Permalänk
Medlem

Köpa cykel

Tänkte börja cykla och har varit i farten och kollat på en hybrid men har svängt av till att MTB istället så man kan dra ut i skogen då jag har tillgång till mycket skog och grusvägar sen kan man alltid göra kortare sträckor på asfalten utan problem.

Någon här som är duktig på cyklar? Visst dyrare är bättre men kan man få något hållbart för 6-8tusen om an tänkt cykla i skogen 3-5gånger i veckan? Köpa i Sverige eller Tyskland? Är 190lång och har ett häl till skrevmått på 90 något 22-23" är bra storlek?

Mvh Fesen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Tänkte börja cykla och har varit i farten och kollat på en hybrid men har svängt av till att MTB istället så man kan dra ut i skogen då jag har tillgång till mycket skog och grusvägar sen kan man alltid göra kortare sträckor på asfalten utan problem.

Någon här som är duktig på cyklar? Visst dyrare är bättre men kan man få något hållbart för 6-8tusen om an tänkt cykla i skogen 3-5gånger i veckan? Köpa i Sverige eller Tyskland? Är 190lång och har ett häl till skrevmått på 90 något 22-23" är bra storlek?

Mvh Fesen

Om du ligger närmre 8000;- skulle jag kolla på någon av de billigare Canyon-cyklarna. För drygt 8k får du en riktigt, riktigt bra Canyon. Bra komponenter och överlag bra ramar. Annars kan du garanterat fynda bra cyklar i Tyskland.

I Sverige är det lite trixigt att få en bra skogsduglig cykel i den prisklass du pratar om, kan i och för sig vara värt att kolla på Fokus, White eller Cube. De gör allihopa bra cyklar som står sig väl mot dyrare Scott/Specialized/Merit m.fl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Om du ligger närmre 8000;- skulle jag kolla på någon av de billigare Canyon-cyklarna. För drygt 8k får du en riktigt, riktigt bra Canyon. Bra komponenter och överlag bra ramar. Annars kan du garanterat fynda bra cyklar i Tyskland.

I Sverige är det lite trixigt att få en bra skogsduglig cykel i den prisklass du pratar om, kan i och för sig vara värt att kolla på Fokus, White eller Cube. De gör allihopa bra cyklar som står sig väl mot dyrare Scott/Specialized/Merit m.fl.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat på deras cyklar men det är så förbaskat lång väntetid, Yellowstone 4.9 ser riktigt fin ut men betala nu och så kommer cykeln i slutet på augusti, hade varit okej om jag haft pengar att lägga ut nu.
Försöker hålla koll på begagnade cyklar, tittat på många fina highend cyklar med 4-5år på nacken och det går att få till bra pris däremot är det svårt att hitta rätt storlek, oftast är det bara 18-19" på ramen och då är det upp till 175cm långa personer typ. Har cyklat på en 20" Merida (typ 3500kr nypris) ett par längre sträckor och det var ingen höjdare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Har kollat på deras cyklar men det är så förbaskat lång väntetid, Yellowstone 4.9 ser riktigt fin ut men betala nu och så kommer cykeln i slutet på augusti, hade varit okej om jag haft pengar att lägga ut nu.
Försöker hålla koll på begagnade cyklar, tittat på många fina highend cyklar med 4-5år på nacken och det går att få till bra pris däremot är det svårt att hitta rätt storlek, oftast är det bara 18-19" på ramen och då är det upp till 175cm långa personer typ. Har cyklat på en 20" Merida (typ 3500kr nypris) ett par längre sträckor och det var ingen höjdare.

Haha, ja det är den största nackdelen med Canyon tyvärr. Begagnat kan vara ett jättebra alternativ, tyvärr stöter man lätt på dolda fel och dylikt med en begagnad high-end cykel. Varför? Ju dyrare cykel desto hårdare brukar de köras men är man uppmärksam och lite påläst så kan man göra riktigt fina klipp på begagnatmarknaden.

Som du säger är längden kanske till en nackdel i just det här sammanhanget, gemene man inom mtb är gärna snäppet under medellängd av någon anledning. Dock bör det gå att få tag på en ram o rätt storlek, kolla exempelvis happymtb (forumet). Har för mig att det finns en köp- och sälj del på det forumet.

Om vi säger att din budget landar på det högre beloppet (8000;-) så skulle jag personligen satsa på en ny cykel istället för en begagnad. Du får en bra 29" Cube eller Focus för de pengarna, plus garantier och allt sånt. Plus att du har möjlighet att få rätt storlek på ram och så vidare:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Jag har köpt cyklar från Tyskland (Radon från bike-discount.de) och jag skulle säga att man då måste vara beredd på att meka själv, det är inte svårt att lära sig men det är inte alla som känner sig bekväm med att justera bromsar, växlar och gafflar. Köper du exempelvis White från XXL kan de hjälpa dig att ställa in cykeln och även serva den, att du kan testa den innan är ju ett stort plus med.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag har köpt cyklar från Tyskland (Radon från bike-discount.de) och jag skulle säga att man då måste vara beredd på att meka själv, det är inte svårt att lära sig men det är inte alla som känner sig bekväm med att justera bromsar, växlar och gafflar. Köper du exempelvis White från XXL kan de hjälpa dig att ställa in cykeln och även serva den, att du kan testa den innan är ju ett stort plus med.

Aa jag kollade senaste annonsbladet från XXL och dom hade några riktigt fina cyklar som låg inom budget på rea däremot har jag inga pengar nu men nu vet jag att man kan köpa en 29" med genomgående bra komponenter (typ Deore).

Mecka är nog inga problem, har aldrig brytt mig om att meka med cyklar förut då jag haft rostiga oväxlade saker men är rätt händig av mig generellt sett så bara jag kan grunderna så kan det inte gå fel efter det.

Permalänk
Testpilot

Ja men är du händig och inte rädd av dig så är mekandet inget problem, det var mest en tanke då det finns folk som stirrar sig blind på inköpspriset på grund av snålhet men sen står där handfallen när cykeln kommer då de inte tänkt på att man behöver skruva lite. Alla vill inte skruva heller, att bara lämna in den och låta nån annan justera växlarna kan ju vara smidigt kanske, även om jag själv aldrig skulle göra det

Det finns dessutom massor av videos och andra guider på nätet om i princip allt man kan tänka sig när det kommer till cyklar, vidare har komponenttillverkaren (iallafall Shimano och Rock Shox som jag har på min cykel) manualer på sin hemsida för service och justering av sina grejer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Snart börjar det närma sig inköp! men har börjat vela lite på senare tid om jag ska ta en 29" MTB eller en Crosshybrid...blir tokig på detta haha.

Permalänk
Medlem

29" MTB alla dagar i veckan! Mer mångsidig cykel kan du inte hitta. Jag har en Canyon 6.9 som är jag är otroligt nöjd med.

Permalänk
Medlem

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/clearance/bikes?f=22... har hyfsade priser, har beställt där några gånger och jag har för mig att det var ganska snabb leverans.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Snart börjar det närma sig inköp! men har börjat vela lite på senare tid om jag ska ta en 29" MTB eller en Crosshybrid...blir tokig på detta haha.

En 29" HT skulle jag satsa på. Du får ingen vettig heldämpad för 8000 kr.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Testpilot

En MTB är kanske inte jätterolig att cykla till jobbet på då grova däck låter rätt mycket och är mer tungrullade än smala däck på asfalt men en crosshybrid i skogen är bra mycket värre och inget du kommer bli nöjd med så om du är seriös med att cykla i skogen finns det bara ett val.

Tyvärr är det rätt sent på cykelsäsongen nu så att köpa billigt från Tyskland kan bli svårt då bara de udda storlekarna verkar vara kvar, iallafall Radon och Canyon. Snart presenteras 2015 års modeller, Rose har tillomed redan gjort det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

En MTB är kanske inte jätterolig att cykla till jobbet på då grova däck låter rätt mycket och är mer tungrullade än smala däck på asfalt men en crosshybrid i skogen är bra mycket värre och inget du kommer bli nöjd med så om du är seriös med att cykla i skogen finns det bara ett val.

Tyvärr är det rätt sent på cykelsäsongen nu så att köpa billigt från Tyskland kan bli svårt då bara de udda storlekarna verkar vara kvar, iallafall Radon och Canyon. Snart presenteras 2015 års modeller, Rose har tillomed redan gjort det.

Blir det en crosshybrid blir det så klart inget seriöst skogskörning men har fina grusvägar och det klarar dom galant speciellt om man väljer dämpad framgaffel men många är kinkiga pga viktökningen men jag är inte så kinkig då jag cyklat på gamla militärcyklar på 20kg

Det som har bra pris, kan tänka mig en vardagscykel nu för resor till jobbet/stan sen satsa på en MTB till våren och alltså köpa en reacykel i vinter sen kan man ju cykla på vintern grannen cykla till jobbet varje dag och på vintern så drog han fram sin heldämpade MTB med dubbdäck och kropsstrumpa

Missade en fin Crescent på blocket här om dagen...pengarna är slut från semestern men kommer i slutet på veckan, var en fin hybrid för rätt pengar och RÄTT storlek (är 190 med långa ben så 58-60cm ram är perfekt) men den försvann lika for som den kom upp...
http://www.bikester.se/357314.html denna har jag spanat på, ful är den men bra komponenter till bra pris med dämpad framgaffel.

