iPhone "spärrad" på 1 mb/s men har 16 mb/s

Permalänk
Medlem

iPhone "spärrad" på 1 mb/s men har 16 mb/s

Tjenare!

Jag har en iPhone 4s med ett abenomang hos telenor som det ingår fri datamängd i 16mb/s. Jag har upplevt min iPhone slö när jag surfar på internet men på bredbandskollens app så säger den att jag ligger på 8-9mb/s. Min iPhone är jailbreakad så jag har installerat ett tweak som gör så man ser hur mycket data man använder i sekunden. Det mesta jag sett den stå på är 1.01 mb/s, och det var när jag laddade ner en app!
Internetdelningen funkar bra, den ligger på ca 8-9 mb/s som innan.

Är det nån som har varit med om detta innan?
På "mina sidor" står det att jag har 1 mb/s men när jag ringer kundservicen säger de att jag har 16 mb/s!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Tjenare!

Jag har en iPhone 4s med ett abenomang hos telenor som det ingår fri datamängd i 16mb/s. Jag har upplevt min iPhone slö när jag surfar på internet men på bredbandskollens app så säger den att jag ligger på 8-9mb/s. Min iPhone är jailbreakad så jag har installerat ett tweak som gör så man ser hur mycket data man använder i sekunden. Det mesta jag sett den stå på är 1.01 mb/s, och det var när jag laddade ner en app!
Internetdelningen funkar bra, den ligger på ca 8-9 mb/s som innan.

Är det nån som har varit med om detta innan?
På "mina sidor" står det att jag har 1 mb/s men när jag ringer kundservicen säger de att jag har 16 mb/s!

MB eller Mb ? 1MB/s = 8Mb/s

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

MB eller Mb ? 1MB/s = 8Mb/s

Vad menar du?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Det går 8 Megabit på 1 Megabyte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Det går 8 bitar på en Byte.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Vad menar du?

M = mega = 10^6
m = milli = 10^-3
b = bit = 1 eller 0
B = byte = sekvens av 8 bitar

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Det går 8 bitar på en Byte.

Aha, okej men jag menar att jag bara får ut 1 megabit i sekunden! Visste inte förkortningen för megabit, sorry

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk

Är du säker på att tweaket visar megabit och inte megabyte?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Är du säker på att tweaket visar megabit och inte megabyte?

Den visar datahastigheten i sekunden (bit) så ja

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Låter mer som att den visar att du laddar i 1 MB/s vilket skulle motsvara 8 mbit/s, vilket är det som bredbandskollen oftast mäter i.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När du laddar ner saker brukar det stå i MB/s inte Mb/s. Alltså du laddar ner i 1 MB/s eller i 8 Mb/s. Skillnaden förklaras ovan.
Allt ser då ut att stämma förutom att du ligger på som du sa 8-9 Mbit/s i stället för 16 Mbit/s.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Vad man har för hastighet på linan mot ISP och den hastighet man oftast laddar ner filer med, är 2 helt skilda saker, sistnämnda beror på hur bra linan blir till dom enskilda servrar osv man laddar ner från.

Sen så kan det vara lite blandade enhetsstorleksbegrp som stökar till det här, om du har ca 16Mbit mot ISP så kan det nog stämma ganska bra att det blir ca = 1 MB/s

Sen så är 16 mb/s väldigt väldigt långsamt då det blir millibit/s inte 16MB/s som du nog menar, dock sen är det nog egentligen 16Mbit som avses.
Sen om du nu har 16MB/s du ska kunna tanka ner med, så motsvarar det en bra bit över 100Mbit lina

Hursom ca 1MB/s är bra fart med mobil lina

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej!

Surfen var snabbare förut än vad den är idag! Är alla med så långt?

Det är mycket snabbare på min dator och andra enheter när jag internetdelar! Det är detta jag vill ha svar på, är det nån som har en lösning på problemet? Har nån haft det som jag innan?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Tweaket visar 1 Megabyte/s nedladdning och bredbandskollen ca 8-9 Megabit/s nedladdning, inga konstigheter.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Tweaket visar 1 Megabyte/s nedladdning och bredbandskollen ca 8-9 Megabit/s nedladdning, inga konstigheter.

Men detta är ju samma svar som alla andra skrivit, det är slöare nu än förr och det är snabbare på min dator och andra enheter när jag internetdelar

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Har du testat din hastighet mitt i stan? Gör det, om det fortfarande är segt ringer du telenor och frågar de. Inte mycket vi på Swec kan göra.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Har du testat din hastighet mitt i stan? Gör det, om det fortfarande är segt ringer du telenor och frågar de. Inte mycket vi på Swec kan göra.

Tack! Men jag befinner mig precis bredvid en mast och har full 3G täckning och det är inte så många som bor här

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Tack! Men jag befinner mig precis bredvid en mast och har full 3G täckning och det är inte så många som bor här

Är det 3G så är det 16Mbit som menas, och 1MB/s är rimlig hastighet med dessa 16Mbit
Med lite medvind så kan den nog gå upp något till, men inte mycket, kanske 1.5MB/s under gynnsamma förhållanden.

Om man förenklar det hela och säger att ISP hastigheten var 10Mbit så skulle den teoretiska hastigheten kunna vara ca 1.2MB/s dock från detta måste man dra bort 10-20% som går åt i felkorrigeringar i protokollet, och mobil trafik får mer av den varan än tex fasta linor.

Till sist så skriver du själv 8-9mb/s med Bredbandskollen, men dessa mäter i Mbit = 8-9Mbit inte MB/s så vipps är du nere på max 1MB/s

En iPhone har en jämfört ganska klen CPU jämfört med en dator, så självklart får du lite snabbare om du kör med en 3G dongel på en dator, som med dess kraftigare CPU kan hålla uppe hastigheten bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Okej!

Surfen var snabbare förut än vad den är idag! Är alla med så långt?

Det är mycket snabbare på min dator och andra enheter när jag internetdelar! Det är detta jag vill ha svar på, är det nån som har en lösning på problemet? Har nån haft det som jag innan?

Vi är alla med, det är nog du som inte är helt med.
Att den upplevs slö kan vara som du inbillar dig då du misstolkade enhetsbegreppen.
Att det går snabbare på datorn är pga. Den kan hantera den data som kommer in bättre än telefonen i "snabba" hastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Allt ser då ut att stämma förutom att du ligger på som du sa 8-9 Mbit/s i stället för 16 Mbit/s.

4S klarar bara 14.4Mbit, med samma abbonemang som TS mätte jag upp 12Mbit en gång, men i regel låg det på 8-9 precis som han har.
Nu med 5S har jag kommit upp i 22, men ligger i regel på 10-20.

Som flera varit inne på är det nog förvirring på enheter, att det går fortare att surfa på en dator är inte så konstigt, 4S är inget fartmonster längre även om det är en duglig telefon. Märker rätt stor skillnad på surf mellan 4S och 5S t ex oavsett om det är 3G eller wifi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

4S klarar bara 14.4Mbit, med samma abbonemang som TS mätte jag upp 12Mbit en gång, men i regel låg det på 8-9 precis som han har.
Nu med 5S har jag kommit upp i 22, men ligger i regel på 10-20.

Som flera varit inne på är det nog förvirring på enheter, att det går fortare att surfa på en dator är inte så konstigt, 4S är inget fartmonster längre även om det är en duglig telefon. Märker rätt stor skillnad på surf mellan 4S och 5S t ex oavsett om det är 3G eller wifi.

Okej nu räcker det! Jag har inte fått svar på det jag ville men skit samma! Alla driver ju bara samma saker!

Om man inte kan vara trevlig mot den man svarar tycker jan man kan skita i att svara t.ex. Han som kommenterade över json_81

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Okej nu räcker det! Jag har inte fått svar på det jag ville men skit samma! Alla driver ju bara samma saker!

Om man inte kan vara trevlig mot den man svarar tycker jan man kan skita i att svara t.ex. Han som kommenterade över json_81

Jag tycker tråden innehåller svar på det du undrar över, verkar dock som du inte är mottaglig för denna information. Om du istället skulle posta bilder på dina tester med hastigheter och så kanske man kan komma vidare i diskussionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LuddeH98:

Okej nu räcker det! Jag har inte fått svar på det jag ville men skit samma! Alla driver ju bara samma saker!

Om man inte kan vara trevlig mot den man svarar tycker jan man kan skita i att svara t.ex. Han som kommenterade över json_81

Ta och kontakta någon från Telenor och ännu bättre gå in hos dem personligen så kanske de kan hjälpa dig bättre än vi här på SC.

Har hört att en del iPhone 4s har låst sig i fel nätläge efter OS-uppdatering, men det kan de säkert kolla hos Telenor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ta och kontakta någon från Telenor och ännu bättre gå in hos dem personligen så kanske de kan hjälpa dig bättre än vi här på SC.

Har hört att en del iPhone 4s har låst sig i fel nätläge efter OS-uppdatering, men det kan de säkert kolla hos Telenor.

Han säger att det fungerar om han delar ut nätet från telefonen så det är nog inte felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Okej nu räcker det! Jag har inte fått svar på det jag ville men skit samma! Alla driver ju bara samma saker!

Om man inte kan vara trevlig mot den man svarar tycker jan man kan skita i att svara t.ex. Han som kommenterade över json_81

Att du upplever folk som otrevliga beror nog på att du vägrar lyssna på de tips och förslag som du får. Lyssna och ta till dig av tipsen så ska du se att allt blir mycke bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sp0de:

Han säger att det fungerar om han delar ut nätet från telefonen så det är nog inte felet.

Jo, men om den inte delar ut med högsta hastighet, kan ju detta jag skriver om var en av orsakerna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ta och kontakta någon från Telenor och ännu bättre gå in hos dem personligen så kanske de kan hjälpa dig bättre än vi här på SC.

Har hört att en del iPhone 4s har låst sig i fel nätläge efter OS-uppdatering, men det kan de säkert kolla hos Telenor.

äntligen nån som verkar svara på det jag frågade efter! ska kolla med dem om det kan vara os uppdatrering! det har de inte nämnt! + att jag har tagit till mig vad ni skivit, men ni har ju skivit svar som är nästan exakt lika dana.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LuddeH98:

Tjenare!

Jag har en iPhone 4s med ett abenomang hos telenor som det ingår fri datamängd i 16mb/s. Jag har upplevt min iPhone slö när jag surfar på internet men på bredbandskollens app så säger den att jag ligger på 8-9mb/s. Min iPhone är jailbreakad så jag har installerat ett tweak som gör så man ser hur mycket data man använder i sekunden. Det mesta jag sett den stå på är 1.01 mb/s, och det var när jag laddade ner en app!
Internetdelningen funkar bra, den ligger på ca 8-9 mb/s som innan.

Är det nån som har varit med om detta innan?
På "mina sidor" står det att jag har 1 mb/s men när jag ringer kundservicen säger de att jag har 16 mb/s!

Men om appen säger 8-9Mb/s och datorn säger samma när du kör internetdelning så är det ju den hastigheten du har.

Att det går långsamt att ladda ner från AppStore kan mycket väl bero på vägen dit. Du jämför äpplen med päron här. Ska du jämföra så ta en fil, tex en stor PDF, och ladda den både på mobilen och datorn och se hur lång tid det tar på respektive. Men tänk på att processorhastighet, hur många andra program som körs osv också påverkar laddtiderna. Är det den skillnad du beskriver ovan så bör det ta nästan 10 ggr så lång tid att ladda filen på telefonen, och det tror jag inte att det kommer att ta.

Så detta är mest troligt en kombination av att telefonen är långsammare på att rendera sidor osv. rent allmänt och att du sett fel på megabit och megabyte. Det kan också vara så att du sett indikationer på att det gick långsamt och sedan letat efter felen så att det är därför du tycker att det går långsammare nu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!