Mediacentret XBMC byter namn till Kodi

Permalänk
Inaktiv

Så bra att de byter namnet. Ärligt talat kändes det på något sätt oinbjudande att installera grejen med förra namnet. Kändes väldigt "hacker", så att säga. Jag tror att det nya namnet hjälper mer än vad det stjälper.

Permalänk
Medlem

Trevligt namn och betydligt mer lämpligt än Xbox Media Center när det finns till så många andra plattformar

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

XMBC har ändå aldrig varit någon höjdare!

X M B C vet jag inte ens vad det är, men det låter inte som någon höjdare direkt.

XBMC är ju ändå väldigt oslagbart, om man inte har S B S

För mig har XBMC varit stående i många år, på flera plattformar. Och funkar klockrent.

Sen om själv namnbytet, det bryr jag mig inte så mycket om, bara det funkar som det alltid gjort

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men vafan....
Vad spelar det för roll att "gamlingarna" minns att det från början var en xbox mod.
Et nytt namn skpar bara förvirring och fragmentering.

Som gamling (som inte har hängt med) så har jag aldrig fattat att mjukvaran har gått från att köras på just Xbox till allt annat. Så för mig är ett namnbyte välkommet. Men Kodi… får mig att tänka på Ådi.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Kodi kanske anspelar något till kodning? Det är trotts allt ett större projekt med en hel del utvecklare involverade. Som mediacenter får jag dock hålla med om att namnet är intetsägande.

Jag var imponerad av XBMC när det kom till XBOX(2002) och visst har det hänt en del på den tiden men det reflekterar inte 12 års utveckling. Idag är jag inte lika imponerad verken av teamet eller mjukvaran.

De fokuserar på multiplatfom(8 st) istället för att se till att det fungerar 100% på få plattformar. Nu vet jag att flera kommer säga att det fungerar perfekt i deras setup, visst är det fullt möjligt men inte så troligt. Jag har kört det på mängder med plattformar och hårdvaror och ändå alltid haft diverse problem med uppspelningen. Prova detta :

  1. Fixa en riktigt bra(minst 7 kbps) 1080p backup x264 mkv av Planet Earth blu-ray skiva 1 avsnitt 1

  2. Spela upp de första 10 minuterna och se om ni uppfattar seghet eller rent av lagg.

  3. Om ni inte är säkra, spela upp samma avsnitt på blu-ray spelaren

PS. tänk på att stäng av funktioner på TVn så som extra motion flow.

För min del har det krävts en hel del pill här och där för att ens få det acceptabelt, på Intel Nuc med Windows 8 rullar det NÄSTAN perfekt nu.

När man frågar teamet vilken hårdvara som mjukvaran rullar perfekt på så vågar de inte rekommendera något för att de inte själva vet.

Spola bakåt fungerar fortfarande inte i Windows miljö(den spolar i super fart). Allt de säger är att man ska steppa tillbaka istället och att spola knappen egentligen inte borde finnas(hänvisar till youtube och netflix). För mig är dock XBMC en rik spelare med en hel del funktionalitet och då ska man se till att de mest basic funktionerna som finns på en vanlig blu-ray spelare ska finnas. Mycket möjligt det är en petitess men finns knappen där så ska den fungera.

För mig hade mjukvaran gärna fått kosta en slant så att de kunde fokusera sina utvecklare även på de svåra och troligen tråkiga delarna. Så som det är nu så är det utvecklarna som avgör vad de vill göra vilket är fullt förståeligt då det är ideellt.

Med det sagt så är det ändå den mediaspelare jag föredrar i vardagsrummet. Lagget i uppspelningen kan avhjälpas med TVns extra motion flow även om jag gärna undviket det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

har alltid trott xbmc var xbox media center visste inte att det var något annat

Permalänk
Medlem

Skall sätta på kodisen och mysa med en romantisk film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Kodi kanske anspelar något till kodning? Det är trotts allt ett större projekt med en hel del utvecklare involverade. Som mediacenter får jag dock hålla med om att namnet är intetsägande.

Jag var imponerad av XBMC när det kom till XBOX(2002) och visst har det hänt en del på den tiden men det reflekterar inte 12 års utveckling. Idag är jag inte lika imponerad verken av teamet eller mjukvaran.

De fokuserar på multiplatfom(8 st) istället för att se till att det fungerar 100% på få plattformar. Nu vet jag att flera kommer säga att det fungerar perfekt i deras setup, visst är det fullt möjligt men inte så troligt. Jag har kört det på mängder med plattformar och hårdvaror och ändå alltid haft diverse problem med uppspelningen. Prova detta :

  1. Fixa en riktigt bra(minst 7 kbps) 1080p backup x264 mkv av Planet Earth blu-ray skiva 1 avsnitt 1

  2. Spela upp de första 10 minuterna och se om ni uppfattar seghet eller rent av lagg.

  3. Om ni inte är säkra, spela upp samma avsnitt på blu-ray spelaren

PS. tänk på att stäng av funktioner på TVn så som extra motion flow.

För min del har det krävts en hel del pill här och där för att ens få det acceptabelt, på Intel Nuc med Windows 8 rullar det NÄSTAN perfekt nu.

När man frågar teamet vilken hårdvara som mjukvaran rullar perfekt på så vågar de inte rekommendera något för att de inte själva vet.

Spola bakåt fungerar fortfarande inte i Windows miljö(den spolar i super fart). Allt de säger är att man ska steppa tillbaka istället och att spola knappen egentligen inte borde finnas(hänvisar till youtube och netflix). För mig är dock XBMC en rik spelare med en hel del funktionalitet och då ska man se till att de mest basic funktionerna som finns på en vanlig blu-ray spelare ska finnas. Mycket möjligt det är en petitess men finns knappen där så ska den fungera.

För mig hade mjukvaran gärna fått kosta en slant så att de kunde fokusera sina utvecklare även på de svåra och troligen tråkiga delarna. Så som det är nu så är det utvecklarna som avgör vad de vill göra vilket är fullt förståeligt då det är ideellt.

Med det sagt så är det ändå den mediaspelare jag föredrar i vardagsrummet. Lagget i uppspelningen kan avhjälpas med TVns extra motion flow även om jag gärna undviket det.

Du får gärna skicka en länk privat där jag får tillgång till exakt samma Planet Earth-klipp som du har så kan jag återkomma.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bra att de byter namn! Xbox media center känns rätt utdaterat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Jag har inte dyslexi, men jag har ändå enorma svårigheter med att säga XBMC... jag får det alltid till XMBC...

Ett namnbyte är ju fantastiskt. XMB... jag menar XBMC är tveklöst det sämsta namnet något i människans historia någonsin använt.

Haha! Samma sak händer för mig också. Jag har inga problem med att säga Xbox Media Center men jag läser och uttalar förkortningen som XMBC. Skitjobbigt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Haha! Samma sak händer för mig också. Jag har inga problem med att säga Xbox Media Center men jag läser och uttalar förkortningen som XMBC. Skitjobbigt.

Skrivet av Obligatorisk:

Jag har inte dyslexi, men jag har ändå enorma svårigheter med att säga XBMC... jag får det alltid till XMBC...

Ett namnbyte är ju fantastiskt. XMB... jag menar XBMC är tveklöst det sämsta namnet något i människans historia någonsin använt.

Ni kan ju alltid smaka på akronymen (ett ord som bildats av första bokstaven i flera ord) HATEOAS då och se om inte XBMC faller lite bättre i munnen..

(HATEOAS är ett uttryck inom webdesign och står för "Hypermedia as the Engine of Application State". Enligt Josh Long (Spring, Pivotal) uttalar man det ungefär som en "engelsk nysning" - "hatte-ooas").

Vad gäller nyheten tycker jag bra om Kodi, men jag kommer ha svårt att vänja mig av med xbmc..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med namnbyte förutom att kommer bli svårt att säga rätt

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Får hoppas dom fixar så ljudet fungerar bättre för surround. Nu är det lite ologiskt, man bör dels sälla in nivån på expert och ställa in 2 kanaler och köra allt på genomströmning (genomströmningen fungerar ej, om man inte har kanal på 2.0).

Men det är det enda programmet jag fått surround att fungera. VLC funkar det inte, har inte provat media classic player. Men när XBMC nästan är komplett, fattas bara ett netflix och viasat plugin (officiellt, inte något halvt som funkar med amerikanskt konto):) Så har jag kört på det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Aldrig testa detta programmet. Hur stpr det sig i jämförelse med VLC?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Aldrig testa detta programmet. Hur stpr det sig i jämförelse med VLC?

Skulle inte säga att det är jämförbart med VLC då XBMC är en mediacenter-mjukvara och VLC enbart är en mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

XMBC har ändå aldrig varit någon höjdare!

Är själv väldigt nöjd med hur smidigt XBMC är, särskilt i kombination med andriod-appen. Har du något bättre alternativ är jag idel öra.

Permalänk
Medlem

Tycker folk är alldeles för kritiska. Se på några andra världssuccéer som Skype, Facebook eller Ipad. Tre ganska fjantiga och anonyma namn men som trots det slagit igenom väldigt väl. Kodi är kort och koncist. Möjligen skulle de kunnat valt ett namn som Kodi Media Center för att ge de som inte känner till det en snabb uppfattning om vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Nej det borde självfallet varit lite mer modernt, och loggan ser redan 90tal ut, ja jag vet att de jobbar på en ny, men faktum att det inte redan finns något bättre...

Det visar ju på att namnbytet kanske inte var så genomtänkt Trots att XBMC är krångligare att både komma ihåg och uttala så skulle jag som t.ex investerare ta ett företag som hette XBMC mer seriöst än som det nu heter, Kodi.

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Ni kan ju alltid smaka på akronymen (ett ord som bildats av första bokstaven i flera ord) HATEOAS då och se om inte XBMC faller lite bättre i munnen..

(HATEOAS är ett uttryck inom webdesign och står för "Hypermedia as the Engine of Application State". Enligt Josh Long (Spring, Pivotal) uttalar man det ungefär som en "engelsk nysning" - "hatte-ooas").

Vad gäller nyheten tycker jag bra om Kodi, men jag kommer ha svårt att vänja mig av med xbmc..

(Nu råkar jag veta vad en akronym är men bra att du ändå nämner det, det är ju trots allt fler som läser tråden.). HATEOAS kanske blir lite fult att uttala men bokstäverna hamnar åtminstone i rätt ordning.

Kodi är för övrigt ett helt okej namn. Liksom många andra varumärken. Det är nog mest en vanesak men jag har dragit mig för att undersöka XBMC just eftersom jag alltid har tänkt att det främst är kopplat till Xbox. Dock är detta med datorn som mediecentrum inte mitt gebit precis.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

De fokuserar på multiplatfom(8 st) istället för att se till att det fungerar 100% på få plattformar. Nu vet jag att flera kommer säga att det fungerar perfekt i deras setup, visst är det fullt möjligt men inte så troligt. Jag har kört det på mängder med plattformar och hårdvaror och ändå alltid haft diverse problem med uppspelningen. Prova detta :

  1. Fixa en riktigt bra(minst 7 kbps) 1080p backup x264 mkv av Planet Earth blu-ray skiva 1 avsnitt 1

  2. Spela upp de första 10 minuterna och se om ni uppfattar seghet eller rent av lagg.

  3. Om ni inte är säkra, spela upp samma avsnitt på blu-ray spelaren

PS. tänk på att stäng av funktioner på TVn så som extra motion flow.

För min del har det krävts en hel del pill här och där för att ens få det acceptabelt, på Intel Nuc med Windows 8 rullar det NÄSTAN perfekt nu.

Ja du, min Raspberry Pi klarar av fåglarna helt perfekt. 1080p x264 11.8 Mbps.
Skulle gissa att de flesta som har problem med Planet Earth har riktigt gamla L5.1 encodes och hårdvara som har problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Ja du, min Raspberry Pi klarar av fåglarna helt perfekt. 1080p x264 11.8 Mbps.
Skulle gissa att de flesta som har problem med Planet Earth har riktigt gamla L5.1 encodes och hårdvara som har problem med det.

Sökte lite på nätet och uppfattningen är som vanligt delad, vissa märker av att Raspberry Pi har problem med den specifika scenen medan andra inte märker något.

Detta förvånar mig dock inte då folk är olika känsliga, de flesta märker troligen inte av laget men vi som gör kan inte med det, det förstör hela upplevelsen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Sökte lite på nätet och uppfattningen är som vanligt delad, vissa märker av att Raspberry Pi har problem med den specifika scenen medan andra inte märker något.

Detta förvånar mig dock inte då folk är olika känsliga, de flesta märker troligen inte av laget men vi som gör kan inte med det, det förstör hela upplevelsen.

Som jag sa.
Har man gamla encodes som inte håller sig till vettiga settings på grund av hur ineffektivt x264 var för många många år sen, så kommer man att få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Som jag sa.
Har man gamla encodes som inte håller sig till vettiga settings på grund av hur ineffektivt x264 var för många många år sen, så kommer man att få problem.

Förklara gärna lite mer om detta, jag har alltid lärt mig att encoding görs med mjukvara och i detta fallet mjukvara som medföljer XBMC? Så om man kör senaste XBMC så får man väl anta att man har vad man behöver? Eller pratar du om mjukvaran som är inbäddad i hårdvaran(hårdvaru encoding/decoding)? Om så är fallet, varför skulle då inte XBMC teamet helt enkelt bara kunna peka ut "denna hårdvaran" har vad som krävs för att få ut allt från XBMC? Det verkar finnas fler parametrar? Att de dessutom drar in 8 alternativa plattformar kan inte göra saken enklare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Om inte annat så är väl detta en bra anledning att byta namn.

Förhoppningsvis börjar utvecklarna om från scratch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Förklara gärna lite mer om detta, jag har alltid lärt mig att encoding görs med mjukvara och i detta fallet mjukvara som medföljer XBMC? Så om man kör senaste XBMC så får man väl anta att man har vad man behöver? Eller pratar du om mjukvaran som är inbäddad i hårdvaran(hårdvaru encoding/decoding)? Om så är fallet, varför skulle då inte XBMC teamet helt enkelt bara kunna peka ut "denna hårdvaran" har vad som krävs för att få ut allt från XBMC? Det verkar finnas fler parametrar? Att de dessutom drar in 8 alternativa plattformar kan inte göra saken enklare.

Läs gärna det tidigare citatet också, jag väntar fortfarande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Läs gärna det tidigare citatet också, jag väntar fortfarande.

Jag hoppas du förstår att jag inte kan dela ut film på det viset, du får helt enkelt skaffa dig en egen. Det behöver därmed inte vara exakt samma som jag provat med så länge som det är över 7 kbps.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Förklara gärna lite mer om detta, jag har alltid lärt mig att encoding görs med mjukvara och i detta fallet mjukvara som medföljer XBMC? Så om man kör senaste XBMC så får man väl anta att man har vad man behöver? Eller pratar du om mjukvaran som är inbäddad i hårdvaran(hårdvaru encoding/decoding)? Om så är fallet, varför skulle då inte XBMC teamet helt enkelt bara kunna peka ut "denna hårdvaran" har vad som krävs för att få ut allt från XBMC? Det verkar finnas fler parametrar? Att de dessutom drar in 8 alternativa plattformar kan inte göra saken enklare.

Allt handlar om vad hårdvaruavkodningen på din platform/maskinvara klarar av att spela upp.
När x264 var mycket yngre så användes ofta "bloatade" inställningar för att få videor som tappade så lite som möjligt i kvalitet mot källmaterialet.
Dessa inställningar var utanför specifikationerna för vad hårdvaruavkodning klarade av i många fall och än idag så har viss maskinvara problem att spela upp sånt material.
Jag kan till exempel inte spela upp det s.k. "killa sample" från fågelscenen på min RPI alls då det är encodeat med förlegade inställningar, men en nyare encode funkar perfekt.

Testade med en ännu nyare version av Planet Earth som peakar strax över 40 Mbit/s på fåglarna och den funkar också perfekt. Jag är också oerhört känslig för hackande videouppselning så jag förstår din smärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Allt handlar om vad hårdvaruavkodningen på din platform/maskinvara klarar av att spela upp.
När x264 var mycket yngre så användes ofta "bloatade" inställningar för att få videor som tappade så lite som möjligt i kvalitet mot källmaterialet.
Dessa inställningar var utanför specifikationerna för vad hårdvaruavkodning klarade av i många fall och än idag så har viss maskinvara problem att spela upp sånt material.
Jag kan till exempel inte spela upp det s.k. "killa sample" från fågelscenen på min RPI alls då det är encodeat med förlegade inställningar, men en nyare encode funkar perfekt.

Testade med en ännu nyare version av Planet Earth som peakar strax över 40 Mbit/s på fåglarna och den funkar också perfekt. Jag är också oerhört känslig för hackande videouppselning så jag förstår din smärta.

Hur uppdaterar man sin hårdvaras encoder då?

Ja vissa verkar mer känsliga än andra, vad jag förstår så beror det på hur man tittar på filmen. Fokuserar man så är det svårare att märka av det, om man inte fokuserar utan bara tittar mot bilden så känner man flimret mycket lättare. Som sagt så verkar de flesta inte märka av problemet men vi som gör blir det rätt jobbigt för. Sen kan såklart en klipp lagga redigt men det är inte alls det jag pratar utan det är mer den där flimmer känslan som det kan ge och som är grymt störande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hur uppdaterar man sin hårdvaras encoder då?

Du kan inte uppdatera din hårdvara så att den klarar av att avkoda mer än vad den har stöd för.

Och när du snackar om flimmer hoppas jag du inte menar bergen i början :).