Permalänk
Medlem

Router i vägguttaget

Hej,

Jag letar efter en router som man sätter direkt i vägguttaget (som den här: länk).

Jag har 100/100 bredband och vill såklart att routern fixar det. Rätta mig om jag har fel, men om det står 10/100 på routerns WAN-port så kommer jag inte kunna köra 100 ner och 100 upp samtidigt?

Någon här som vet en "vägg-router" som fixar detta?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har inga Router-tips, men jag ska rätta ditt fel, att det står 10/100 betyder att porten klarar av att synka i 10Mbit/s och 100Mbit/s.
Och det är i båda riktningarna, så 10 ner och 10 upp, eller 100 ner och 100 upp.
Rent principiellt så ska det gå att köra 100 ner och 100 upp samtidigt, men det beror på hårdvaran i maskinen i fråga.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Jag har inga Router-tips, men jag ska rätta ditt fel, att det står 10/100 betyder att porten klarar av att synka i 10Mbit/s och 100Mbit/s.
Och det är i båda riktningarna, så 10 ner och 10 upp, eller 100 ner och 100 upp.
Rent principiellt så ska det gå att köra 100 ner och 100 upp samtidigt, men det beror på hårdvaran i maskinen i fråga.

Tackar så mycket för det svaret!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en äldre Airport express på bilden så varför inte leta reda på en sån om det är det du vill ha ? Den är ju iofs mer accesspunkt/wifirouter än normal router.
Det finns nog inga riktiga routrar som är gjorda att sättas i uttaget eftersom enheten troligen blir för stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Glöm tanken och köp dig en riktig router. Har du 100/100 uppkoppling så borde du ha en bra router också som klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Glöm tanken och köp dig en riktig router. Har du 100/100 uppkoppling så borde du ha en bra router också som klarar det.

Mannen ovan har inte fel. Köp en riktig router istället.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Hej

Köp en sådant ASUS RT-N56U Gigabit Dualband 802.11n RT-N56U. Den klarar 100/100.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Vettigast är nog att skaffa en bra 1000 Gbit router, det interna nätverket (LAN) vill man ofta ha så snabbt som möjligt, enbart 100 här är ganska segt kan bli, däremot linans hastighet (WLAN) funkar bra med 100/100.
Sen kan du på det koppla in bra nätverkadaptrar till vägguttaget, för smidig överföring i huset.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Alla enheter jag har kör på wifi, som behöver inte köra med kabel.

Idag har jag en asus rt-n56u och får 117/80 från min dator som står 2 meter bort. Saken är den att mitt nätverksuttag och strömuttaget sitter precis bredvid varandra i hallen och det ser klumpigt ut med en router på väggen och en svart stor strömadapter.

Tänkte att det skulle blir snyggare med en router direkt i väggen och endast 10cm nätverkskabel. Det viktiga är att jag kan utnyttja mitt bredband (WAN) fullt ut genom wifi.

Titta lite på den här innan, något som kan fungera? Eller kommer jag förlora för mycket på det? Mini-router

(Kan tillägga att den ska täcka ca 50kvm)

Permalänk
Medlem

den här bör göra jobbet men jag tror inte den har någon brandvägg

http://www.dustinhome.se/product/5010641689/d-link-dir-505-wi...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Men om man tar ner det till tre, vilken av dessa ger bör då ge mig bäst prestanda/säkerhet?

Apple AirPort Express

Andersson WSR 1.5

Dlink DIR-505

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Men om man tar ner det till tre, vilken av dessa ger bör då ge mig bäst prestanda/säkerhet?

Apple AirPort Express Upp till 300 mbit

Andersson WSR 1.5 Upp till 300 mbit

Dlink DIR-505

Upp till 150 mbit

Andersson och apple ska ge Upp till 300 mbit, d-link Upp till 150 mbit.

Jag skulle köpa apple om den inte är löjligt mycket dyrare

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Men om man tar ner det till tre, vilken av dessa ger bör då ge mig bäst prestanda/säkerhet?

Apple AirPort Express

Andersson WSR 1.5

Dlink DIR-505

Jag har haft en airport express innan. Tyckte mottagningen va sådär. Hade problem med btg väggar etc i lägenheten ibland.

Även testat en Dlink men då som wifi förlängare. Usel produkt. Kan ha fått måndagsex men fick ingenting att funka stabilt.

Så jag skulle väl testa Andersson ur egen erfarenhet iaf..

Lycka till.

edit: tänk också på att den airporten du länkat är den gamla modellen, den säljs inte längre utan du får leta beggat. jag har nu den senare varianten och den är jag mer nöjd med, fast den sätter du ju inte direkt i väggen heller...

Permalänk
Medlem

Jag är barnsligt förtjust i homeplug. Då kan du placera routern du har (som ritar cirklar runt dom du länkade) på en bättre plats så att det inte blir fult, då du leder fram inkommande signal via elnätet.

Värt att tänka på, imho.

/H

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Upp till 150 mbit

Andersson och apple ska ge Upp till 300 mbit, d-link Upp till 150 mbit.

Jag skulle köpa apple om den inte är löjligt mycket dyrare

Dom siffrorna säger tyvär ingenting om Throughput, utan bara vad själva radiolänken kan prestera. Finns N300 produkter som inte fixar 100 Mbps utåt.

/H

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |