är fastlödd med epoxy som i princip är recistent mot värme, så du kommer att döda cpu:n innan IHS:n släpper i vilket fall..

Används bara epoxy på lödda cpuer? för man kan ju delida icket lödda cpuer genom att skära runt in under ihsen. Instruktionen till klipper förkortat är ju att först skära under ihsen innan man värmer. Så att epoxy är värmetåligt borde inte vara några problem då man skär genom den först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Används bara epoxy på lödda cpuer? för man kan ju delida icket lödda cpuer genom att skära runt in under ihsen. Instruktionen till klipper förkortat är ju att först skära under ihsen innan man värmer. Så att epoxy är värmetåligt borde inte vara några problem då man skär genom den först.

Det är inte epoxyt du skär igenom utan det är de svarta limmet du skär igenom som håller fast ihs:en, är det de du syftar på?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Sköjj inte. Man blir lika glad av det där som när folk kastar felfri mat bara för att bäst före datumet gick ut igår.

Du kan ju lita på att det är intel som ligger bakom denna påpassliga lilla "läcka".

Det kallas marknadsföring

Permalänk
Skrivet av Primee:

Det är inte epoxyt du skär igenom utan det är de svarta limmet du skär igenom som håller fast ihs:en, är det de du syftar på?

Epoxy är ju ett två komponentslim, så antog att det var det som var lim delen som användes i den svarta ringen? Fast på guru3d låter det ju som att epoxyn kommer vara mellan cpu chipet och ihsen.

"For its most powerful Haswell-E based processors Intel will use Soldered TIM based on a strong epoxy." http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-5960x-de-lidde...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Epoxy är ju ett två komponentslim, så antog att det var det som var lim delen som användes i den svarta ringen? Fast på guru3d låter det ju som att epoxyn kommer vara mellan cpu chipet och ihsen.

"For its most powerful Haswell-E based processors Intel will use Soldered TIM based on a strong epoxy." http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-5960x-de-lidde...

Dold text

Någon som vill öppna sin och bekräfta?

Måste finnas någon här som klockat sönder en E processor.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kan ju lita på att det är intel som ligger bakom denna påpassliga lilla "läcka".

Det kallas marknadsföring

Jo så är det ju, alla "insider läckor" som t.ex bilder på kommande bilmodeller osv, är nog inte så märkvärdiga som det påstås.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jo så är det ju, alla "insider läckor" som t.ex bilder på kommande bilmodeller osv, är nog inte så märkvärdiga som det påstås.:)

Exakt, det vore ju katastrofalt om intel läcker ut cpu's. Det vore ju rena skandalen, och någon/några skulle helt klart få sparken. Gratis reklam helt enkelt

Permalänk

Hajjar inte varför detta är en positiv grej, SB-E/Ivy-E har lödda IHS, medan Haswell-E har epoxy(nej inte vanlig epoxy som man köper på biltema) istället vilket leder värme enormt mycket sämre än lod.

Fördelen med epoxy är att det är billigare.

"To compare epoxy bonds to solder bonds one has to ask the purpose of the bond… Is strictly a mechanical bond ? Is cost a large factor? If cost drives the choice then many times epoxy is the bonding material of choice. Epoxies are generally low cost thermosetting polymers, that are mixed chemicals which are thermally or UV cured to achieve hardness and adherence. Epoxy by far is the lower cost material over solder metal fillers and thus if low cost is the driving aim of the bond, then epoxy will be the bonding material selected. - See more at: http://www.s-bond.com/blog/2013/08/27/epoxy-bond-soldering/#s...

"When bonds have to be thermally conductive or electrically conductive solders are usually the bonding material of choice. Solder are metal fillers melt below 450˚C are normally alloys of Sn, Ag, Pb, In, or Bi with the Pb-free alloys being preferred for environmental reasons. As metals, these materials are intrinsically 10 – 100 time more conductive than epoxy bonds. In recent year epoxy bonds have been filled with aluminum or silver particles to increase the epoxy bond filler conductivity to values of 3 – 5 W/m-K from 0.5 – 2 W/m-K. When compared to solder bond metals with conductivities of 40 – 400 W-m-K, one can see for thermal bonded components that solder bonding would be preferred. S-Bond Technologies makes active solder alloys that bond to metals, ceramics, glass and their combinations without the need for flux or plating and are many times selected over epoxy bonds for their improved thermal characteristics. - See more at: http://www.s-bond.com/blog/2013/08/27/epoxy-bond-soldering/#s...

En cpu med mkt sämre TIM än tidigare extreme cpu's som inte går att delidda om informationen om epoxy bondade Haswell-E stämmer.