Mediacentret XBMC byter namn till Kodi

Permalänk
Medlem

Det som pratas om är filens kodning, där man när formatet var ugnt fuskade för att få bättre bild. Det ger klipp som är svåra att spela upp. Använder man en kodare idag för att göra en fil med samma kvalité kan man köra på standard max-kvalite. Det eftersom kodarna blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Du kan inte uppdatera din hårdvara så att den klarar av att avkoda mer än vad den har stöd för.

Och när du snackar om flimmer hoppas jag du inte menar bergen i början :).

Hehe nej, att det skakar lite vid bergen beror antagligen på hur det är filmat(helikopter). Vad jag pratar om är att när man lutar sig tillbaka, inte fokuserar på något specifikt i bilden utan bara tittar på den så kan man märka hur bilden "flimrar", d.v.s den känns orolig, det är egentligen mer en känsla man får. Om du aldrig märkt av det så är du troligen inte så känslig för fenomenet. Jag har ett par kompisar som upplever samma medan andra inte upplever något alls.

Flimret jag beskriver upplever jag inte bara på min Intel NUC utan även setupen i min sign.

När det gäller rent lagg, ex vid horisontell panorering så är ett exempel Elysium 1080p, de första scenerna där man panorerar vertikalt över en slätt samt horisontellt över byggnader. Det krävdes en hel del inställningar i XBMC för att få det okay. Kan tillägga att även detta flimrar och hackar en aning på datorn i sign(testade nyss).

Kan tillägga att det i vissa fall kan hjälpa en del att ställa Hz på TVn via kontrollpanelen i Windows så jag misstänker att ibland så matchar inte frekvenserna på TVn och videon varandra trotts att man sätter den till att anpassa efter video(eller TV).

Så för att sammanställa, Det finns flimmer som man måste vara ganska känslig för att märka och då är det mer en känsla av orolighet i bilden. Det är helt klart störande och jobbigt för ögonen. Sen har vi då minilagg som är främst märkbart i snabba scener eller horisontell panoreringar, detta märker fler av om man tittar efter det och när man märkt det en gång så är det svårt att släppa.

Jag har kört XBMC på 4 olika maskiner(sen 2005) både med Windows och OpenElec och det har alltid varit samma sak. Under den tiden har jag bytat både förstärkare och Tv ett par gånger men problemen kvarstår. Efter inställningar baserat på andra poster om liknande problem så blir det något bättre men inte perfekt, långt ifrån vad en blu-ray spelare levererar. Min TVs extra motion flow funktion åtgärdar problemen men skapar ett par mindre artifaktor problem som jag har bestämt mig för att leva med. Finns inget skönare än en film som rullar 100% mjukt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har kört XBMC på 4 olika maskiner(sen 2005) både med Windows och OpenElec och det har alltid varit samma sak. Under den tiden har jag bytat både förstärkare och Tv ett par gånger men problemen kvarstår. Efter inställningar baserat på andra poster om liknande problem så blir det något bättre men inte perfekt, långt ifrån vad en blu-ray spelare levererar. Min TVs extra motion flow funktion åtgärdar problemen men skapar ett par mindre artifaktor problem som jag har bestämt mig för att leva med. Finns inget skönare än en film som rullar 100% mjukt.

Säker på att din tv klarar 23.976 uppspelning korrekt? Nu kör jag inte XBMC utan Mediaportal så jag själv kan välja vilka codecs som ska användas. Men ii MP så kan man ta upp en infoscreen som visar exakt hur din burk avkodar filmen i mån av fps och info om du får dropped frames och liknande.

Att du ska behöva förstöra filmen med tv's funktioner låter ju katastrof.

Edit: Missade att du faktist tyckte det var bra med dessa funktioner och påhittade frames för att få flyt, kul för tillverkarna att det är någon som nyttjar dem.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att det hade med XBOX att göra och jag har använt XBMC i flera år. Måste finnas fler som inte visste att det stod för Xbox...

Hittade XBMC av en slump när Boxee Box lade ner sin verksamhet och jag ville ha en ny mediahanterare.

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Hehe nej, att det skakar lite vid bergen beror antagligen på hur det är filmat(helikopter). Vad jag pratar om är att när man lutar sig tillbaka, inte fokuserar på något specifikt i bilden utan bara tittar på den så kan man märka hur bilden "flimrar", d.v.s den känns orolig, det är egentligen mer en känsla man får. Om du aldrig märkt av det så är du troligen inte så känslig för fenomenet. Jag har ett par kompisar som upplever samma medan andra inte upplever något alls.

Flimret jag beskriver upplever jag inte bara på min Intel NUC utan även setupen i min sign.

När det gäller rent lagg, ex vid horisontell panorering så är ett exempel Elysium 1080p, de första scenerna där man panorerar vertikalt över en slätt samt horisontellt över byggnader. Det krävdes en hel del inställningar i XBMC för att få det okay. Kan tillägga att även detta flimrar och hackar en aning på datorn i sign(testade nyss).

Kan tillägga att det i vissa fall kan hjälpa en del att ställa Hz på TVn via kontrollpanelen i Windows så jag misstänker att ibland så matchar inte frekvenserna på TVn och videon varandra trotts att man sätter den till att anpassa efter video(eller TV).

Så för att sammanställa, Det finns flimmer som man måste vara ganska känslig för att märka och då är det mer en känsla av orolighet i bilden. Det är helt klart störande och jobbigt för ögonen. Sen har vi då minilagg som är främst märkbart i snabba scener eller horisontell panoreringar, detta märker fler av om man tittar efter det och när man märkt det en gång så är det svårt att släppa.

Jag har kört XBMC på 4 olika maskiner(sen 2005) både med Windows och OpenElec och det har alltid varit samma sak. Under den tiden har jag bytat både förstärkare och Tv ett par gånger men problemen kvarstår. Efter inställningar baserat på andra poster om liknande problem så blir det något bättre men inte perfekt, långt ifrån vad en blu-ray spelare levererar. Min TVs extra motion flow funktion åtgärdar problemen men skapar ett par mindre artifaktor problem som jag har bestämt mig för att leva med. Finns inget skönare än en film som rullar 100% mjukt.

Skrivet av Fade-swe:

Säker på att din tv klarar 23.976 uppspelning korrekt? Nu kör jag inte XBMC utan Mediaportal så jag själv kan välja vilka codecs som ska användas. Men ii MP så kan man ta upp en infoscreen som visar exakt hur din burk avkodar filmen i mån av fps och info om du får dropped frames och liknande.

Att du ska behöva förstöra filmen med tv's funktioner låter ju katastrof.

Edit: Missade att du faktist tyckte det var bra med dessa funktioner och påhittade frames för att få flyt, kul för tillverkarna att det är någon som nyttjar dem.

Intressant detta. Har själv just problem med snabba scener (blir eftersläpp) och panoreringar i dom flesta filmer (blir typ FPS lagg). Men när jag kör med 670 i stället för 5770 så tycker jag flytet blir bättre (har inte provat så extremt med problemfilmerna), Men kör med samma HDMI kabel.

En del av problemet är TV:ns förbättringsfunktioner (stängt av dom och det blev lite bättre flyt, inte 1/2 sek stillastående bild vid panoreringar) och troligt den udda upplösningen på TV:n (cpu:n i tv:en får skala om bilden). Är svårt rent generellt att felsöka, har försökt ett tag att få till det utan resultat.

Tror inte problemet är helt beror på XBMC, för samma sak händer VLC och youtube. Därför jag tror tv:en är problemet (tänkt byta, men är rätt dyrt med vettig tv).

Hur ser man om den tappar rutor då? har inte riktigt förstått den infon i XBMC i alla fall eller menar du media player?.

Edit löste det i XBMC. Tydligen med 13,1 till windows saknas det i codecinfo just S strängen som man ser på bild här http://wiki.xbmc.org/?title=Codecinfo (Sync to screen information).

Skapa mappen advancedsettings.xml i Users\<your_user_name>\AppData\Roaming\XBMC\userdata\ (för windows) sen aktivera sync playback to display http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Settings/Videos

<advancedsettings> <setting>value</setting> <measurerefreshrate>true</measurerefreshrate> <setting>value</setting> </advancedsettings>

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Lite intressant att "Kodi.org" inte är deras nya sida. Verkar inte finnas något alls på den adressen.

http://www.kodi.tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Säker på att din tv klarar 23.976 uppspelning korrekt? Nu kör jag inte XBMC utan Mediaportal så jag själv kan välja vilka codecs som ska användas. Men ii MP så kan man ta upp en infoscreen som visar exakt hur din burk avkodar filmen i mån av fps och info om du får dropped frames och liknande.

Att du ska behöva förstöra filmen med tv's funktioner låter ju katastrof.

Edit: Missade att du faktist tyckte det var bra med dessa funktioner och påhittade frames för att få flyt, kul för tillverkarna att det är någon som nyttjar dem.

Den Tv jag har nu är Panasonic Viera TX-P65ST60.

Visst hade jag sluppit använda extra motion flow men när inte XBMC klarar av att leverera flyt så finns det inget annat alternativ för mig. Jag vet att jag är petig, de gånger vi sätt film utan motion flow så har inte flickvännen sagt något om lagg trotts att det varit ganska uppenbart enligt mig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Hade ingen aning om att det hade med XBOX att göra och jag har använt XBMC i flera år. Måste finnas fler som inte visste att det stod för Xbox...

Hittade XBMC av en slump när Boxee Box lade ner sin verksamhet och jag ville ha en ny mediahanterare.
http://www.maximumpc.com/files/u127998/boxeebox_full.jpg

Jo de e nog många som inte gjort den kopplingen, även Boxee kör vad jag förstår en tidig "fork" av XBMC.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jo de e nog många som inte gjort den kopplingen, även Boxee kör vad jag förstår en tidig "fork" av XBMC.

Kan flika in med att även plex bygger på XBMC i grunden.
Så xbmc har vart med ett tag och verkar vara stabil stomme.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Den Tv jag har nu är Panasonic Viera TX-P65ST60.

Visst hade jag sluppit använda extra motion flow men när inte XBMC klarar av att leverera flyt så finns det inget annat alternativ för mig. Jag vet att jag är petig, de gånger vi sätt film utan motion flow så har inte flickvännen sagt något om lagg trotts att det varit ganska uppenbart enligt mig.

Jag skulle nog störa mig mer på alla artifakter som skapas av tv's försök att skapa egna frames. Men blir det bra när du spelar 23.976 via en blu-ray spelare (utan massa extra tvfunktioner)?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har full förståelse för att de vill lämna rötterna i Xbox-plattformen bakom sig, men Kodi? Låter som nåt som en tysk pudel kan tänkas heta.

Jaja, man vänjer sig nog vid det också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kunde dom bara inte bytt till KMC=Kodi Media Center, KMC är dessutom enkelt att säga.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Den Tv jag har nu är Panasonic Viera TX-P65ST60.

Visst hade jag sluppit använda extra motion flow men när inte XBMC klarar av att leverera flyt så finns det inget annat alternativ för mig. Jag vet att jag är petig, de gånger vi sätt film utan motion flow så har inte flickvännen sagt något om lagg trotts att det varit ganska uppenbart enligt mig.

Det blir helt enkelt inte flyt när man kör perfekt 23.976.
Det är ju endast 24 fps, d.v.s inga som hellst problem att se hackande vid panoreringar.
Vilket är anledningen att det läggs på motionblur i filmer.
Och även anledningen att filmbranchen sakta men säkert går upp i frekvens.

Så din TV skapar interpolerade bildrutor och gör din upplevelse bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kunde dom bara inte bytt till KMC=Kodi Media Center, KMC är dessutom enkelt att säga.

Håller med allt hade varit så mycket enklare med KMC.
För som de blir nu KEC=Kodi Entertainmemt Center, de liggar inte alls lika fint i munnen som KMC.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så din TV skapar interpolerade bildrutor och gör din upplevelse bättre.

Det där är ganska inviduellt. De flesta som bryr sig någolunda om bildkvalite brukar stänga av dessa funktioner.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Jag skulle nog störa mig mer på alla artifakter som skapas av tv's försök att skapa egna frames. Men blir det bra när du spelar 23.976 via en blu-ray spelare (utan massa extra tvfunktioner)?

Artifactory som kan synas är när något rör sig snabbt samtidigt som man har undertext, då kan undertexten få små artifactors, d.v.s ingen big deal för mig. Det är mycket mer störande när det känns som att bilden blir svart mellan varje frame eller när man märker att det klart laggar vid panoreringar. En 100% mjuk panorering är verkligen guld att se precis som perfekt svärta.

På blu-ray blir det perfekt alltid. Enligt XBMC teamet beror det på att DVD och Blu-ray spelare kör en specifik hårdvara som är gjord för ändamålet.

Skrivet av Svensktiger:

Det blir helt enkelt inte flyt när man kör perfekt 23.976.
Det är ju endast 24 fps, d.v.s inga som hellst problem att se hackande vid panoreringar.
Vilket är anledningen att det läggs på motionblur i filmer.
Och även anledningen att filmbranchen sakta men säkert går upp i frekvens.

Så din TV skapar interpolerade bildrutor och gör din upplevelse bättre.

Nja, 23.976 buggen resulterar i 1 frame drop varje +- 4 min så det är inte alls det jag pratar om. Det är helt enkelt dåligt flyt och det går att få bättre med XBMC men det krävs att man pillar lite här och där. Än så länge har jag dock inte lyckats få det prefekt utan att använda TVns funktioner. Både blu-ray spelare och BIO spelar film perfekt.

Sen är det möjligt att det är hårdvaran i PC byggen som skapar problemet men det står inte i någon wiki eller liknande, har endast sett en medlem nämna det på deras forum.

Förövrigt tror jag denna diskussionen inte riktigt hör hemma här egentligen så det är troligen bättre att fortsätta den i annan tråd om någon är intresserad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Det där är ganska inviduellt. De flesta som bryr sig någolunda om bildkvalite brukar stänga av dessa funktioner.

Jag är fullt medveten om att man generellt stänger av all "förbättring" som tillverkaren har byggt in MEN så enkelt är det inte. Precis som med ljud så är även bild individuellt, en bild du gillar kanske inte någon annan gillar. Visst kan man sitta o säga att bästa bilden är den som återskapar verkligheten så bra som möjligt men så är inte alltid fallet. Hur man uppfattar en bild beror på extremt många parametrar och ibland föredrar man något annat än vad verkligheten ger en. D.v.s lite som med ljud, man eftersträvar ett klart och riktigt ljud som är nära verkligheten men det finns fortfarande mängder med parametrar och det är inte på något vis ovanligt att vissa föredrar lite mer bas eller lite mer diskant.

I detta fallet kan inte XBMC(och kanske inte häller någon annan mediaspelare) leverera 100% flyt, istället känns det hackigt eller oroligt vilket är en stor parameter iallafall jag vill slippa. Så genom att slå på motion flow så får jag det flyt jag vill. Att det blir lite artifactors i undertexten(när man har sådan) kan jag utan vidare leva med. En bild som rullar 100% mjukt utan oroligheter liknande den på BIO eller direkt från blu-ray spelare är för mig guld värd.

Flöm inte att extra mation flow kan man ställa in i vilken grad man vill ha det på(iallafall på min TV), jag har för mig att jag kör 2 eller 3 av 5 vilket är lagom för att förbättra det som XBMC förstör.

Andra "förbättringar" som kan användas är ex game mode för de som spelar mycket på en TV som har hög input lagg. Detta försämrar egentligen inte bilden men den gör att många andra "förbättringar" inte går att slå på(för att undvika extra beräkningstid). Så är det iallafall på min TV och för mig är det inte någon konstighet.

Jag är väldigt glad att tillverkaren har lagt in dessa förbättringar då de passar mitt tycke Den som inte gillar det behöver naturligtvis inte använda dem.

Så nej, alla "förbättringar" är inte dåliga, allt beror på vad individen uppfattar bra/dåligt, det finns inget regelsystem för isåfall hade tillverkaren inte lagt tid på att lägga in det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag är fullt medveten om att man generellt stänger av all "förbättring" som tillverkaren har byggt in MEN så enkelt är det inte. Precis som med ljud så är även bild individuellt, en bild du gillar kanske inte någon annan gillar. Visst kan man sitta o säga att bästa bilden är den som återskapar verkligheten så bra som möjligt men så är inte alltid fallet. Hur man uppfattar en bild beror på extremt många parametrar och ibland föredrar man något annat än vad verkligheten ger en. D.v.s lite som med ljud, man eftersträvar ett klart och riktigt ljud som är nära verkligheten men det finns fortfarande mängder med parametrar och det är inte på något vis ovanligt att vissa föredrar lite mer bas eller lite mer diskant.

I detta fallet kan inte XBMC(och kanske inte häller någon annan mediaspelare) leverera 100% flyt, istället känns det hackigt eller oroligt vilket är en stor parameter iallafall jag vill slippa. Så genom att slå på motion flow så får jag det flyt jag vill. Att det blir lite artifactors i undertexten(när man har sådan) kan jag utan vidare leva med. En bild som rullar 100% mjukt utan oroligheter liknande den på BIO eller direkt från blu-ray spelare är för mig guld värd.

Flöm inte att extra mation flow kan man ställa in i vilken grad man vill ha det på(iallafall på min TV), jag har för mig att jag kör 2 eller 3 av 5 vilket är lagom för att förbättra det som XBMC förstör.

Andra "förbättringar" som kan användas är ex game mode för de som spelar mycket på en TV som har hög input lagg. Detta försämrar egentligen inte bilden men den gör att många andra "förbättringar" inte går att slå på(för att undvika extra beräkningstid). Så är det iallafall på min TV och för mig är det inte någon konstighet.

Jag är väldigt glad att tillverkaren har lagt in dessa förbättringar då de passar mitt tycke Den som inte gillar det behöver naturligtvis inte använda dem.

Så nej, alla "förbättringar" är inte dåliga, allt beror på vad individen uppfattar bra/dåligt, det finns inget regelsystem för isåfall hade tillverkaren inte lagt tid på att lägga in det.

Testa läs om mitt inlägg och läs första meningen av de två jag skrivit. Känns lite som att du skrivit en novell för att förklara att det är inviduellt hur man uppfattar det. Vilket är det första jag skriver...

Skrivet av Fade-swe:

Det där är ganska inviduellt. De flesta som bryr sig någolunda om bildkvalite brukar stänga av dessa funktioner.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag hoppas du förstår att jag inte kan dela ut film på det viset, du får helt enkelt skaffa dig en egen. Det behöver därmed inte vara exakt samma som jag provat med så länge som det är över 7 kbps.

Jag tror nog du menar över 7Mbit/s på videoströmmen, 7kbit/s klarar du nästan med ett gammalt V.90-modem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Jag tror nog du menar över 7Mbit/s på videoströmmen, 7kbit/s klarar du nästan med ett gammalt V.90-modem

hehe sorry, självklart

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag välja att använda det här före VLC? Finns det några fördelar?
Det jag minns från när jag provade XBMC för några år sen så var det fruktansvärt slött jämfört med VLC!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Varför skulle jag välja att använda det här före VLC? Finns det några fördelar?
Det jag minns från när jag provade XBMC för några år sen så var det fruktansvärt slött jämfört med VLC!

XBMC är ett mediacenter, inte en vanlig mediaspelare som VLC.
Det är inte menat att man ska använda det på sin desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

XBMC är ett mediacenter, inte en vanlig mediaspelare som VLC.
Det är inte menat att man ska använda det på sin desktop.

Och det svara ju ändå inte på min fråga, de löser ju fortfarande samma uppgifter, från desktop eller inte!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy_h:

Och det svara ju ändå inte på min fråga, de löser ju fortfarande samma uppgifter, från desktop eller inte!

Nej programmen har samma grundfunktion om man avser mediauppspelning men de skiljer ganska mycket i övrigt, de kompletterar varandra snarare än att nån kan ersätta den andra, xbmc går ju dessutom att köra utan att man ser skrivbordet, det blir ju mer likt en dedikerad hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Varför skulle jag välja att använda det här före VLC? Finns det några fördelar?
Det jag minns från när jag provade XBMC för några år sen så var det fruktansvärt slött jämfört med VLC!

Om du ställer frågan så kan du inte ha provat XBMC på riktigt, fördelen jämfört med VLC (som förövrigt är fantastisk) Är ju t.ex. biblioteksfunktionen där man bläddrar snyggt bland sina filmer med omslag, fanart, info om skådespelare osv.. Samt alla underbara plugins, för SVT-play, Funktionen för att ladda ner subtitles direkt. osv..

Permalänk
Medlem

Har varit lite sugen på att byta Mediacenter till XBMC men verkar som det fortfarande är problem med att spela upp film med 23.976fps. Ljudspåren hamnar out of sync. Känns ju lite sådär...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

PCMC ?

Visa signatur

MSI Z87-G43 |___| Intel Core i5 4670K |___| Gigabyte GeForce GTX 770 OC HDMI DP 2xDVI 2GB |___| Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB |___| Corsair CX600M 600W |___| Fractal Design Define R4 (Svart) |___| Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB |___| Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB |___| Microsoft Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

XMBC har ändå aldrig varit någon höjdare!

Alla har ju givetvis rätt till sin åsikt, men jag är väldigt intresserad av varför du tycker att xbmc inte är någon höjdare. Har du lust att skriva några dåliga punkter?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Har varit lite sugen på att byta Mediacenter till XBMC men verkar som det fortfarande är problem med att spela upp film med 23.976fps. Ljudspåren hamnar out of sync. Känns ju lite sådär...

Har inte märkt det. Det finns i inställningarna hur du kan synka ljud och bild.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Har varit lite sugen på att byta Mediacenter till XBMC men verkar som det fortfarande är problem med att spela upp film med 23.976fps. Ljudspåren hamnar out of sync. Känns ju lite sådär...

Det här är tyvärr ett problem som många har, men det går att lösa. Man kan ställa in hur mycket ljudet behöver förskjutas för olika Hz.
http://wiki.xbmc.org/?title=advancedsettings.xml#video kolla under <latency>.
Först behöver du testa dig fram till vad som gäller för din tv genom att spela upp videos med olika fps och ändra "Audio offset" i XBMC's OSD.