Permalänk
Medlem

AMD Phenom II x4 965 BE frågor.

Har precis satt ihop med dator.

Ovanstående cpu kyls av en Cooler Master Hyper Evo 212. Får max temperaturer på runt 47 grader vid stresstest vid stockklock. Ska jag försöka klocka lite? Är det bra temps?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har precis satt ihop med dator.

Ovanstående cpu kyls av en Cooler Master Hyper Evo 212. Får max temperaturer på runt 47 grader vid stresstest vid stockklock. Ska jag försöka klocka lite? Är det bra temps?

62°C är TJMax.
Kislet klarar över 95°C innan degration av kislet.

Klocka på men håll dig under 62°C. Drar du över 62°C så får du sämre prestandan då kärnorna går ner till 800MHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

japp! sålänge du inte går över 60C. kör på!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

62°C är TJMax.
Kislet klarar över 95°C innan degration av kislet.

Klocka på men håll dig under 62°C. Drar du över 62°C så får du sämre prestandan då kärnorna går ner till 800MHz.

Det där med throttle, beror väl på moderkort då min aldrig gjorde det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Commander:

Det där med throttle, beror väl på moderkort då min aldrig gjorde det.

Finns folk precis som du säger hävdar detta men det hör till ovanligheterna. 62°C är den officiella temperaturen från AMD som gäller. Sedan har även vissa moderkort möjligheten att stänga av och/eller ändra TJMax målet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min throttlar ner sig vid 60 grader så nu över sommarn är det öppet chassi och ingen överklock som gäller för mig

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

hmm konstigt.. Innan jag köpte min kylare och körde på stock så kom jag upp i 75C ibland utan att den throttla xD

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av breakwin:

hmm konstigt.. Innan jag köpte min kylare och körde på stock så kom jag upp i 75C ibland utan att den throttla xD

Definera Ibland.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Definera Ibland.

Ibland: när jag klockade den till 4Ghz med Vcore=1.5 med stockkylaren.. sedan stresstesta. då kom den upp i 75C efter ~3min... Den krashade efter typ 10minuter. Stockkylarn kom upp i ca 6900RPM och lät som ett jetflygplan... bokstavligt talat, kunde höra datorn vart jag än stod i hemmet med stängda dörrar.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

62°C är TJMax.
Kislet klarar över 95°C innan degration av kislet.

Klocka på men håll dig under 62°C. Drar du över 62°C så får du sämre prestandan då kärnorna går ner till 800MHz.

Skrivet av breakwin:

japp! sålänge du inte går över 60C. kör på!

Skrivet av breakwin:

Ibland: när jag klockade den till 4Ghz med Vcore=1.5 med stockkylaren.. sedan stresstesta. då kom den upp i 75C efter ~3min... Den krashade efter typ 10minuter. Stockkylarn kom upp i ca 6900RPM och lät som ett jetflygplan... bokstavligt talat, kunde höra datorn vart jag än stod i hemmet med stängda dörrar.

Efter lite pillande ser resultatet ut så här:

4GHz

Vcore: 1,524V (enligt HWmonitor), 1,512V enligt (BIOS)

Når 50-51 grader vid stresstest (AMD Overdrive och AIDA64).

Är det en OK volt att köra med 24/7?

Edit: Klara ovanstående stresstest men failar i prime95 :/

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Det är också lite märkligt eftersom jag inte kommer i närheten av 60 grader men ändå kan jag inte pressa upp det mer eftersom det failar i prime95 då. Är det volten som blir för hög, eller behöver jag pilla i någon annan inställning?

Edit: Drog ner den till 3,8GHz nu och volten (vcore) är nere på 1,464V, ska även se om jag får ner den mer. Blev inte 100% stabilt i 4GHz och jag är ingen expert på överklockning så kan ju vara en del inställningar jag har missat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Låter som ganska hög volt ändå. Det flesta jag känner som pillat med 965 brukar inte behöva gå över 1.5 för 4Ghz.. De flesta har stannat vid 1.48. Kolla in "4ghz klubben" här på sweclockers och kolla deras inställning på de som klockat 965 och se det som en guide för vart gränserna ligger för denna prollen... så tog jag mig till väga iaf.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Låter som ganska hög volt ändå. Det flesta jag känner som pillat med 965 brukar inte behöva gå över 1.5 för 4Ghz.. De flesta har stannat vid 1.48. Kolla in "4ghz klubben" här på sweclockers och kolla deras inställning på de som klockat 965 och se det som en guide för vart gränserna ligger för denna prollen... så tog jag mig till väga iaf.

Kan det ha att göra med att jag klockat minnet också? Fick med 2x4GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz moduler, ställde dem på 1600MHz. Kanske det som bråkar?

Var är gränsen för vad som är skadligt för processorn gällande vcore?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

hmm. Från mina erfarenheter är minnen väldigt känsliga för klockning och oftast de som orsakar krasher. Testa köra minnena på stock och börja med att klocka processorn och sedan när det är stabilt gå över till RAM. Jag kör 4.02Ghz på 1.48V. Jag kör 20x på multiplikatorn och 201 på FSB.

EDIT: testa dessutom att stänga av Cool n' Quiet. Ibland brukade prollen vara helt stabil tills jag satte på cool n' quiet, då krashade den efter 3 min på prime95

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Försök att få processorn stabil innan du börjar överklocka något annat

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

hmm. Från mina erfarenheter är minnen väldigt känsliga för klockning och oftast de som orsakar krasher. Testa köra minnena på stock och börja med att klocka processorn och sedan när det är stabilt gå över till RAM. Jag kör 4.02Ghz på 1.48V. Jag kör 20x på multiplikatorn och 201 på FSB.

EDIT: testa dessutom att stänga av Cool n' Quiet. Ibland brukade prollen vara helt stabil tills jag satte på cool n' quiet, då krashade den efter 3 min på prime95

Behöver jag ändra fsb?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Behöver jag ändra fsb?

Nejdå inte alls. Mitt problem var att mitt moderkort av någon anledning körde fsb på 199 istället för 200 när jag faktiskt satte det till 200 i BIOS. (200 är default och körs 200 med "auto") därav fick jag inte 4GHz.. utan 3.98 därför ändrade jag till 201 for the lolz så att det faktiskt kördes på 4.0Ghz.

Poängen är, försök att endast hålla dig till multiplikatorn så långt det går då du har en BE processor.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Efter lite pillande ser resultatet ut så här:

4GHz

Vcore: 1,524V (enligt HWmonitor), 1,512V enligt (BIOS)

Når 50-51 grader vid stresstest (AMD Overdrive och AIDA64).

Är det en OK volt att köra med 24/7?

Edit: Klara ovanstående stresstest men failar i prime95 :/

Det är en OK spänning att ha under 62°C.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är också lite märkligt eftersom jag inte kommer i närheten av 60 grader men ändå kan jag inte pressa upp det mer eftersom det failar i prime95 då. Är det volten som blir för hög, eller behöver jag pilla i någon annan inställning?

Edit: Drog ner den till 3,8GHz nu och volten (vcore) är nere på 1,464V, ska även se om jag får ner den mer. Blev inte 100% stabilt i 4GHz och jag är ingen expert på överklockning så kan ju vara en del inställningar jag har missat.

Anledningen att du inte kan komma högre är att din nordbryggebuss inte klarar av minnesaccesserna som CPU:n vill ha. Du måste klocka NB-CPU (eller Hyperlink) bussen högre, 2.4GHz brugar duka fint för CPU-frekvenser på över 4.2GHz.

Rent generellt sett så trivs Phenom bättre på udda Multipel sägs det, har haft mer lycka med multipel 19 än 20 så finns väl kanske något i det. Kan dock ej lämna fram någon empirisk studie som bekräftar detta fenomen.

Skrivet av breakwin:

Låter som ganska hög volt ändå. Det flesta jag känner som pillat med 965 brukar inte behöva gå över 1.5 för 4Ghz.. De flesta har stannat vid 1.48. Kolla in "4ghz klubben" här på sweclockers och kolla deras inställning på de som klockat 965 och se det som en guide för vart gränserna ligger för denna prollen... så tog jag mig till väga iaf.

Jag har varit tvungen med närmare 1.55V innan jag har närmat mig 4GHz.

Spänningen (det heter inte volt) är aldrig farlig i sig, det är kombinationen med höga temperaturer som ökar risken för avbrända ledare innan #Thermtrip signalen kan skickas eller eventuell elektronmigration i PNP-transistorerna.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Behöver jag ändra fsb?

Nja, Se nedan på det.

Skrivet av breakwin:

Nejdå inte alls. Mitt problem var att mitt moderkort av någon anledning körde fsb på 199 istället för 200 när jag faktiskt satte det till 200 i BIOS. (200 är default och körs 200 med "auto") därav fick jag inte 4GHz.. utan 3.98 därför ändrade jag till 201 for the lolz så att det faktiskt kördes på 4.0Ghz.

Poängen är, försök att endast hålla dig till multiplikatorn så långt det går då du har en BE processor.

Simplast är att klocka så högt som möjligt på FSB först, och sedan använda multipel och lägre FSB därefter, på så sätt slipper man problem med instabila minnen bland annat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en OK spänning att ha under 62°C.

Anledningen att du inte kan komma högre är att din nordbryggebuss inte klarar av minnesaccesserna som CPU:n vill ha. Du måste klocka NB-CPU (eller Hyperlink) bussen högre, 2.4GHz brugar duka fint för CPU-frekvenser på över 4.2GHz.

Rent generellt sett så trivs Phenom bättre på udda Multipel sägs det, har haft mer lycka med multipel 19 än 20 så finns väl kanske något i det. Kan dock ej lämna fram någon empirisk studie som bekräftar detta fenomen.

Jag har varit tvungen med närmare 1.55V innan jag har närmat mig 4GHz.

Spänningen (det heter inte volt) är aldrig farlig i sig, det är kombinationen med höga temperaturer som ökar risken för avbrända ledare innan #Thermtrip signalen kan skickas eller eventuell elektronmigration i PNP-transistorerna.

Nja, Se nedan på det.

Simplast är att klocka så högt som möjligt på FSB först, och sedan använda multipel och lägre FSB därefter, på så sätt slipper man problem med instabila minnen bland annat.

Hur högt ska man sätta på fsb till att börja med då?

Tycker det är skum för alla i Aida64, AMD Overdrive och i spel är allt stabilt, men i Prime95 inte alls.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur högt ska man sätta på fsb till att börja med då?

Tycker det är skum för alla i Aida64, AMD Overdrive och i spel är allt stabilt, men i Prime95 inte alls.

Du överklockar som vanligt. Sänk Multipeln till låt säga 10. Öka FSB till 250.
Sänk multipel mot NB-CPU och Hyperlink samt minne så dessa inte överskridet standard värden. Öka sedan successivt FSB med i 5MHz intervaller. Backa sedan när det inte fungerar mer (se till att hålla alla andra frekvenser på stabila värden).
Du måste självklart höja spänningen något för att komma upp lite.

Sedan när du har nått en lite högre FSB så får du klocka upp Core med multipeln, du kommer behöva sänka FSB nu igen så att du får stabilklockning på kärnorna. Ska du över 3.8GHz så måste NB-CPU/HyperTransport överklockas de med, (sitter inte med ett system framför mig så kan inte kolla exakt vilken av dessa det är).

Vilket test i Prime är det du kör som datorn inte klarar av?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är också lite märkligt eftersom jag inte kommer i närheten av 60 grader men ändå kan jag inte pressa upp det mer eftersom det failar i prime95 då. Är det volten som blir för hög, eller behöver jag pilla i någon annan inställning?

Edit: Drog ner den till 3,8GHz nu och volten (vcore) är nere på 1,464V, ska även se om jag får ner den mer. Blev inte 100% stabilt i 4GHz och jag är ingen expert på överklockning så kan ju vara en del inställningar jag har missat.

Det är bara du som vet om du matat på onödigt hög spänning. Om du inte vet hur man bör överklocka så finns det gott om läsning här på forumet. Återkom om frågor uppstår. Det kommer då att vara kvalificerade frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är bara du som vet om du matat på onödigt hög spänning. Om du inte vet hur man bör överklocka så finns det gott om läsning här på forumet. Återkom om frågor uppstår. Det kommer då att vara kvalificerade frågor.

Jag har kört på det vanliga viset som de flesta verkar förespråka. Dvs höja multiplayern tills systemet inte är stabilt och sedan öka volten stegvis till systemet blir stabilt i prime95. Är det inte rätt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du överklockar som vanligt. Sänk Multipeln till låt säga 10. Öka FSB till 250.
Sänk multipel mot NB-CPU och Hyperlink samt minne så dessa inte överskridet standard värden. Öka sedan successivt FSB med i 5MHz intervaller. Backa sedan när det inte fungerar mer (se till att hålla alla andra frekvenser på stabila värden).
Du måste självklart höja spänningen något för att komma upp lite.

Sedan när du har nått en lite högre FSB så får du klocka upp Core med multipeln, du kommer behöva sänka FSB nu igen så att du får stabilklockning på kärnorna. Ska du över 3.8GHz så måste NB-CPU/HyperTransport överklockas de med, (sitter inte med ett system framför mig så kan inte kolla exakt vilken av dessa det är).

Vilket test i Prime är det du kör som datorn inte klarar av?

Så att bara höja multiplayern och sedan volten är fel väg att gå? Jag har bara kört det som prime95 är inställt på från början, dbs blended (lots of memory tested).

Kan det vara minnet som strular?

Dock som sagt så var systemet superstabilt i Aida64 @4GHz på 1,452V, men icke i prime95.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har kört på det vanliga viset som de flesta verkar förespråka. Dvs höja multiplayern tills systemet inte är stabilt och sedan öka volten stegvis till systemet blir stabilt i prime95. Är det inte rätt?

*Multipel, men ja, det är den korta versionen. Alldeles korrekt.

Klarar systemet Prime95 om du väljer "In-place large FFTs"?

Har du dragit upp nordbryggan/IMCn något som DavidtheDoom föreslår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

*Multipel, men ja, det är den korta versionen. Alldeles korrekt.

Klarar systemet Prime95 om du väljer "In-place large FFTs"?

Har du dragit upp nordbryggan/IMCn något som DavidtheDoom föreslår?

Har inte testat något annat test. Och ja drog upp den till 2400MHz.

Ska inte alla test klaras av i prime95 för att räkna systemet som stabilt?

Det är så fort jag går över 3,8GHz som det börjar strula. Kan liksom dra upp volten upp mot maxvolt (1,55V) och ändå inte få några farliga temperaturer (57 grader max), så det känns lite skumt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har inte testat något annat test. Och ja drog upp den till 2400MHz.

Ska inte alla test klaras av i prime95 för att räkna systemet som stabilt?

Det är så fort jag går över 3,8GHz som det börjar strula. Kan liksom dra upp volten upp mot maxvolt (1,55V) och ändå inte få några farliga temperaturer (57 grader max), så det känns lite skumt.

Jo, alla test ska klaras. Men om In-place går bättre än blend så pekar det lite mot att problemet kan vara RAM-relaterat.

Det verkar som att många får mer eller mindre problem däromkring. Även om det inte är värst ovanligt att folk tar sig över 4 GHz med relativt enkel kylning.

Kolla hur högt du kan få upp bussen så blir det lättare att finjustera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jo, alla test ska klaras. Men om In-place går bättre än blend så pekar det lite mot att problemet kan vara RAM-relaterat.

Det verkar som att många får mer eller mindre problem däromkring. Även om det inte är värst ovanligt att folk tar sig över 4 GHz med relativt enkel kylning.

Kolla hur högt du kan få upp bussen så blir det lättare att finjustera också.

Ok ska pilla vidare på det i morgon. Tack för alla svar.

Kan också nämna att vcore med stockinställningar är 1,38V, vet inte om det är högt eller lågt för just denna processor. Det vet kanske du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ok ska pilla vidare på det i morgon. Tack för alla svar.

Kan också nämna att vcore med stockinställningar är 1,38V, vet inte om det är högt eller lågt för just denna processor. Det vet kanske du?

Det låter ganska typiskt. Stock är aldrig över 1,425 V.