Permalänk
Medlem

Antivirus

Hej!

Min licens på NOD32 går ut nästa vecka, och jag behöver ett nytt virusskydd.
Finns det något bra antivirus som är gratis, eller måste jag köpa något? Isåfall, vad rekommenderas?

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Avast är ett bra gratisantivirus.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk

Körde i flera år antingen Kaspersky eller NOD32 med licens för 5 användare eller vad det nu var, och det funkade prima. Brukade köpa genom Amazon's brittiska hemsida, då priset var bra mycket bättre än i Sverige. Dock på senare har jag faktiskt gått över att använda Microsofts egna, relativt lättdrivna antivirus program Windows Defender. Räcker gott och väl som ett skydd om man inte surfar på för "suspekta" sidor

Har man en laglig version av Windows så är det bara att tanka ned från Microsofts sidor. Har för mig att det hette Microsoft Security Essentials på Vista. På Win 7 och Win 8/8.1 så är det redan inbakat som Windows Defender. Vissa funktioner kom väl redan under XP tiden, dock så måste de ha ändrat något mellan XP och Vista, för Vista krävde då att man skulle tanka ned Security Essentials.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Har använt AVG i flera år utan problem. Jag rekommenderar AVG.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

AVG har jag før mig skall vara det bæsta gratis Antivirusprogrammet idag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Körde i flera år antingen Kaspersky eller NOD32 med licens för 5 användare eller vad det nu var, och det funkade prima. Brukade köpa genom Amazon's brittiska hemsida, då priset var bra mycket bättre än i Sverige. Dock på senare har jag faktiskt gått över att använda Microsofts egna, relativt lättdrivna antivirus program Windows Defender. Räcker gott och väl som ett skydd om man inte surfar på för "suspekta" sidor

Har man en laglig version av Windows så är det bara att tanka ned från Microsofts sidor. Har för mig att det hette Microsoft Security Essentials på Vista. På Win 7 och Win 8/8.1 så är det redan inbakat som Windows Defender. Vissa funktioner kom väl redan under XP tiden, dock så måste de ha ändrat något mellan XP och Vista, för Vista krävde då att man skulle tanka ned Security Essentials.

I Windows 7 så är det inte inbakat, det är i Windows 8/8.1 som det är helt inbakat. i Windows Vista och 7 så går det under namnet Windows Defender, men det har inte skydd mot virus, utan bara anti spyware.

OnT. Avast installerar jag på alla mina vänners datorer. Rekommenderar det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Hej!

Min licens på NOD32 går ut nästa vecka, och jag behöver ett nytt virusskydd.
Finns det något bra antivirus som är gratis, eller måste jag köpa något? Isåfall, vad rekommenderas?

Tanka ner Comodo free firewall och AVG free Antivirus 2014./Avast
Sen är du skyddad.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

http://www.av-comparatives.org/real-world-protection-test-march-june-2014/

Inte så många gratis, men scan-metodiken skiljer inte direkt mellan gratis och betal-versioner...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

http://www.av-comparatives.org/real-world-protection-test-march-june-2014/

Inte så många gratis, men scan-metodiken skiljer inte direkt mellan gratis och betal-versioner...

Även dessa två gör välrenommerade tester:
https://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml
http://www.av-test.org/en/home/

I år tycker jag att Avira oftast har fått bättre testresultat än Avast och AVG.

Permalänk

Nod32 är fina grejor..
Ingen ide och råga "vilket är det bästa" då ala säger olika. kolla på diverse testsidor och kika så får du korrekt uppfattning

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid att använda sökfunktionen, vetdu, smurfeNn. Bitdefender Free Antivirus är dock min favorit, då den har fått bäst i test och drar väldigt, väldigt lite av datorns prestanda.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det går ju alltid att använda sökfunktionen, vetdu, smurfeNn. Bitdefender Free Antivirus är dock min favorit, då den har fått bäst i test och drar väldigt, väldigt lite av datorns prestanda.

Har du sett något test med just Bitdefender Free?
Det behöver ju inte vara så att det får samma testresultat som betalprogrammet, så jag är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I Windows 7 så är det inte inbakat, det är i Windows 8/8.1 som det är helt inbakat. i Windows Vista och 7 så går det under namnet Windows Defender, men det har inte skydd mot virus, utan bara anti spyware.

OnT. Avast installerar jag på alla mina vänners datorer. Rekommenderar det

Defender och "Security essentials" är inte samma sak dock. SE är antivirus och funkar från xp32 och uppåt. (dock ej XPx64 eller 2003 x64 edition)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Defender och "Security essentials" är inte samma sak dock. SE är antivirus och funkar från xp32 och uppåt. (dock ej XPx64 eller 2003 x64 edition)

Defender och SE på Windows 8/8.1 är samma sak för man kan inte installera SE på Windows 8/8.1, dock inte Windows Vista eller 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Har du sett något test med just Bitdefender Free?
Det behöver ju inte vara så att det får samma testresultat som betalprogrammet, så jag är nyfiken.

Tror inte det finns. Annars är det ju bara att söka.

Det enda som skiljer är ju samma virussignaturer medan resten som finns hos Bitdefender säger jag nej tack till. Har testat dess betal variant och Bitdefender är det jobbigaste jag har provat och ända får Bitdefender bäst i test vart enda år.

Själv kör jag vidare med ESET eftersom ESET är nog den enda på marknaden som inte har gått över till flashiga menyer.

Enligt VB100 är TrustPort högst rankad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Defender och SE på Windows 8/8.1 är samma sak för man kan inte installera SE på Windows 8/8.1, dock inte Windows Vista eller 7

"Microsoft Security Essentials is supported on Windows 7, Windows Vista, and Windows XP."
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/security-essential...

Jo de stöds och är olika produkter i windows 7 och vista med.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

"Microsoft Security Essentials is supported on Windows 7, Windows Vista, and Windows XP."
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/security-essential...

Jo de stöds och är olika produkter i windows 7 och vista med.

Ja, jag skrev lite klumpigt. Dock så tror jag att du förstår vad jag menar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Har du sett något test med just Bitdefender Free?
Det behöver ju inte vara så att det får samma testresultat som betalprogrammet, så jag är nyfiken.

Bitdefender Free Antivirus använder ju sig av samma motor som betalmetoden, om jag inte har missförstått något.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bitdefender Free Antivirus använder ju sig av samma motor som betalmetoden, om jag inte har missförstått något.

Ja, det tror jag också, men i många tester har AV_programmen nytta av bra URL-blockerare, HIPS-funktion mm. och det är inte alltid som sånt är aktiverat i samma utsträckning i gratisvarianterna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det blir BitDefender då jag gillar att den inte tar så mycket på prestandan, samt att designen är fin både på hemsidan och själva programmet!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Skrivet av smurfeNn:

Tack för alla svar, det blir BitDefender då jag gillar att den inte tar så mycket på prestandan, samt att designen är fin både på hemsidan och själva programmet!

Bra val, hade just tänkt rekommendera det. Gör sitt jobb riktigt bra och märks knappt alls till skillnad från ett program som börjar på A som skrämmer skiten ur dig för att det har uppdaterats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Skrivet av AtomicPunk:

Bra val, hade just tänkt rekommendera det. Gör sitt jobb riktigt bra och märks knappt alls till skillnad från ett program som börjar på A som skrämmer skiten ur dig för att det har uppdaterats.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar Avast så går det att stänga av notifications samt ljud

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Skrivet av erazerswe:

Om du menar Avast så går det att stänga av notifications samt ljud

Jaså, det finns. Letade efter det men hittade inte. Aja, finns mer än en grej jag stör mig på med det programmet. Till exempel hur det vill installera Chrome, konstant påminna mig om att köpa betalvarianten på ett jobbigt sätt samt deras fåniga "Låt inte NSA se dig"-tjafs. Bitdefenders gratisvariant vinner med stor marginal för min del i alla fall.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Jaså, det finns. Letade efter det men hittade inte. Aja, finns mer än en grej jag stör mig på med det programmet. Till exempel hur det vill installera Chrome, konstant påminna mig om att köpa betalvarianten på ett jobbigt sätt samt deras fåniga "Låt inte NSA se dig"-tjafs. Bitdefenders gratisvariant vinner med stor marginal för min del i alla fall.

Så du menar att ett program som varnar om uppdatering är dåligt. I nästa version av avast som finns ute så kommer reklam grejer vara borta. Själv har jag aldrig sett det. Det med Chrome ser man bara vid installation och inte mer. Däremot är avast safe mode som finns i betal versionen en lösning med Chrome. Bitdefender finns ju inte på svenska och bitdefender enda styrka är motorn medan övrigt är ju så extremt jobbigt hos bitdefender. Har provat både betal och free från bitdefender och anser det är så där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör med Windows Defender kombinerat med WOT för Chrome. WOT låter mig se om hemsidor är suspekta i trovärdighet samt barnvänlighet. Smidigt plugin som baserar sig på reviews av andra som använder tillägget.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube