Hade du klarat dig på ett mATX moderkort eller mindre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Finns det mindre än ATX till LGA 2011?

Asrock, Asus och MSI hade innan. Men i nuläget är det väl bara Asus som har kvar sin modell.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

Corsair Carbide Air 240

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Tror nog faktiskt att det lär nog bli ett matx på nästa bygge. Men det lär nog dröja några år

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

Det sista fullstora kortet jag köpte var ett MSI K8N Neo2.

De enda problemen med mATX är att tillverkarna envisas med att det är en lågbudgetlösning (eller vansinnig superdeluxe) och att bra kort kräver mycket letande. Till virtualiserings/filservern köpte jag senast ett Asus H97M-plus mest för SATA-portarna och vettigt antal minnesplatsers skull. För den extra hundringen över budgetmodellen av samma kort fick jag intelnät och en skrivarport på köpet.

Personligen hade jag sett att de slutade envisas med fullstora DIMMar när SODIMM rymmer lika mycket. LGA2011 på mATX hade inte varit några problem alls då.

Vad gäller chassin så lider de av liknande åkommor. Antingen är lådorna för små för att rymma bra kylare, eller så är de överdesignade och överdimensionerade gejmerhärken. Jag vill ha en tråkig och billig låda som bara gör vad den ska. Mitt nuvarande Coolermaster Elite 340 är ganska nära idealet för mig.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Asrock, Asus och MSI hade innan. Men i nuläget är det väl bara Asus som har kvar sin modell.

Bara jag som hade dålig koll då

Skrivet av Mars SSX:

Moderkort har ingen betydelse då näst intill varje mITX moderkort klarar av alla kylare. Chassin, däremot.

Helt rätt, jag tänkte mest på mITX med diskret grafikkort och med CPU kylaren på "rätt håll". Där blir det värre.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Dock måste jag säga att det måste väl finnas stora vinster att göra i komponentvalsmöjligheter och luftflöde/ljudnivå med att välja ett fulltower?
Köpte mitt Fractal Design Define R4 XL för typ 3mån sen just för att jag ville ha ett fullltower med bästa luftflöde/ljudnivå.

Du får ju inte effektivare luftflöde bara för att du har massa mer tomrum i chassit.
Snarare tvärtom?
Däremot så kan du ha fler fläktar vilket gör att luftflödet som helhet blir bättre.

Men med bra luftflöde ska inte det behövas såvida man inte har SLI/Crossfire eller överklockar rejält.

Skrivet av addy1995:

Corsair Carbide Air 240

Nja, det verkar vara väldigt öppet och dessutom så tar det ju inte direkt mindre plats på skrivbordet än ett ATX-chassi gör.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut idag skulle jag lätt klara mig på matx tror t.o.m. att itx skulle funka toppen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det tror jag nog absolut.

Skrivet av Kilroy:

så känns det som att fullstora ATX-moderkort känns allt mer överflödiga.

Och inte nog med det, har ett enormt chassi också som jag egentligen inte behöver.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har kört mATX sedab 2010 och inte lider jag av det...? Valet av mATX var tvunget för att få plats med radiatorerna till vattenkylningen - så som jag ville ha det med antal och placering. Ska man inte köra SLI/CF eller bygga en server/NAS med flera kontrollerkort fungerar mATX minst lika bra.... eller har jag glömt någon anledning?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

Bitfenix Phenom mATX hade kanske funkat då (luftflödet lär vara sådär dock). Annars tycker jag SilverStone TJ08-E/PS07 är det bästa mATX chassit när det kommer till funktion/storlek, tyvärr är det inte speciellt sexigt. Dom borde göra en ny version och sätta hårddiskburar ist för 5.25" platserna och en heltäckande front. Corsair 350d är ju annars ett toppen chassi, tyvärr det för stort imo för ett matx chassi, hade dom krympt det till samma storlek som TJ08 och skippat 5.25" platserna hade man nog haft det ultimata mATX chassit.

Permalänk
Medlem

Sedan jag byggde denna burk för 2 år sedan har det varit Matx som gäller på alla byggen jag gjort även åt andra.
Enda nackdelen är oftast att det bara är 2 minnes platser men sätter man i 2X8 så klarar man sig där med.
Sli/Crossfire har jag aldrig känt behov av och vad det gäller sataportar så har oftast dom mindre korten 6 platser med och det räcker för mig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Kilroy:

Du får ju inte effektivare luftflöde bara för att du har massa mer tomrum i chassit.
Snarare tvärtom?
Däremot så kan du ha fler fläktar vilket gör att luftflödet som helhet blir bättre.

Men med bra luftflöde ska inte det behövas såvida man inte har SLI/Crossfire eller överklockar rejält.

Luftflödet kanske inte blir bättre men komponenterna måste ju vara svalare i mitt megachassi än i ett minichassi där det är tajt mellan grejerna?

Jag har endast 3 fläktar inne (fronten, nedre och bak. Övre ljuddämpningsplattorna är kvar) för att jag ville ha så tyst som möjligt. Tänkte att ju tystare chassi desto mer högljudda komponenter kan man ha och ändå få det tyst.
Dock lärde jag mig att det inte hjälper så mycket som jag ville tro....grafikkortet låter tydligt när det jobbar....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Sitter med mATX sedan några år tillbaka, kan inre säga att jag saknar något, snarare tvärt om
Av sex st sata portar använder jag bara en, ibland två. Kör inte SLI/CF så det hade även funkat med mITX, vilket det lutar åt för nästa bygge.

Det ända "problemet" jag upplevt är att hitta den optimala lådan. Som det nämndes tidigare så är lådorna ofta över dimensionerade med på tok för många 3.5" och 5.25" platser, eller så är nästan allt perfekt men det total falerar på en punkt som ofta är kritisk, tex. att man suger tillbaka varmluft från grafikkortet in i lådan och liknande
Detta är en utmaning för våra tillverkare som jag hoppas dom kommer lägga mer energi på i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Luftflödet kanske inte blir bättre men komponenterna måste ju vara svalare i mitt megachassi än i ett minichassi där det är tajt mellan grejerna?

Jag har endast 3 fläktar inne (fronten, nedre och bak. Övre ljuddämpningsplattorna är kvar) för att jag ville ha så tyst som möjligt. Tänkte att ju tystare chassi desto mer högljudda komponenter kan man ha och ändå få det tyst.
Dock lärde jag mig att det inte hjälper så mycket som jag ville tro....grafikkortet låter tydligt när det jobbar....

Det beror ju på hur tight och hur bra luftflöde.
Klart det är mycket lättare och man har mer buffert i ett större chassi.

Och ja, ibland får man bättre ljudnivå i ett öppet chassi med bra liftflöde än ett ljuddämpat med för dåligt.
Det är en balans det där.

Permalänk
Medlem

Jag har även länkat den här tråden i Fractal Designs forum-tråd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag har även länkat den här tråden i Fractal Designs forum-tråd.

Jag såg vad du skrev i Fractal tråden
Gällande Define Mini så tycker jag att djupet på lådan bör kortas ner, plockar man bara bort 5.25" platserna så är det lätt fixat.
Då kan man sätta HDD burarna upptill och ha utrymme nedtill så grafikkortet kan få lite andrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

har kört mATX de senaste 5 åren. vart så sjukt nöjd så jag har hållit mig i den storleken ända sen dess och skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaks. SLI har inte varit något problem även om de vart något tajt (de har ja inte i denna rigg dock)

http://s28.postimg.org/kl0hy1khp/2014_08_08_02_31_58.jpg

http://s17.postimg.org/ugvc677tr/2014_08_08_02_32_19.jpg

kanske är dags att ta fram tryckluften och göra rent lite? ;-P

edit:
förövrigt så är jag väldigt nöjd med mitt Fractal Design mITX chassi som huserar en i5-2500k och ett Nvidia GTX 680 (EVGA referenskylare). Processorn går upp mot 60 grader vid load, så tänkte byta ut kylaren vid tillfälle, men är väldigt nöjd. Står vid tv:n och agerar "konsol" med Steam Big picture-läge, funkar kanon!

Permalänk

Jag sitter på R4

Men håller helt med, nästa bygge lär bli m-atx (om det finns vettiga chassin).

Define Mini verkar rätt vettig

Dold text

Storleken skiljer i för sig inte mycket emot R4 (så kan förstå om man vill korta ner lite).
Men då försvinner ju en fläktplats i botten på köpet.

http://www.sweclockers.com/galleri/9109-gammla-galleri-fd-def...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag hade ATX innan och det va så skönt att byta till mATX. Enligt mig behöver ingen som kör under 3-vägs SLI/CF ett ATX. Det går perfekt i ett mindre chassi! I mitt 350D går det perfekt om jag själv inte hade haft ett 3-slots kort

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Jag såg vad du skrev i Fractal tråden
Gällande Define Mini så tycker jag att djupet på lådan bör kortas ner, plockar man bara bort 5.25" platserna så är det lätt fixat.
Då kan man sätta HDD burarna upptill och ha utrymme nedtill så grafikkortet kan få lite andrum

Är väl bättre att sätta ha en HDD-bur för typ två diskar längst ner framför nätagget (som den på 350d fast man skjuter den närmre nätagget) så har man inget alls mellan moderkortet och frontfläktarna, sen kan man ha hål för extra SSD:er bakom moderkortsplåten. Gör man det kan man nog göra chassit bra mycket kortare. Djupet ska inte behöva var mer än 400mm (Silverstone PS07 ligger på 400mm och det är med psu och 5.25" på samma plan).

Tycker det är lite synd att ingen gör ett kompakt stilrent mATX tower-chassin. Nästan alla kör isf på cube-modeller och den begriper jag mig inte riktigt på då bredd och djup tar upp mer viktig yta än höjd. Hade vart kul om FD tog å gjorde om define mini från grunden, sidofläkt och fläkt i botten kan dom skippa då dom redan har Arc för dom som är ute efter luftflöde, isf kan dom smacka på med 2x140 och en front med bättre luftflöde. Kör man ett modernt välplanerat system utan sli/cf så utvecklar det inte så mycket värme ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl bättre att sätta ha en HDD-bur för typ två diskar längst ner framför nätagget (som den på 350d fast man skjuter den närmre nätagget) så har man inget alls mellan moderkortet och frontfläktarna, sen kan man ha hål för extra SSD:er bakom moderkortsplåten. Gör man det kan man nog göra chassit bra mycket kortare. Djupet ska inte behöva var mer än 400mm (Silverstone PS07 ligger på 400mm och det är med psu och 5.25" på samma plan).

Tycker det är lite synd att ingen gör ett kompakt stilrent mATX tower-chassin. Nästan alla kör isf på cube-modeller och den begriper jag mig inte riktigt på då bredd och djup tar upp mer viktig yta än höjd. Hade vart kul om FD tog å gjorde om define mini från grunden, sidofläkt och fläkt i botten kan dom skippa då dom redan har Arc för dom som är ute efter luftflöde. Kör man ett modernt välplanerat system utan sli/cf så utvecklar det inte så mycket värme ändå.

Har också tänkt på detta, eftersom de flesta använder 1 mekanisk och 1 SSD så borde detta fungera.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Jag såg vad du skrev i Fractal tråden
Gällande Define Mini så tycker jag att djupet på lådan bör kortas ner, plockar man bara bort 5.25" platserna så är det lätt fixat.
Då kan man sätta HDD burarna upptill och ha utrymme nedtill så grafikkortet kan få lite andrum

Jag förstår inte riktigt hur du menar, så här?

EDIT: Oavsett om det var så du menade eller inte så blev jag betydligt mer förtjust i den här.
Tar mindre plats på skrivbordet och har mycket bättre luftflöde.

EDIT2: Väljer även att inte ha några HDD-platser framför nätagget för bättre luftflöde och kabeldragning genom hålet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl bättre att sätta ha en HDD-bur för typ två diskar längst ner framför nätagget (som den på 350d fast man skjuter den närmre nätagget) så har man inget alls mellan moderkortet och frontfläktarna, sen kan man ha hål för extra SSD:er bakom moderkortsplåten. Gör man det kan man nog göra chassit bra mycket kortare. Djupet ska inte behöva var mer än 400mm (Silverstone PS07 ligger på 400mm och det är med psu och 5.25" på samma plan).

Tycker det är lite synd att ingen gör ett kompakt stilrent mATX tower-chassin. Nästan alla kör isf på cube-modeller och den begriper jag mig inte riktigt på då bredd och djup tar upp mer viktig yta än höjd. Hade vart kul om FD tog å gjorde om define mini från grunden, sidofläkt och fläkt i botten kan dom skippa då dom redan har Arc för dom som är ute efter luftflöde, isf kan dom smacka på med 2x140 och en front med bättre luftflöde. Kör man ett modernt välplanerat system utan sli/cf så utvecklar det inte så mycket värme ändå.

Klockren ide.
Håller helt med, kub-shassi och fläktar i sidorna är inget som tilltalar mig.

Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte riktigt hur du menar, så här?
http://i.imgur.com/UheUGFl.png

Jag menade att dom skulle staplas på höjden så som dom redan sitter, men man flyttar dom upp mot taket där 5.25" sitter, i botten skulle man kunna sätta en fläkt som blåser på GPUn.
Men sKRUVARNs ide var nästan bättre.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, så som jag gör skruvarns chassi blir det bara enstaka centimeter kortare än med 5.25" platser.

Man vill väl inte ha HDD burarna för tätt inpå nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte riktigt, så som jag gör skruvarns chassi blir det bara enstaka centimeter kortare än med 5.25" platser.

Man vill väl inte ha HDD burarna för tätt inpå nätagget?

