Byta HDD genom att bara kopiera och sen byta ut?

Permalänk
Medlem

Byta HDD genom att bara kopiera och sen byta ut?

Tjena. Tänkte jag skulle byta ut min WD Blue till en annan Seagate hårddisk som vi har. Skälet är att min hårddisk gör ett vinande ljud (inget allvarligt fel med den, bara vanligt problem om man kollar t.ex på recensioner på komplett) som just nu är det mest högljudda i min dator.
Jag tänker att man kan väl bara slänga in båda, kopiera över allt på hårddisken till den andra och sen byta ut den. Fungerar det med alla program osv. månntro?
Någon som gjort något liknande? Det är bara spel, program och filer som ska kopieras över. Windows kör jag ju på min SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Program och spel som kräver en installation kommer ej att fungera. Allt annat lär gå bra.

Permalänk
Medlem

Använd något kloningsprogram så funkar det garanterat. Kan säkert bli problem med program etc annars.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag använder alltid Macrium Reflect, rekommenderas varmt!

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det inte är en systemdisk är det bara koppla in båda, kopiera över alla filer och kataloger (inklusive eventuella gömda) och sedan byta enhetsbokstav på den nya och koppla ur den gamla, behövs inga special kloningsprogram som till systemdiskar, gjort denna manöver många gånger vid byten av lagringsdiskar. Se dock upp att du inte råkar ha bootsectorn på din lagringsdisk, då slutar datorn boota när du kopplar ur den, lätt hänt om man installerar Windows med en lagringsdisk inkopplad. (Kan kontrolleras i diskhanteraren). Programvaror är bara känsliga för enhetsbokstavs byten, så länge den nya får samma enhetsbokstav kommer program att fungera.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Om det inte är en systemdisk är det bara koppla in båda, kopiera över alla filer och kataloger (inklusive eventuella gömda) och sedan byta enhetsbokstav på den nya och koppla ur den gamla, behövs inga special kloningsprogram som till systemdiskar, gjort denna manöver många gånger vid byten av lagringsdiskar. Se dock upp att du inte råkar ha bootsectorn på din lagringsdisk, då slutar datorn boota när du kopplar ur den, lätt hänt om man installerar Windows med en lagringsdisk inkopplad. (Kan kontrolleras i diskhanteraren). Programvaror är bara känsliga för enhetsbokstavs byten, så länge den nya får samma enhetsbokstav kommer program att fungera.

Om så är fallet så är det bättre att använda Macrium Reflect tycker jag om bootsec ligger på den..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.