Apacer gör DDR3-minne med plats för M.2 SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Apacer gör DDR3-minne med plats för M.2 SSD-enheter

Minnesmakaren Apacer börjar leverera DDR3-minnesmoduler som även har plats för montering av SSD-enheter och minneskort, någonting som ska vara särskilt intressant för mindre datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Dagens kombo, eller något?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är jag ensam med att inte alls fatta poängen med detta? Skulle inte en SO-DIMM + en M.2-plats ta mindre plats än denna variant, även om vi räknar bort den extra sladden detta kräver för SATA-interfacet? Och varför skulle man vilja köra en M.2-enhet över en trött gammal SATA-länk?!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Unikt är att modulen fungerar som ett vanligt DDR3-minne och att SSD-enheten endast drar ström från minnessockeln.

Istället kommunicerar SSD-enheten med plattformen via SATA 6,0 Gbps, vars anslutning återfinns till vänster om minnesmodulen.

öh, vad menas?
Lite motstridiga uppgifter där tycker jag. Funkar den som ett DDR3 minne eller är det en SATA enhet?
Om den fungerar som en SATA enhet så tycker jag det hela verkar väldigt onödigt, då det finns vanliga adaptrar för sånt. verkar ju onödigt att bygga helt nytt minne bara för att ta lite ström till den?

Permalänk
Medlem

Altså... Emm...

Hur i tusan kom denna iden genom chefens kontor på Apacer???
Hela poängen med M.2 är väl just det snabba gränssnittet, annars fungerar Msata hur bra som helst. Och en sådan adapter finns det för inga pengar alls. (10-20kr typ)

CF... antar att de menar den nya "Sata" CF versionen... också, SSD är billigare och snabbare.

Den OEM som sätter in detta är verkligen fullständigt koko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

öh, vad menas?
Lite motstridiga uppgifter där tycker jag. Funkar den som ett DDR3 minne eller är det en SATA enhet?
Om den fungerar som en SATA enhet så tycker jag det hela verkar väldigt onödigt, då det finns vanliga adaptrar för sånt. verkar ju onödigt att bygga helt nytt minne bara för att ta lite ström till den?

Kolla längst upp i vänstra hörnet på modulen, utgår från att det är en connector för SATA-interfacet. Om jag förstår det rätt är det bara strömmen som tas från minnessockeln.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lordsqueak:

öh, vad menas?
Lite motstridiga uppgifter där tycker jag. Funkar den som ett DDR3 minne eller är det en SATA enhet?
Om den fungerar som en SATA enhet så tycker jag det hela verkar väldigt onödigt, då det finns vanliga adaptrar för sånt. verkar ju onödigt att bygga helt nytt minne bara för att ta lite ström till den?

Den fungerar som en DIMM. Men du kan också montera en SSD på själva DIMM:en. Denna tar dock enbart ström från RAM-sockeln; data går (såvitt jag förstår) genom en vanlig SATA-kabel som ansluts på DIMM:ens övre vänstra hörn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Lite lustig idé men inte helt otänktbart för min nästkommande HTPC där det nog blir ett chassi som är för litet för en 2,5" SSD. Dock hade jag nog viljat se SATA-kontakterna på kortsidan istället för att underlätta för platta chassin.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Lite lustig idé men inte helt otänktbart för min nästkommande HTPC där det nog blir ett chassi som är för litet för en 2,5" SSD. Dock hade jag nog viljat se SATA-kontakterna på kortsidan istället för att underlätta för platta chassin.

Nya data express så sitter det redan en plats för m2 på moderkortet. Bättre än att man måste köpa dyra minnen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den fungerar som en DIMM. Men du kan också montera en SSD på själva DIMM:en. Denna tar dock enbart ström från RAM-sockeln; data går (såvitt jag förstår) genom en vanlig SATA-kabel som ansluts på DIMM:ens övre vänstra hörn.

Skrivet av kaput:

Kolla längst upp i vänstra hörnet på modulen, utgår från att det är en connector för SATA-interfacet. Om jag förstår det rätt är det bara strömmen som tas från minnessockeln.

Jo jag förstår det också. Men skulle det vara svårt att mata denna ström från en hederlig vanlig kontakt?! OEM älskar ju adaptrar. Problemet med denna lösningen är att du har ingen enhet, när du ska uppgradera RAMet.

Så åter... vad är poängen att ha en M.2 kontakt, M.2 SSD (som är dyrare) som kopplas på Sata kontakt, mot att ha en helt vanlig mSata/Sata enhet kopplad på samma Sata kontakt?

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt och värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är jag ensam med att inte alls fatta poängen med detta? Skulle inte en SO-DIMM + en M.2-plats ta mindre plats än denna variant, även om vi räknar bort den extra sladden detta kräver för SATA-interfacet? Och varför skulle man vilja köra en M.2-enhet över en trött gammal SATA-länk?!

Ja, det verkar helt galet. Enda förklaringen jag kan se är att det måste vara billigare på något vis, annars är ju poängen verkligen noll och intet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finns liknande produkter idag för servermarknaden där SSD enheterna tar ström via ramplatserna (samt två tillverkare av solid state ram som matas av batteri).

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Jo jag förstår det också. Men skulle det vara svårt att mata denna ström från en hederlig vanlig kontakt?! OEM älskar ju adaptrar. Problemet med denna lösningen är att du har ingen enhet, när du ska uppgradera RAMet.

Så åter... vad är poängen att ha en M.2 kontakt, M.2 SSD (som är dyrare) som kopplas på Sata kontakt, mot att ha en helt vanlig mSata/Sata enhet kopplad på samma Sata kontakt?

M.2 är mindre och är tänkt att helt ersätta mSATA. Eller ja, M.2 kan vara mindre men kan också vara större eftersom den finns i flera storlekar. Så man kan antingen få in en enhet på mindre plats eller så kan man få in en betydligt större enhet som fortfarande är väldigt kompakt.

M.2 är dyrare nu för att de är nyare och än så länge tillverkas i mindre serier. De kommer landa på samma pris för det finns inget som säger att de ska vara dyrare. Skulle gissa på att de bli billigare än mSATA om ett tag. Eventuellt kan de bli billigare än vanliga 2,5" SATA också eftersom de har lägre produktionskostnader. Men det kräver att de blir vanliga så att produktionsvolymerna blir tillräckligt stora.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

M.2 är mindre och är tänkt att helt ersätta mSATA. Eller ja, M.2 kan vara mindre men kan också vara större eftersom den finns i flera storlekar. Så man kan antingen få in en enhet på mindre plats eller så kan man få in en betydligt större enhet som fortfarande är väldigt kompakt.

M.2 är dyrare nu för att de är nyare och än så länge tillverkas i mindre serier. De kommer landa på samma pris för det finns inget som säger att de ska vara dyrare. Skulle gissa på att de bli billigare än mSATA om ett tag. Eventuellt kan de bli billigare än vanliga 2,5" SATA också eftersom de har lägre produktionskostnader. Men det kräver att de blir vanliga så att produktionsvolymerna blir tillräckligt stora.

Problemet med flash, SSD och hela konceptet är att du måste lägga kretsar parallellt för att få prestanda. Så MSata kan göras väldigt liten den också, kallas halv höjd. Jag har en sådan 32GB i en laptop och den är väldigt liten. Den är snabb på att läsa, men skrivning är segt då den har väldigt få kretsar.

Då är Kaput´s ide med SODIMM och kontakt där MYCKET mer genomtänkt från grunden. Och en helt vanlig adapter som matas med vanlig strömkontakt, till msata eller m.2 kommer fungera precis lika bra, så varför detta knäppa?!
Åter igen, om priset är poängen, vilken adapter tror du är billigare? En speciell minneskrets med adapter som du sen inte kan uppgradera enkelt, eller en vanlig adapter som anpassar det du behöver (Sata->M.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nya data express så sitter det redan en plats för m2 på moderkortet. Bättre än att man måste köpa dyra minnen.

Utan tvekan är det bättre. Kräver dock att moderkortet har det integrerat medan följande lösning ej kräver det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jag fattar liksom inte alls poängen med detta...är det någon som ser några fördelar med detta sätt att ansluta en SSD till moderkortet? Förutom att det är helt nytt då!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag fattar liksom inte alls poängen med detta...är det någon som ser några fördelar med detta sätt att ansluta en SSD till moderkortet? Förutom att det är helt nytt då!

Alltså, riktig M2 kontakt, har fördel. Den har då upp till 4x PCIe direkt kopplad till sig, och betydligt mer bandbredd. Medan denna fullösning kör på samma gamla Sata 3 gränssnitt och omvandlare som mSata, och alla andra Sata diskar gör, utan någon som helst prestandavinst. Snarare troligen prestandaförlust, eftersom det måste igenom en omvandlare som de satt på dessa "minnesmoduler".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag fattar liksom inte alls poängen med detta...är det någon som ser några fördelar med detta sätt att ansluta en SSD till moderkortet? Förutom att det är helt nytt då!

Jag kan se nyttan på mini-itx då nästan inga moderkort har m2-kontakt i den formfaktorn. Har du dessutom en PicoPSU så kanske det brister med kablar och då får denna ssd ström vi moderkortet. Så inte bara dåligt men inget jag tänker skaffa. För oem där uppgradering inte är viktigt kan ju detta vara bra i sff och de kan då få kränga usla m2-ssd som inte nyttjar m2 fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Jag kan se nyttan på mini-itx då nästan inga moderkort har m2-kontakt i den formfaktorn. Har du dessutom en PicoPSU så kanske det brister med kablar och då får denna ssd ström vi moderkortet. Så inte bara dåligt men inget jag tänker skaffa. För oem där uppgradering inte är viktigt kan ju detta vara bra i sff och de kan då få kränga usla m2-ssd som inte nyttjar m2 fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns om jag inte har fel tillverkare som lägger den på baksidan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Snusfri

Tycker det ser riktigt intressant ut för en liten mITX burk tex en HTPC eller kontors/surf-dator där man vill ha en sån liten enhet som möjligt.

Men det måset ju suga och vara värdelöst när det inte är en produkt för gamers..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Problemet med flash, SSD och hela konceptet är att du måste lägga kretsar parallellt för att få prestanda. Så MSata kan göras väldigt liten den också, kallas halv höjd. Jag har en sådan 32GB i en laptop och den är väldigt liten. Den är snabb på att läsa, men skrivning är segt då den har väldigt få kretsar.

Då är Kaput´s ide med SODIMM och kontakt där MYCKET mer genomtänkt från grunden. Och en helt vanlig adapter som matas med vanlig strömkontakt, till msata eller m.2 kommer fungera precis lika bra, så varför detta knäppa?!
Åter igen, om priset är poängen, vilken adapter tror du är billigare? En speciell minneskrets med adapter som du sen inte kan uppgradera enkelt, eller en vanlig adapter som anpassar det du behöver (Sata->M.2)

M.2 är expanderbara på längden vilket gör att du får plats med många kretsar om du har utrymmet för det. Produkten i artikeln är designad för tre olika längder. M.2 har fyra bredder, 12, 16, 22 och 30 mm och åtta längder, 16, 26, 30, 38, 42, 60, 80 och 110 mm. De som är defacto standard nu är 22 mm breda och 30 till 110 mm långa. mSATA finns i två utföranden, mSATA på 51 x 30 mm, och mini på 26.8 x 30 mm. Finns även en standard som heter halfslim på 39 x 54 mm men de kör vanlig SATA-kontakt och inte mSATA. Vill minnas att vanliga mSATA är enkelsidig också. Så M.2 tillåter både mindre enheter för riktigt kompakta system och betydligt större enheter för snabbare system.

Det finns ganska exakt noll fördelar med mSATA jämfört med M.2. Den standarden blev totalt utdaterad när M.2 släpptes.

Nu verkar du prata om två helt olika saker samtidigt. Jag har inte kommenterat den specifika produkten utan bara M.2 kontra mSATA vilket var vad du frågade om.

Sen varför man vill trycka in en M.2 eller CF på en vanlig DIMM vet jag inte. Låter som ett extremt smalt användningsområde. Antingen var någon designer full eller så har de fått en förfrågan av en tillverkare som önskar just den produkten. Sannolikheten att den hittar ut på öppna marknaden är minimal. Det finns gott om udda speciallösningar som är väldigt bra i vissa specifika lägen men meningslösa på andra ställen. Kanske någon tillverkar extremt kompakta industridatorer där detta är praktiskt? För att citera Anandtech där artikeln är hämtad: "Apacer is now sampling customers for evaluation, which would point to an OEM only release for workstations or SFF systems."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Minnesmakaren Apacer börjar leverera DDR3-minnesmoduler som även har plats för montering av SSD-enheter och minneskort, någonting som ska vara särskilt intressant för mindre datorer.

Läs artikeln

Kill it and burn it!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

detta känns krångligt. den kör sata 6 men e kopplad till minnesmodulen, wooot. alltså e de en extra satakabel man måste dra elller till ssdn?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vill minnas att vanliga mSATA är enkelsidig också.

Samtliga mSata jag har från både Samsung, Intel och "kina kopior" Kingspec tror jag det är, är dubbelsidiga.
Den minsta, "half hight" som de beskrev har styrkrets på en sidan och 2 minneskretsar på andra vill jag minnas.

Skrivet av Zotamedu:

Det finns ganska exakt noll fördelar med mSATA jämfört med M.2. Den standarden blev totalt utdaterad när M.2 släpptes.

Nu verkar du prata om två helt olika saker samtidigt. Jag har inte kommenterat den specifika produkten utan bara M.2 kontra mSATA vilket var vad du frågade om.

Och jag har sedan första kommentaren kommenterat produkten, inte M.2 sata vs mSata utom i fallet när du trycker in det på en halvdan DDR3 modul med en M.2 till Sata3 omvandlare som tar bort ALLA fördelar med M.2.
I övrigt håller jag helt o hållet med dig att M.2 är framtiden, men som det är NU, är den ingen eller väldigt liten fördel tills NVMe blir standard och M.2 korten blir mer tillgängliga. Detta då de kostar mer, kräver drivare mm för att boota och egentligen inte ger mycket högre IOPs pga andra flaskhalsar. (rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag läst i recensioner)

Skrivet av Zotamedu:

Sen varför man vill trycka in en M.2 eller CF på en vanlig DIMM vet jag inte. Låter som ett extremt smalt användningsområde. Antingen var någon designer full eller så har de fått en förfrågan av en tillverkare som önskar just den produkten. Sannolikheten att den hittar ut på öppna marknaden är minimal. Det finns gott om udda speciallösningar som är väldigt bra i vissa specifika lägen men meningslösa på andra ställen. Kanske någon tillverkar extremt kompakta industridatorer där detta är praktiskt? För att citera Anandtech där artikeln är hämtad: "Apacer is now sampling customers for evaluation, which would point to an OEM only release for workstations or SFF systems."

Detta begriper jag inte heller, då det finns betydligt bättre OEM lösningar som dessutom är uppgraderingsbara och ändå väldigt kompakta. Måste vara en usel OEM som inte kunde tänka 2 minuter på hur de skulle lösa det, eller så har de redan beställt designen till de närmaste 2-3 åren av moderkort och kunde inte lyckas sätta en vanlig adapter från M.2 till Sata3 själva i chassit.

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt kunna tänka mig detta i ett pytte bygge

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Samtliga mSata jag har från både Samsung, Intel och "kina kopior" Kingspec tror jag det är, är dubbelsidiga.
Den minsta, "half hight" som de beskrev har styrkrets på en sidan och 2 minneskretsar på andra vill jag minnas.

Och jag har sedan första kommentaren kommenterat produkten, inte M.2 sata vs mSata utom i fallet när du trycker in det på en halvdan DDR3 modul med en M.2 till Sata3 omvandlare som tar bort ALLA fördelar med M.2.
I övrigt håller jag helt o hållet med dig att M.2 är framtiden, men som det är NU, är den ingen eller väldigt liten fördel tills NVMe blir standard och M.2 korten blir mer tillgängliga. Detta då de kostar mer, kräver drivare mm för att boota och egentligen inte ger mycket högre IOPs pga andra flaskhalsar. (rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag läst i recensioner)

Detta begriper jag inte heller, då det finns betydligt bättre OEM lösningar som dessutom är uppgraderingsbara och ändå väldigt kompakta. Måste vara en usel OEM som inte kunde tänka 2 minuter på hur de skulle lösa det, eller så har de redan beställt designen till de närmaste 2-3 åren av moderkort och kunde inte lyckas sätta en vanlig adapter från M.2 till Sata3 själva i chassit.

Du skrev följande:

Citat:

Så åter... vad är poängen att ha en M.2 kontakt, M.2 SSD (som är dyrare) som kopplas på Sata kontakt, mot att ha en helt vanlig mSata/Sata enhet kopplad på samma Sata kontakt?

Det ser onekligen ut som en fråga angående mSATA och M.2.

Fast det kräver inga extra drivare att köra M.2 över SATA. Precis som det inte kräver extra drivare att köra via mSATA. Det är bara hur den fysiska kontakten ser ut. Du blandar ihop PCIe och SATA nu. Angående prisskillnaden så överdriver du. Intel tar hela 10 kr extra för M.2 hos Webhallen. Crucial M550 kostar 100 kr mer för de större storlekarna. 128 GB är samma pris.

Sen är ju frågan hur priserna ser ut för OEM också. Där har ett antal tillverkare sedan ett tag tillbaks dumpat mSATA och ersatt med egna specialkontakter för att mSATA var för begränsande. Det är ju knappast kostnadseffektivt eller bra för uppgraderingar.

Hur vet du att det är en usel lösning utan att ha en aning om tillverkarens specifika krav? Hur ofta uppgraderas ens inbyggda system och OEM-grejer? Liknande grejer fast med bara SSD finns redan: http://www.vikingtechnology.com/satadimm-ssd
Så det verkar ju finnas specifika kunder som vill ha udda lösningar på udda problem. Det skulle ju till exempel kunna vara ett alternativ till BGA. Kan man förenkla designen på ett moderkort och förenkla monteringsprocessen kan det också vara värt lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

skulle vara mycket häftigare om enheten som stoppas i utökar själva RAM-minnet istället
tänk er 8+256GB RAM

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

skulle vara mycket häftigare om enheten som stoppas i utökar själva RAM-minnet istället
tänk er 8+256GB RAM

Detta vore guld i sammanhang där mängden minne är viktigare än snabbheten

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av morxy49:

skulle vara mycket häftigare om enheten som stoppas i utökar själva RAM-minnet istället
tänk er 8+256GB RAM

Eller en ramdisk

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar