Permalänk
Skrivet av Empannn:

Aha, men om man tänker lite fysikaliskt, vet inte om det passar in här, så har en människa typ 0.2s reaktionstid om man är "beredd", därför med en 144hz skärm blir den "totala reaktionstiden" 0.206s och med en 60hz skärm 0.216s. Det skiljer ju bara 10 ms, och denna skillnad borde, enligt hur jag ser det, inte ha någon stor betydelse, den är nästan försumbar! Eller hur tänker du? Övertala mig gärna! Jag är lite småsugen på en 144hz skärm, då alla säger att det ska man ha.

Du har helt rätt i det du säger! Men när refresh raten är så pass låg i en datorskärm så är strobed backlightning standard (tror jag). Vilket gör att bakgrundsbelysningen på skärmen är släckt under varje skärmuppdatering. Det är för att den gammla och den nya bilden som ska ritas upp överlappar ett tag medans skärmen uppdateras. Våra hjärnor/ögon är väldigt känsliga och tolkar det som att båda bilderna synns samtidigt.

I praktiken så blir det svårare får oss att tolka något på skärmen som är i rörelse. Eftersom de konstant overlappade bilderna ger oss en effekt av motionblur. Strobed backlightning finns tyvärr inte på en 60hz lcd skärm. Det är för att den låga uppdateringsfrekvensen ger oss "screen flickering" .

Visa signatur

ASUS ROG G30AB DreamLeague.
Intel Core i7 4770K @4.3GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Om du vill bli något mer seriös så är det första du gör att skaffa en 144Hz skärm. Annars ger du upp.

Skrivet av Eriknords:

Du har helt rätt i det du säger! Men när refresh raten är så pass låg i en datorskärm så är strobed backlightning standard (tror jag). Vilket gör att bakgrundsbelysningen på skärmen är släckt under varje skärmuppdatering. Det är för att den gammla och den nya bilden som ska ritas upp överlappar ett tag medans skärmen uppdateras. Våra hjärnor/ögon är väldigt känsliga och tolkar det som att båda bilderna synns samtidigt.

I praktiken så blir det svårare får oss att tolka något på skärmen som är i rörelse. Eftersom de konstant overlappade bilderna ger oss en effekt av motionblur. Strobed backlightning finns tyvärr inte på en 60hz lcd skärm. Det är för att den låga uppdateringsfrekvensen ger oss "screen flickering" .

Aha, intressant! Tack så mycket för svaret!

Permalänk
Skrivet av Empannn:

Aha, intressant! Tack så mycket för svaret!

Så lite så! När jag bytte till 144Hz så reagerade jag mest på hur clean bilden var när man gick framåt (som första intryck).

Visa signatur

ASUS ROG G30AB DreamLeague.
Intel Core i7 4770K @4.3GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empannn:

Aha, intressant! Tack så mycket för svaret!

Det handlar mer om flytet och känslan än om reaktionstid. Det kanske kan låta orimligt för somliga men 60 uppdateringar per sekund är inte tillräckligt i ett snabbt spel med mus. Du kommer känna det när du testar, om spelet också orkar hålla 120/144fps.
Sen ger det även en mycket skarpare bild i rörelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En väldigt standard "taktik" är att t.ex på D2 så gör ni samma sak varje runda men avslutar på olika sätt. T.ex att varje runda så smokear ni mitten, kastar ut flash osv. Dvs TA MITT KONTROLL. Det är det absolut viktigaste då allt är byggt runt mitten. Samma sak med Mirage.
Har ni mitten så har ni många alternativ.
Men kasta smokes på samma ställe varje runda. Men vissa runder kanske 2 går mörka. Nån gång så kör ni slow upp CW m.m. Variationerna är oändliga! Men mittkontroll är det viktigaste. Har ni mitten så kan ni göra vad ni vill. Det viktiga är att få CT att inte veta vad ni tänker göra.
Dem lagen jag har spelat med har vi gjort såhär och det funkar väldigt bra och det är inte Silver 2 som vi har spelat mot då ^^

#EDIT# Sämst styckeindelning men orkar inte bry mig just nu

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver handlar det mycket om att bara nöta och bli bättre och bättre individuellt. Något som jag och de jag spelar med gör är att ha några standard rundor som vi växlar mellan. Exempelvis en A split, B split osv på diverse kartor. Det gör en enorm skillnad. Ni får helt enkelt se till att ni spelar ihop er, det är väl det som det handlar om i det långa loppet. Det tar lång tid att bygga upp bra spelförståelse, både offensivt samt i lagarbete. Man måste nå ett visst tänk, som man bara kan få genom övning.

Även något som jag vet gör mig eller har gjort mig till en bättre spelare är att kolla på vad andra gör, missar du en stream, ladda hem en demo och ät frukosten till den, kolla lite vinklar de tar, flashar/smokes de gör.

Lär dig få tag på information utan att dö, alltså over-extenda inte, utan ta små peaks, lyssna på steps för att sedan backa, anti-flasha och förmedla den information du har med laget. CS handlar enormt mycket om kommunikation, om du kan calla att tre stycken steppar inne i mörba på B @d2 en runda, kan dina mates på A snabbt ta över Cw/Lång för att de vet att dem som mest kan möta två där. Sen även något som jag vet av erfarenhet är att man inte får bli för passiv, våga ta initiativ våga var aggressiv. Som jag borde nämnt ännu tidigare i den här boken, så är det väldigt viktigt att lära sig att hämnas på sina lagkamrater. Dör din mate, ska den personen som dödar honom inte komma därifrån ostraffat, utmana alltid tillsammans, se till att du har möjligheten att hämnas. Flasha fram varandra m.m. Ja..

Så mycket tankar som flyger fram i huvudet. Men i korta drag får jag väl ta det tillbaka till första raden, spela mycket, kolla på streams/hltv-demos/guider helt enkelt. Aimet är viktigt, glöm inte heller det, finns folk som tänker alldeles för mycket, ibland kan det bara vara bra att panga riktigt hårt.

Nu är jag inget proffs, men pendlar mellan Supreme/Global och har spelat CS på en relativt hög nivå ett tag, så något i det jag säger bör vara sant.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk

rätt så ointressant, men cs är ett lagspel. aim är en rätt så liten del. Jag har lirat en del på brutalcs.nu och spelat arena 1v1 och är rankad 697 av ca 37000.
men jag är fortfarande bara mge, skulle man få chansen att spela ihop med semi eliter under ett bootcamp på 2 månader så är det självklart att du skulle kunna sluta som global? lagspel kommer alltid vara lagspel.

Permalänk
Medlem

I stort sett är gamesense och att kunna hålla rätt mindset det enda du behöver.

Om du vet vilka vinklar du ska kolla, vart du ska kasta nades, vart de kan komma även under pressande situationer så behöver du inte världens bästa aim.

Och allt snack med 120-144hz tycker jag är överdrivet. Man blir inte världens bästa spelare av att byta skärm.
Har själv provat 144hz ett tag, och märkte ingen skillad i mitt spel - alls. Ligger för övrigt på global och hållt mig där 4-5 månader. Spelat ESEA ganska mycket osv. Men aldrig heller något mer seriöst spel i clan osv.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

personligen tycker jag att det är galen skillnad på 60hz och 144hz. som i 1.6 när man körde 60fps istället för 100fps. så mycket bättre flyt

Permalänk
Skrivet av haggert:

Som många andra skriver handlar det mycket om att bara nöta och bli bättre och bättre individuellt. Något som jag och de jag spelar med gör är att ha några standard rundor som vi växlar mellan. Exempelvis en A split, B split osv på diverse kartor. Det gör en enorm skillnad. Ni får helt enkelt se till att ni spelar ihop er, det är väl det som det handlar om i det långa loppet. Det tar lång tid att bygga upp bra spelförståelse, både offensivt samt i lagarbete. Man måste nå ett visst tänk, som man bara kan få genom övning.

Även något som jag vet gör mig eller har gjort mig till en bättre spelare är att kolla på vad andra gör, missar du en stream, ladda hem en demo och ät frukosten till den, kolla lite vinklar de tar, flashar/smokes de gör.

Lär dig få tag på information utan att dö, alltså over-extenda inte, utan ta små peaks, lyssna på steps för att sedan backa, anti-flasha och förmedla den information du har med laget. CS handlar enormt mycket om kommunikation, om du kan calla att tre stycken steppar inne i mörba på B @d2 en runda, kan dina mates på A snabbt ta över Cw/Lång för att de vet att dem som mest kan möta två där. Sen även något som jag vet av erfarenhet är att man inte får bli för passiv, våga ta initiativ våga var aggressiv. Som jag borde nämnt ännu tidigare i den här boken, så är det väldigt viktigt att lära sig att hämnas på sina lagkamrater. Dör din mate, ska den personen som dödar honom inte komma därifrån ostraffat, utmana alltid tillsammans, se till att du har möjligheten att hämnas. Flasha fram varandra m.m. Ja..

Så mycket tankar som flyger fram i huvudet. Men i korta drag får jag väl ta det tillbaka till första raden, spela mycket, kolla på streams/hltv-demos/guider helt enkelt. Aimet är viktigt, glöm inte heller det, finns folk som tänker alldeles för mycket, ibland kan det bara vara bra att panga riktigt hårt.

Nu är jag inget proffs, men pendlar mellan Supreme/Global och har spelat CS på en relativt hög nivå ett tag, så något i det jag säger bör vara sant.

Skrivet av reflect:

I stort sett är gamesense och att kunna hålla rätt mindset det enda du behöver.

Om du vet vilka vinklar du ska kolla, vart du ska kasta nades, vart de kan komma även under pressande situationer så behöver du inte världens bästa aim.

Och allt snack med 120-144hz tycker jag är överdrivet. Man blir inte världens bästa spelare av att byta skärm.
Har själv provat 144hz ett tag, och märkte ingen skillad i mitt spel - alls. Ligger för övrigt på global och hållt mig där 4-5 månader. Spelat ESEA ganska mycket osv. Men aldrig heller något mer seriöst spel i clan osv.

Läs detta och du kan enkelt bli duktig. Men vill du bli riktigt duktig enligt mig måste man vara bättre än 90% på dessa sakerna men också att kunna göra "det korrekta". Och det betyder att via demo, granska andras spelstil, dina individuella kunskaper och hur matchen ser ut kunna göra "the right thing". Vad är då "det korrekta"?

Exempel på hur du själv tar över A på Inferno.

Du kan: AIM och vinklar.

Detta vet du: CT på short står alltid nånstans vid tak. CT på long står alltid på long och utmanar alltid mitten dvs vinkel höger/vänster. CT på appart kör ofta aim-dueller i appart.

Vad det korrekta är baserad på dina kunskaper: Jag har bättre än aim än killen på long = lätt kill om jag får chansen att ta duellen. Vad måste man göra för att ta duellen utan att dö? Jo smokea korta och förmodligen flasha för att vara säker. Men pga att AIM är min styrka kan jag endast flasha honom på short för att inte göra så att han backar till site och kan därför efter man fått killen på long dra ytterligare ett HS på killen under tak. Varför ska jag smokea korta om jag vet att jag kan lätt ta honom om det blir duell? CTn i appart kanske har vunnit en duell medan man dödade båda i mitten, förmodligen kommer CTn backa appart och ta en duell mot mig på short(analyserat motståndarens spelstil under match). Var står han? Jag kan mina vinklar och kollar därför först upp mot appart men där står han inte, truck står han inte och då står han garanterat pit. Vad är då det korrekta nu? Ska jag utmana honom? Ska jag vänta på att T i appart flashar pit? Ska jag smokea så han inte kan se om jag går upp site? Ska vi köra granatregn pit? Där måste man kunna ta beslutet vad som fungerar i just den situationen och alla andra situationer som händer under matchen. Och de som oftast tar rätt beslut är de som också kallas toppspelare.

Det man gör fel hade kunnat bli förhindrat om man haft information från Spectator. Så försökt vara spectator till dig själv under matchen och ta förnuftiga beslut.

Svårt att kunna exakt säga hur du blir proffs men detta tycker jag är det som är skillnaden på en "elit" jämfört med resten.

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

personligen tycker jag att det är galen skillnad på 60hz och 144hz. som i 1.6 när man körde 60fps istället för 100fps. så mycket bättre flyt

Föredrog du 60fps framför 100fps i 1.6? Du är nog den första som jag har hört det ifrån.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk