Permalänk
Medlem

Switch efter router - Otroligt segt

Router: ASUS RTN66U

Switch: Dlink DES-1012-28

Problemet: Kopplar jag in mig med nätverkskabel direkt in i routern så går allt hur bra som helst. Kopplar jag däremot in mig på switchen så går det knappt att komma fram till routerns sida Http://192.168.1.1

Är det någon som har någon aning om vad som kan orsaka problemet? Routern är ca. 1 månad gammal och switchen är helt ny.

Telia Modem -> ASUS RT-N66U -> Dlink DES-1012-28 -> Dator = Otroligt "segt"
Telia Modem -> ASUS RT-N66U -> Dator = Nemas problemas

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Är switchen konfigurerade på något vis ?

Tycks vara en "smart" switch.

Annars är väl något trasigt, testat andra portar, kablar etc ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är switchen konfigurerade på något vis ?

Tycks vara en "smart" switch.

Annars är väl något trasigt, testat andra portar, kablar etc ?

Kablarna är helt nya så dom är det nog tyvärr inte.

Ja switchen är en sk. smart switch men den är inställd i DHCP läge så det ska väl bara "fungera" ?

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Kablarna är helt nya så dom är det nog tyvärr inte.

Ja switchen är en sk. smart switch men den är inställd i DHCP läge så det ska väl bara "fungera" ?

DHCP server ska inte vara igång på switchen då routern också kör DHCP server. Däremot är det lite olika i olika switchar. Vissa har "DHCP server: Enable / Disable" och andra har typ "Use DHCP: Enable / Disable" och man får kolla upp vad de olika Faktiskt innebär. Du ska inte skicka ut IP-adresser från switchen också.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Sötast

Konfa switchen som dumswitch så går det mest troligt bättre.

Permalänk
Medlem

Någon anledning att du köpte en smart switch istället för en "dum" ?

Om inte så ställ in den så "dumt" som möjligt, inga funktioner på..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan vara en hel del grejjer som spökar om du vatt inne å pillat i konfig på switchen. Kan du posta port konfig för up-link porten till routern och porten du kopplar in datorn i?
Kan vara kass kabel mellan switch - router.
Kan vara handskakningsproblem mellan switch - router, duplex mismatch t.ex.
Kollat loggen på switchen (om det finns)?

Oj.. kollade upp D-link switchen.. det är ju en riktigt gammal häck!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Det kan teoretiskt bli en IP konflikt på något sätt. Säkerställ att switchens IP inte krockar eller är med i spannet som delas ut av routern.

Det är klart att man ska ha smarta switchar:) (Men man bör veta hur man ska konfigurera dem). Har själv 5 stycken konfigurerbara switchar då jag kör rätt mycket VLAN.