ASUS - konsumentverket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

jag har tyvärr liknande erfarenheter av Asus. Köpte en av deras tidigare gaming laptops för att ha som utvecklarmaskin(behövde mkt prestanda). Den krånglande i 1 år innan de erkände att det var tillverkningsfel på maskinen. Jag skickar in den o får nytt MB - hade skrivit ett avtal med dem att de inte fick röra/byta HDD. Avtalet var klistrat på burken, ändå får jag tillbaks en ny HDD(sämre o mindre än den som satt i). ASUS VÄGRADE att ens erkänna att de hade gjort fel. Slutade med att jag gav bort Asus datorn till en 8åring som kunde spela internetspel på den och köpte en Thinkpad.

Sen måste jag säga att jag gillar ASUS produkter överlag, så det är himla tråkigt att de har en så kund-fientlig attityd.

// Lazze

De va inte bra, iaf om du hade kommit överrens om det. Enligt villkor så gäller ju:
Säkerhetskopiera all personlig data och ta bort eventuellt konfidentiellt material från hårddisken. ASUS ansvarar inte för förlust av data eller filer i samband med reparation eller transport.

Men jag har hört om ärenden där kunden har bett att inget ska raderas och då har iaf kundtjänsten mailat eller ringt upp kunden för ett godkännande innan dem byter/ominstallerar disk.
Tråkigt misstag dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sofha:

Dem gör allt för att ta sig ur, och det hemska är att det klarar sig oftast också! Tror ni att jag kommer ha en chans att ta hem det? Ska jag tänka på något speciellt?

Hej!

Jag måste börja med att säga att jag inte jobbar på kundtjänsten så jag kan personligen själv inte hantera ärendet. Men för din vetskap har jag eskalerat ärendet till dem ansvariga på service och bett dem se över det så man kan komma vidare.
Bara så du vet att Asus har sett denna tråd och ditt ärende.
Asus följer konsumentverkets riktlinjer och lagar så jag förutsätter du får den support du har rätt till.
Beklagar din upplevelse.
Som sagt jag jobbar inte med supporten men har du andra frågor kan du självklart skicka meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Jo jag tycker nog också att det är endast ASUS som är ansvariga här, men man vet aldrig.. Det känns som att mediamarkt kanske också kunde hjälpa till med något. Jag vet inte...

Hur hjälper konsumentverket mig (innan det går till ARN), tar de kontakt med mediamarkt och asus? Är det så att dem försöker lösa problemet, sen när det går vidare till ARN då är det mer "allvar"? Kan domstolen blandas in?
Jag ska skriva ihop ett mail till konsumentverket och bifoga alla dokument, eller menar du att ja ska skicka ett rekommenderande brev till dem?

Vad lång tid det tog, men skönt att du vann! Måste ha varit väldigt befriande.

Konsumentvägledningen gör inget. De bara berättar eller hänvisar dig till info på nätet. Så skit i dem.
Däremot ska du göra en anmälan till ARN, du får själv läsa hur du ska göra på deras hemsida, du ska ju trots allt bli civilare.
Företaget (Mediamarkt) får då en en chans att göra upp innan det tas upp i ARN. De flesta väljer det för de vill inte riskera att förlora.
Jag har själv flera lyckade anmälningar bakom mig, där jag fått betydligt bättre produkter än jag köpte eller fått bra ersättning.
Lägg till förlorad arbetsinkomst, telefonsamtal, resor, allt du kan komma på.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls man skall skita i konsumentvägledare. Konsumentköplagen är en lång lagtext som är ganska ansträngande att läsa och förstå.
Jag hade iaf hjälp av att ringa min lokala konsumentvägledare. De för även statistik över vilka företag som konsumenterna har problem med vilken är en viktig samhällsfunktion också. De ger bra tips hur man skall sköta kontakten mot företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Goodwill, kort sagt i god vilja. De t.ex att de hjälper dig trots att de egentligen inte behöver. Eller de ger dig ny dator, trots att det egentligen är mediamarkt som ska göra det.

I detta fallet är det näringsidkaren du har köpt datorn av som står ansvarig för att du ska ha en felfri produkt utan ursprungsfel i minst 3 år som reklamationsrätten är aktiv.

Din dator har, som jag förstått det, varit inne för Samma fel minst 3 gånger i rad. När du står där på mediamarkt - konstaterar de felet med dig? Isåfall är det ju bara dra fram en utskrift av konsumentköplagen och visa paragrafen. De SKA erbjuda hävning eller omleverans vid samma fel 3 gånger. Om de vägrar så är det inget annat än att driva det mot ARN - där du kommer vinna om alla uppgifter här stämmer. Det finns ingen tvekan i mitt tycke.

Du måste skoja? Nu blir jag upprörd. Så de menar att de anser att de inte är deras fel att de missade 2 GB RAM-minne, eller glömde dem, eller inte monterade dem ordentligt, och att de fixade till det bara i "god vilja"? Det är ju deras fel att de inte kunde hantera reparationen på rätt sätt. Det är ju deras skyldighet att fixa saker på rätt sätt, jag som kund ska inte behöva dubbelchecka att alla delar sitter i datorn, asså deras service.... finns inga ord!

"2014-04-11
Lämnar datorn återigen.
"Backrep. 3.e gången på reperation. Nu när den kom tillbaks så finns det bara 2 GB internminne istället för 4 GB som det ska vara. Hårddisken jobbar för fullt. Scrollen och tochen funderar fortfarande inte som den ska.

**Mailar ASUS** Se mail 1 och 2 nedan.

2014-04-17
Datorn är tillbaka på mediamarkt.
"Goodwill. Ingen debitering. Justerat minnemodul som inte satt i ordentligt. Utfört installation av ExpressCache. Rätt moderkort sitter i maskinen. All prestanda kontrollerad OK.""

När jag lämnar in datorn varje gång, så är mediamarkt fullt på min sida, dvs de anser att jag ska få kräva en ny dator (från asus). Men dem kommer väl fortsätta vara på min sida och "tycka synd" m mig... tills jag börjar anklaga dem. Så du menar att mediamarkt ska erbjuda mig en ny dator t.ex.?

På måndag morgon ringer jag till konsumentombudsmannen för att prata och höra med dem om det är något speciellt jag ska ha gjort osv innan jag kan göra en anmälan till ARN, ska läsa relevant information på deras hemsida så jag är förberedd. Jag ska stå på mig, för jag har mycket att komma med. Och jag kommer inte sluta tills jag får en ny dator, eller att ARN nekar ärendet. Det blir INGA fler reparationer, ASUS har fått sina chanser annars kan detta fortsätta i all tid och sedan när garantin och reklamationstiden går ut kommer de lämna mig i sticket. Tack för din åsikt (gjorde mig mer sur men det gav mig ännu fler anledningar till att inte släppa detta och verkligen köra igenom det)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag tycker inte alls man skall skita i konsumentvägledare. Konsumentköplagen är en lång lagtext som är ganska ansträngande att läsa och förstå.
Jag hade iaf hjälp av att ringa min lokala konsumentvägledare. De för även statistik över vilka företag som konsumenterna har problem med vilken är en viktig samhällsfunktion också. De ger bra tips hur man skall sköta kontakten mot företaget.

Jag ska absolut ringa dit, de kan nog ge mig tips på saker jag ska förbereda och annat att tänka på! Det skadar aldrig att ringa dit, eftersom ARN är opartiska behöver jag ha någon som jag kan få hjälp längst vägen.

Permalänk
Medlem

ARN tar hänsyn till det material/bevis du lämnar in när du gör en anmälan hos dem så därför är det viktigt att ha så mycket kött på benen om du inte kan lösa tvisten direkt med företaget.
Jag har även hört att det tar upp till 6 månader innan ARN behandlar ett inlämnat ärende och kommer med en dom/rekommendation. Så man kanske inte vill gå den vägen i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

ARN tar hänsyn till det material/bevis du lämnar in när du gör en anmälan hos dem så därför är det viktigt att ha så mycket kött på benen om du inte kan lösa tvisten direkt med företaget.
Jag har även hört att det tar upp till 6 månader innan ARN behandlar ett inlämnat ärende och kommer med en dom/rekommendation. Så man kanske inte vill gå den vägen i första hand.

Det kan det ta innan en dom/rekommendation, men redan efter några veckor så får företaget en kopia av anmälan och då kan det gå snabbt.
Mina fall har varit lösta inom en månad.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Att man har den i sitt arbete har inte väl inte med det att göra, har man köpt den som privatperson så är det konsumentköplagen som gäller.

Använder du datorn som ett arbetsredskap i tjänst är det rimligen inte längre en konsumentprodukt.

Skrivet av Asus.David:

Hej!

Jag måste börja med att säga att jag inte jobbar på kundtjänsten så jag kan personligen själv inte hantera ärendet. Men för din vetskap har jag eskalerat ärendet till dem ansvariga på service och bett dem se över det så man kan komma vidare.
Bara så du vet att Asus har sett denna tråd och ditt ärende.
Asus följer konsumentverkets riktlinjer och lagar så jag förutsätter du får den support du har rätt till.
Beklagar din upplevelse.
Som sagt jag jobbar inte med supporten men har du andra frågor kan du självklart skicka meddelande.

Fast så är det uppenbarligen inte när det gäller era ÅF och samarbetspartners som till exempel IC. Kanske dags för lite utbildning inhouse..?

Eller du kanske menar om man som konsument handlar direkt från Asus och inte via era ÅF eller reparerar hos era anvisade servicepartners?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkig att läsa det som hänt. Jag har ett ASUS moderkort till min stationära dator, första från ASUS jag ägt. Jag har inte haft några problem än så länge. Men när man läser sådant här så vill man nästan inte köpa en ASUS produkt igen bara för att inte stödja sådant beteende. Tacka att internet blivit så stort som det är och att företag inte kan komma undan med sådant här obemärkt.

Jag hoppas ASUS kompenserar dig med en sprillans ny dator. Skriv hur det gått när ärendet lagt sig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Använder du datorn som ett arbetsredskap i tjänst är det rimligen inte längre en konsumentprodukt.

För att vara mer exakt så bloggar jag hemifrån för en utbildning, och jag använder min dator för att blogga , jag kan lika gärna använda en av universitetets datorer. Så det kanske inte ska räknas som "arbete"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Riktigt tråkig att läsa det som hänt. Jag har ett ASUS moderkort till min stationära dator, första från ASUS jag ägt. Jag har inte haft några problem än så länge. Men när man läser sådant här så vill man nästan inte köpa en ASUS produkt igen bara för att inte stödja sådant beteende. Tacka att internet blivit så stort som det är och att företag inte kan komma undan med sådant här obemärkt.

Jag hoppas ASUS kompenserar dig med en sprillans ny dator. Skriv hur det gått när ärendet lagt sig.

Ja man vill ju inte råka ut för sånt här....
Jag ska absolut berätta hur detta kommer gå vidare!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sofha:

För att vara mer exakt så bloggar jag hemifrån för en utbildning, och jag använder min dator för att blogga , jag kan lika gärna använda en av universitetets datorer. Så det kanske inte ska räknas som "arbete"?

Nej det kan ju knappast räknas som arbetsredskap i denna situation.

Man ska dock tänka sig för när det gäller produkter använda i arbete.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nej det kan ju knappast räknas som arbetsredskap i denna situation.

Man ska dock tänka sig för när det gäller produkter använda i arbete.

Okej låter bra! Tack!
Okej då antar jag att det gäller andre regler om man använder produkter i riktigt arbete..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Använder du datorn som ett arbetsredskap i tjänst är det rimligen inte längre en konsumentprodukt.

Fast så är det uppenbarligen inte när det gäller era ÅF och samarbetspartners som till exempel IC. Kanske dags för lite utbildning inhouse..?

Eller du kanske menar om man som konsument handlar direkt från Asus och inte via era ÅF eller reparerar hos era anvisade servicepartners?

Det har ingenting med det att göra, hon har köpt den privat alltså är det en konsumentprodukt oavsett vad hon använder den till, hon får använda den till precis vad hon vill utan att förlora rätten till reklamation enligt konsumentköplagen.

Permalänk

Skillnaden ligger väl i vem som gjort inköpet.
Privatperson eller företag.

Köp en sak på företagen och du är körd.
Handla den som privatperson och lägg in kvittot som "utlägg" i företages redovisning och du har ett bättre skydd.

Men nu va det inte det som vi skulle diskutera, bara stå på dig.

"Egen företagare"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Skillnaden ligger väl i vem som gjort inköpet.
Privatperson eller företag.

Köp en sak på företagen och du är körd.
Handla den som privatperson och lägg in kvittot som "utlägg" i företages redovisning och du har ett bättre skydd.

Men nu va det inte det som vi skulle diskutera, bara stå på dig.

"Egen företagare"

Ett mycket lätt sätt att få konsumentskydd som näringsidkare. Varför tror du att lagen och skydd ser olika ut för konsument och näringsidkare?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det första jag funderar över, är varför butiken nämns så lite här egentligen?

Med tanke på det jag vet (med säkerhet då jag faktiskt har insikt bakom dörrarna till denna butik) är att det är butiken som gör felbeskrivningarna till Infocare, och av vad jag har sett av de felbeskrivningarna är de helt galet usla ibland

Inte här för att hänga ut butiken mer, men erfarenheterna gör en vis ibland.. min egen systers dator skickade de in med felbeskrivningen "funkar inte!!" -jag som gammal pctekniker och retailer hade skrivit en utförlig felbeskrivningen och lagt med, men den hade personalen lagt ur för " den var ju inte relevant!"

Gissa om datorn kom tillbaka åtgärdad? -svaret på det är ett rungande nej, efter att ha skickat in den fem gånger, kryper till sist butiken dit och lämnar ut efter mycket bråkande, själva exchangeinformationen mellan butiken och verkstaden, det gör de inte direkt frivilligt kan jag ju säga, och det var ungefär samma jargong "funkar inte fortfarande, backreparation måste göras, samma fel som förut!" och liknande

Så, det kanske inte är bara en i de här parterna här som felar och jag tror att butiken nog gärna skyller på tillverkaren

Men, här kommer det fina i kråksången för dig som konsument och privatperson - R E K L A M E R A!
Men, det ska du göra mot butiken, inte mot tillverkaren

Ska inte klanka ner på dig för att göra dig mer ledsen eller upprörd än du redan är, för det här lär nog vara nog så jobbigt, det förstår jag absolut

Vill bara tipsa dig lite om hur du ska gå tillväga, du ska reklamera mot butiken, det är de enda du kan reklamera mot så länge din butik finns, eller som de säger i konsumentvägledningen att "du skall reklamera gentemot din säljare"
För, tillverkarna är inte din säljare i det här läget

Ytterligare en sak som gör det bra för dig som kund, är att det här är Mediamarkts ansvar att ta hand om när du reklamerar, allt bråk med asus tjänar noll till som tillverkare, de kommer hänvisa till sina rapporter etc men det blir däremot väldigt svårt för butiken att göra när den varit inne på reparation såhär många gånger, så du har faktiskt gjort rätt som låtit butiken ta hand om det för då ska du själv slippa bråka annat än med dem
Sen en sak till ska du tänka på, Mediamarkt är DIN motpart (stor text för att understryka vikten) och ASUS är Mediamarkt´s motpart, dvs inte din

Hoppas du har fått nåt lite mer matnyttigt till livs.. erfarenhet som sagt som återförsäljare av nästan alla märken på marknaden och har råkat ut och sett och hört om sådant här förut från allihop, ingen är undantagen kan jag ju säga
Alla tillverkare vill tjäna stålar, och en del är förstås sämre än andra på kundvård, asus är väldigt Taiwanesiska i sitt sätt, dvs interna regler är gud och bibel, Acer är väl ganska likadana på så vis också, Samsung har jag nog som privatperson sämst upplevelse av inom garantiproblem osv privat vilket gör att jag inte i mitt liv köper mig en samsungprodukt igen om inte absolut tvunget

Nåja, nu är min textvägg klar här^^
Hoppas du fick något matnyttigt utav mina upplevelser, sitter här o käkar min mat och läser igenom tråden och ser att en del härinne har väldigt konstiga uppfattningar om hur det fungerar i konsumenträtt och vem som har ansvar osv, även du stackars trådskapare gör det också svårare för dig själv än du behöver egentligen

Hade jag varit i dina kläder, hade jag marscherat omgående till Mediamarkt imorgon och krävt reklamation pga alla reparationerna och krävt dem på kompensationen då det faktiskt är de som är de ansvariga här då de skickat in din dator på service...känns mycket som att de kunnat göra så galet mycket mer
Alternativt att de bara på stående fot gör ett återköp till dig som kund för att skapa servicemind och goodwill och sen får de bråka med tillverkaren själva..

Nåja, nu blöder fingrarna och jag är hungrig som attan och min fredagsöl står bredvid;)
Lycka till trådskapare!:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Borde ju vara lika för båda.
Du kan ju gissa hur jag gör mina inköp...

Skrivet av ilstallione:

Ett mycket lätt sätt att få konsumentskydd som näringsidkare. Varför tror du att lagen och skydd ser olika ut för konsument och näringsidkare?

Skrivet av Mr.Pruple:

Skillnaden ligger väl i vem som gjort inköpet.
Privatperson eller företag.

Köp en sak på företagen och du är körd.
Handla den som privatperson och lägg in kvittot som "utlägg" i företages redovisning och du har ett bättre skydd.

Men nu va det inte det som vi skulle diskutera, bara stå på dig.

"Egen företagare"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Borde ju vara lika för båda.
Du kan ju gissa hur jag gör mina inköp...

Beklagligt. Hur som kan vi nog vara överens om att det är ett sätt att gå runt ett regelverk vilket leder oss till:

§ 8
Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Vilket gör att vi sätter punkt för den diskussionen här.

Åter till topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Pruple:

Borde ju vara lika för båda.
Du kan ju gissa hur jag gör mina inköp...

Däremot brukar man få bättre support om man köper produkter genom företaget istället, och det är oftast lättare att få byta ut trasiga produkter medans som privatperson ska dom envisas med att skicka på lagning hela tiden. Men oavsett hur du gör är det lagligt, det är ju skattelättnad på investeringar för företag av en bra anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det första jag funderar över, är varför butiken nämns så lite här egentligen?

Med tanke på det jag vet (med säkerhet då jag faktiskt har insikt bakom dörrarna till denna butik) är att det är butiken som gör felbeskrivningarna till Infocare, och av vad jag har sett av de felbeskrivningarna är de helt galet usla ibland

Inte här för att hänga ut butiken mer, men erfarenheterna gör en vis ibland.. min egen systers dator skickade de in med felbeskrivningen "funkar inte!!" -jag som gammal pctekniker och retailer hade skrivit en utförlig felbeskrivningen och lagt med, men den hade personalen lagt ur för " den var ju inte relevant!"

Gissa om datorn kom tillbaka åtgärdad? -svaret på det är ett rungande nej, efter att ha skickat in den fem gånger, kryper till sist butiken dit och lämnar ut efter mycket bråkande, själva exchangeinformationen mellan butiken och verkstaden, det gör de inte direkt frivilligt kan jag ju säga, och det var ungefär samma jargong "funkar inte fortfarande, backreparation måste göras, samma fel som förut!" och liknande

Så, det kanske inte är bara en i de här parterna här som felar och jag tror att butiken nog gärna skyller på tillverkaren

Men, här kommer det fina i kråksången för dig som konsument och privatperson - R E K L A M E R A!
Men, det ska du göra mot butiken, inte mot tillverkaren

Ska inte klanka ner på dig för att göra dig mer ledsen eller upprörd än du redan är, för det här lär nog vara nog så jobbigt, det förstår jag absolut

Vill bara tipsa dig lite om hur du ska gå tillväga, du ska reklamera mot butiken, det är de enda du kan reklamera mot så länge din butik finns, eller som de säger i konsumentvägledningen att "du skall reklamera gentemot din säljare"
För, tillverkarna är inte din säljare i det här läget

Ytterligare en sak som gör det bra för dig som kund, är att det här är Mediamarkts ansvar att ta hand om när du reklamerar, allt bråk med asus tjänar noll till som tillverkare, de kommer hänvisa till sina rapporter etc men det blir däremot väldigt svårt för butiken att göra när den varit inne på reparation såhär många gånger, så du har faktiskt gjort rätt som låtit butiken ta hand om det för då ska du själv slippa bråka annat än med dem
Sen en sak till ska du tänka på, Mediamarkt är DIN motpart (stor text för att understryka vikten) och ASUS är Mediamarkt´s motpart, dvs inte din

Hoppas du har fått nåt lite mer matnyttigt till livs.. erfarenhet som sagt som återförsäljare av nästan alla märken på marknaden och har råkat ut och sett och hört om sådant här förut från allihop, ingen är undantagen kan jag ju säga
Alla tillverkare vill tjäna stålar, och en del är förstås sämre än andra på kundvård, asus är väldigt Taiwanesiska i sitt sätt, dvs interna regler är gud och bibel, Acer är väl ganska likadana på så vis också, Samsung har jag nog som privatperson sämst upplevelse av inom garantiproblem osv privat vilket gör att jag inte i mitt liv köper mig en samsungprodukt igen om inte absolut tvunget

Nåja, nu är min textvägg klar här^^
Hoppas du fick något matnyttigt utav mina upplevelser, sitter här o käkar min mat och läser igenom tråden och ser att en del härinne har väldigt konstiga uppfattningar om hur det fungerar i konsumenträtt och vem som har ansvar osv, även du stackars trådskapare gör det också svårare för dig själv än du behöver egentligen

Hade jag varit i dina kläder, hade jag marscherat omgående till Mediamarkt imorgon och krävt reklamation pga alla reparationerna och krävt dem på kompensationen då det faktiskt är de som är de ansvariga här då de skickat in din dator på service...känns mycket som att de kunnat göra så galet mycket mer
Alternativt att de bara på stående fot gör ett återköp till dig som kund för att skapa servicemind och goodwill och sen får de bråka med tillverkaren själva..

Nåja, nu blöder fingrarna och jag är hungrig som attan och min fredagsöl står bredvid;)
Lycka till trådskapare!:)

Tack för ett bra inlägg!

Beskrivningarna var helt okej i mitt fall, de beskrev ändå vad som inte funkade. Eftersom jag själv inte är så insatt i datorn kunde jag inte ge mer detaljerade beskrivningar än att t.ex. touchpadden inte funkar efter viloläge (vilket den fortfarande inte gör efter 4:e reparationen).
I mitt fall då jag lämnade in datorn blev det så att de bakom disken på mediamarkt tog emot datorn, lyssnade på vad jag hade o säga och skickade iväg den. De berördes inte så mycket, det kändes som om de vara bara mellanhanden där, mellan mig och asus. De var även på "min sida" om ni förstår? När jag reklamerade datorn så tog mediamarkt det som om det var asus fel. Skulle jag kräva ny dator från mediamarkt?

Varför jag hoppade på asus med mail och telefonsamtal var för att jag kände att mediamarkt inte gjorde tillräcklgit. Det blev lixom inget tryck, de skickade och tog emot datorn och inget mer med det. Så jag vill t.o.m snacka med InfoCare, men asus ville inte ge ut någon mail eller telefonnr till de som reparerade datorn, och de kunde inte heller ge mig mer information då reparationen inte skedde på själva asus, dvs InfoCare hade hand om reparationen. Mediamarkt kunde inte heller hjälpa mig i det här fallet, så jag kände mig rätt så hjälplös.

Men på måndag tar jag som sagt kontakt med konsumentombudsmannen, jag tror att detta kan hjälpa mig enormt och att både asus och mediamarkt inser vad som har skett. Ny dator, det är det enda alternativet! Samt ersättning för alla resor jag har gjort till mediamarkt (ligger en bit bort). Kan jag kräva något för att det har tagit min tid från mina studier?
Men ja, jag har lärt mig väldigt mycket!

Permalänk
Medlem

Konsumentvägledaren menar du, inte konsumentombudsmannen=KO.

Permalänk
Hedersmedlem

Asus skriver högre upp att ärendet är uppmärksammat, jag tror du kan vara lugn för att en vettig lösning presenteras för dig så kanske slipper du ta det den långa vägen. ☺

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Tack för ett bra inlägg!

Beskrivningarna var helt okej i mitt fall, de beskrev ändå vad som inte funkade. Eftersom jag själv inte är så insatt i datorn kunde jag inte ge mer detaljerade beskrivningar än att t.ex. touchpadden inte funkar efter viloläge (vilket den fortfarande inte gör efter 4:e reparationen).
I mitt fall då jag lämnade in datorn blev det så att de bakom disken på mediamarkt tog emot datorn, lyssnade på vad jag hade o säga och skickade iväg den. De berördes inte så mycket, det kändes som om de vara bara mellanhanden där, mellan mig och asus. De var även på "min sida" om ni förstår? När jag reklamerade datorn så tog mediamarkt det som om det var asus fel. Skulle jag kräva ny dator från mediamarkt?

Varför jag hoppade på asus med mail och telefonsamtal var för att jag kände att mediamarkt inte gjorde tillräcklgit. Det blev lixom inget tryck, de skickade och tog emot datorn och inget mer med det. Så jag vill t.o.m snacka med InfoCare, men asus ville inte ge ut någon mail eller telefonnr till de som reparerade datorn, och de kunde inte heller ge mig mer information då reparationen inte skedde på själva asus, dvs InfoCare hade hand om reparationen. Mediamarkt kunde inte heller hjälpa mig i det här fallet, så jag kände mig rätt så hjälplös.

Men på måndag tar jag som sagt kontakt med konsumentombudsmannen, jag tror att detta kan hjälpa mig enormt och att både asus och mediamarkt inser vad som har skett. Ny dator, det är det enda alternativet! Samt ersättning för alla resor jag har gjort till mediamarkt (ligger en bit bort). Kan jag kräva något för att det har tagit min tid från mina studier?
Men ja, jag har lärt mig väldigt mycket!

Det jag vet om sådant här, för att göra det hela kort och lätt, är att det är Mediamarkt som är din säljare, och din motpart, det är till dem du har lämnat "problemet" så att säga och det är de som sålt datorn till dig, så det är Mediamarkt du ska stå dig på mot, kräva ersättningar, utbyte, återköp eller vad du nu kan kräva, vet inte så mycket om utläggen osv, men man får akta sig för dem, för de tar gärna upp frågan med nyttjandeavdrag de där på Mediamarkt när det kommer till ersättning, så att du vet och är beredd på det

Asus har ju sett tråden såg jag (puckot här missade det helt, blind efter en fredagsöl tror jag!^^) så de lär väl kika på det kan jag tro, men av det du skrivit i början så verkar det ju som att den passerat testerna osv, och det lär nog de som tillverkare gå på stenhårt säkert, och det är det här som gör att du skall inte göra nåt annat än reklamera mot butiken, inget annat

Låt det här så att säga bli Mediamarkts huvudvärk, tycker de efter din beskrivning varit som vanligt helt passiva och klappat dig på huvudet och låtit dig tro att asus har hela ansvaret här, vilket de alltid gör oavsett tillverkare för de har inget som helst ansvar att lära dig vad du har för rättigheter gentemot dom
Det har de inte, verkstaden gör sina undersökningar, får de t e x vad som alltid kallas mjukvarufel osv, så kommer de stå på sig som tusan mot Mediamarkt och visa testrapporter osv säkert, och om det är utanför garanti som vid mjukvarufel osv som det står om i beskrivningarna så lär de vara mer envisa säkert men det får bli mediamarkts problem, inte ditt som kund
Likaså, om nån tar fram reklamationskortet pga 4 reparationer, weeeell, då brukar de bli rätt omedgörliga och bråkiga direkt.. kan vara enkelt för dig att kolla hur ärliga de är mot dig egentligen genom att ta upp det där;)

Du ska kunna i lugn och ro kunna reklamera mot butiken helt enkelt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av sofha:

Du måste skoja? Nu blir jag upprörd. Så de menar att de anser att de inte är deras fel att de missade 2 GB RAM-minne, eller glömde dem, eller inte monterade dem ordentligt, och att de fixade till det bara i "god vilja"? Det är ju deras fel att de inte kunde hantera reparationen på rätt sätt. Det är ju deras skyldighet att fixa saker på rätt sätt, jag som kund ska inte behöva dubbelchecka att alla delar sitter i datorn, asså deras service.... finns inga ord!

"2014-04-11
Lämnar datorn återigen.
"Backrep. 3.e gången på reperation. Nu när den kom tillbaks så finns det bara 2 GB internminne istället för 4 GB som det ska vara. Hårddisken jobbar för fullt. Scrollen och tochen funderar fortfarande inte som den ska.

**Mailar ASUS** Se mail 1 och 2 nedan.

2014-04-17
Datorn är tillbaka på mediamarkt.
"Goodwill. Ingen debitering. Justerat minnemodul som inte satt i ordentligt. Utfört installation av ExpressCache. Rätt moderkort sitter i maskinen. All prestanda kontrollerad OK.""

När jag lämnar in datorn varje gång, så är mediamarkt fullt på min sida, dvs de anser att jag ska få kräva en ny dator (från asus). Men dem kommer väl fortsätta vara på min sida och "tycka synd" m mig... tills jag börjar anklaga dem. Så du menar att mediamarkt ska erbjuda mig en ny dator t.ex.?

På måndag morgon ringer jag till konsumentombudsmannen för att prata och höra med dem om det är något speciellt jag ska ha gjort osv innan jag kan göra en anmälan till ARN, ska läsa relevant information på deras hemsida så jag är förberedd. Jag ska stå på mig, för jag har mycket att komma med. Och jag kommer inte sluta tills jag får en ny dator, eller att ARN nekar ärendet. Det blir INGA fler reparationer, ASUS har fått sina chanser annars kan detta fortsätta i all tid och sedan när garantin och reklamationstiden går ut kommer de lämna mig i sticket. Tack för din åsikt (gjorde mig mer sur men det gav mig ännu fler anledningar till att inte släppa detta och verkligen köra igenom det)!

Ja, deras tolkning av goodwill där är ju riktigt skev. Det vill säga, de gör det som förväntas. De åtgärdar "skadan" som de själva har skapat. Det kan ju inte vara goodwill... "ingen debitering"... det är ju snarare du som ger goodwill som inte slänger mer ved på elden i detta ärendet.

Det är klart att mediamarkt "är på din sida" - så länge de kan hålla sig där behöver de kanske inte häva köpet. MEN det är fortfarande Mediamarkt som du köpt produkten av och då är det också de som ska förse dig med en felfri (i lagens betydelse) produkt under reklamationsrättens tid. Om du går dit och kräver ett hävt köp så ska du få det - efter 3 gånger samma fel, annars ligger de utanför lagrummet och du ska därför gå till ARN. Jag hoppas du har sparat servicelappar och mail som bevis om det blir smutsigt dethär

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag har tagit kontakt med konsumentvägledaren under dagen och berättat situationen kort. Hon var väldigt trevlig och blev självklart förvånad, hon nämnde även att det är inte första gången de har att göra med MediaMarkt, de brukar inte följa reglerna som man skulle önska. Vi kom överens om att jag skulle skicka alla mina dokument till henne (har kvar alla servicedokument samt mailkonversationer) så skulle hon sätta sig in i det och därefter kontakta MediaMarkt.

Så nu är allt postat och jag håller tummarna för att detta kommer gå vägen! Känns skönt att jag tog kontakt med henne! Tack alla för att ni har hjälpt mig och postat bra inlägg, jag kommer självklart uppdatera hur det blir

Permalänk

Hej Sofha,

Jag har försökt skapa mig en bild av detta ärende genom att läsa alla loggar från Mediamarkt, InfoCare samt oss själva.

Att detta ärende har blivit illa behandlat är det ingen tvekan om men tyvärr är där flera kockar inblandade med delat ansvar.

Två av mediamarkts felbeskrivningar har varit direkt undermåliga.
Som exempel kan jag säga att deras första felbeskrivning var endast "felmeddelande" och inget mer.

InfoCare har gjort åtminstone ett misstag under reparationerna, men ändå så har de från deras sida gjort ett godkänt jobb då denna dator inte bara lider av hårdvarufel men även mjukvaruproblem som troligtvis har orsakats av 3e-parts-program.
Deras dokumentation visar tydligt att den inte har varit inne för samma fel varje gång och mediamarkts felbeskrivningar är tyvärr delvis att skylla.

ASUS har också en del i det hela då vi har försökt tolka vad som har gått fel i en av reparationerna, där det var fel på minnet.
Vår tekniker svara att det var fel moderkort vilket inte var fallet. Rätt moderkort satt i men troligtvis hade rammodulen inte tryckts ner i sin låsning till 100%. Datorn hade rapporterat 4gb när den testades men efter frakten så har rammodulen skakat ur och därför inte registrerats.

Kontentan av det hela är att du som kund har drabbats av extrem otur runt detta ärende, men eftersom datorn inte har blivit inlämnad för samma fel (hårdvarufel) 3ggr enligt vår databas, så kan inte en kreditering gå igenom från vårt håll.

Med det sagt säger jag inte att du behöver acceptera detta. Som många i tråden redan har sagt så är du Mediamarkts kund. Det är Mediamarkt som har sålt datorn till dig och enligt svensk konsumentlag är det dem du ska kräva en lösning av. Mediamarkt får sedan i sin tur lösa det med oss eftersom de är vår kund.

Jag hoppas detta har varit till hjälp och jag önskar verkligen att ni lyckas komma fram till en lösning.

MVH, ASUS Anders

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Hej,

Då det är högst aktuellt så undrar jag om någon har en källa på att det måste vara samma fel tre gånger, har hört det massvis men aldrig riktigt hittat något som faktiskt ger ett svar. (Källa = en lag eller domstolsbeslut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej Sofha,

Jag har försökt skapa mig en bild av detta ärende genom att läsa alla loggar från Mediamarkt, InfoCare samt oss själva.

Att detta ärende har blivit illa behandlat är det ingen tvekan om men tyvärr är där flera kockar inblandade med delat ansvar.

Två av mediamarkts felbeskrivningar har varit direkt undermåliga.
Som exempel kan jag säga att deras första felbeskrivning var endast "felmeddelande" och inget mer.

InfoCare har gjort åtminstone ett misstag under reparationerna, men ändå så har de från deras sida gjort ett godkänt jobb då denna dator inte bara lider av hårdvarufel men även mjukvaruproblem som troligtvis har orsakats av 3e-parts-program.
Deras dokumentation visar tydligt att den inte har varit inne för samma fel varje gång och mediamarkts felbeskrivningar är tyvärr delvis att skylla.

ASUS har också en del i det hela då vi har försökt tolka vad som har gått fel i en av reparationerna, där det var fel på minnet.
Vår tekniker svara att det var fel moderkort vilket inte var fallet. Rätt moderkort satt i men troligtvis hade rammodulen inte tryckts ner i sin låsning till 100%. Datorn hade rapporterat 4gb när den testades men efter frakten så har rammodulen skakat ur och därför inte registrerats.

Kontentan av det hela är att du som kund har drabbats av extrem otur runt detta ärende, men eftersom datorn inte har blivit inlämnad för samma fel (hårdvarufel) 3ggr enligt vår databas, så kan inte en kreditering gå igenom från vårt håll.

Med det sagt säger jag inte att du behöver acceptera detta. Som många i tråden redan har sagt så är du Mediamarkts kund. Det är Mediamarkt som har sålt datorn till dig och enligt svensk konsumentlag är det dem du ska kräva en lösning av. Mediamarkt får sedan i sin tur lösa det med oss eftersom de är vår kund.

Jag hoppas detta har varit till hjälp och jag önskar verkligen att ni lyckas komma fram till en lösning.

MVH, ASUS Anders

I deras första beskrivning var det inte endast "felmeddelande", där skickades bilagor med som jag mailade till mediamarkt som jag hoppas på att de vidarebefogade vidare till er. Felmeddelanden citerade jag i inlägget.

Datorn har visst varit inne minst tre gånger för samma fel "Scrollen funkar ej efter viloläge". Och är inte TouchPad delvis hårdvarufel? Hur många gånger ska man behöva lämna in datorn med samma fel för att man ska få häva köpet? När man tydligt ser att ominstallation av mjukvaran inte löser problemet? Trots att den 2014-07-07 åkte till er med en felbeskrivning där det delvis står "Ominstallation hjälper ej" och återigen görs en ominstallation. Och ÅTERIGEN har jag en TouchPad som slutar fungera efter viloläge.