Hade du klarat dig på ett mATX moderkort eller mindre?

Permalänk
Medlem

Sitter på mATX idag och det räcker inte till för mig, är på gång att gå tillbaka till fullsize. Dessa brister begränsar mig i dagsläget:
- Har en hårddisk som inte får plats som jag velat köra SteamOS på.
- Chipsetet är för dåligt vid överklockning. Hade behövt 990FX för att pressa ur mer ur CPU:n och passera 4Ghz.
- Kan inte nyttja en av SATA-portarna för att det sitter täckt precis bakom grafikkortet, ett ATX 990FX har dessutom fler portar.
- CM212 kyler inte fullt tillräckligt vid överklockning och drabbas av för mycket uppvärmning av grafikkortet, hade nog funkat bättre med ett större deluxe-chassi.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Gjorde detta i Google Sketchup: http://imgur.com/a/IfzFG
Måtten är 280 x 150 x 230 (mm). Man kan göra oltroliga små chassin med det nya nätagget.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Gjorde detta i Google Sketchup: http://imgur.com/a/IfzFG
Måtten är 280 x 150 x 230 (mm). Man kan göra oltroliga små chassin med det nya nätagget.

Ja, men du lär behöva luftflöde också om du ska ha kraftfulla komponenter på liten yta, så behövs utrymme för fläktar också Men ja, kör man mITX, SFX och inte behöver så mycket lagring lär det dyka upp en hel del steam machine liknande lösningar med pcie riser osv här framöver för folk som gillar små chassin, typ som Silverstone ML07.

NCASE M1 lär annars vara det bästa lilla entusiast mITX chassit på marknaden, tyvärr är det rätt dyrt. Finns betydligt mycket fler roliga mITX chassin än mATX.

Permalänk
Medlem

Har så gott som alltid haft ett grafikkort och ett ljudkort i mina burkar.

Men frågan är om jag har en övertro till ljudkorten???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Testade att köra mATX när jag bytte till haswell och tycker det är alldeless för litet eftersom många kylare på många sådana moderkort täcker för den översta och ibland enda PCI-E x16 porten (speciellt Noctua NH-U14S, men även NH-D14). Och om man har ett tripple-slot kort så går det inte att sätta någon annan stans då i princip inga kort har en full x16 slot på andra platsen. Så ATX är det enda som jag kommer köra på i framtiden i min spelrigg.

Sen så brukar mITX chassina vara extremt jobbiga att mecka i jämfört med ett fullstort chassi, även vissa mATX. Har ett PS07B som är väldigt jobbigt om man ska byta nätagg eller bara koppla in en fläktkontroller i 5,25" platserna, då måste man ta bort hela toppen med 6st små skruvar varje gång.

Nästa chassi kommer lätt att bli ett kubformat chassi, tänker på Air 540. Äntligen ett chassi som verkligen är lätt att mecka i och där man inte måste hålla på att trixa för att få plats med kablarna bakom moderkortet och där man inte har några burar ivägen för luftflödet till moderkortet. Dock kan jag hålla med om att de inte utnyttjar platsen optimalt i nätaggskammaren men det kan man hoppas på att dem fixar i en senare revision/modell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Eftersom det snart kommer nätagg i SFX storlek i 600w + modulärt kan det bli lite mer annorlunda chassin.

EDIT: fixade länken

SFX-agg är för dyra och för högljudda för mig så även om jag vill ha ett litet chassi så offrar jag gärna lite utrymme för att få plats med ett vanligt ATX-agg.

Dessutom tror jag inte man tjänar så mycket utrymme eftersom man fortfarande behöver dra kablar, eller?

Skrivet av sKRUVARN:

http://i60.tinypic.com/1zftu6o.jpg

Såhär alltså (blir väl typ 380mmx380mmx210mm). Så kör man 2x140mm i fronten. Inget i toppen dock, öppen topp är avskyvärt för ljudnivån och öppna för en 240rad bygger onödigt mycket på höjden, då finns arc osv som sagt. Så länge det inte blir för tight med att dra kablarna igenom spelar det ju ingen roll om det är tätt, men kan man lyfta bort buren kan man ju dra alla kablar först sen sätta tillbaka den, då spelar det ju ingen roll alls Sen en front i metall såklart

Ah, sen kan man faktiskt ha bara 1 HDD bur där istället, och 2 ssd platser bakom moderkortsplåten, för bättre kabeldragning och luftflöde!

Och ha öppet i toppen är ingenting jag vill se heller, ser gärna att det är helt stängt där!
Vill ha ha massa möjligheter till sådant så finns Arc och andra alternativ.

Skrivet av psiko:

Har suttit och tänkt på samma sak och det du räknar upp matchar ungefär mina preferenser också. Jag behöver i och för sig inte några 3.5" platser alls, men kanske blir lite för nischat att ta bort dom helt. Vad jag absolut inte vill se i ett chassi är öppet på toppen eller en massa döyta för radiatorer då jag inte har några planer på vattenkylning (går det att klämma in ändå så är det såklart okay).

Jag håller med, jag hade gärna skippat 3.5" platser helt personligen också men tycker det skulle bli lite för nischat då.

Och jag håller helt med vad gäller döyta och onödiga öppningar för radiatorer!

3e versionen av Define Mini R2.

EDIT: Fear my 1337 paint skills.

Permalänk
Avstängd

Räcker mATX eller mindre till ens primära burk så är man inte mycket till entusiast..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Räcker mATX eller mindre till ens primära burk så är man inte mycket till entusiast..

Skickades från m.sweclockers.com

Säg det till Intel som erbjuder stöd för mITX till deras mainstream platform och mATX till deras "entusiast" platform.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Kilroy:

Det beror ju på hur tight och hur bra luftflöde.
Klart det är mycket lättare och man har mer buffert i ett större chassi.

Och ja, ibland får man bättre ljudnivå i ett öppet chassi med bra liftflöde än ett ljuddämpat med för dåligt.
Det är en balans det där.

Hur fanken då? Om toppfläktarna används i det ljuddämpade lr? Begriper inte hur det skulle kunna vara möjligt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hur fanken då? Om toppfläktarna används i det ljuddämpade lr? Begriper inte hur det skulle kunna vara möjligt.

Ljuddämpat chassi med lite sämre luftflöde = GPU- och CPU-fläktarna får gå i högre varv.
Öppet chassi med lite bättre luftflöde = GPU- och CPU-fläktarna kan gå på låga varv.

Det är en balans att balansera dom 2 egenskaperna i ett bra tyst chassi.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Kilroy:

Ljuddämpat chassi med lite sämre luftflöde = GPU- och CPU-fläktarna får gå i högre varv.
Öppet chassi med lite bättre luftflöde = GPU- och CPU-fläktarna kan gå på låga varv.

Det är en balans att balansera dom 2 egenskaperna i ett bra tyst chassi.

Men dåligt luftflöde får man väl om man har grejer som blockerar, fläktarna går långsamt o filtrena har dammat igen?
Bra luftflöde vad jag vet är att luften åker någorlunda snabbt o inte stannar kvar i lådan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Men dåligt luftflöde får man väl om man har grejer som blockerar, fläktarna går långsamt o filtrena har dammat igen?
Bra luftflöde vad jag vet är att luften åker någorlunda snabbt o inte stannar kvar i lådan.

Jo. Och ett öppet chassi har ju ofta färre saker som blockerar fläktarna och fler öppningar för fläktar så att man kan ha bättre luftflöde.
Så beroende på vad man har för komponenter osv så kan det vara lättare att få det tystare i ett öppnare chassi än i ett mer dämpat.

Men det varierar ju ifrån chassit till chassi osv.
Min poäng var att låg ljudnivå främst handlar om en balans mellan luftflöde och värmeutveckling, olika dämpningar och andra lösningar för att sänka ljudnivån kommer i andra hand.