Rykte: Google Nexus-surfplatta från HTC får Nvidia Tegra K1 med 4 GB RAM

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Google Nexus-surfplatta från HTC får Nvidia Tegra K1 med 4 GB RAM

Nästa Nexus-surfplatta tros komma från telefonmakaren HTC, som väntas bestycka enheten med ett chassi i metall och 64-bitarsversionen av Nvidia Tegra K1.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undrar hur den kommer ställa sig mot Nvidias egna Shield Tablet då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nästa Nexus-surfplatta tros komma från telefonmakaren HTC, som väntas bestycka enheten med ett chassi i metall och 64-bitarsversionen av Nvidia Tegra K1.

Läs artikeln

Begäret är enormt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är en stor grej, äntligen 64-bitars arkitekturer som hittar ut ordentligt med mer än 2GB minne.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Metall på en surfplatta? Nej tack. Halare material får man leta efter, soft touch över metal alla dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Låter väldigt lovande, har väntat länge på att HTC ska lansera en bra surfplatta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakgrund:

Metall på en surfplatta? Nej tack. Halare material får man leta efter, soft touch över metal alla dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Metall leder värme bra, och det behövs kan jag säga med Tegra K1. Dessutom kan man ha alla möjliga texturer
och behandlingar på metall som gör att det inte blir halt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Metall på en surfplatta? Nej tack. Halare material får man leta efter, soft touch över metal alla dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det framgår inte om det yttre materialet är metall bara att chassi kommer vara det.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Metall leder värme bra, och det behövs kan jag säga med Tegra K1. Dessutom kan man ha alla möjliga texturer
och behandlingar på metall som gör att det inte blir halt.

Att metall skulle leda värme till chassit man håller i är endast negativt för människans hälsa och ergonomi.
Dessutom tror jag inte heller chassit är till för att kyla chipset på något sätt. Snarare att chassit får överskotts värmen som bildas.
Ett relativt slutet metallchassi ger sämre mottagning för trådlösa tekniker också.
Med det sagt så vet vi inte om det är helt i metall eller bara delar. Jag föredrar delar av metall om det ska vara metall, men produktens utformning är viktigare än materialet.

Ser mycket lovande ut. Bra för HTC också.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det verkar lite stort med "Shamu", deras mobil med 5.9" skärm.
Jag hade hellre sätt än uppdaterad Nexus 5, en generation två med samma design fast med nyare SoC med ARMv8 64-bit och Project Tango.

Angående HTC Nexus plattan så verkar det rätt coolt med ARMv8 64-bit CPU och 4 GB RAM.
Tänk att docka denna med Blueooth tangentbord, mus och en Miracast, Wi-Di eller HDMI skärm så har du en dator.
Tänk att dual-boota och köra Ubuntu på den också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är en stor grej, äntligen 64-bitars arkitekturer som hittar ut ordentligt med mer än 2GB minne.

Precis som för x86 så finns det fördelar med 64-bitars ARM utöver att det effektivt går att hantera mycket RAM. En sak som är väldigt illa designat i 32-bitars ARM är många saker kring s.k. synkroniserade instruktioner, vilka är väldigt viktigt för applikation som vill använda många CPU-kärnor. I teorin har 64-bitars ARM en riktigt bra design här, förhoppningsvis blir det även bra i praktiken.

Lite ironiskt då att Denver är mycket mer lik Apples design av systemkretsar, 2 relativt stora och komplicerade kärnor mot de 4- och till och med 8-kärniga systemkretsar vi hittar i många av dagens pekplattor/telefoner. Ska bli intressant att se hur Nvidia lyckas med sin första egna CPU-design, tycker i alla fall att de gjort helt rätt i att satsa på få lite starkare kärnor än att ge sig ut efter massor-med-whimpy-cores racet, fast man kan nog hävda att Nvidia bidrog en hel del till att starta detta race med Tegra3...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan bli trevligt!

Någon som vet när Heartstone släpper sin app till android? Annars blir det nog en ipad ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Kan bli trevligt!

Någon som vet när Heartstone släpper sin app till android? Annars blir det nog en ipad ändå

Soon™
Blizzard säger att de jobbar på det och att den ska komma, men något datum finns inte vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Metall leder värme bra, och det behövs kan jag säga med Tegra K1. Dessutom kan man ha alla möjliga texturer
och behandlingar på metall som gör att det inte blir halt.

Gummerad metall leder värme som fan hör jag.
De kanske borde satsa på en SoC som inte värmer så mycket. När användbarheten måste gå ner för att kompensera för värmeutvecklingen då är något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Metall på en surfplatta? Nej tack. Halare material får man leta efter, soft touch över metal alla dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som om du inte har använt en mobil eller platta i metall förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Låter som om du inte har använt en mobil eller platta i metall förut

Lustigt nog så äger jag faktiskt en Htc one S i metall, det fungerar helt okej på små telefoner eftersom du kan greppa dem på ett helt annat sätt än en surfplatta.

Varför tror du folk väljer att använda plastskal på sina telefoner gjorda av metall?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Lustigt nog så äger jag faktiskt en Htc one S i metall, det fungerar helt okej på små telefoner eftersom du kan greppa dem på ett helt annat sätt än en surfplatta.

Kanske det, men varken Surface plattorna eller paddorna från Apple är hala, båda i metall som du säkert vet

Citat:

Varför tror du folk väljer att använda plastskal på sina telefoner gjorda av metall?

Av samma anledning att folk har det på telefoner i plast? Det är ju också olika, min kusin har mängder med skal för att det är "snyggt", en del har det för att "skydda" telefonen, dock är det ju knappast ett skydd att ha ett skitskal som bara täcker baksidan i princip och lätt knäcks. Ska man ha skal för skydd är det lika bra att ha rejäla grejer i min mening.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite sorgligt att dom ger upp 7" Tycker det är den perfekta "resestorleken"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Lite ironiskt då att Denver är mycket mer lik Apples design av systemkretsar, 2 relativt stora och komplicerade kärnor mot de 4- och till och med 8-kärniga systemkretsar vi hittar i många av dagens pekplattor/telefoner.

Likt Apples design? Vadå att de har valt att ligga efter med flerkärniga processorer för att spara på batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker det är lite sorgligt att dom ger upp 7" Tycker det är den perfekta "resestorleken"

Säker på att de gett upp formatet? De konstaterade väl att N7 2013 inte blev den förväntade försäljningssuccén mycket på grund av att många av de presumtiva köparna redan hade 2012-modellen, som fortfarande var en av de bättre 7"-modellerna i budgetsegmentet när den förstnämnda släpptes. Det vore väl konstigt om de skulle göra samma misstag igen, och släppa en ny 7"-platta innan 2013-modellen ens kommit i närheten av att börja kännas gammal?

Känner mig rätt säker på att det kommer komma en ny 7"-Nexus i sinom tid

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon56869:

Likt Apples design? Vadå att de har valt att ligga efter med flerkärniga processorer för att spara på batteri?

Nej därför att vinsten med fler än två kärnor i mobila enheter är väldigt liten och det existerar mest för att folk som du ska kunna dregla över marknadsföringsmaterial.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit