Permalänk

Dator startar ej efter åskoväder

Hejsan, inatt så var det väldigt mycket åska där jag bor och nu startar inte min dator. Jag undrar om det finns något sätt att rädda den mvh Nils

Skickades från m.sweclockers.com

Redigerat rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Hejsan, inatt så var det väldigt mycket åska där jag bor och nu startar inte min dator. Jag undrar om det finns något sätt att rädda den mvh Nils

Skickades från m.sweclockers.com

Du får väl ta och göra en felsökning först så att du vet vad som kan räddas eller inte.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Du får väl ta och göra en felsökning först så att du vet vad som kan räddas eller inte.

Jo men den startar inte över huvudtaget :/ kan det vara nätagget eller moderkort som strular ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter datorn fast med modemet/routern med kabel?
Har några andra enheter blivit påverkade som inte är anslutna till routern/modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Jo men den startar inte över huvudtaget :/ kan det vara nätagget eller moderkort som strular ?

Har du tur är det bara dom, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Hejsan, inatt så var det väldigt mycket åska där jag bor och nu startar inte min dator. Jag undrar om det finns något sätt att rädda den mvh Nils

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mycket svårt att veta vad problemet är på en icke startande dator. Börja med att öppna upp den och se om du ser nått som ser konstigt ut som brännmärken på moderkort och sånt. Lukta även på nätaggrigatet. Har du tur är det bara det som gått åt fanders. Har du otur så är det mycket allvarligare än så :/
Lycka till.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Jo men den startar inte över huvudtaget :/ kan det vara nätagget eller moderkort som strular ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det kan det ju vara, eller något annat/mer. Om du har andra delar att testa med så kan det ju vara värt att se om allting bara funkar om du kopplar in ett annat nätaggregat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Som sagt ovan, ta och luska ut en komponent i taget om den fungerar Du kan börja med att koppla bort grafikkort,Hårddisk,DVD-spelare och allt krimskrams, lämna endast kvar Moderkort,CPU, 1 RAM-sticka (byt till någon annan om den inte startar), skärm och tangentbord. Om den inte startar då så kan du testa byta nätaggregat. Om det inte ens fungerar då måste du kolla om du kan få tag i nytt moderkort. sen är det väl CPUn antar jag.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av nygge:

Sitter datorn fast med modemet/routern med kabel?
Har några andra enheter blivit påverkade som inte är anslutna till routern/modemet?

Den sitter med kabel till modemet men inga andra enheter blev påverkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Jo men den startar inte över huvudtaget :/ kan det vara nätagget eller moderkort som strular ?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt du måste göra en felsökning, byt ut nätagget mot ett som du vet fungerar först.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Som sagt ovan, ta och luska ut en komponent i taget om den fungerar Du kan börja med att koppla bort grafikkort,Hårddisk,DVD-spelare och allt krimskrams, lämna endast kvar Moderkort,CPU, 1 RAM-sticka (byt till någon annan om den inte startar), skärm och tangentbord. Om den inte startar då så kan du testa byta nätaggregat. Om det inte ens fungerar då måste du kolla om du kan få tag i nytt moderkort. sen är det väl CPUn antar jag.

okej jag provar mig fram. Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Den sitter med kabel till modemet men inga andra enheter blev påverkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är felet mest troligt nätagget, vad har du för komponenter i din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Den sitter med kabel till modemet men inga andra enheter blev påverkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter några andra enheter med kabel till modemet?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Då är felet mest troligt nätagget, vad har du för komponenter i din dator?

Corsair cx 750m
Asrock z77 extreme4
Intel core i5 3570k
Intels vattenkylare
Asus geforce gtx 670 4gb
Corsair vengance 16gb 1600mhz
Western digital 500gb
Windows 8pro 64 bit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Sitter några andra enheter med kabel till modemet?

Lyser modemet/routern?
Det är sällan som det blir överspänning på elen i huset men telefonledningen är väldigt känslig, så risken är stor att det har gått genom telefonledningen och då har det gått rakt in i moderkortet.

Permalänk
Skrivet av nygge:

Lyser modemet/routern?
Det är sällan som det blir överspänning på elen i huset men telefonledningen är väldigt känslig, så risken är stor att det har gått genom telefonledningen och då har det gått rakt in i moderkortet.

Modemet lyser fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nilshils99:

Modemet lyser fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.wikihow.com/Check-a-Power-Supply

Permalänk
Moderator
Forumledare

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar.
Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men har du kollat så att eluttaget funkar? Kan vara en propp/säkring som gått juuh, om uttaget funkar är det med största sannolikhet nätagg men kan även vara moderkortet och flera komponenter

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dra ur kabeln och tryck på powerknappen så att datorn blir helt strömlös, vänta en stund och sätt i nätkabeln och prova starta, här låter det dock som om säkringen gått istället.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Nätagget startar med gem, kan det vara moderkortet då ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Råkade ut för samma oväder tog modem, en switch och ett nätaggregat.
Får se hur länge resten av delarna i datorn håller då det troligtvis gick in i datorn via nätverket.

Permalänk
Medlem

Det va en jävla åska här inatt! Som tur så vakna man så man kunde dra ur datorn!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilshils99:

Nätagget startar med gem, kan det vara moderkortet då ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nätagg kan delvis gå sönder. Därför är det enda resultatet du kan lita på med nätaggs testet om den är död och fortsätter vara död när du gör testet. Du får låna ett nätagg och se hur det gick.

Det finns fall där modemet klarat sig trots att åskan gick den vägen och stekte nätverks porten på moderkortet.

Jag antar att du menar att datorn är död. När folk skrivit att deras datorn inte startat så har dom menat allt från helt död till att deras favorit program i Windows inte startar så missförstår vi dig så får du vara tydligare.

Skrivet av Esseboy:

Som sagt ovan, ta och luska ut en komponent i taget om den fungerar Du kan börja med att koppla bort grafikkort,Hårddisk,DVD-spelare och allt krimskrams, lämna endast kvar Moderkort,CPU, 1 RAM-sticka (byt till någon annan om den inte startar), skärm och tangentbord. Om den inte startar då så kan du testa byta nätaggregat. Om det inte ens fungerar då måste du kolla om du kan få tag i nytt moderkort. sen är det väl CPUn antar jag.

Mus och tangentbord ska också bort. De är precis som de mesta a mesta krimskrams, kablar och porten de kopplats till ökända för att kunna orsaka allvarliga fel som död dator, frysningar och olika start fel.

Skärm behöver han inte blanda in så länge datorn är död.

Permalänk
Avstängd

Prova byt nätagget innan du gör en massa annat (i onödan, antagligen).

Brukar nästan alltid vara nätagget och bara det som stryker med. Själv fått bytt ett antal.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Nätagg kan delvis gå sönder. Därför är det enda resultatet du kan lita på med nätaggs testet om den är död och fortsätter vara död när du gör testet. Du får låna ett nätagg och se hur det gick.

Det finns fall där modemet klarat sig trots att åskan gick den vägen och stekte nätverks porten på moderkortet.

Jag antar att du menar att datorn är död. När folk skrivit att deras datorn inte startat så har dom menat allt från helt död till att deras favorit program i Windows inte startar så missförstår vi dig så får du vara tydligare.

Mus och tangentbord ska också bort. De är precis som de mesta a mesta krimskrams, kablar och porten de kopplats till ökända för att kunna orsaka allvarliga fel som död dator, frysningar och olika start fel.

Skärm behöver han inte blanda in så länge datorn är död.

Äh jag orkar försöka längre, får beställa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nilshils99:

Äh jag orkar försöka längre, får beställa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett bättre agg än CX då. Som t.ex evga supernova G1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2733810 eller valfritt XFX agg t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368720

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar