Permalänk
Medlem

Köpte en precis underbar bild tråkigt nog en grön pixel vid svart bild tyvärr inget som går på DOA..

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Köpte en precis underbar bild tråkigt nog en grön pixel vid svart bild tyvärr inget som går på DOA..

Du behöver inte ens göra en RMA, du har rätt att ångra köp inom 14 dagar, upp till 30 tror jag om du köpt online. Testat dead pixel fixer? Kan gå om du har tur då den inte verkar död utan bara fastnat i grönt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Du behöver inte ens göra en RMA, du har rätt att ångra köp inom 14 dagar, upp till 30 tror jag om du köpt online. Testat dead pixel fixer? Kan gå om du har tur då den inte verkar död utan bara fastnat i grönt läge.

Jo jag vet komplett har väl till och med 45 dagar .

Skall använda den lite till och se om jag stör mig på det.....

Permalänk
Medlem

Hittade lite fler gröna pixlar så benq skickar en ny till mig så jag kan använda min gamla under tiden bra service ..
Dessa pixlar såg ju inte så roliga ut http://imgur.com/ObveeXT hittade 11 dåliga pixlar tillslut...

Permalänk
Medlem

Min BL3200PT sa poff och fick röda band över skärmen, bilden blev riktigt kass också.
Jag hade haft den i ca 3 veckor när det hände.
Ca 1 månad efter jag felanmält den fick jag en ny, den blinkar bara till och blir svart.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Ajajaj
Har du provat med nån annan skärm som ger vettig bild?
(så det inte är grafikkortet som fått en smäll också)

Nu skrämmer du mig lite inför ev kommande köp!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har provat bägge bänk skärmarna på min pc och mac mini, jag har använt DVI, DP och HDMI, dom ger samma resultat hur jag än gör. Faktiskt fick jag igång den sista med HDMI i ca 5 minuter, bilden var kass och hade ett mörkt fält nere i mitten. Sen slocknade den igen och jag kunde inte få igång den.

Tar jag fram min gamla skärm så funkar den perfekt direkt på bägge datorerna.

Troligen har dom ingen utbytes på ytterligare en månad
Jag misstänker att dom inte kan få skärmarna att fungera.
Dustinhome hänvisar till bänks reklamationsystem och dom hänvisar till Dustinhome så där sitter man mitt emellan.
Men jag var nöjd med den i 3 veckor, dyra veckor.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Skrivet av LovePig:

Min BL3200PT sa poff och fick röda band över skärmen, bilden blev riktigt kass också.
Jag hade haft den i ca 3 veckor när det hände.
Ca 1 månad efter jag felanmält den fick jag en ny, den blinkar bara till och blir svart.

Du har nu haft 2st som är sönder?

Permalänk
Medlem

japp, den första höll i 3 veckor, utbytesenheten fungerade inte överhuvudtaget

Visa signatur

nörd

Permalänk
Skrivet av LovePig:

japp, den första höll i 3 veckor, utbytesenheten fungerade inte överhuvudtaget

Jäkla otur

Och din nya skärm... riktigt dåligt om BenQ bara skeppar iväg sina skärmar utan att ens kvalitétstesta först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Jäkla otur

Och din nya skärm... riktigt dåligt om BenQ bara skeppar iväg sina skärmar utan att ens kvalitétstesta först.

I brevet som följde utbytesskärmen står:
"Your product has been cleaned and tested in all functions before being returned to you"

Men utbytesskärmen jag fick var helt ny

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

I brevet som följde utbytesskärmen står:
"Your product has been cleaned and tested in all functions before being returned to you"

Men utbytesskärmen jag fick var helt ny

Det stod det på min utbytesskärm också.
Men märkt att den har en kraftigt rosa tint varje gång jag startar den och måste välja om skärmläge igen ( srgb CAD eller liknande) och då blir den vanlig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Det stod det på min utbytesskärm också.
Men märkt att den har en kraftigt rosa tint varje gång jag startar den och måste välja om skärmläge igen ( srgb CAD eller liknande) och då blir den vanlig igen.