Såhär alltså (blir väl typ 380mmx380mmx210mm). Så kör man 2x140mm i fronten. Inget i toppen dock, öppen topp är avskyvärt för ljudnivån och öppna för en 240rad bygger onödigt mycket på höjden, då finns arc osv som sagt. Så länge det inte blir för tight med att dra kablarna igenom spelar det ju ingen roll om det är tätt, men kan man lyfta bort buren kan man ju dra alla kablar först sen sätta tillbaka den, då spelar det ju ingen roll alls Sen en front i metall såklart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte riktigt, så som jag gör skruvarns chassi blir det bara enstaka centimeter kortare än med 5.25" platser.

Man vill väl inte ha HDD burarna för tätt inpå nätagget?

Jag såg att jag uttryckte mig lite luddigt när jag läste min post. Jag tänkte så här:
Om man tar bort 5.25" och flyttar upp den ena/övre buren till taket i fronten och tar helt bort den andra buren, då har man plats för 4 st HDD (tror jag det blir), och då skulle man få ner djupet några cm. Detta samtidigt som mer utrymme för grafikkort skulle skapas.
Med bur så menar jag en av de två grupper med vaggor för hårddiskar. 4 + 4, eller om det är 4 + 3.

Min personliga åsikt är att Define Mini är för djupt, men det skulle räcka att bara korta ner det några få cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Min personliga åsikt är att Define Mini är för djupt, men det skulle räcka att bara korta ner det några få cm.

Precis, imo så är inte matx chassin överlag för djupa utan det är som sagt just mini:n, 490mm är på tok för djupt när det som sagt finns chassin på 400mm som rymmer samma grafikkortslösningar.

Permalänk
Medlem

Eftersom det snart kommer nätagg i SFX storlek i 600w + modulärt kan det bli lite mer annorlunda chassin.

EDIT: fixade länken

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är storleken på cpu-kylare mer begränsad på mATX?

Nej, jag vet inte vad det skulle vara som du förlorade. Förutom expansionsmöjligheter.

Det fetstilta i det jag citerat är egentligen den största anledningen till att jag fick för mig att göra den här tråden.
Enda anledningen för mig att välja ATX är, varför inte när jag ändå vill ha ett ATX-chassi eftersom det inte finns några andra som passar mina behov lika bra. (bra luftflöde med fokus på låg ljudnivå)

Och det är så frustrerande.

ett mATX chassi utan 5.25platser, max 1-2 3.5 tums platser, 1-2 2.5 tums platser och fokus på låg ljudnivå men ändå bra luftflöde.

Allt jag behöver.

Har suttit och tänkt på samma sak och det du räknar upp matchar ungefär mina preferenser också. Jag behöver i och för sig inte några 3.5" platser alls, men kanske blir lite för nischat att ta bort dom helt. Vad jag absolut inte vill se i ett chassi är öppet på toppen eller en massa döyta för radiatorer då jag inte har några planer på vattenkylning (går det att klämma in ändå så är det såklart okay).

Räknade lite på mått själv för ett tag sedan och såg inte helt orimligt ut att kunna få ner storleken till någonstans runt 200 x 400 x 400mm (b x h x d) sett frammifrån för ett chassi med ATX. mATX och Mini-ITX går såklart att göra ännu mindre.

Moderkort:
ATX = 305 x 244 mm
micro ATX = 244 x 244 mm
Mini ITX = 170 x 170 mm

PSU:
ATX std. = 150 x 86 x 140 mm (b x h x d)

HD:
3.5" = 146 x 101.6 x 19, 25.4 mm (b x h x d)

Skrivet av sKRUVARN:

http://i60.tinypic.com/1zftu6o.jpg

Såhär alltså (blir väl typ 380mmx380mmx210mm). Så kör man 2x140mm i fronten. Inget i toppen dock, öppen topp är avskyvärt för ljudnivån och öppna för en 240rad bygger onödigt mycket på höjden, då finns arc osv som sagt. Så länge det inte blir för tight med att dra kablarna igenom spelar det ju ingen roll om det är tätt, men kan man lyfta bort buren kan man ju dra alla kablar först sen sätta tillbaka den, då spelar det ju ingen roll alls Sen en front i metall såklart

Det där ser väldigt bra ut tycker jag!

--------------------------------------------------

När det gäller ursprungsfrågan så hade jag nog klarat mig fint på mATX och kanske även Mini-ITX. Det enda som oroar egentligen är väl antalet minnesplatser, fast jag hade nog kunnat överleva med bara 2 st.

Väldigt bra tråd detta, strålande initiative från trådskaparen!

Permalänk
Inaktiv

Ville ha en FX-8350 när jag köpte datorn och mATX-moderkorten (och chassin) var helt enkelt för usla och skräpiga. Därför blev det självfallet ett ATX-moderkort och chassi.

Idag hade det blivit mini-ITX.

Skickades från m.sweclockers.com