Musik låter sämre vissa dagar

Permalänk
Medlem

Musik låter sämre vissa dagar

Kära forumvänner!

Jag har observerat ett mönster i min vardag, och trots kreativt googlande hittar jag inget som förklarar det, så jag söker liknande upplevelser (om de finns).

Ibland (ca 1/vecka) låter musik sämre i mina öron. Jag kommer hem, är sugen på att dra igång nåt, men det låter bara skrikigt och kantigt och inte alls njutbart. Det är som att mellanregister och bas försvinner, lite som när man lyssnar på en riktigt usel mix. Detta gäller oavsett vad jag lyssnar genom. Jag märker däremot ingenting när jag gör annat än lyssna på musik. Har aldrig haft problem med hörseln, och att alla ens olika musikspelare skulle låta konstigt samma dag verkar otroligt.

Jag vet inte om det kan vara att öronen är trötta redan och därför inte orkar med riktigt, men jag har knappast en bullrig arbetsplats och det yttrar ju sig bara ibland.

Någon som känner igen sig?

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

Jag märker också att öronen vissa dagar är känsligare än andra och att musik låter olika/sämre från dag till dag. Kanske inte så "extremt" som du verkar märka dock.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Samma här ibland, när man sitter på bussen på morron till jobbet exempelvis... Allt låter skit och är enormt störande.

Permalänk
Medlem

När jag har huvudvärk låter bastung musik förjävligt i mina öron.
Och ibland har man inte riktigt lust att njuta av musik, så man kanske inte riktigt 'lyssnar' på den?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Kära forumvänner!

Jag har observerat ett mönster i min vardag, och trots kreativt googlande hittar jag inget som förklarar det, så jag söker liknande upplevelser (om de finns).

Ibland (ca 1/vecka) låter musik sämre i mina öron. Jag kommer hem, är sugen på att dra igång nåt, men det låter bara skrikigt och kantigt och inte alls njutbart. Det är som att mellanregister och bas försvinner, lite som när man lyssnar på en riktigt usel mix. Detta gäller oavsett vad jag lyssnar genom. Jag märker däremot ingenting när jag gör annat än lyssna på musik. Har aldrig haft problem med hörseln, och att alla ens olika musikspelare skulle låta konstigt samma dag verkar otroligt.

Jag vet inte om det kan vara att öronen är trötta redan och därför inte orkar med riktigt, men jag har knappast en bullrig arbetsplats och det yttrar ju sig bara ibland.

Någon som känner igen sig?

Jag har exakt samma problem, men jag har varit ett vattenrörs-barn när jag var liten.
Jag har opererat båda trumhinnorna och har konstgjorda trumhinnor som självklart är helt förstörda.
Men jag har alltså en ganska så ordentligt nedsatt hörsel, så nära man kan komma tror jag utan att behöva hörapparat/er.

Vissa dagar kan jag brassa på Spotify med lite Metall eller Psytrance or whatever, och det är fantastiskt uppskattande.

Vissa dagar störs jag av det, Basen slår inte rätt och diskanten skriker.
Vad du beskriver skulle jag vilja säga är ett "Call a Doctor for an appointment"

Hoppas allt bli bättre efter lite professionell hjälp min vän.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50