Accepterar du att den är felaktig? eller har du anmält felet till bänk och väntar på en utbytes?

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

Accepterar du att den är felaktig? eller har du anmält felet till bänk och väntar på en utbytes?

Den första jag fick hade dåliga pixlar den här har inga och är perfekt, förutom en rosa bild när man har haft den avstängt och sätter på den igen. Men försvinner när man väljer om samma läge igen i mitt fall user så jag får väl höra med dem hur jag skall göra om det blir ännu en utbytesenhet ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Den första jag fick hade dåliga pixlar den här har inga och är perfekt, förutom en rosa bild när man har haft den avstängt och sätter på den igen. Men försvinner när man väljer om samma läge igen i mitt fall user så jag får väl höra med dem hur jag skall göra om det blir ännu en utbytesenhet ...

En återställning hjälpte nu funkar allt som det skall bara hålla tummarna att det fortsätter så....

Permalänk
Medlem

Nu har tomshardware lagt upp en rätt positiv recension på skärmen:
http://www.tomshardware.com/reviews/benq-bl3200pt-qhd-monitor...

De verkar nöjda med det mesta
... dock är deras mätning på inputlagget suspekt högt. TFT-central är inte ens i närheten av den siffran?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Fick precis hem min BL3200PT, står fortfarande i lådan

Ska bli riktigt härlig att pilla med!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fick precis hem min BL3200PT, står fortfarande i lådan

Ska bli riktigt härlig att pilla med!

Niiice!
Var köpte du den?

Rapportera gärna om hur den är, och om du har några problem med den!
Förutom trasiga pixlar osv, kolla gärna efter det där "banding"-problemet där man kan se som nån slags vertikal "skarv" ungefär en tredjedels bredd in på skärmen. Vanligast på vänster sida, men syns ibland på båda. (Tror den syns bäst på lite ljusare bakgrunder)
Bleeding verkar rätt sällsynt å andra sidan.

Jag är fortfarande sugen på skärmen, men kanske ska hålla mig med inköp till jag uppgraderat grafikkortet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Niiice!
Var köpte du den?

Rapportera gärna om hur den är, och om du har några problem med den!
Förutom trasiga pixlar osv, kolla gärna efter det där "banding"-problemet där man kan se som nån slags vertikal "skarv" ungefär en tredjedels bredd in på skärmen. Vanligast på vänster sida, men syns ibland på båda. (Tror den syns bäst på lite ljusare bakgrunder)
Bleeding verkar rätt sällsynt å andra sidan.

Jag är fortfarande sugen på skärmen, men kanske ska hålla mig med inköp till jag uppgraderat grafikkortet.

Den är köpt på Inet! Har använt den i ungefär 30 minuter.

Jag har inga trasiga pixlar men väldigt svag banding precis där du nämnde (vänster sida), fick dock dra fram en helgrå bild i helskärm för att se det. Syns inte på vitt bakgrund. Och ingen bleed alls vad jag kan se.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ok, låter väl hyfsat överkomligt?
Låter skärmen något? Nån på hardforum hade problem att den liksom tickade/klickade/surrade nånting, men tror det var ett undantagsfall.

Har du pillat något med inställningarna? Jag vill minnas att det enda som är påtagligt snett med originalinställningarna är gamman... Bilden är lite för mörk ur kartong tror jag det var. (kolla recensionen på tftcentral)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Ok, låter väl hyfsat överkomligt?
Låter skärmen något? Nån på hardforum hade problem att den liksom tickade/klickade/surrade nånting, men tror det var ett undantagsfall.

Har du pillat något med inställningarna? Jag vill minnas att det enda som är påtagligt snett med originalinställningarna är gamman... Bilden är lite för mörk ur kartong tror jag det var. (kolla recensionen på tftcentral)

Nej, den är knäpptyst! Är ganska känslig för sådana ljud, men jag märker inget.

Ja, jag har läst både pcmonitors och tft centrals tester för att justera lite.

Jag har dock inte laddat ICC-profilen från TFT Central.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag har dock inte laddat ICC-profilen från TFT Central.

Gör inte det!
Då får du ett helsike med kalibreringen efteråt.

Kalibrera skärmen med skärm-menyinställningarna istället.
Det är bara några småsaker du behöver ändra.

(Jag har denna skärm själv. )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

Gör inte det!
Då får du ett helsike med kalibreringen efteråt.

Kalibrera skärmen med skärm-menyinställningarna istället.
Det är bara några småsaker du behöver ändra.

(Jag har denna skärm själv. )

Ja, nej det hade jag inte tänkt Jag ändrade mest gamman, sänkte det blåa något snäpp och drog ner ljusstyrkan ganska ordentligt.

Märker av att det otroligt mycket skönare att sitta vid denna skärmen jämfört med en som är bestyckad med PWM-belysning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, nej det hade jag inte tänkt Jag ändrade mest gamman, sänkte det blåa något snäpp och drog ner ljusstyrkan ganska ordentligt.

Märker av att det otroligt mycket skönare att sitta vid denna skärmen jämfört med en som är bestyckad med PWM-belysning.

He, he, ja, ljusstyrkan är något man måste ändra på direkt. Den här skärmen lyser ju lätt upp ett helt mörkt rum som om den vore den värsta bygglampan.

En sak jag upptäckt, är att jag inte är nöjd med att enbart köra på en kalibreringsinställning, utan gillar att växla beroende på vad jag vill göra.
Det tjusiga med just den här skärmen är ju alla de förinställda lägena, har du hunnit labba med dessa något?
Räknade snabbt till att det finns 13st förinställda lägen där varje läge dessutom har flera "underlägen".

Använder själv mycket "LowBlueLight->Reading -70%"-läget när jag surfar runt och läser mycket, väldigt skönt för ögonen, har även för detta läget sänkt ljusstyrkan mer än original.

User-läget kan man ju använda om man vill kalibrera enligt konstens alla regler för bästa bild.

Har också börjat använda den medföljande pucken som jag först trodde jag inte skulle ha behov av.
Väldigt smidigt att kunna välja skärmläge bara med ett knapptryck.

Jäkligt bra skärm den här, den bästa jag haft.

Permalänk
Medlem

Beslutsångest delux...

Hur känns dom här skärmarna att spela med? om man är en "casual gamer" som spelar lite alla möjliga spel då tiden finns över kommer man få panik på "input lagget" eller är det överkomligt så länge man inte var tänkt satsa på "esport" ?

Hittar inga tester alls på Samsungskärmen, vore kul att veta hur den står sig emot benq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phonogen:

Hur känns dom här skärmarna att spela med? om man är en "casual gamer" som spelar lite alla möjliga spel då tiden finns över kommer man få panik på "input lagget" eller är det överkomligt så länge man inte var tänkt satsa på "esport" ?

Input lag på denna Benq ligger i nivå med de flesta IPS-skärmar. Spelar man väldig snabba spel och är väldigt bra på dessa bör man nog hålla sig till en TN-panel. Är man däremot en casual gamer, eller gillar snygga vyer med förmåga att urskilja detaljer i mörka partier är valet klockrent.

Så här skriver Tom's om inputlagg i sin recension:
"The BL3200PT is a little quicker than most IPS displays, but not much. Most gamers will be satisfied with this monitor. And those with super-human reflexes should consider a higher-refresh model."

Här är hela recensionen på 10 sidor:
http://www.tomshardware.com/reviews/benq-bl3200pt-qhd-monitor...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

He, he, ja, ljusstyrkan är något man måste ändra på direkt. Den här skärmen lyser ju lätt upp ett helt mörkt rum som om den vore den värsta bygglampan.

En sak jag upptäckt, är att jag inte är nöjd med att enbart köra på en kalibreringsinställning, utan gillar att växla beroende på vad jag vill göra.
Det tjusiga med just den här skärmen är ju alla de förinställda lägena, har du hunnit labba med dessa något?
Räknade snabbt till att det finns 13st förinställda lägen där varje läge dessutom har flera "underlägen".

Använder själv mycket "LowBlueLight->Reading -70%"-läget när jag surfar runt och läser mycket, väldigt skönt för ögonen, har även för detta läget sänkt ljusstyrkan mer än original.

User-läget kan man ju använda om man vill kalibrera enligt konstens alla regler för bästa bild.

Har också börjat använda den medföljande pucken som jag först trodde jag inte skulle ha behov av.
Väldigt smidigt att kunna välja skärmläge bara med ett knapptryck.

Jäkligt bra skärm den här, den bästa jag haft.

Ja, det har jag gjort! Håller med om Low Blue Light för bara simpel surf, fungerar hur bra som helst. Kör det läget, mitt eget som är ganska standard fast minskad gamma, ljusstyrka och hela det köret samt till sist en profil för jobb på dagen med ganska färgrika inställningar.

Skrivet av phonogen:

Hur känns dom här skärmarna att spela med? om man är en "casual gamer" som spelar lite alla möjliga spel då tiden finns över kommer man få panik på "input lagget" eller är det överkomligt så länge man inte var tänkt satsa på "esport" ?

Hittar inga tester alls på Samsungskärmen, vore kul att veta hur den står sig emot benq.

Det funkar ganska bra, jag gick från en Asus VG248QE som kördes i 120Hz. Visst märks det skillnad men det funkar helt okej.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tack för era svar Jag drar nog allt en beställning på Benq så får det bära eller brista, inget kan iaf bli sämre än min gamla benq 24" skärm ifrån 2009 och jag ser lite sämre än normalt så 27" med den där upplösningen gör det lite jobbigt där av 32" nu börjar bli riktigt intressant.

Permalänk

Har fått hem mitt exemplar idag. Jättenöjd med den än så länge. Gick från tre Dell U2412m i portrait surround till denna och en dell i portrait. Jag bytte för att jag tröttnade på strul med drivrutiner och evigt pillande med config filer för alla spel.
Skärmen har en mycket trevlig storlek, jämn belysning och är behaglig att titta på.
Mitt exemplar har inga synliga "banding" eller döda pixlar vilket är skönt. Bildkvalitén jämfört med Dell skärmen, bägge har tftcentral "kalibrering", så är svärtan bättre på BenQ och Dellen tenderar att bli åt det rödare hållet. Detta är ju bara hur bägge är inställda men då jag inte har något att jämföra med så blir det på detta viset
Att spela på den är riktigt trevligt. Upplösningen känns helt rätt, den är inte märkbart långsammare än Dellen (har ingen 60Hz+ TN att jämföra med heller). Att den är "för stor" tycker jag inte då jag går ner mig i storlek från surround. Kör mitt exemplar i 75Hz utan problem heller, något som Dellen vägrade.

Nu ska jag bara fixa mig ordentlig mjukvara så jag kan dela upp bildytan i mindre zoner att ha fönster i.
Kan återkomma med lite bilder när det ljusnar i morrn.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Mitt exemplar har inga synliga "banding" eller döda pixlar vilket är skönt.

Trevligt!
Hade du dubbelkollat efter banding på ljusgrå/ljusblå bakgrund? Svänga runt i bilspel (och kanske vissa fps) verkar vara ett bra sätt att trigga det på.

Skrivet av Saandberg:

Kör mitt exemplar i 75Hz utan problem heller, något som Dellen vägrade.

Mmm, köra den i 75hz ska "funka", men enligt alla rapporter hittills på hardforum tråden, så droppar den frames, så det kommer småhacka/rycka litegrann.. (finns nått testprogram för det som jag inte minns på rak arm)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.