Permalänk
Medlem

Nytt 780 Ti defekt?

Hej, har nu ägt ett Asus 780 Ti i cirka en veckas tid och har upptäckt problem med det ifrån start. I vissa spel krashar datorn direkt när man börjar spela. Detta har inte hänt tidigare med mitt gamla grafikkort (7970). Det verkar enbart hända i vissa spel och det är (vad jag än så länge märkt) AC4 och War Thunder. Av någon anledning så fungerar War Thunder i träning och uppdrag men så fort man går in i multiplayer så krashar datorn. AC4 krashar direkt men har fungerat ett tag någon enstaka gång.

Har båda dessa spel med maxinställningar och det krashar inte om jag sänker inställningar ganska rejält. Kör i 1080p på en skärm.

I och med att dessa problem uppstod vid grafikkortsbyte installerade jag om windows för att se till att alla gamla drivrutiner togs bort men problemet kvarstår. Har testat Furmark och 3Dmark med normala siffror och utan krasher. Har även testat BF4(max inställningar), Bioshock Infinite, World of Tanks och Payday 2 utan att datorn har krashat en enda gång.

Har sökt på nätet för liknande problem utan resultat och jag vet inte vad jag kan göra. Hur kan jag testa om det är grafikkortet som är defekt eller något annat?

Alla delar står i signaturen. Skulle vara jättehjälpsamt om det finns någon som har en lösning eller om det är så att jag måste kontakta Inet.se ifall jag måste skicka tillbaks kortet.

Tack på förhand, Zerpej

Permalänk
Medlem

Hur stor är kraschen? Återställer sig grafikdrivrutinen eller går hela datorn under och startar om?

Förstnämnda skulle kunna vara att de satt spänningen för lågt i vBIOS på kortet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerpej:

Hej, har nu ägt ett Asus 780 Ti i cirka en veckas tid och har upptäckt problem med det ifrån start. I vissa spel krashar datorn direkt när man börjar spela. Detta har inte hänt tidigare med mitt gamla grafikkort (7970). Det verkar enbart hända i vissa spel och det är (vad jag än så länge märkt) AC4 och War Thunder. Av någon anledning så fungerar War Thunder i träning och uppdrag men så fort man går in i multiplayer så krashar datorn. AC4 krashar direkt men har fungerat ett tag någon enstaka gång.

Har båda dessa spel med maxinställningar och det krashar inte om jag sänker inställningar ganska rejält. Kör i 1080p på en skärm.

I och med att dessa problem uppstod vid grafikkortsbyte installerade jag om windows för att se till att alla gamla drivrutiner togs bort men problemet kvarstår. Har testat Furmark och 3Dmark med normala siffror och utan krasher. Har även testat BF4(max inställningar), Bioshock Infinite, World of Tanks och Payday 2 utan att datorn har krashat en enda gång.

Har sökt på nätet för liknande problem utan resultat och jag vet inte vad jag kan göra. Hur kan jag testa om det är grafikkortet som är defekt eller något annat?

Alla delar står i signaturen. Skulle vara jättehjälpsamt om det finns någon som har en lösning eller om det är så att jag måste kontakta Inet.se ifall jag måste skicka tillbaks kortet.

Tack på förhand, Zerpej

Testa att sänka GPU clock och minness hastigheten (på grafikkortet) med ~100 Mhz eller mer och om det löser problemet så är det ostabilt klockat och bör skickas tillbaka.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hur stor är kraschen? Återställer sig grafikdrivrutinen eller går hela datorn under och startar om?

Förstnämnda skulle kunna vara att de satt spänningen för lågt i vBIOS på kortet.

Datorn går under och startar om

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg verkar ju bra, det kan väl vara svaga nätdelar som orsakar omstarter ibland. Ibland är det dåliga drivare, instabil klock eller gpu bios. Jag uppdaterade gpubios på mitt 560 ti och plötsligt fixade kortet crysis 2 utan att krascha på fabriksklock. Det är kanske inte jämförbart, men det rekommenderas att uppdatera allt. Att sänka klock och spänningar kanske kan hjälpa.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har tagit bort de gamla drivrutinerna som var till 7970?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Testa att sänka GPU clock och minness hastigheten (på grafikkortet) med ~100 Mhz eller mer och om det löser problemet så är det ostabilt klockat och bör skickas tillbaka.

Sänkte klocken med 50 Mhz nu och då kunde jag köra igenom första uppdraget i AC4 utan problem, vilket jag inte kunnat göra innan. Är det dags att kontakta Inet tro?

EDIT: Ändrade tillbaka till originalklock nu och då krashade det direkt

Skrivet av Cenorida:

Är du säker på att du har tagit bort de gamla drivrutinerna som var till 7970?

Jag formaterade hårddisken för att vara säker så allt gammalt borde vara borta.

Permalänk
Medlem

Har du otur har du samma problem som mig. Mitt kort fungerade också bra då det var fullbelastat men inte alltid i spel som inte krävde så mycket. Hade det inlämnat på webhallen och de kollade med benchmark ett eller om det var två dygn utan att lyckas få en krasch.

Det jag har kommit fram till hittills är att det sker för mig då grafikkortet hoppar mellan de olika turbolägena. Verkar som att vid upp och ner klockningen så antingen blir det spänningsfall eller så hinner inte spänningen höjas lika fort som mhz på gpun går upp.

Så jag har ändrat powerstate lägena till att alltid gå på 1.2v via att modda firmwaren. Gör du det bryter du garanterat garantin. Jag var lite desperat. Nu har jag problem ibland men väldigt sällan. Innan kraschade mitt kort flera ggr i timmen i många spel. Dock inte BF4 och såg via GPU-Z och MSI Afterburner att då låg kortet på max hela tiden så den klockade inte ner och upp sig.

Mitt råd är således att testa att ha något program igång med loggning som visar om Boost funktionen klockar ned och upp kortet. Och försök då se om det värkar finnas ett samband mellan de/det spel som kraschar mest och om det som kraschar minst inte hoppar upp och ner i gpu klock.

Edit:
Såg ditt senaste inlägg. Om kortet fungerar som det ska då du klockar ner lite så är det garanterat bara att RMA'a kortet.

Edit:2
Stavning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerpej:

Sänkte klocken med 50 Mhz nu och då kunde jag köra igenom första uppdraget i AC4 utan problem, vilket jag inte kunnat göra innan. Är det dags att kontakta Inet tro?

EDIT: Ändrade tillbaka till originalklock nu och då krashade det direkt

Jag formaterade hårddisken för att vara säker så allt gammalt borde vara borta.

Ja, skicka det till Inet. Detta är ett RMA fall, hade typ samma problem med mitt GTX780 Ti (Skärmen blinkade svart lite när den var klockad som den skulle men funkade utmärkt i 100MHz lägre).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, skicka det till Inet. Detta är ett RMA fall, hade typ samma problem med mitt GTX780 Ti (Skärmen blinkade svart lite när den var klockad som den skulle men funkade utmärkt i 100MHz lägre).

Ok, blev en felanmälan till Inet så får hoppas att de är lätta att handskas med så det löser sig snabbt När det kostar så mycket förväntar man sig att det ska funka felfritt vid utsatt klockfrekvens.