Låg FPS kopplatt med låg GPU användning

Permalänk
Medlem

Låg FPS kopplatt med låg GPU användning

Hej! Jag står nu på mina bara knän i hopp om hjälp med detta irriterande problem!

Jag hade tidigare ett GTX 660Ti som gav mig låga fps med låg gpu använding vilket resulterade i lagg då han inte drog på load även fast jag låg på runt 30 fps eller under. Jag prövade allt från överklockning till bios uppdatering, formatering, driver sweep. Inget fungerade. Hursom gick grafikkortet glädeligen upp på full load i bench program som Uniengine Heaven/FurMark.

Då CPU och diverse verkade fungera bra så tog jag steget och köpte ett nytt grafikkort i hopp om att det skulle fungera. Bestämde mig tillslut för ett R9 280X Toxic och jag fick hem det idag och det visar sig att problemen kvarstår om än lite bättre.

I Arma 3 får jag ut runt 20fps i Multiplayer (vännen med snarlik setup har ett 7970 och fick 70 på samma ställe som jag fick 18)
I CS:GO får jag ut mellan 130-240, vännen får ut över 300.

Memtest säger OK
Har testat olika CPU clocks samt prime95 och det är OK
Hårdiskarna är också OK

I de flesta lägena är saker o ting inte spelbart och jag är på änden av min egen kunskap i den mån som fanns och jag har inget hår kvar på huvudet att slita av! Finns det någon som har någon idé!? Kan det kanske vara PCi-e sloten som är pajj?

Tack på förhand

Sys:
CPU: i5 2500K @ 4,2ghz
MB: MSi P67A-C45 B3
GFX: R9 280X Toxic @ Stock (Nyaste Drivers)
RAM: 16GB Corsair Dominator 1600mhz
PSU: Corsair 750W M
OP: Windows 7 Pro

Permalänk

Låter ju som att Cpun flaskar. Vilka klocks har du provat? Ser ju att du kör den i 4,2GHz, du kan inte få upp den högre?

ARMA 3 är ju Cpu-tungt men samtidigt är ju en 2500k en bra Cpu fortfarande. Du har inte bf3 eller något annat spel som inte är så tungt för cpu men som gärna pressar grafikkortet?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Låter ju som att Cpun flaskar. Vilka klocks har du provat? Ser ju att du kör den i 4,2GHz, du kan inte få upp den högre?

ARMA 3 är ju Cpu-tungt men samtidigt är ju en 2500k en bra Cpu fortfarande. Du har inte bf3 eller något annat spel som inte är så tungt för cpu men som gärna pressar grafikkortet?

Tjena! Polarn kör med en i5 2500k stock, dock med ett R9 290x och får bra mycket mera med allting maxat (jag kör på very high) CPU'n är heller inte på fullload i Arma 3.

Vet inte hur mycket mer jag vill få upp den med tanke på att jag fortf luftkyler (212 Hyper Evo) Kan ju pröva 4,5ghz antar jag.

Har heller inte BF3, några andra spel som kan rekommenderas i samma syfte?

Permalänk
Medlem

Vill du pressa så testa Metro, det är ett ganska tungt spel.
En 2500k i 4.2 ghz har ingra problem att hänga med, så där är inte felet.
Sitter med en 3570k i 4.2 och ett gtx 780 men en bra överlock och har inga problem alls.
Ska ni testa spel så se till att ni kör exakt samma inställningar, annars kan det kvitta.
Testa lite olika drivrutiner, nya, beta och äldre.
Har du möjlighet att testa med win 8?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

UPDATE: Prövade att överklocka till 4,5ghz och det verkar ha hjälpt VÄLDIGT LITE, är dock inte ens i närheten av siffrorna jag borde ha...

Kan det bero på att 2500k inte har hyperthreading, är det verkligen så mycket skillnad mellan 2500k och dagens CPUer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Vill du pressa så testa Metro, det är ett ganska tungt spel.
En 2500k i 4.2 ghz har ingra problem att hänga med, så där är inte felet.
Sitter med en 3570k i 4.2 och ett gtx 780 men en bra överlock och har inga problem alls.
Ska ni testa spel så se till att ni kör exakt samma inställningar, annars kan det kvitta.
Testa lite olika drivrutiner, nya, beta och äldre.

Alright, ska kolla på Metro. Har svårt att tro att det beror på drivrutiner då jag har haft samma problem med både Nvidia och AMD, samt att jag prövade med olika till GTX 660Ti:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerolol:

Alright, ska kolla på Metro. Har svårt att tro att det beror på drivrutiner då jag har haft samma problem med både Nvidia och AMD, samt att jag prövade med olika till GTX 660Ti:n

Har du möjlighet att testa med win8 så råder jag dig att göra det.
Tror det finns nån gratis test win8 man kan dra hem.
Jag fick nämligen en ganska stor boost med win8 i de flesta spelen.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Har du möjlighet att testa med win8 så råder jag dig att göra det.
Tror det finns nån gratis test win8 man kan dra hem.
Jag fick nämligen en ganska stor boost med win8 i de flesta spelen.

Kan det verkligen göra så mycket? Känns som att det här skulle vara ett vanligt problem om det berodde på W7 också.. Känns ju mer som ett hårdvaru än mjukvaru fel...

Antar dock att det kan vara värt ett försök, ska ge mig på Metro först bara.

Permalänk
Medlem

UPDATE: Test i metro samt GPU/CPU Graf.. Ser ut som CPUn ligger och hasar här. Den ligger dock på nästan full load i CS:GO. Känner mig extremt förvirrad kring allt just nu. Bör jag införskaffa ny CPU och moderkort med?

http://i.imgur.com/YsSCnTO.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerolol:

UPDATE: Test i metro samt GPU/CPU Graf.. Ser ut som CPUn ligger och hasar här. Den ligger dock på nästan full load i CS:GO. Känner mig extremt förvirrad kring allt just nu. Bör jag införskaffa ny CPU och moderkort med?

http://i.imgur.com/YsSCnTO.jpg

Hade samma problem som du fast med AMD Phenom II 1100T BE och Asus Crosshair Iv Extreme.
Märkligt nog löste sig problemet automatiskt efter en lång tid. Det är dock oklart om det kommer att göra det för dig.
Men vill du köpa ny bräda och propp så kan jag varmt rekommendera dessa två.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

CS:GO är bara CPU krävande, knappt grafikkrävande och med den setupen borde du få ut över 300 fps, så något är knas!
Testa byt PCI-E slot eller installera windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hade samma problem som du fast med AMD Phenom II 1100T BE och Asus Crosshair Iv Extreme.
Märkligt nog löste sig problemet automatiskt efter en lång tid. Det är dock oklart om det kommer att göra det för dig.
Men vill du köpa ny bräda och propp så kan jag varmt rekommendera dessa två.

Jag har haft problemet i över 3 månader så jag tror det skeppet har seglat tyvärr.

Då jag har prövat byta grafikkort och jag inte tror att det är ramen det är fel på så gissar jag på att det är något fel på moderkortet då problemen händer i spel som är både CPU och GPU krävande.

Jag har även prövat att formatera och det hjälpte inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Låter ju som att Cpun flaskar. Vilka klocks har du provat? Ser ju att du kör den i 4,2GHz, du kan inte få upp den högre?

ARMA 3 är ju Cpu-tungt men samtidigt är ju en 2500k en bra Cpu fortfarande. Du har inte bf3 eller något annat spel som inte är så tungt för cpu men som gärna pressar grafikkortet?

En i5 2500k'a @ 4.2Ghz flaskar inte ett enda spel i dagsläget, oavsett inställningar.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Vad har du för gpu resp cpu load när du spelar?
Hur ser det ut om du kör ex.vis 3DMark?
Kör du drivers från MSI:s sajt eller från chiptillverkarnas?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Dagens drivrutiner är optimerade för windows 8 (8.1) visst men att det skulle bli en sån skillnad på att byta windows är jag tveksam till.

Jag får i snitt 20 fps mer med windows 8
Men klart värt att testa.Du har testat allt annat så varför inte byta till windows 8

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Vad har du för gpu resp cpu load när du spelar?
Hur ser det ut om du kör ex.vis 3DMark?
Kör du drivers från MSI:s sajt eller från chiptillverkarnas?

Det varierar ju från spel till spel, men just nu i CS:GO så får jag ut ca 180-230 fps på en DM server med runt 55% i GPU load och 60-85% CPU load (2x AA nästan allt high)

I metro LL får jag (i benchmark Resolution: 1920 x 1080; DirectX: DirectX 11; Quality: Very High; Texture filtering: AF 16X; Tesselation: Normal; Motion Blur: Normal; SSAA: OFF;) average på 48fps med 85% GPU load och 70% CPU load i snitt...

Arma 3 får jag 15-30 fps på very high i städer, GPU load runt 25-40% och CPU runt 60-70%.

3DMark fick jag 7240 poäng i Fire Strike (alla inställningar var standard utförande) full load på GPU och ca 50% på CPU

Drivers från MSi

Permalänk
Medlem

Jämför 3DMark med andra som har samma setup och se vad dom får alternativt andra syntetiska benchmarks.
Kör du sånt som lastar cpu/gpu separat ser du ganska snabbt om det är ngt som är knas med komponenterna eller om det är mjukvarubaserat.
Om prylarna verkar lira korrekt så blås om burken igen, in med drivers från chiptillverkarna ist för från MSI och se om det gör skillnad (borde inte bli ngn större) men det kan vara värt att testa, MK tillverkarna har en tendens att ha en massa skit på sina sajter att ladda hem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jämför 3DMark med andra som har samma setup och se vad dom får alternativt andra syntetiska benchmarks.
Kör du sånt som lastar cpu/gpu separat ser du ganska snabbt om det är ngt som är knas med komponenterna eller om det är mjukvarubaserat.
Om prylarna verkar lira korrekt så blås om burken igen, in med drivers från chiptillverkarna ist för från MSI och se om det gör skillnad (borde inte bli ngn större) men det kan vara värt att testa, MK tillverkarna har en tendens att ha en massa skit på sina sajter att ladda hem.

Enligt 3DMark låg jag inom snittet dock ganska långt ner så det verkar ju OK så. Ska formatera och installera windows 8. Funkar inte det så sticker jag och köper MB och CPU och prövar det.

Tack för all hjälp hitills gottfolk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerolol:

Enligt 3DMark låg jag inom snittet dock ganska långt ner så det verkar ju OK så. Ska formatera och installera windows 8. Funkar inte det så sticker jag och köper MB och CPU och prövar det.

Tack för all hjälp hitills gottfolk!

Har du uppdaterat BIOS?

BIOS version 5.4(dvs senaste) har tex:

"- Enhanced PCI-E display card performance."

Även en reset av BIOS (ClrCmos) kan ofta lösa knepiga problem...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Är skärmkabeln kopplad till grafikkortet?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du uppdaterat BIOS?

BIOS version 5.4(dvs senaste) har tex:

"- Enhanced PCI-E display card performance."

Även en reset av BIOS (ClrCmos) kan ofta lösa knepiga problem...

Fo3

Fick precis ingång W8 så ska installera lite saker och testa. Tror jag har senaste BIOS (uppdaterade för ca 2 månader sedan).
Har också prövat resetta Cmos utan resultat tidigare.

Permalänk

Har du provat att köra UTAN överklockning!?
Min setup (ASUS Z77-v Pro + 3770K + GTX670) vägrar prestera vid överklockning!
Om jag kör 3Dmark och säg att jag får 65 FPS på ett test oklockat, så får jag 16 FPS när jag klockat till 4,2-4,4GHz!?
Har fortfarande inte hittat varför (har heller inte försökt lösa det på snart 1½ år!)

Den är brutalt mycket snabbare i överklockat läge att hantera VideoEncoding, packa/packa upp komprimerade filer o.s.v., men just grafikintesiva applikationer vägrar gå snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Har du provat att köra UTAN överklockning!?
Min setup (ASUS Z77-v Pro + 3770K + GTX670) vägrar prestera vid överklockning!
Om jag kör 3Dmark och säg att jag får 65 FPS på ett test oklockat, så får jag 16 FPS när jag klockat till 4,2-4,4GHz!?
Har fortfarande inte hittat varför (har heller inte försökt lösa det på snart 1½ år!)

Den är brutalt mycket snabbare i överklockat läge att hantera VideoEncoding, packa/packa upp komprimerade filer o.s.v., men just grafikintesiva applikationer vägrar gå snabbare.

Har testat det också, och det presterar sämmre i stock tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerolol:

Drivers från MSi

Dessa bör du dock byta ut så snart du bara kan.

Permalänk
Medlem

Efter formatering och W8 + Drivers direkt från tillverkaren så hjälper det inte. Så jag åker och fixar ett nytt moderkort och CPU för det är ju uppenbarligen något som är helt åt helvete på den fronten.

Permalänk
Skrivet av Puvve:

En i5 2500k'a @ 4.2Ghz flaskar inte ett enda spel i dagsläget, oavsett inställningar.

Vet det, det enda jag sade var att det Låter som att Cpun flaskar. Har haft exakt samma problem med en Amd Phenom II, han beskrev exakt samma sak.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Ny processor och moderkort installerat. Problemet kvarstår.

Har spenderat över 7k på den här skiten nu och står fortf kvar på ruta ett.

Bytt:

Nättagg
CPU
Moderkort
GPU

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Har uppdaterat BIOS, prövat olika cpu inställningar. Allt förgäves

Även gjort ännu en memtest som visar 0 fel och kollat hårdiskarna med HDD Sentinel, också där 0 fel.

Jag har dock snappat upp att när jag lirar Arma 3 t.ex så används bara 4gig ram, jag har 16gig och min pagefile ligger på 9(!)gig. Kan jag ha hittat felet i form av defekta minnen?¨'

EDIT: Prime95 viasr att alla 16gig är tillgänliga frågan är varför jag inte får ut med än 4,5gig och han börjar ist använda pagefile i spel, eller är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerolol:

UPDATE:

Har uppdaterat BIOS, prövat olika cpu inställningar. Allt förgäves

Även gjort ännu en memtest som visar 0 fel och kollat hårdiskarna med HDD Sentinel, också där 0 fel.

Jag har dock snappat upp att när jag lirar Arma 3 t.ex så används bara 4gig ram, jag har 16gig och min pagefile ligger på 9(!)gig. Kan jag ha hittat felet i form av defekta minnen?¨'

EDIT: Prime95 viasr att alla 16gig är tillgänliga frågan är varför jag inte får ut med än 4,5gig och han börjar ist använda pagefile i spel, eller är det normalt?

Låter som att du har ett x86 OS installerat.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerolol:

Ny processor och moderkort installerat. Problemet kvarstår.

Har spenderat över 7k på den här skiten nu och står fortf kvar på ruta ett.

Bytt:

Nättagg
CPU
Moderkort
GPU

Vad exakt köpte du?

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50