Permalänk
Testpilot

Ja det här med dämpad framgaffel på hybridcyklar verkar många vara extremt anti inför och det är som du säger vikten men även att de "ändå blir stela om ett år" som verkar vara argumenten.

Jag själv har en hybrid med en billigare SR Suntour-gaffel och jag tycker det är väldigt trevligt att ha även i stan med småkanter och liknande, den har överlevt vintercykling och jag har inte underhållit den mycket mer än att rengöra innerbenen från smuts ibland. Skulle påstå att bakväxeln och skivbromsarna kräver mer underhåll av vintercykling då de sitter närmare marken. Det enda problemet med gaffeln är att den inte är lika mjuk (men absolut inte inte helt stel) på vintern, det beror vad jag listat ut på att billigare gafflar har mycket fett istället för olja och att fettet blir hårt av kylan.

Hybriderna har helt enkelt inte alls lika dyra gafflar som MTB:erna så det är ju lite dumt att förvänta sig samma prestanda.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja det här med dämpad framgaffel på hybridcyklar verkar många vara extremt anti inför och det är som du säger vikten men även att de "ändå blir stela om ett år" som verkar vara argumenten.

Jag själv har en hybrid med en billigare SR Suntour-gaffel och jag tycker det är väldigt trevligt att ha även i stan med småkanter och liknande, den har överlevt vintercykling och jag har inte underhållit den mycket mer än att rengöra innerbenen från smuts ibland. Skulle påstå att bakväxeln och skivbromsarna kräver mer underhåll av vintercykling då de sitter närmare marken. Det enda problemet med gaffeln är att den inte är lika mjuk (men absolut inte inte helt stel) på vintern, det beror vad jag listat ut på att billigare gafflar har mycket fett istället för olja och att fettet blir hårt av kylan.

Hybriderna har helt enkelt inte alls lika dyra gafflar som MTB:erna så det är ju lite dumt att förvänta sig samma prestanda.

Okej aja går att låsa om inte annat om man inte har det billigaste sen kostar en Suntour dämpare typ 500-1000kr så efter något år blir man inte ruinerad om man måste byta om det inte finns någon fin Trekking gaffel att införskaffa från dom lite bättre tillverkarna som Fox/Rock Shocks men inget jag sett då dom mest gör MTB gafflar (doh!) som är större del av marknaden.

Lånade brorsans MTB och cyklade på asfalt en del och det funka bra när man kan låsa gaffeln men den var allt för mjuk för att köra olåst men då bjuder den på nästan dubbla dämpningen mot en cross/city/trekkinggaffel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tänkte börja cykla och har varit i farten och kollat på en hybrid men har svängt av till att MTB istället så man kan dra ut i skogen då jag har tillgång till mycket skog och grusvägar sen kan man alltid göra kortare sträckor på asfalten utan problem.

Någon här som är duktig på cyklar? Visst dyrare är bättre men kan man få något hållbart för 6-8tusen om an tänkt cykla i skogen 3-5gånger i veckan? Köpa i Sverige eller Tyskland? Är 190lång och har ett häl till skrevmått på 90 något 22-23" är bra storlek?

Mvh Fesen

Blev det någon cykel?

Om det inte har blivit något än så röstar jag på en cykelcross (cx), går att plocka hem en fin för inte allt för mycket på blocket. KOlla även Evans cycles, merlin, bike discount, rose, bikester och chainreactioncycles.

Ang. storlek så skulle jag satsa på 19,5" eller 20,5" på mtb. 58-60 på cx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ompan:

Blev det någon cykel?

Om det inte har blivit något än så röstar jag på en cykelcross (cx), går att plocka hem en fin för inte allt för mycket på blocket. KOlla även Evans cycles, merlin, bike discount, rose, bikester och chainreactioncycles.

Ang. storlek så skulle jag satsa på 19,5" eller 20,5" på mtb. 58-60 på cx

Ingen cykel än men jag hänger på Blocket och försöker hugga om det kommer, missade en fin Crescent för någon vecka sen...perfekt storlek och 2000kr men den var borta när jag nådde ägaren...har snöat in på Spezialized och deras Crosstail, uppfyller alla mina behov, gäller bara att hitta en till bra pris all lutar mot en hybrid då jag inte cyklar tillräckligt mycket och länge för att köpa något dyrare sen avskyr jag bockstyre även om det är bra att kunna byta poss men då ska man också cykla längre sträckor annars onödigt (om det inte ploppar upp något billigt på blocket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ingen cykel än men jag hänger på Blocket och försöker hugga om det kommer, missade en fin Crescent för någon vecka sen...perfekt storlek och 2000kr men den var borta när jag nådde ägaren...har snöat in på Spezialized och deras Crosstail, uppfyller alla mina behov, gäller bara att hitta en till bra pris all lutar mot en hybrid då jag inte cyklar tillräckligt mycket och länge för att köpa något dyrare sen avskyr jag bockstyre även om det är bra att kunna byta poss men då ska man också cykla längre sträckor annars onödigt (om det inte ploppar upp något billigt på blocket).

Om ska ha en bra cykel i den prisklassen så är det lättaste som sagt helt enkelt att hålla koll på blocket (ha tålamod)
Se bara till att du inte köper något bara för att det var bra pris! Rätt storlek är alltid viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ompan:

Om ska ha en bra cykel i den prisklassen så är det lättaste som sagt helt enkelt att hålla koll på blocket (ha tålamod)
Se bara till att du inte köper något bara för att det var bra pris! Rätt storlek är alltid viktigast.

Självklart är det så men också det som är problemet, väldigt få XL/ramhöjd 57+ hojar ute som ligger under 10papp beg...Crescenten hade dämpad gaffel och hade 59cm ram/XL vilket hade suttit som en smäck men dom försvinner rätt så omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag har köpt cyklar från Tyskland (Radon från bike-discount.de) och jag skulle säga att man då måste vara beredd på att meka själv, det är inte svårt att lära sig men det är inte alla som känner sig bekväm med att justera bromsar, växlar och gafflar. Köper du exempelvis White från XXL kan de hjälpa dig att ställa in cykeln och även serva den, att du kan testa den innan är ju ett stort plus med.

Kör själv en white SC85A från xxl fick dock fint fint pris på 4200kr inkl allt. Kan verkligen rekommenderas dock byt helst sadel om du inte vill ha trärumpa! Jag är 189lång 88kg.

Permalänk
Testpilot

Tror nog de flesta medföljande sadlarna är rätt hårda och för att lindra rumpproblem kan man även köpa byxor med så kallad blöja, de dyra har gel-inlägg och annat lyx men det finns ett enklare par på Biltema med vaddering som funkar rätt bra de med: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/C...

Biltema har rätt mycket cykelgrejer och som nybörjare duger det helt klart, jag har utöver byxorna köpt deras handskar och har också läst att deras SPD-kompatibla skor ska vara helt ok.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kör själv en white från xxl fick dock fint fint pris på 4200kr inkl allt. Kan verkligen rekommenderas dock byt helst sadel om du inte vill ha trärumpa! Jag är 189lång 88kg.

Att du betalade 4200 för en White säger ju ingenting, det finns liksom mer än en modell. Vad gäller sadel så måste man testa själv, om den passar eller inte beror huvudsakligen på sittställning och bredden på sittbenen. Något som är viktigt att poängtera är att en mjukare sadel absolut inte är att likställa med högre komfort. Alltså, belastar man baken på fel sätt (inte sittbenen alltså) så riskerar en mjukare sadel att ge upphov till att öka belastningen på ömtåliga områden i skrevet.

Permalänk
Medlem

Missade två fina cyklar på blocket nyligen, främst en Nishini SLD Pro för 3500kr som var i fint skick och XL storlek på ramen...sitter och funderar på om jag ska beställa en ny cykel iaf, Bikester har två intressanta val i Serious Cedar för 2995kr dock har jag hört mindre bra om Serious MTB cyklar bla vikten som också är på hela 15kg!? för en bybrid utan dämpad framgaffel...annars har dom denna http://www.bikester.se/358730.html som känns som det mest intressanta valet vid nyköp, lite kassa komponenter i växlingsväg men sånt kan man uppgradera eftersom till något bättre.

Bästa sadeln jag suttit på är Nishikis, kusinen köpte en hybrid i somras som jag testsatt på och den sadeln passade min röv som handen i handsken. perfekt storlek och vaddering.

Btw gör Trek trevliga cyklar? Hittat en som jag kanske är sugen på

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en cykel i innan sommaren, vart en begagnad pendlarhoj med reglerbar styrstång och 8växlad Alfine, att glida till stan osv är inga problem, hyfsat snabb och går att ställa in skön körställning men har varit ute på motionsrundor och då räcker inte navväxlarna till så det blir ny cykel igen blir en racecykel fast med rakt styre och troligtvis en Nishiki.