Bra högtalare till musik för 1500~ kr

Permalänk
Medlem

Bra högtalare till musik för 1500~ kr

Min budget är 1500kr, men helst typ 1300kr.
Jag vill lyssna på musik med grym bas och hyfsat ljud, hittade något men då behövde man förstärkare också och då går priset upp en del.
Det jag tänkte på då var detta:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Och om jag inte hittar någon annan högtalare är jag tvungen att köpa en såndär men ingen aning vad man ska titta på i förstärkare-kategorierna (asså RIAA, Stereo osv)
Mitt första riktiga "högtalarköp" så säg också varför ni tycker de är bra högtalare
Ge tips nu gubbar

Tack i förhand!

Permalänk

Corsair SP2500 ligger lite över, men de är fina för sitt pris Annars är http://www.hifiklubben.se/Products/argon-6340a-aktiva-hogtala... ett bra alternativ

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

Min budget är 1500kr, men helst typ 1300kr.
Jag vill lyssna på musik med grym bas och hyfsat ljud, hittade något men då behövde man förstärkare också och då går priset upp en del.
Det jag tänkte på då var detta:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Och om jag inte hittar någon annan högtalare är jag tvungen att köpa en såndär men ingen aning vad man ska titta på i förstärkare-kategorierna (asså RIAA, Stereo osv)
Mitt första riktiga "högtalarköp" så säg också varför ni tycker de är bra högtalare
Ge tips nu gubbar

Tack i förhand!

Andersson paketet är ju knappast nåt att ha,bara en vettig subwoofer kostar ju det dubbla,är man ute efter surroundljudet när man glor på filmer så duger det men knappast för ljudkvalitens skull.
Corsair sp2500 ska vara ok men skulle knappast räkna i dem som ett par riktiga högtalare om man är seriös.
Aktiva studiohögtalare ger mycket ljudkvalite för pengarna,åk till nån musikaffär och provlyssna lite.

Permalänk
Medlem

Tyvärr får man inte speciellt mycket välljud för 1500:- :'<

Håller med @oyegie om att ett par aktiva studiomonitorer nog kommer ge mest valuta för pengarna.

Andra alternativ är att...
1. ...spara! Skrapa ihop ca. 10 mögelostar att köpslå med... och fynda på begagnatmarknaden. Då har du möjlighet att få en kalasfin entry-level anläggning, i.e. ett par vettigare högtalare och en redig stereoförstärkare. Om du fortfarande suktar efter "grym bas", som i din värld bör vara någonting i stil med XTZ 99 W10.16, är det bara att välja och vraka på Blocket.T

2. ...kika på Blocket redan nu och leta efter ett par Genexxa som finns i närheten och pruta så det ryker tills du får dem för deras värde i välljud (100:-).
Håll sedan koll på Blocket, hifimagasinet, rehifi, etc. efter någon begagnad H/K.

Lycka till!

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Tyvärr får man inte speciellt mycket välljud för 1500:- :'<

2. ...kika på Blocket redan nu och leta efter ett par Genexxa som finns i närheten och pruta så det ryker tills du får dem för deras värde i välljud (100:-).
Håll sedan koll på Blocket, hifimagasinet, rehifi, etc. efter någon begagnad H/K.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Golvhogtalare_hos_hifigu... ?
5an ser fet ut

Permalänk
Medlem

Genexxa är något man bör hålla sig borta ifrån.
Infinity Alpha 50 skulle nog vara ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Genexxa är något man bör hålla sig borta ifrån.
Infinity Alpha 50 skulle nog vara ett bättre val.

999:- är alldeles för saftigt för ett par Genexxa, agreed, men 100:- är nog ingen big deal oavsett hur mycket skräp det är

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

999:- är alldeles för saftigt för ett par Genexxa, agreed, men 100:- är nog ingen big deal oavsett hur mycket skräp det är

http://www.blocket.se/malmo/2_hogtalare_1000W_fest_disco_Rea_...

dessa borde fan vara bra va?

Permalänk
Medlem

Lol... Billebro, säger bara undvik.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Hur tänkte du driva runt de där två klumparna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Lol... Billebro, säger bara undvik.

ge mig tips då :c dessa såg fina ut ju, 300W+ helst vill jag ha.
förstärkare köper jag ändån!

Permalänk
Avstängd

Corsair SP2500 låter jävligt bra för priset, du får ingenting bättre för samma pris! (nytt dvs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Lol... Billebro, säger bara undvik.

Billebro´s egna märke är riktigt bra i dagens läge. Vad jag har fattat för så är Skytec ett budgetmärke, så på den punkten håller jag med dig.

TS, om du vill köpa från Billebro så bör du gå upp till minst 4000:- Allt under det är typ Scytec, RL och andra budgetmärken. Håll dig ifrån dessa.
Billebro´s egna har dock fått riktigt bra kvalité(äger själv.)

Vill du köpa från Ljudfokus så finns dessa om du har reciever eller förstärkare.

http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-event-6-black-oak/3160...

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-exblack-h...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Spara ihop några tusen till och leta sedan på begagnat marknaden så kan du hitta högtalare som låter riktigt bra till musik.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite som att det inte är direkt välljud man är ute efter här, utan bara ett par högtalare som ser "feta" ut och skapar massor av distortionspackad bas?

I så fall är det ju bara att slå till på valfritt märke med stora basar. De lär inte spela särskilt exakt eller tight, men kan nog få möblerna i rummet att skramla.

Även i läget där man inte direkt är ute efter kvalitet så hade jag undvikit Billebro som pesten. Hela upplägget är ett stort skämt och medan vissa har haft bra erfarenheter så misstänker jag att det i de fallen beror mer på ren bondtur samt att de är så outbildade inom ljud att även Billebros skräp låter bra i deras öron. Alltför många som verkar ha fått trasiga produkter som de sedan får tjafsa med någon inkompetent, dryg drulle på "supportavdelningen" för att försöka få ut ersättning.

Har jag missuppfattat läget och det faktiskt är välljud man är ute efter så hade jag väl föreslagit att spara ihop en större budget och fynda något på blocket. HiFi håller sig rätt bra rent kvalitetsmässigt, men priserna dumpas ändå rätt fort, beroende på vilket märke det handlar om. En stereoförstärkare och ett par frontar av godtycklig kvalitet borde kunna införskaffas för cirka 5000, vill jag tro.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Ska inte ha några corsair (asså typ dator högtalare)
jag har lust att köpa begagnade bara för att det är så feta baser som ingår en subwoofer.
jag har pengar till förstärkare osv. bara kom med tips (aktiva högtalare är fina dom med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Tycker det låter lite som att det inte är direkt välljud man är ute efter här, utan bara ett par högtalare som ser "feta" ut och skapar massor av distortionspackad bas?

I så fall är det ju bara att slå till på valfritt märke med stora basar. De lär inte spela särskilt exakt eller tight, men kan nog få möblerna i rummet att skramla.

Även i läget där man inte direkt är ute efter kvalitet så hade jag undvikit Billebro som pesten. Hela upplägget är ett stort skämt och medan vissa har haft bra erfarenheter så misstänker jag att det i de fallen beror mer på ren bondtur samt att de är så outbildade inom ljud att även Billebros skräp låter bra i deras öron. Alltför många som verkar ha fått trasiga produkter som de sedan får tjafsa med någon inkompetent, dryg drulle på "supportavdelningen" för att försöka få ut ersättning.

Har jag missuppfattat läget och det faktiskt är välljud man är ute efter så hade jag väl föreslagit att spara ihop en större budget och fynda något på blocket. HiFi håller sig rätt bra rent kvalitetsmässigt, men priserna dumpas ändå rätt fort, beroende på vilket märke det handlar om. En stereoförstärkare och ett par frontar av godtycklig kvalitet borde kunna införskaffas för cirka 5000, vill jag tro.

Instämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

Min budget är 1500kr, men helst typ 1300kr.
Jag vill lyssna på musik med grym bas och hyfsat ljud, hittade något men då behövde man förstärkare också och då går priset upp en del.
Det jag tänkte på då var detta:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Och om jag inte hittar någon annan högtalare är jag tvungen att köpa en såndär men ingen aning vad man ska titta på i förstärkare-kategorierna (asså RIAA, Stereo osv)
Mitt första riktiga "högtalarköp" så säg också varför ni tycker de är bra högtalare
Ge tips nu gubbar

Tack i förhand!

Skrivet av oyegie:

Andersson paketet är ju knappast nåt att ha,bara en vettig subwoofer kostar ju det dubbla,är man ute efter surroundljudet när man glor på filmer så duger det men knappast för ljudkvalitens skull.
Corsair sp2500 ska vara ok men skulle knappast räkna i dem som ett par riktiga högtalare om man är seriös.
Aktiva studiohögtalare ger mycket ljudkvalite för pengarna,åk till nån musikaffär och provlyssna lite.

Köpte faktiskt det Andersson systemet mest för att testa och det överraskade stort! Man får väldigt mycket ljud för pengarna. Driver dom med en Sony STR-DN1040.
Har jämfört med ett system bestående av cambridge minx 11 med 8" subbas. Märkte ingen större skillnad i ljudkvalitet mer än Andersson systemet klarade att spela högre. Även hört från några att de inte hör skillnad mellan Andersson och canton movie i 3-4000 kronors klassen.

TS du bör helt klart fundera över andersson systemet, för pengarna hittar du knappt något bättre. Bor du i malmö så är du välkommen och provlyssna!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle kolla efter ett "par" Logitech Z-5500 som är det bästa du kan hitta i datorhögtalare!

Begagnat

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Jag skulle kolla efter ett "par" Logitech Z-5500 som är det bästa du kan hitta i datorhögtalare!

Begagnat

Nej för tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Jag skulle kolla efter ett "par" Logitech Z-5500 som är det bästa du kan hitta i datorhögtalare!

Begagnat

Skrivet av oyegie:

Nej för tusan.

Personligen ser jag inte allt för mycket fel med ett z5500 om man har en ganska låg budget. Just detta är dock enligt mig ganska overpriced då "modellen" gick ut för några år sedan?

Däremot om TS nu köper en reciver/förstärkare och ska ha enbart högtalare för 1300-1500kr så är det helt klart bättre att köra på ett "ordentligt" 2.0

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Jag skulle kolla efter ett "par" Logitech Z-5500 som är det bästa du kan hitta i datorhögtalare!

Begagnat

Tycke o smak. Men ush säger jag.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-exblack-high-glossy/3820/

För 200:- till får du F6-modellen som ska vara snäppet bättre. Med en hyfsad förstärkare så får du bra dunk, vilket du verkar vara ute efter. Dubbas kan läggas till senare om nu behovet uppstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Dynavoice Challenger M-65 är också en populär instegsmodell. Låter inte alls dumt och brukar ligga runt 1000 - 1500:- på Blocket.

H/K 670 är en kalasförstärkare för fikapengar.
Hitta en.

EDIT: Harman Kardon HK 670 800:-. Förhandla dig till gratis frakt om du inte har möjlighet att hämta upp den.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966316 är nog det jag hade rekommenderat om man ska lägga ~1500 för ljud inklusive förstärkare.

Om man ska köpa nytt då.

Eller om du nu gärna vill komma ner till 1300:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1688295