Går det att installera drivrutiner och dylikt utan optisk enhet?

Permalänk

Går det att installera drivrutiner och dylikt utan optisk enhet?

Hejsan! Har precis köpt en ny stationär dator, och när jag fick hem alla delarna så kom jag på att man måste installera grafikkortet, ssd och lite andra grejer. Problemet är bara det att jag inte köpte en DVD (grejen) dvs jag kan inte installera sakerna på datorn. Då undrar jag om det är så att man kan installera via internet? Eller måste jag köpa en DVD (grej) ?

Permalänk
Medlem

Ja på första frågan, nej på andra frågan.

Oftast (alltid) så finns de nyaste drivrutinerna att ladda ner och inte på något fysiskt medium.

Tänk på att skriva mer beskrivande rubriker.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Allt finns att ladda hem från hårdvarutillverkarnas hemsidor. Tex om du har ett nvidiakort så är det bara att ladda från deras sida http://www.nvidia.com, men det förutsätter att du har operativsystemet installerat redan vilket inte framgår av din post.

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av supersneel:

Hejsan! Har precis köpt en ny stationär dator, och när jag fick hem alla delarna så kom jag på att man måste installera grafikkortet, ssd och lite andra grejer. Problemet är bara det att jag inte köpte en DVD (grejen) dvs jag kan inte installera sakerna på datorn. Då undrar jag om det är så att man kan installera via internet? Eller måste jag köpa en DVD (grej) ?

GÅ in på tillverkarens hemsida och ladda ner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Brajg:

Allt finns att ladda hem från hårdvarutillverkarnas hemsidor. Tex om du har ett nvidiakort så är det bara att ladda från deras sida http://www.nvidia.com, men det förutsätter att du har operativsystemet installerat redan vilket inte framgår av din post.

Så har jag kommit nu? då jag har MSI Radeon R9 280x

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Så har jag kommit nu? då jag har MSI Radeon R9 280x

Grafikkortsdrivrutinerna tar du lämpligtvis från AMD.com det är sällan tillverkaren har senaste drivrutinerna till grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av supersneel:

Så har jag kommit nu? då jag har MSI Radeon R9 280x

Precis! Ladda ner drivers för ditt operativsystem, sedan är det bara att tuta och köra! Vilken SSD har du införskaffat?

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

Edit: såg att du nu skrivit att du har ett AMD kort. De har väl ett liknande program som du laddar ner från AMD.com

Om du köpt ett Nvidia grafikkort, så är det bara att ladda ner Nvidia Geforce Expecience, så fixar den uppdateringar till nya drivrutiner etc. Du får även med lite andra händiga funktioner som shadow play etc.

För allt annat så går du nästan alltid bara in på tillverkarens hemsida och laddar ner drivrutiner till det som behövs, precis som alla har sagt.

Permalänk
Skrivet av FabulousFabbe:

Precis! Ladda ner drivers för ditt operativsystem, sedan är det bara att tuta och köra! Vilken SSD har du införskaffat?

Samsung SSD 840 EVO

Permalänk
Medlem

Lite oklart med vad du menar med "dvd (grej)"? Du behöver ingen dvd-läsare för att installera Windows om det är det som är frågan? det kan man lika gärna göra från ett bootbart usb-minne (finns massa guider om hur man skapar ett sådant om du använder google).

Däremot så krävs det att du köper en Windows licens om du inte gjort det?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Förstå mig rätt. Hur skall jag gå ut på internet och ladda ner dessa grejer utan att ha installerat delarna i datorn? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Förstå mig rätt. Hur skall jag gå ut på internet och ladda ner dessa grejer utan att ha installerat delarna i datorn? xD

låna en kompis dator

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

låna en kompis dator

Då använder jag bara min bärbara för att ladda ner driver. Lägger det på ett usp och sedan in i datorn?

Permalänk
Medlem

En nyfiken fråga bara, om du vet hur man bygger en dator, hur kan då du inte veta hur man laddar hem drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Windows brukar alltid ha drivare! har inte kört med dvd spelare på flera år använder mig av USB eller laddar ner.
Man får ju alltid bild utan drivare för grafikkortet windows installerar en temporär tills du laddat ner från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Då använder jag bara min bärbara för att ladda ner driver. Lägger det på ett usp och sedan in i datorn?

stämmer bra det. ett tips är dock att endast föra över drivrutiner för nätverket till USB, sen kan du använda nya datorn för att ladda ner resten.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Förstå mig rätt. Hur skall jag gå ut på internet och ladda ner dessa grejer utan att ha installerat delarna i datorn? xD

Om du har win 8 så finns det redan drivrutiner i OS:et för att ansluta till nätet. Bara att stoppa i sladd eller köra på wifi och ladda ner de drivrutiner du behöver. Detta betyder dock att du måste installera OS via USB sticka eller USB HDD. Funka hur enkelt som helst för mig. Du behöver inte låna en separat laptop eller liknande.

Permalänk
Medlem

Installera komponenterna i datorn och starta. Kolla om du har ett intergrerat grafikkort på MOBO/CPU och börja med att köra där ifrån.

Har du inte drivrutiner på ditt nybygge kan du alltid hämta hem drivrutinerna till både moderkort och Ethernet så du kan börja surfa på din nybyggda dator. Sen är det bara och tanka hem de drivrutiner som saknas.

Glöm inte byta uttag sen där bak, om du nu har ett intergrerat.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Förstå mig rätt. Hur skall jag gå ut på internet och ladda ner dessa grejer utan att ha installerat delarna i datorn? xD

Enkelt, ladda ner ethernetkortets drivrutiner från en annan dator du har eller låna en polares.
Smäll in usb minnet och installera. Resten av drivrutinerna hittar du på nätet.

EDIT: Totalt sönder-ninjad.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ja tror inte han har något operativsystem installerat? Eller säger han det någonstans? Vilken Windows version har du köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

En nyfiken fråga bara, om du vet hur man bygger en dator, hur kan då du inte veta hur man laddar hem drivrutiner?

Det svåra är ju inte att ladda ner sakerna. Det svåra är HUR ska man installera Windows/whatsoever på sin dator, och sedan överföra på sticka till den nya.

Det är lite som att säga "Hur kan du veta vart gas och broms är på en bil?" men ändå kör folk ihjäl sig dagligen..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det svåra är ju inte att ladda ner sakerna. Det svåra är HUR ska man installera Windows/whatsoever på sin dator, och sedan överföra på sticka till den nya.

Det är lite som att säga "Hur kan du veta vart gas och broms är på en bil?" men ändå kör folk ihjäl sig dagligen..

Som jag skrev är det bara att fixa Win 8.1 på USB sen installera på datorn. Sen är det bara att koppla upp den och ladda ner alla drivrutiner som behövs. Finns redan drivrutiner i Win 8.1 som gör att du kan koppla upp dig. Behövs inga extra drivrutiner för det i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Som jag skrev är det bara att fixa Win 8.1 på USB sen installera på datorn. Sen är det bara att koppla upp den och ladda ner alla drivrutiner som behövs. Finns redan drivrutiner i Win 8.1 som gör att du kan koppla upp dig. Behövs inga extra drivrutiner för det i början.

I Windows 7 på laptops behövs det oftast drivrutiner till nätverkskortet. Det är de jag syftar på. Svårt att surfa/ladda ner drivrutiner när datorn inte ens ser nätverkskortet.

I Win8 funkar det säkert. Aldrig provat dock.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken eftersom den inte uppfyllde kravet i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Om regeln inte följs kan det leda till att tråden låses tills dess att TS skickar förslag på en bättre rubrik.

/KimTjik