Finns det 780 referenskort att köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Finns det 780 referenskort att köpa nytt?

Hej!

Finns det 780 referenskort att köpa fortfarande? Kan inte hitta något?!

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176919-gigaby...

Hittade denna lite dyr men det är ganska svårt att hitta 780 med referens kylaren i svenska butiker.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176919-gigaby...

Hittade denna lite dyr men det är ganska svårt att hitta 780 med referens kylaren i svenska butiker.

Okej tack för svar!

Varför är det så ont om ref kort i Sverige?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Okej tack för svar!

Varför är det så ont om ref kort i Sverige?

Har ett begangnat om det skulle vara intressant.

ONT:

Skulle tro att det beror på att de flesta vill ha eftermarknadskylare, de brukar även vara et par grader kallare, oftast med OC från fabrik

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Har ett begangnat om det skulle vara intressant.

ONT:

Skulle tro att det beror på att de flesta vill ha eftermarknadskylare, de brukar även vara et par grader kallare, oftast med OC från fabrik

Personligen tycker jag ref-kylaren är så mycket snyggare, känns som en annan nivå av kvalite!

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 MSI SUPRIM X Chassi: Lian Li LANCOOL 2 Mesh Performance Nätaggregat: Corsair RM850 RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB 3200MhzModerkort: Asus ROG Strix x570 Gaming F Hårddisk: Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB Processor: AMD Ryzen 5900x Kylning: H100i RGB PRO XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Personligen tycker jag ref-kylaren är så mycket snyggare, känns som en annan nivå av kvalite!

Där måste jag helt hålla med GTX 780 ref kylare osar genomtänkt kvalitet från Nvidia, är mesta dels metall så det gör ju sitt till

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Personligen tycker jag ref-kylaren är så mycket snyggare, känns som en annan nivå av kvalite!

Skrivet av ArcliteRX:

Där måste jag helt hålla med GTX 780 ref kylare osar genomtänkt kvalitet från Nvidia, är mesta dels metall så det gör ju sitt till

Tror det beror på några olika skäl dels efterfrågan de flesta föredrar som sagt en eftermarknads kylare som ger bättre temperaturer och ljudnivåer. Andra skäl är väl att den svenska marknaden inte är så stor så återförsäljare har ett mindre lager och att ASUS,Gigabyte och andra tillverkare inte tjänar på att ta en referenskort då det kostar mer att ta in de än bara chippen samt att de inte kan utmärka sig.

Exempel ASUS och Gigabyte tar båda in referenskort och säljer bara referenskort då kör man på det billigaste alternativet finns inget anledning att välja något annat än det billigaste GTX 780 då alla referenskort är lika.

I verkligheten köper Gigabyte och ASUS chippen och ändrar kanske PCB och slänger på sin egna kyllösning och säljer för olika priser då det finns olika målgrupper gigabyte är mer ett budget märke men ASUS är mer av ett premium märke så de tar lite högre priser och har en bättre kylare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aberkman:

Hej!

Finns det 780 referenskort att köpa fortfarande? Kan inte hitta något?!

Du kan ju även beställa direkt från tex EVGA http://eu.evga.com/products/prodlist.asp

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilka priser. Jag köpte ett 780ti med referenskylaren för 4990 kr för en månad sedan.

Referenskylaren är grym tycker jag. Sval, rätt tyst och får ut värmen ur chassit.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."