Ifixit dissekerar Oculus Rift DK2

Permalänk
Melding Plague

Ifixit dissekerar Oculus Rift DK2

Hemmafixarna Ifixit har lagt vantarna på Oculus Rift Development Kit 2 och skruvar isär enheten, vars innanmäte huserar inget mindre än frontpanelen av en Samsung Galaxy Note 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Hoppas att konsumentversionen blir lika lätt att plocka isär sedan så att man kan reparera enheten istället för att behöva köpa/få en ny.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Konsumentversion ja tack.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Proffsmobbare

Vet inte om jag läser artikeln i fel ton och missuppfattar allt, men att skärmpanelen kommer från en Note 3 är väl bra snarare än något åt negativa hållet?

Enligt specifikationer ser det jättelovande ut ju!

Permalänk
Medlem

Ha, en hel samsung note front, vem hade kunnat gissa det.

Varför kan inte den iPad mini jag försöker får upp just nu vara så här lätt att ta isär... Apple, take notes...

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Sötast

Hahaha!

Jag älskar att de verkligen bara köpt hela OEMfronten och inte ens bara panelen, gillar hela stuket av att köra hårt på 'Devkit'

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Laine:

Vet inte om jag läser artikeln i fel ton och missuppfattar allt, men att skärmpanelen kommer från en S3 är väl bra snarare än något åt negativa hållet?

Enligt specifikationer ser det jättelovande ut ju!

Note 3 bästa mobilskärmen typ ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Galaxy Note 3, inte Galaxy S3.

Permalänk

Väldigt bra att det är Gorilla glass 3 i DK2!

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

Väldigt bra att det är Gorilla glass 3 i DK2!

Kanon, nu kan jag släppa mina stålbollar på glaset och hacka med en kniv och skrapa med mina nycklar på det utan att behöva oroa mig. MUST BUY!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Kanon, nu kan jag släppa mina stålbollar på glaset och hacka med en kniv och skrapa med mina nycklar på det utan att behöva oroa mig. MUST BUY!

Var det inte kommande safirglas man kunde hacka på med en kniv? Eller det gäller kanske gorilla också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Var det inte kommande safirglas man kunde hacka på med en kniv? Eller det gäller kanske gorilla också.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att damm och grus är vad som repar vilket är hårdare än nycklar och knivar. Safirglas är dock något starkare men igen räcker att något är hårdare än glaset så blir der repat oavsätt vilket material det är.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Rätt oväntat med skärmen:) Ska inte nästa note ha högre upplösning? Så Oculus Rift bör bli bättre hela tiden även skärmupplösningen:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Extra intressant är skärmpanelen som är direkt saxad från Samsung Galaxy Note 3. Det innebär en Super AMOLED-skärm på 5,7 tum med 1 920 x 1 080 pixlar ...

... och PenTile. Om det ser lika illa ut i ett VR-headset som i en mobiltelefon blir det tack men nej tack.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Ha, en hel samsung note front, vem hade kunnat gissa det.

Varför kan inte den iPad mini jag försöker får upp just nu vara så här lätt att ta isär... Apple, take notes...

Det är löjligt lätt att öppna upp Ipad mini. Bara du har en värmepistol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

De har säkert köpt kameran från Hobbyking eller nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

De har säkert köpt kameran från Hobbyking eller nått sånt.

Åhå, du tror inte lagt en order på Rusta eller Clabbe O då?

Permalänk
Medlem

Pentile :/ fattar inte varför det fortfarande existerar öht. Så fult

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

... och PenTile. Om det ser lika illa ut i ett VR-headset som i en mobiltelefon blir det tack men nej tack.

PenTile gör faktiskt mer nytta än skada i VR. Det där hemska rutnätet, även kallad screen door effect, som förstörde upplevelsen för många i DK1 minskar rejält då PenTile numera använder ett diamantformat rutnät. Nackdelen är att bildkvalitén i överlag blir lite sämre, men jag tar hellre det än rutnätet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Problemet är att damm och grus är vad som repar vilket är hårdare än nycklar och knivar. Safirglas är dock något starkare men igen räcker att något är hårdare än glaset så blir der repat oavsätt vilket material det är.

Aha, det kände jag inte till.

Permalänk
Medlem

Off-topic:

Skrivet av Alling:

... och PenTile. Om det ser lika illa ut i ett VR-headset som i en mobiltelefon blir det tack men nej tack.

Skrivet av Squallie:

Pentile :/ fattar inte varför det fortfarande existerar öht. Så fult

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår ärligt talat inte detta hat mot pentile. Det kanske är lite sämre på pappret, men kan ni ärligt talat samtidigt som ni bortser from personlig bias säga att det är så mycket sämre än alternativen?

Jag har en G2 nu som har en bra skärm, IPS (i mitt exempel så spelar detta in, givetvis finns det mer faktorer som spelar in om en skärm är bra eller inte). Den fungerar bra och så men kollar man på skärmen i en vinkel så blir färgerna fel. Detta problemet finns inte (i min upplevelse) med s3 som kör då pentile, oavsett vilken vinkel man kollar på den. Detta var något jag märkte 1:a dagen med min G2, direkt när jag låg i sängen och surfade lite på telefonen.

Sen vet jag inte hur det är för andra, men vid dessa upplösningar och storlekar på skärmen så börjar det bli ganska svårt att urskilja dessa "problem" pentile har. Jag tror helt enkelt att många (inte alla) ogillar samsung av någon anledning och väljer att hoppa på pentileskärmen då den faktiskt är "sämre" på pappret.

On-topic:

Jag tycker de dröjer lite för länge med att släppa enheten, känns som att risken för överdriven hype är stor. Mig personligen så är det inte mycket mer än lite tråkigt att det dröjer. Men enheten måste ju sälja bra för att överleva, därav så spelar andras åsikter om enheten in.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

I see what you did there Jocob hugosson, Bästa pris på Surrogates haha

Permalänk
Medlem

Konstigt val av skärm. Trodde de hade fokus på spelprestanda med lite lagg och skarp bild för att förhindra illamående. Skärmen i min Note 3 upplever jag som den långsammaste jag sett.
Blur, blur, blur så fort man drar något över skärmen.
Kanske inte bara 60->75 hz som är ändrat? Någon typ av overdrive?

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk

Hoppas dom slänger in en LG G3 skärm i nästa version.... Moar pixels!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare, köp eller 3d-printa en mobilhållare, 2 linser, lite foam, en rem från dina skidgoogles och en trådlös PS3 dosa eller dylikt så finns det en massa spel och demos och möjligheten för dig att programmera själv till valfri android mobil du sedan ploppar ner framför ögonen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Konstigt val av skärm. Trodde de hade fokus på spelprestanda med lite lagg och skarp bild för att förhindra illamående. Skärmen i min Note 3 upplever jag som den långsammaste jag sett.
Blur, blur, blur så fort man drar något över skärmen.
Kanske inte bara 60->75 hz som är ändrat? Någon typ av overdrive?

Det stämmer bra det. De har lagt till en feature som kallas "low persistance" vilket betyder att bilden bara visas på skärmen i två millisekunder. Resten av tiden mellan framesen är bilden svart.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Som jag sagt tidigare, köp eller 3d-printa en mobilhållare, 2 linser, lite foam, en rem från dina skidgoogles och en trådlös PS3 dosa eller dylikt så finns det en massa spel och demos och möjligheten för dig att programmera själv till valfri android mobil du sedan ploppar ner framför ögonen.

Oculus Rift är mer än bara en display i ett par skidglasögon. Det finns en enorm community, en underbar SDK, ett stort spelutbud, och viktigast av allt, det är gjort för PC och inte telefoner. Jag har testat liknande lösning med en telefon (Nexus 5) tillsammans med Durovis Dive som kostar runt 600kr, och det blev på tok för mycket input lag när man skulle koppla den mot en PC.

Allt går så klart att göra själv. Det finns väldigt många DIY-guider för att bygga en egen Oculus Rift, men ibland så vill man ha hela upplevelsen inbakat i ett enda smarrigt paket.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Hoppas dom slänger in en LG G3 skärm i nästa version.... Moar pixels!

Skickades från m.sweclockers.com

Eller ännu bättre, Samsungs egna AMOLED 5,1" med 1440 x 2560 och 576 ppi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Hoppas dom slänger in en LG G3 skärm i nästa version.... Moar pixels!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av RobCar:

Eller ännu bättre, Samsungs egna AMOLED 5,1" med 1440 x 2560 och 576 ppi.

Eller bäst, en 4K skärm som ryktas komma till Samsung Note 4.