Vilket gamalt spel önskar ni hade kompatibilitet med Nya operativsystem

Permalänk
Medlem

Blood är väl ett spel som är ganska svårt att spela idag. Det kom till MS-DOS men då källkoden aldrig släpptes (till skillnad från Duke3D och Shadow Warrior) så finns det ingen port till moderna OS. Att köra spelet i DOSBox tvingar dig att köra spelet i en väldigt låg upplösning (t ex 320x200) om du ska få hygglig framerate.

Har du däremot tillgång till en äldre maskin med Windows 96/98 så kan du köra det i 1024x786 om jag minns rätt.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Amen to that! Minns att när man körde en speciell bana så kunde man om man tajmade det rätt bra åka uppför en enorm klippväg. Sen var det bara köra några sekunder rakt fram och så for man som skjuten ur en kanon ända tillbaks in i området med alla hopp, kom ihåg att det lät som fan när det hände och att jag hoppade till som fan första gången

Skrivet av sorksat:

Håller med fullständigt.
Spenderade många helt otroligt roliga timmar på det.=)

Sen saknar jag faktiskt Midtown Madness spelen. Helt underbara.

Jag har fått MCM2 att fungera på Windows 7/8.1, skicka PM om du vill återuppleva det. Det laggar lite grand och är pixligt jämfört med dagens spel. Men det sistnämnda säger sig självt.

Skrivet av Xubunticious:

Mulle meck bygger bilar :3

Kanske inte lika roligt som man minns det på dagis, men bara hans röst och mullefloxxer hit o dit var värt det

OJOJOJ Det spelet var guld. Även Bygg Flygplan Med Mulle Meck var totalgjutet. Däremot klarade jag mig lätt utan båtar och rymden.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag har fått MCM2 att fungera på Windows 7/8.1, skicka PM om du vill återuppleva det. Det laggar lite grand och är pixligt jämfört med dagens spel. Men det sistnämnda säger sig självt.

OJOJOJ Det spelet var guld. Även Bygg Flygplan Med Mulle Meck var totalgjutet. Däremot klarade jag mig lätt utan båtar och rymden.

Berätta gärna hur Brukade spela det utan några större problem på win 7 förut men nu vägrar det fungera, Kraschar vid loadingscreen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Moonstone! Även andra gamla Amiga spel precis som andra i tråden nämnde, typ Rick Dangerous, Stunt Car Racer, Turrican, Alien Breed, Heimdal, Hero's Quest och många andra jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Hade gärna sett fler remakes som Another World till Steam.

Permalänk
Medlem

Silver och syndicate wars

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Halflife och Halflife 2 samt episode 1 + 2 native för Linux hade varit nått.
Funkar visserligen i Wine.

Jack Jazz Rabit och James Pond samt Stunts

Du har redan dessa native för Linux via Steam eller har jag missat något (Spelade Half Life för ett tag sen helt utan problem)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14776826']Det vet jag att det funkar helt utan problem för jag brukar själv köra det. Har du verkligen provat att köra det eller vill du spela det men antog bara att det inte funkar ??

Jag har både retail och GOG-utgåvan av RCT 1 & 2.

RCT 1 funkade inte för mig efter byte till Win 7 (från XP) så antog att det inte funka (kan vara skivan som repa men men ). RCT 2 & 3 funkar dock perfekt för mig

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk

Knights and Merchants. Har en gammal dator med Win XP som jag tar fram och använder ibland bara för det spelet. Har provat med alla kompabiltets-lägen med nyare Windows-versioner men aldrig fått det att fungera

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Search and Rescue! Klockrent helikopterspel där man släcker bränder, vallar djur, jagar fortkörare, lyfter torn etc. Skulle varit underbart med 3D stöd oxå.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Halflife och Halflife 2 samt episode 1 + 2 native för Linux hade varit nått.
Funkar visserligen i Wine.

Jack Jazz Rabit och James Pond samt Stunts

Jack Jazz Rabit har jag för mig att jag har spelat på Windows 7..

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Biosys helt klart! Skulle vara dreta kul om de fungera på windows vista eller 7

http://en.wikipedia.org/wiki/Biosys

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av profbergvall:

RCT 1 funkade inte för mig efter byte till Win 7 (från XP) så antog att det inte funka (kan vara skivan som repa men men ). RCT 2 & 3 funkar dock perfekt för mig

om man starta ett senario o tar options och väljer window och upplösning borde det fungera.
jämförde steam och skiva båda gick fint

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Motocross Madness 2

Skrivet av Batman:

Amen to that! Minns att när man körde en speciell bana så kunde man om man tajmade det rätt bra åka uppför en enorm klippväg. Sen var det bara köra några sekunder rakt fram och så for man som skjuten ur en kanon ända tillbaks in i området med alla hopp, kom ihåg att det lät som fan när det hände och att jag hoppade till som fan första gången

Skrivet av sorksat:

Håller med fullständigt.
Spenderade många helt otroligt roliga timmar på det.=)

Sen saknar jag faktiskt Midtown Madness spelen. Helt underbara.

Skrivet av El_Raspberry:

Gamla goda tiden när man satt och spelade en massa demos.

Skrivet av Lifooz:

Det kan låta lite fjantigt men Motocross Madness 2. Freestyle var så goigt när man flög omkring med crossen, mellan berg och dalar. Sedan åker man upp längs "väggarna" åker en liten bit till, och PANG!!! Viiiiiiiiiisssel poff autch aah skraaap.

Motocross Madness 2 funkar fint för mig i Windows 8.x iaf, har kört det på LAN ett par ggr.

Hi-Octane (Youtube) hade jag gärna lirat igen och på LAN, lite som ett racing/shoot em up-spel!

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Blood är väl ett spel som är ganska svårt att spela idag. Det kom till MS-DOS men då källkoden aldrig släpptes (till skillnad från Duke3D och Shadow Warrior) så finns det ingen port till moderna OS. Att köra spelet i DOSBox tvingar dig att köra spelet i en väldigt låg upplösning (t ex 320x200) om du ska få hygglig framerate.

Har du däremot tillgång till en äldre maskin med Windows 96/98 så kan du köra det i 1024x786 om jag minns rätt.

Windows 96, verkligen?

"Windows Nashville" also known as "Windows 96" släpptes aldrig vad jag har förstått.

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av karizmatic:

Testade Jackrabbit the game för inte alls så längesen. HAha vilket jävla spel!Trippar järnet och en nostalgitripp utan dess like!

Även ett spel som jag inte kommer på vad det hette men någon vänlig själ kanske vet vad jag menar om jag förklarar vad jag kommer ihåg av det.

Du är en kille typ med rymdhjälm och åker runt till olika världar för att samla på dig datachips om jag inte minns fel, du skjuter ihjäl monster också. Vill gärna komma på vad det heter, men en usel förklaring..

Fel tråd kanske..

vet inte om du fått svar på det. Men kan det vara Commander Keen du menar?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Commander_Keen

Finns många gamla godingar jag själv hade velat köra.
Dungeon Keeper
Theme Hospital
Red alert 1
Command and Conquer 1
Action Quake
Roller Coaster Tycoon 1
Unreal 1

Men dessa kanske funkar om man pillar lite? hehe

Sen har jag ett gammalt bilspel som jag inte kan komma på namnet på. Har för mig det var åt sci-fi hållet och man kunde välja stora och små skepp som var bra på olika grejer. Vet inte exakt hur gammalt men runt 2000 skulle jag gissa .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Önskar att följande titlar hade fungerat bra:

Elvira: Mistress of the dark
Elvira: Jaws of cerberus
Oil Imperium
Eye of the beholder
A-train

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bach:

Windows 96, verkligen?

"Windows Nashville" also known as "Windows 96" släpptes aldrig vad jag har förstått.

Ojdå hehe, 95 så klart.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

vet inte om du fått svar på det. Men kan det vara Commander Keen du menar?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Commander_Keen

Finns många gamla godingar jag själv hade velat köra.
Dungeon Keeper
Theme Hospital
Red alert 1
Command and Conquer 1
Action Quake
Roller Coaster Tycoon 1
Unreal 1

Men dessa kanske funkar om man pillar lite? hehe

Sen har jag ett gammalt bilspel som jag inte kan komma på namnet på. Har för mig det var åt sci-fi hållet och man kunde välja stora och små skepp som var bra på olika grejer. Vet inte exakt hur gammalt men runt 2000 skulle jag gissa .

Skickades från m.sweclockers.com

C&C-titlarna och RCT1 vet jag fungerar med win 8.1 iaf. Har C&C TFD och det var inte så längesen som jag testade dom första C&C-spelen. Dom funkar men upplösningen är ju i minsta laget såklart

RCT1 funkar som påpekats innan i tråden.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC:

Razor;14781913]C&C-titlarna och RCT1 vet jag fungerar med win 8.1 iaf. Har C&C TFD och det var inte så längesen som jag testade dom första C&C-spelen. Dom funkar men upplösningen är ju i minsta laget såklart

RCT1 funkar som påpekats innan i tråden.

hur illa är upplösningen? 320x240?
Dom skulle ju kunna släppa en C&C HD-edition 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

vet inte om du fått svar på det. Men kan det vara Commander Keen du menar?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Commander_Keen

Finns många gamla godingar jag själv hade velat köra.
Dungeon Keeper
Theme Hospital
Red alert 1
Command and Conquer 1
Action Quake
Roller Coaster Tycoon 1
Unreal 1

Men dessa kanske funkar om man pillar lite? hehe

Sen har jag ett gammalt bilspel som jag inte kan komma på namnet på. Har för mig det var åt sci-fi hållet och man kunde välja stora och små skepp som var bra på olika grejer. Vet inte exakt hur gammalt men runt 2000 skulle jag gissa .

Skickades från m.sweclockers.com

Angående Unreal så finns det en ny patch (227) för detta ändamål: http://www.oldunreal.com/downloads.html

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Tempest 2000 och Gridrunner för Xbox One eller PS4 hade inte suttit fel.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Någon som vet om gamla goda Jill of the Jungle fungerar på Windows 8.1 och vart man kanske i så fall skulle kunna hitta det?
Trevligt gammalt plattformsspel som roade mig till och från på min gamla 386:a

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Nyrelease av Chip's Challenge och Jezzball som man satt och spelade i skolan under Windows 3.11 vore trevligt.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Nameless One:

Moonstone! Även andra gamla Amiga spel precis som andra i tråden nämnde, typ Rick Dangerous, Stunt Car Racer, Turrican, Alien Breed, Heimdal, Hero's Quest och många andra jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Hade gärna sett fler remakes som Another World till Steam.

Moonstone är underbart,spelar jag rätt ofta på mina Amiga fortfarande Kan hoppas att den här remaken ser dagens ljus snart!

Alien breed och Tower assult finns på PS3 men så vitt jag vet ingen ny port för x86 maskiner.

Rick Dangerous SDL remaken xRick har portats till stort sett allt du kan tänka dig, en Windows port finns även av Pierre-Marie Baty som fixar några av problemen i xrick
http://www.pmbaty.com/rick/

Stunt car racer har även den en remake, dock har jag inte testat den, tycker bäst om Amiga versionen som jag spelar på en riktig Amiga.
http://stuntcarracerwin32.bravesites.com/

Sen för Turrican finns ju alltid Turrican Forever: http://www.turricanforever.de/

Heimda och Hero's Questl har nog inget dock :/

Skrivet av Teh Daniel:

Nyrelease av Chip's Challenge och Jezzball som man satt och spelade i skolan under Windows 3.11 vore trevligt.

Just Jezzball är inte så unikt så finns mängder av liknande spel om du söker runt lite.

En remake av Chips Challenge finns faktiskt
http://sandbox.yoyogames.com/games/92292-chips-challenge-remake-v12

Skrivet av Zicsoen:

Någon som vet om gamla goda Jill of the Jungle fungerar på Windows 8.1 och vart man kanske i så fall skulle kunna hitta det?
Trevligt gammalt plattformsspel som roade mig till och från på min gamla 386:a

Finns en "remake" av Jill of the jungle, har dock inte testat den:
http://games.softpedia.com/get/Freeware-Games/Jill-of-the-Jungle.shtml

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Sen har jag ett gammalt bilspel som jag inte kan komma på namnet på. Har för mig det var åt sci-fi hållet och man kunde välja stora och små skepp som var bra på olika grejer. Vet inte exakt hur gammalt men runt 2000 skulle jag gissa .

Slipstream 5000 kanske?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Cool Moonstone remake
Synd att den är WIP som så många andra såna där projekt

Skrivet av MrMadMax:

hur illa är upplösningen? 320x240?
Dom skulle ju kunna släppa en C&C HD-edition 👍

I samlingen Command and Conquer The First Decade så går att spela i 640x400 även för de äldre spelen (som tex ursprungliga command and conquer) vill jag minnas.
Det krävs ev lite bök för att få det spelet att funka på Win 7 och framåt dock men ska vara görligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Wings till Amiga inklusive dragspelet när man läser dagboken...

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

vet inte om du fått svar på det. Men kan det vara Commander Keen du menar?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Commander_Keen

Dungeon Keeper

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla upp Något som heter KeeperFX

Permalänk
Medlem

Kanske redan är sagt men första Turok?

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden så detta kan mycket väl redan ha tagits upp.

Lego Racer var ett sjukt roligt spel!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |