Hade du klarat dig på ett mATX moderkort eller mindre?

Permalänk
Medlem

Hade du klarat dig på ett mATX moderkort eller mindre?

Jag har länge tänkt på att även bland entusiaster så känns det som att fullstora ATX-moderkort känns allt mer överflödiga.
Hur många använder egentligen alla dessa expansionsplatser som ATX erbjuder över mATX?

Så frågan är, med tanke på dom komponenterna du har i din dator just nu, hade du klarat dig på mATX eller mindre?
Det gäller alltså inte om du vill ha fler uppgraderingsmöjligheter, utan bara med komponenter du har i datorn just nu.
Räcker mATX eller måste du ha ATX?

Permalänk
Medlem

Har kört ATX i ett par år, mATX emellan, och har aldrig använt mer än en expansionsplats. Jag kör nu mITX och känner inte att jag saknar något gällande expansionsplatserna. Det jag däremot saknar är antalet RAM-slots och antalet kontakter för fläktar.

Jag klarar mig på mITX, absolut, men lite önskningar har man allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Har kört ATX i ett par år, mATX emellan, och har aldrig använt mer än en expansionsplats. Jag kör nu mITX och känner inte att jag saknar något gällande expansionsplatserna. Det jag däremot saknar är antalet RAM-slots och antalet kontakter för fläktar.

Jag klarar mig på mITX, absolut, men lite önskningar har man allt.

Ja alltså, det optimala för mig hade varit ett mellanting mellan mATX och mITX, 4 ramslots hade varit trevligt och kanske 1 extra PCI-express plats av något slag för eventuellt expansionskort utöver det primära grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag har länge tänkt på att även bland entusiaster så känns det som att fullstora ATX-moderkort känns allt mer överflödiga.
Hur många använder egentligen alla dessa expansionsplatser som ATX erbjuder över mATX?

Så frågan är, med tanke på dom komponenterna du har i din dator just nu, hade du klarat dig på mATX eller mindre?
Det gäller alltså inte om du vill ha fler uppgraderingsmöjligheter, utan bara med komponenter du har i datorn just nu.
Räcker mATX eller måste du ha ATX?

m-itx hade jag föredragit personligen sitter idag på m-atx och kör inte x-fire längre, ljudkort ersatt av Dac.
möjligheten till att bygga en lufttunnel iom. att m-itx är så kompakta får ju kylnings lösningar att bli helt underbara enligt mig!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Oja. Min nästa burk ska bli mITX eller mATX. Det enda jag måste göra är att köpa externt ljudkort, men det ska ändå göras i vilket fall som.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Förlorar man någonting på att välja mATX framför ATX om man max ska köra 4690K/4790K, 2 grafikkort och inget övrigt expansionskort som ljudkort t.ex?

Gillar mITX egentligen men ska eventuellt utöka skärm setupen så det kommer behövas SLI för att orka med.

Dock verkar det inte finnas vettiga många mATX chassin så man lika gärna kan köra ATX känns det som.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Bristande SATA platser om jag inte skulle skaffat NAS. Annars nä, dock trevligt att få plats med en stor cpu-kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Bristande SATA platser om jag inte skulle skaffat NAS. Annars nä, dock trevligt att få plats med en stor cpu-kylare

Asus Impact sväljer Noctua D14 så mitx behöver inte betyda mindre kylare.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Bristande SATA platser om jag inte skulle skaffat NAS. Annars nä, dock trevligt att få plats med en stor cpu-kylare

Är storleken på cpu-kylare mer begränsad på mATX?

Skrivet av Sweede:

Förlorar man någonting på att välja mATX framför ATX om man max ska köra 4690K/4790K, 2 grafikkort och inget övrigt expansionskort som ljudkort t.ex?

Gillar mITX egentligen men ska eventuellt utöka skärm setupen så det kommer behövas SLI för att orka med.

Dock verkar det inte finnas vettiga många mATX chassin så man lika gärna kan köra ATX känns det som.

Nej, jag vet inte vad det skulle vara som du förlorade. Förutom expansionsmöjligheter.

Det fetstilta i det jag citerat är egentligen den största anledningen till att jag fick för mig att göra den här tråden.
Enda anledningen för mig att välja ATX är, varför inte när jag ändå vill ha ett ATX-chassi eftersom det inte finns några andra som passar mina behov lika bra. (bra luftflöde med fokus på låg ljudnivå)

Och det är så frustrerande.

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Asus Impact sväljer Noctua D14 så mitx behöver inte betyda mindre kylare.

men då tappar man ju lite meningen med liten form faktor skulle jag säga...
men när det kommer ett chassi som man kan "stacka" allt på moderkort med tex. h100 liggandes precis emot och liknande skulle kunna bli extremt smått med galen kylning!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Är storleken på cpu-kylare mer begränsad på mATX?

Nej, jag vet inte vad det skulle vara som du förlorade. Förutom expansionsmöjligheter.

Det fetstilta i det jag citerat är egentligen den största anledningen till att jag fick för mig att göra den här tråden.
Enda anledningen för mig att välja ATX är, varför inte när jag ändå vill ha ett ATX-chassi eftersom det inte finns några andra som passar mina behov lika bra. (bra luftflöde med fokus på låg ljudnivå)

Och det är så frustrerande.

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=345
sugo 09 är ett väldigt bra chassi enligt mig har en silver arrow sittandes i den och hör inte ett dyft från den om inte datorn är mutad!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är storleken på cpu-kylare mer begränsad på mATX?

Om inte så har jag haft otur med moderkortsval

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Om inte så har jag haft otur med moderkortsval

Är det minnena som slår i eller var begränsas utrymmet?

Skrivet av capkekken:

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=345
sugo 09 är ett väldigt bra chassi enligt mig har en silver arrow sittandes i den och hör inte ett dyft från den om inte datorn är mutad!

Det är ju helt öppet överallt!
Jag tror inte ens komponenter är tystare i det än i en öppen workbench!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är storleken på cpu-kylare mer begränsad på mATX?

Nej, jag vet inte vad det skulle vara som du förlorade. Förutom expansionsmöjligheter.

Det fetstilta i det jag citerat är egentligen den största anledningen till att jag fick för mig att göra den här tråden.
Enda anledningen för mig att välja ATX är, varför inte när jag ändå vill ha ett ATX-chassi eftersom det inte finns några andra som passar mina behov lika bra. (bra luftflöde med fokus på låg ljudnivå)

Och det är så frustrerande.

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

Ingen 5,25" eller slimline.
Ingen 3,5".
Max 2st 2,5" (eller ingen, M.2 löser det.)
Bra luftflöde.
Möjlighet för 2st 240 radiatorer 60mm + fläkt.
Minst 160mm modulärt PSU.
Bra kabeldragning.
Är det jag kan komma på nu.
Ingen större risk att jag får se det chassit någon snart

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det minnena som slår i eller var begränsas utrymmet?

Ja, och ibland farligt nära grafikkort

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kilroy:

Är storleken på cpu-kylare mer begränsad på mATX?

Inte per definition, men i praktiken är den ofta det. Jag ville ha en Noctua NH‑U14S till mitt nya bygge, men jag skulle då (enligt Noctua) blockera den översta PCIe-platsen på Maximus VII Gene. Därför blev jag tvungen att välja en U12S istället.

Om man vill kan man förstås montera grafikkortet i en annan PCIe-plats, eller montera kylaren horisontellt, men det ville jag inte göra.

Noctua menar dock att många andra mATX-moderkort accepterar 140 mm-kylare, till exempel ASRock Z87M Pro4. Såvida inte samma grad av kompatibilitet som på MVIIG (se förra stycket) avses, måste det ha att göra med var sockeln är placerad relativt PCIe-platserna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Förlorar man någonting på att välja mATX framför ATX om man max ska köra 4690K/4790K, 2 grafikkort och inget övrigt expansionskort som ljudkort t.ex?

Gillar mITX egentligen men ska eventuellt utöka skärm setupen så det kommer behövas SLI för att orka med.

Dock verkar det inte finnas vettiga många mATX chassin så man lika gärna kan köra ATX känns det som.

Enda du förlorar är möjligheten till tri/quad SLI eller crossfire. Möjligt att du får några mindre sata portat också men det beror på vilket moderkort du väljer.

ATX känns lite 90 tal.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

kört cf plus stor cpu kylare på matx. räcker gott och väl och förstår inte varför så många ska ha atx när matx räcker för typ alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Enda du förlorar är möjligheten till tri/quad SLI eller crossfire. Möjligt att du får några mindre sata portat också men det beror på vilket moderkort du väljer.

ATX känns lite 90 tal.

Misstänkte det, tri/quad är inte med på kartan. Helst inte SLI heller men ska man flytta mycket pixlar är det inte mycket och välja på.
Sata portar spelar ingen roll har ändå max 2st SSD i, som eventuellt ersätts av en M.2 iaf.

ATX känns extremt 90tal, för dom som verkligen inte nyttjar allt då.

Kör(de) mITX nu men blixten grillade min dator så blir eventuellt nybyggde, inte säker än på hur mycket som strök med då jag inte har felsökt något än.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd

Noctua U14S + Grafikkort + ljudkort och lite resonabelt avstånd mellan dessa tvingar mig till att köra ATX.

Dock så är det LGA 2011 så lika bra att köra på med det formatet. Annars klarar jag mig oftast till och med på Mini-ITX.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Noctua U14S + Grafikkort + ljudkort och lite resonabelt avstånd mellan dessa tvingar mig till att köra ATX.

Dock så är det LGA 2011 så lika bra att köra på med det formatet. Annars klarar jag mig oftast till och med på Mini-ITX.

Finns det mindre än ATX till LGA 2011?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Jag vill ha ATX, har en hel drös extra kort som raidkontrollers(har dock inga just nu) ljudkort SCSi kontroller kort och 2 grafikkort i vanliga fall för min skärm setup

ATX är funkar man hade gärna haft fler platser utöver det gärna fler HDD platser än vad jag har nu då jag kan inte trycka i alla mina diskar haha

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Kilroy:

Jag har länge tänkt på att även bland entusiaster så känns det som att fullstora ATX-moderkort känns allt mer överflödiga.
Hur många använder egentligen alla dessa expansionsplatser som ATX erbjuder över mATX?

Så frågan är, med tanke på dom komponenterna du har i din dator just nu, hade du klarat dig på mATX eller mindre?
Det gäller alltså inte om du vill ha fler uppgraderingsmöjligheter, utan bara med komponenter du har i datorn just nu.
Räcker mATX eller måste du ha ATX?

Vet ej. Får Gainward GTX 570, Arctic Coolinng Freezer Pro 300W o Corsair XMS 2 plats i ett mATX?
Får de det, så är svaret ja.

Dock måste jag säga att det måste väl finnas stora vinster att göra i komponentvalsmöjligheter och luftflöde/ljudnivå med att välja ett fulltower?
Köpte mitt Fractal Design Define R4 XL för typ 3mån sen just för att jag ville ha ett fullltower med bästa luftflöde/ljudnivå.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Finns det mindre än ATX till LGA 2011?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1811600...

gene blir det väl då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Asus Impact sväljer Noctua D14 så mitx behöver inte betyda mindre kylare.

Moderkort har ingen betydelse då näst intill varje mITX moderkort klarar av alla kylare. Chassin, däremot.

Permalänk
Medlem

har kört mATX de senaste 5 åren. vart så sjukt nöjd så jag har hållit mig i den storleken ända sen dess och skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaks. SLI har inte varit något problem även om de vart något tajt (de har ja inte i denna rigg dock)

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Ångrar lite att jag inte gick på mATX i senaste bygget. Framför allt är det dock en chassifråga: hade gärna stannat med ATX ifall det funnits moderna, vettiga ATX-chassin utan 5.25"-platser, utan vaggor för 7st 3.5" HDD samt med smart placering av PSU. Ett sådant chassi skulle kunna bli 25-50% mindre än nuvarande ATX-burkar. Typ Lian Li PC-A51. Här har mITX kommit betydligt längre i utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har kört mATX en längre tid nu och tycker det fungerar bra, har inte kört någon SLI/CF så det är väl de ända som saknas på ett mATX kort.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

har kört mATX de senaste 5 åren. vart så sjukt nöjd så jag har hållit mig i den storleken ända sen dess och skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaks. SLI har inte varit något problem även om de vart något tajt (de har ja inte i denna rigg dock)

http://s28.postimg.org/kl0hy1khp/2014_08_08_02_31_58.jpg

http://s17.postimg.org/ugvc677tr/2014_08_08_02_32_19.jpg

Vad nasty. Skräm inte upp dammet med blixt eller så ta och damma av den iaf innan du tar bilder. D: yuck.

Var nära att både köpa ett mini ITX kort eller ett mATX nu senast. Layouten passade inte riktigt mina önskemål så då fick det istället bli ett vanligt kort igen.
mini ITX har dessutom ingen x1 för mitt ljudkort. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vet ej. Får Gainward GTX 570, Arctic Coolinng Freezer Pro 300W o Corsair XMS 2 plats i ett mATX?
Får de det, så är svaret ja.

Dock måste jag säga att det måste väl finnas stora vinster att göra i komponentvalsmöjligheter och luftflöde/ljudnivå med att välja ett fulltower?
Köpte mitt Fractal Design Define R4 XL för typ 3mån sen just för att jag ville ha ett fullltower med bästa luftflöde/ljudnivå.

De där komponenterna får du ju in i ett större mITX-chassi.. Fast jag skulle nog ändå tagit mATX då chassit skulle behöva vara så väl tilltaget.

Själv har jag mATX i huvuddatorn och det fungerar fint. Dock så blev jag tvungen att plocka ut det trådlösa nätverkskortet (som dessbättre inte behövdes längre efter flytt) för crossfire, så lite begränsande kanske. Har ett Define Mini vilket är tyst, relativt lättbyggt och plats för allt jag behöver (hög kylare etc). Dock ganska stort för mATX även om det så klart är mindre än de flesta ATX-chassin.

Har även mITX som HTPC med grafikkort och en mITX som NAS och är nöjd med det formatet också. Dock kanske ett mATX varit det optimala för spel-HTPC om jag velat få in lite TV-kort etc, men de går väl på USB om behovet skulle komma.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W