Bärbar i alumnium, varm när elkabeln sitter i?

Permalänk
Medlem

Bärbar i alumnium, varm när elkabeln sitter i?

Min dator (ASUS ux31a) är skalet i aluminium, vilket jag förstått kan göra att datorn känns varmare utanpå/under?

Grejen är att min dator aldrig (!) upplevs särskilt varm när den går på batteri, men så fort jag sätter in elkabeln (uppe i högra hörnet) och datorn börjar laddas så blir datorn jättevarm uppe i det högra hörnet, både ovansidan och undersidan av datorn. Jag tänkte att det kanske var batteriet som blev varmt under tiden det laddades upp, men det är fortfarande lika varmt när elkabeln sitter i trots att datorn är fulladdad. Jag belastar inte datorn något alls, den blir jättevarm trots enbart surf med en flik uppe, så det beror inte på det.

Är det normalt att datorn/batteriet blir så varmt vid laddning samt med elkabeln i? Eller kan det vara nåt knas med datorn? Tänkte åka in och höra med butiken men bäst att fråga här först tänkte jag...

Permalänk
Medlem

Batteriet blir varmt när det laddas. Simple as that.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Prestanda är förmodligen bättre med laddare inkopplad och skapar mer värme också.

Dvs om du inte kör energi-inställningen Max prestanda.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

En annan sak kan vara att datorn går mer energisnålt på batteriet (balanserad) medans den går hårdare med strömsladd ikopplad (hög prestanda). Kolla energialternativen i kontrollpanelen.

Dock tror jag precis som ovanstående att det mest beror på att batteriet laddas (det laddas väl ur/i hela tiden, även med strömsladd i). En sak du kan testa är att ta ur batteriet och köra med enbart srömsladden.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Min dator (ASUS ux31a) är skalet i aluminium, vilket jag förstått kan göra att datorn känns varmare utanpå/under?

Grejen är att min dator aldrig (!) upplevs särskilt varm när den går på batteri, men så fort jag sätter in elkabeln (uppe i högra hörnet) och datorn börjar laddas så blir datorn jättevarm uppe i det högra hörnet, både ovansidan och undersidan av datorn. Jag tänkte att det kanske var batteriet som blev varmt under tiden det laddades upp, men det är fortfarande lika varmt när elkabeln sitter i trots att datorn är fulladdad. Jag belastar inte datorn något alls, den blir jättevarm trots enbart surf med en flik uppe, så det beror inte på det.

Är det normalt att datorn/batteriet blir så varmt vid laddning samt med elkabeln i? Eller kan det vara nåt knas med datorn? Tänkte åka in och höra med butiken men bäst att fråga här först tänkte jag...

Finns många förklaringar som sagt. Aluminium bidrar ju till att flytta värme till ytan. Vilken butik är det du ska åka in till? Om det är Mediamarkt eller liknande ska du nog ta dig en funderare på vad du vill säga och försöka uppnå innan du åker dit.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar hörni. Då är det kanske ingenting jag ska oroa mig över.

Gublo, japp, det är Mediamarkt och jag hade mest tänkt åka dit för att jag har mailat Asus support ang detta och de tyckte inte det lät normalt men att jag skulle höra med dem i butiken för att han menade att det var svårt att bedöma över mail vad som är "väldigt varmt". Jag tyckte dock att han jag mailade med på Asus lät ganska okunnig, litade inte riktigt på hans svar så ville höra med er här också om det är kanske ändå är ganska normalt att en dator blir varm.

Ingen av mina tidigare datorer har blivit såhär varm, det närmast bränns. Kan inte ha datorn i knät t.ex. Men jag har aldrig haft en Asus förut heller, och inte en i aluminium, så därför jag frågade.

Permalänk
Medlem

Det är inte någon spänningsomvandlare då?

Permalänk
Avstängd

Alla mobila enheter (alltså laptop/surfplatta/smartphone etc.) idag konstrueras för passiv kylning genom chassit. De blir väldigt varma, det är inte alltså inte fel på enheten utan det är du som inte är van vid hur det är tänkt att den ska användas.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Datavetare

Upplever definitivt ett viss "lagg" i vissa lägen när min laptop används på batteri, ett lagg som överhuvudtaget inte existerar när den är kopplat till laddare. Detta beror med stor sannolikhet att profilen vid batteriläge är mycket aggressivare att klocka ner frekvensen på CPU-kärnorna och tyvärr tar det (med CPU-tid mått mätt) ganska lång tid att byta frekvens.

Med strömsladden inkopplad finns det därför rätt säkert hyfsat med hysteres inbyggt mot att dra ner frekvensen direkt när CPU-kärnan blir ledig. Det omvända gäller säkert vid batteridrift, där har man i stället betydligt mer hysteres mot att dra upp frekvensen direkt något vill köra. Detta leder nog till att CPU-delen drar rätt mycket mindre ström under last vid batteridrift i lägen där man inte är 100% "idle" men inte heller 100% lastad.

Latensen för att gå ut ur / in i "halt-läge" är ungefär en tiopotens lägre än latensen att ändra frekvens, så det är ganska vettigt att lämna CPU-klockan på hög frekvens i de lägen man inte absolut måste minimera effekt, d.v.s. när man inte kör på batteri.

Att din nya dator blir varmare än tidigare kan mycket väl beror på att mobila CPU-kretsar tål väldigt höga temperaturer och de har på senare tid fått väldigt hög "turbo frekvens" även med väldigt låg TDP. Tänk på att mängden värme som kan avledas ökar när temperaturdifferensen mellan omgivning och det som ska kylas ökar, så din 17W TDP CPU kanske har kylning som är långt över 17W vilket betyder att den fortsätter i "turboläge" där den drar >TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer