Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Vill du ha en definitiv lösning så byt platform. Hade ett 8350 + 990fxa-ud3 som gav mig samma huvudvärk som du lider av just nu och det enda som faktiskt löste det för mig var nya komponenter.

Ja men vad ska jag byta till då? Finns inget vettigt för mig.

Skrivet av era909:

Om problemet verkligen är överhettade VRM:s så borde vilken top-down-kylare som helst lösa problemet. Exempelvis http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

Se till att du tar en modell som har tillräcklig frigång för dina minnesmoduler bara, om du inte har lågprofilsminnen. Noctua har bra kompabilitetslistor på sin hemsida som talar om vilka moderkort och minnesmoduler som fungerar med de olika kylarna.
Top-down kylare finns från runt 300 upp till ~800kr. Vilken du väljer är ju fritt och relaterat till din budget och eventuella estetiska krav. Jag gillar Noctua då deras monteringsanordningar är de bästa jag har sett, och färgen inte spelar någon roll för min del då jag inte har fönster på lådan.

Även Scythe, Phantek, BeQuiet! och Silverstone har top-down kylare av bra kvalitet.

Det här låter vettigt. Jag tänker i samma banor som dig. Ut med vattenkylningen och in med en kylare som kan blåsa rakt ner på processorn och sen blåsa ut på övriga saker som VRM kylningen tex. Färg och märke spelar ingen roll för mig så länge det är bra!

Skrivet av SuperSverker:

Aldrig varit med om detta innan, och känns som om man borde ha märkt det när man ändå köprt 4100 / 4120 / 6300 (eller vafan den heter) / 8120 / 8320, tillsammans med flera olika moderkort, varav et rätt billigt M-ATX-kort.

Bra läsning faktiskt, fått endel bra tips till Steam-burken vid TVn

Mvh

Skönt att det kan hjälpa någon! Visste inte om detta innan precis som dig men sen började jag läsa runt och hittade flera andra med VRM problem med FX processorerna då förstod jag att det var ett överhettningsproblem. Hoppas man kan fixa det bara.

Skrivet av phoenixdisciple:

1000kr~ är i underhugg för ett rejält moderkort, ska du ha kvalité så bör du kliva upp iaf mot 13-1500kr segmentet.

Men som flera andra sagt angående fläkt mot VRAM. Jag tror inte det kommer hjälpa dig ett smack om du inte har bra kylning i resten av chassiet, tror du tjänar mer på att sätta dit flänsar på VGA RAM'en, alt. investera i ett bättre moderkort.

Ja det är svårt att veta hur man ska lösa detta men som det är nu är inte kylningen det bästa. Jag kan mycket väl tänka mig att investera i ett annat moderkort men då ska det vara bättre och fungera annars blir det bara ännu värre om det fortfarande inte funkar.

Det jag kan tänka mig för att ge detta moderkortet en chans är att antingen byta både chassi och vattenkylningen eller bara vattenkylningen och köra på en tornkylare istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

För att summera lite:

Problemet:

Kylningen på moderkortet blir för varmt vilket gör att CPU börjar throttla vilket leder till FPS under 10 vilket är helt ospelbart.

Lösning:

Finns flera lösningar som kanske fungerar.

1. Byta Moderkort. Men vilka moderkort har bättre VRM kylning än detta? Jag vet inte vilka som är bättre.
2. Byta till tornkylare. Kanske ger bättre kylning men vilken kylare blir bäst?
3. Försöka på något vis att leda luften mot kylflänsen.
4. Byta chassi. Det som jag har nu Bitfenix Merc Beta har inte den bästa kylningen.

Vad ska man göra för att fixa detta? Jag vill kunna spela alla spel även de som är riktigt tunga annars försvinner lite meningen med en speldator. Vill däremot hitta en lösning som fungerar istället för att köpa och pröva massa olika saker som kanske inte ens löser detta.

PÅ numer ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1360195 grymt prisvär moderkort. Med Intel så kostar samma moderkort betydligt mer 1,6k kr (om jag inte har fel).

2. Finns flera bra t.ex 212+ är ok budgetkylare. annars Noctua, som har faktiskt riktigt bra monteringsanordning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

För att summera lite:

Problemet:

Kylningen på moderkortet blir för varmt vilket gör att CPU börjar throttla vilket leder till FPS under 10 vilket är helt ospelbart.

Lösning:

Finns flera lösningar som kanske fungerar.

1. Byta Moderkort. Men vilka moderkort har bättre VRM kylning än detta? Jag vet inte vilka som är bättre.
2. Byta till tornkylare. Kanske ger bättre kylning men vilken kylare blir bäst?
3. Försöka på något vis att leda luften mot kylflänsen.
4. Byta chassi. Det som jag har nu Bitfenix Merc Beta har inte den bästa kylningen.

Vad ska man göra för att fixa detta? Jag vill kunna spela alla spel även de som är riktigt tunga annars försvinner lite meningen med en speldator. Vill däremot hitta en lösning som fungerar istället för att köpa och pröva massa olika saker som kanske inte ens löser detta.

Nu hoppar jag över lite grejer, men ett väl valt moderkort löser med all säkerhet dina problem. Möjligen skulle byte till en FX 63** också eliminera problemen. (En med 95 W TDP då alltså. Dessa är svalare, har högre IPC och högre klockfrekvens.)
Om du ser det här problemet som en anledning att byta både kylare och chassi så kanske det är bättre att byta ut det som felar.

Permalänk
Avstängd

oftast så om mosfets blir varma så brukar det gå ganska bra med en fläkt för att få ner tempen och jag hade tagit nån gammal 120mm + buntband på vatten blocket så det blåser över mosfetkylningen vilket skulle kanske inte få några stil poäng men är billig enkel lösning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

PÅ numer ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1360195 grymt prisvär moderkort. Med Intel så kostar samma moderkort betydligt mer 1,6k kr (om jag inte har fel).

2. Finns flera bra t.ex 212+ är ok budgetkylare. annars Noctua, som har faktiskt riktigt bra monteringsanordning.

Om det blir nytt moderkort så får det bli det för det ser riktigt bra ut.

Skrivet av lorgix:

Nu hoppar jag över lite grejer, men ett väl valt moderkort löser med all säkerhet dina problem. Möjligen skulle byte till en FX 63** också eliminera problemen. (En med 95 W TDP då alltså. Dessa är svalare, har högre IPC och högre klockfrekvens.)
Om du ser det här problemet som en anledning att byta både kylare och chassi så kanske det är bättre att byta ut det som felar.

Hur kan vi veta att allt kommer fungera bara för att jag bytar moderkort? Det kommer vara samma chassi och kylning som nu vilket inte verkar räcka till. Jag vill inte köpa något för 1400 kronor med samma problem fast med annat märke.

Skrivet av lord_vasagos:

oftast så om mosfets blir varma så brukar det gå ganska bra med en fläkt för att få ner tempen och jag hade tagit nån gammal 120mm + buntband på vatten blocket så det blåser över mosfetkylningen vilket skulle kanske inte få några stil poäng men är billig enkel lösning

Jag vet inte om det kommer få plats. Kan nog bli svårt för allt är trångt redan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag hade samma problem och bytte till ett Asus sabertooth moderkort och det löste mina liknande problem fast emd ett annat moderkort.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan vi veta att allt kommer fungera bara för att jag bytar moderkort? Det kommer vara samma chassi och kylning som nu vilket inte verkar räcka till. Jag vill inte köpa något för 1400 kronor med samma problem fast med annat märke.

Av allt att döma beror problemen på underdimensionerad spänningsreglering. Annan kylning är bara ett sätt att åtgärda denna svaghet som alltså sitter i moderkortet.
Sedan är det ju antagligen ett dugligt moderkort för processorer med TDP på 95 W och under, så du behöver inte slänga det.

Permalänk

I ditt läge skulle jag börja med att laborera med gratis eller väldigt billiga lösningar och sedan byta moderbord om inget hjälper.

Till exempel, om det, som det som jag fattar dig är VÄLDIGT tight mellan radiatorn och kylflänsen till vrm;erna kanske du har någon gammal kylare du kan slakta och "shimsa" emellan så att vrmkylaren kan åka snålskjuts på radiatorn, och är gapet större mellan dom kan du kanske få till en fläktlösning i alla fall.

Detta förutsätter att du som jag är Väldigt rädd om pengarna och bredd att jobba på lösningarna.

Exempel på ghettomods som faktiskt sänkt temps för mig från brinnande till hanterbara:

Aftermarket nordbryggekylare med lågvarvig 80mm fläkt stroppat ovanpå originalkylaren och fäst vid cpukylaren så den inte skulle vicka och tappa kontakt med nordbryggan.

Fläkt vid taket som båste luft snett neråt mot vrmerna som fått extra aluminiumflänsar ditklistrade.

2 120 mm fläktar i push/pull (fast fritt i chassit då) som blåste fritt över övre delen av moderbordet (halvt under en tornkylare)

...Bara som en inspiration om du vill försöka lösa det billigt och har lite datorskrot liggandes, eller kan tigga ihop det...

Åh... och det är tidskrävande men inte svårt och VÄLDIGT värt det att undervolta, (inte överklocka i ditt fall, men det är delvis två sidor av samma mynt)
Internet kryllar av bra guider.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

Jag hade samma problem och bytte till ett Asus sabertooth moderkort och det löste mina liknande problem fast emd ett annat moderkort.

Skrivet av lorgix:

Av allt att döma beror problemen på underdimensionerad spänningsreglering. Annan kylning är bara ett sätt att åtgärda denna svaghet som alltså sitter i moderkortet.
Sedan är det ju antagligen ett dugligt moderkort för processorer med TDP på 95 W och under, så du behöver inte slänga det.

Skrivet av EverGrowingNoob:

I ditt läge skulle jag börja med att laborera med gratis eller väldigt billiga lösningar och sedan byta moderbord om inget hjälper.

Till exempel, om det, som det som jag fattar dig är VÄLDIGT tight mellan radiatorn och kylflänsen till vrm;erna kanske du har någon gammal kylare du kan slakta och "shimsa" emellan så att vrmkylaren kan åka snålskjuts på radiatorn, och är gapet större mellan dom kan du kanske få till en fläktlösning i alla fall.

Detta förutsätter att du som jag är Väldigt rädd om pengarna och bredd att jobba på lösningarna.

Exempel på ghettomods som faktiskt sänkt temps för mig från brinnande till hanterbara:

Aftermarket nordbryggekylare med lågvarvig 80mm fläkt stroppat ovanpå originalkylaren och fäst vid cpukylaren så den inte skulle vicka och tappa kontakt med nordbryggan.

Fläkt vid taket som båste luft snett neråt mot vrmerna som fått extra aluminiumflänsar ditklistrade.

2 120 mm fläktar i push/pull (fast fritt i chassit då) som blåste fritt över övre delen av moderbordet (halvt under en tornkylare)

...Bara som en inspiration om du vill försöka lösa det billigt och har lite datorskrot liggandes, eller kan tigga ihop det...

Åh... och det är tidskrävande men inte svårt och VÄLDIGT värt det att undervolta, (inte överklocka i ditt fall, men det är delvis två sidor av samma mynt)
Internet kryllar av bra guider.

Jag har försökt läsa på detta med spänningsreglering på moderkortet eller power phase som det kallas på engelska. Mitt Asrock har en 4+1 design vilket som jag förstår det helt enkelt inte klarar av att leverera tillräckligt med ström när processorn behöver det.

Jag kan även tillägga att processorns temperatur när den började throttla innan idag låg som max på 55 grader vilket borde betyda att den inte går för varm. Alltså är det själva nätdelen på moderkortet den som är 4+1 som inte orkar med att leverera ström när processorn jobbar förfullt vilket gör att den blir överhettad och då klockar ner processorn vilket resulterar i throttling när man använder datorn fullt ut.

Hade jag vetat detta innan hade jag köpt ASUS Sabertooth 990FX som har en 8+2 design i spänningsregleringen vilket borde göra att den klarar av min FX-8120 utan att bli överhettad.

Har jag förstått detta rätt?

Det bästa jag kan göra är med andra ord att först fixa grunden alltså ett nytt moderkort och sen efter det om det behövs lägga på mer kylning.

Vilken besvikelse för min del. Jag tycker det är falsk marknadsföring av Asrock att skriva att detta moderkortet klarar 8 kärniga FX processorer när den uppenbarligen inte klarar det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har försökt läsa på detta med spänningsreglering på moderkortet eller power phase som det kallas på engelska. Mitt Asrock har en 4+1 design vilket som jag förstår det helt enkelt inte klarar av att leverera tillräckligt med ström när processorn behöver det.

Jag kan även tillägga att processorns temperatur när den började throttla innan idag låg som max på 55 grader vilket borde betyda att den inte går för varm. Alltså är det själva nätdelen på moderkortet den som är 4+1 som inte orkar med att leverera ström när processorn jobbar förfullt vilket gör att den blir överhettad och då klockar ner processorn vilket resulterar i throttling när man använder datorn fullt ut.

Hade jag vetat detta innan hade jag köpt ASUS Sabertooth 990FX som har en 8+2 design i spänningsregleringen vilket borde göra att den klarar av min FX-8120 utan att bli överhettad.

Har jag förstått detta rätt?

Det bästa jag kan göra är med andra ord att först fixa grunden alltså ett nytt moderkort och sen efter det om det behövs lägga på mer kylning.

Vilken besvikelse för min del. Jag tycker det är falsk marknadsföring av Asrock att skriva att detta moderkortet klarar 8 kärniga FX processorer när den uppenbarligen inte klarar det.

Ja faser gör till en viss gräns nytta. typ 16 stycken är extremt overkill, men 8 stycken låter rätt vettigt. Tror det är typ standarden på lite mer premium moderkort med just 8

Men jäkligt synd att du skulle åka på denna niten. har själv ASrock och är nöjd. Men förstår dit missnöje när inte moderkortet ens klarar stock på maxlast.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har försökt läsa på detta med spänningsreglering på moderkortet eller power phase som det kallas på engelska. Mitt Asrock har en 4+1 design vilket som jag förstår det helt enkelt inte klarar av att leverera tillräckligt med ström när processorn behöver det.

Jag kan även tillägga att processorns temperatur när den började throttla innan idag låg som max på 55 grader vilket borde betyda att den inte går för varm. Alltså är det själva nätdelen på moderkortet den som är 4+1 som inte orkar med att leverera ström när processorn jobbar förfullt vilket gör att den blir överhettad och då klockar ner processorn vilket resulterar i throttling när man använder datorn fullt ut.

Hade jag vetat detta innan hade jag köpt ASUS Sabertooth 990FX som har en 8+2 design i spänningsregleringen vilket borde göra att den klarar av min FX-8120 utan att bli överhettad.

Har jag förstått detta rätt?

Det bästa jag kan göra är med andra ord att först fixa grunden alltså ett nytt moderkort och sen efter det om det behövs lägga på mer kylning.

Vilken besvikelse för min del. Jag tycker det är falsk marknadsföring av Asrock att skriva att detta moderkortet klarar 8 kärniga FX processorer när den uppenbarligen inte klarar det.

köp ett bra asus eller gigabyte eller msi moderkort har lång garanti också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

*klipp*
Har jag förstått detta rätt?

Det bästa jag kan göra är med andra ord att först fixa grunden alltså ett nytt moderkort och sen efter det om det behövs lägga på mer kylning.

Vilken besvikelse för min del. Jag tycker det är falsk marknadsföring av Asrock att skriva att detta moderkortet klarar 8 kärniga FX processorer när den uppenbarligen inte klarar det.

Ungefär så, yes.

Jo. Nu vet jag ju inte exakt hur man marknadsfört det här kortet. (Finns ju vissa förbehåll på deras sida, som nämnts ovan) Men det känns ändå lite dumsnålt av dom.

Kan förstås vara ett bra tillfälle att fundera på byta av plattform också, om det kan vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har jag förstått detta rätt?

Det bästa jag kan göra är med andra ord att först fixa grunden alltså ett nytt moderkort och sen efter det om det behövs lägga på mer kylning.

Vilken besvikelse för min del. Jag tycker det är falsk marknadsföring av Asrock att skriva att detta moderkortet klarar 8 kärniga FX processorer när den uppenbarligen inte klarar det.

Jag tycker inte du skall vara alltför hård mot Asrock.

Först och främst hade de ett förbehåll vid 125W CPU.
" * For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Sedan har du i praktiken själv skärmat för kylflänsarna, så att kylningen blir obefintlig.

Det borde gå att göra en ghettolösning, men ett nytt rejält moderkort är självklart ännu bättre.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har försökt läsa på detta med spänningsreglering på moderkortet eller power phase som det kallas på engelska. Mitt Asrock har en 4+1 design vilket som jag förstår det helt enkelt inte klarar av att leverera tillräckligt med ström när processorn behöver det.

Jag kan även tillägga att processorns temperatur när den började throttla innan idag låg som max på 55 grader vilket borde betyda att den inte går för varm. Alltså är det själva nätdelen på moderkortet den som är 4+1 som inte orkar med att leverera ström när processorn jobbar förfullt vilket gör att den blir överhettad och då klockar ner processorn vilket resulterar i throttling när man använder datorn fullt ut.

Hade jag vetat detta innan hade jag köpt ASUS Sabertooth 990FX som har en 8+2 design i spänningsregleringen vilket borde göra att den klarar av min FX-8120 utan att bli överhettad.

Har jag förstått detta rätt?

Det bästa jag kan göra är med andra ord att först fixa grunden alltså ett nytt moderkort och sen efter det om det behövs lägga på mer kylning.

Vilken besvikelse för min del. Jag tycker det är falsk marknadsföring av Asrock att skriva att detta moderkortet klarar 8 kärniga FX processorer när den uppenbarligen inte klarar det.

Yes, men som sagt ta en bild hur det ser ut i chassit med allt på så kan vi börja få ideér istället för att planera nya köp. Personligen ser jag inte varför du skall köpa nytt moderkort / kylning när en enkel fläkt för någon hundralapp kan fixa ditt problem. Allt du behöver är lite luftflöde på flänsarna för att kyla ner det då det i nuläget har dåligt flöde och blir varmare ju längre du har datorn på och tillslut throttlar den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilken besvikelse för min del. Jag tycker det är falsk marknadsföring av Asrock att skriva att detta moderkortet klarar 8 kärniga FX processorer när den uppenbarligen inte klarar det.

Skrivet av lorgix:

Jo. Nu vet jag ju inte exakt hur man marknadsfört det här kortet. (Finns ju vissa förbehåll på deras sida, som nämnts ovan) Men det känns ändå lite dumsnålt av dom.

Man ska inte glömma att Asrock ÄR ett budgetmärke, det är inte hemskt många år sedan deras "värsta" kort kostade 6-700kr, de var t.o.m sämre än Chaintech och då är det illa

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Jag kände precis att mitt köp av ASUS Crosshair V Formula-Z rättfärdigats. Hade ångest innan för att jag lade massa pengar på det Kan varmt rekommendera ASUS ROG-seriens påkostade modeller till trådskaparen.

Jag använder det tillsammans med en FX-8350.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Man ska inte glömma att Asrock ÄR ett budgetmärke, det är inte hemskt många år sedan deras "värsta" kort kostade 6-700kr, de var t.o.m sämre än Chaintech och då är det illa

Det är inte längre som för några år sen. Då ägde asus det som ett billigare alternativ till sina egna kort. Alltså ett dotterbolag.

Nu står dom på egna ben och gör bra moderkort. Men så klart gör dom även såna som är sämre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn.

sen när är tusen spänn inte billigt för ett moderkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det är inte längre som för några år sen. Då ägde asus det som ett billigare alternativ till sina egna kort. Alltså ett dotterbolag.

Nu står dom på egna ben och gör bra moderkort. Men så klart gör dom även såna som är sämre.

N'r Asrock kom 2002 så var det en spun off från Asus, de har aldrig varit ett dotterbolag till Asus, sedan 2010 ägs Asrock av Pegatron så de står knappast på egna ben och 2012 lade ASUS ett bud på att vilja köpa det, men den affären gick inte igenom.
Hur bra deras moderkort är kan också diskuteras, att de är världens 3:e mest säljande tillverkare är inte samma sak som att de är bra, kan man sälja en produkt som är duglig till ett bra bris så är det inte svårt att klättra på försäljningsstegen.
Det ändrar dock inte det faktum i vad jag sa att det var inte länge sedan deras värsta kort kostade 6-700kr och det ändrar absolut inte att ett kort idag för 1000kr ÄR ett budgetkort.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

N'r Asrock kom 2002 så var det en spun off från Asus, de har aldrig varit ett dotterbolag till Asus, sedan 2010 ägs Asrock av Pegatron så de står knappast på egna ben och 2012 lade ASUS ett bud på att vilja köpa det, men den affären gick inte igenom.
Hur bra deras moderkort är kan också diskuteras, att de är världens 3:e mest säljande tillverkare är inte samma sak som att de är bra, kan man sälja en produkt som är duglig till ett bra bris så är det inte svårt att klättra på försäljningsstegen.

Jaha och? Poängen var nog att de inte längre är Asus lågbudgetmärke utan ett fristående märke som faktiskt lyckats rätt bra med att rycka upp sig.

I nästan alla intel moderkortsrecessioner jag sett på senare år har asrock kort blivit rekommenderade eller fått pris i och med att de är stabila och prisvärda, men vill man säga att budget är samma sak sak något prisvärt så visst då gör asrock budgetkort men det är knappast ett skitmärke längre (de har förövrigt kort i de flesta prisklasser). Otillräcklig vrm kylning på ett lågpriskort är knappast något exklusivt för asrock, alla moderkortstillverkare har bra och dåliga produkter. Har själv köpt flera asrockkort och dom har varit tokstabila och har väldigt bra UEFI, tycker det är trevligt att kunna betala för de funktioner jag behöver och inte massa lull lull och drakar.

Till T.S: Vad är problemet egentligen; folk har ju skrivit det 100gånger nu, sätt bara en fläkt mot vrm och se om det hjälper. Du kan ju typ bara öppna burken och sätta en stor bordsfläkt mot moderkortet för att se om det löser problemet i första hand.

Permalänk
Medlem

Något du kan prova ts är att skruva ur 3st av skruvarna på den inre fläktaen och sen vrida den lite så att den sitter snett på radiatorn och hänger ner lite under radiatorn. Kanske ännu bättre skulle vara att gå ultra getto och tejpa fast en 140/120mm fläkt så långt ner du kan. Så att du inte använder skruhvålen alls utan helt enkelt monterar fläkten en cm under där den ska sitta och på så sätt får ett luft flöde över vrmen. Lär ju se förjävligt ut. Men kan vara värt ett försök.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Undvik billiga moderkort, de duger för att bygga en kontors/surfdator och inget mer, är mitt enda tips och kan tyvärr inte hjälpa dig

undvik billiga moderkort? dyra moderkort har bara gett mig problem, enda sen ja införskaffa mina b75 moderkort (500kr) så har mina datorer funkat stabilt som attan, och utan några problem, och tickat på i 2 -2½ års tid nu utan minsta fel. Visst, jag överklockar inte, men det har inte behövts även fast jag lirar många AAA spel. däremot har jag i mycket hårddiskar o fläktar, spelar mycket med polare lan-style o skypear, o den ena används som HTPC/soff gaming pc, så den står ju o tickar på nästan 24/7... inga problem där.

Min erfarenhet är att leta efter moderkort som säljs som företags inriktade, de funkar ypperligt väl och livslängden känns som utlovad, och generellt kolla vad forum tycker om den (så att man inte träffar på en ful fisk med dålig VRM tex). Förr i tiden kunde budget moderkort ge sämre spelprestanda, detta är ju i princip eliminerat nu sen i3/i5/i7 generationerna kommit ut (handlar om någon enstaka fps).

kan dock inte yttra mig om hur AMD's moderkort presterar i olika prisklasser.

Visst, Dyra brädor OC:ar bättre, men jag känner inte att livslängden är bättre, snarare tvärtom.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja men vad ska jag byta till då?

Intel?

Permalänk
Medlem

En Noctua NH-C12P SE14 hade nog varit bra för dig, lite dyr kanske men den borde fixa ditt värme problem iaf.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Rajat:

N'r Asrock kom 2002 så var det en spun off från Asus, de har aldrig varit ett dotterbolag till Asus, sedan 2010 ägs Asrock av Pegatron så de står knappast på egna ben och 2012 lade ASUS ett bud på att vilja köpa det, men den affären gick inte igenom.
Hur bra deras moderkort är kan också diskuteras, att de är världens 3:e mest säljande tillverkare är inte samma sak som att de är bra, kan man sälja en produkt som är duglig till ett bra bris så är det inte svårt att klättra på försäljningsstegen.
Det ändrar dock inte det faktum i vad jag sa att det var inte länge sedan deras värsta kort kostade 6-700kr och det ändrar absolut inte att ett kort idag för 1000kr ÄR ett budgetkort.

Ja jag kanske skrev lite slarvigt. Menade att dom står på mer egna ben nu än för några år sen.

Alla tillverkare göra både bra och dåliga kort. Har ett asrock för 1,300kr ca och hållit i två 2 år utan några problem. det enda är att drivers till usb 3 är lite buggiga (beror på kontrollen asrock använt). Men hittat en stabil version. Så funkar även till OC.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Jaha och? Poängen var nog att de inte längre är Asus lågbudgetmärke utan ett fristående märke som faktiskt lyckats rätt bra med att rycka upp sig.

I nästan alla intel moderkortsrecessioner jag sett på senare år har asrock kort blivit rekommenderade eller fått pris i och med att de är stabila och prisvärda, men vill man säga att budget är samma sak sak något prisvärt så visst då gör asrock budgetkort men det är knappast ett skitmärke längre (de har förövrigt kort i de flesta prisklasser). Otillräcklig vrm kylning på ett lågpriskort är knappast något exklusivt för asrock, alla moderkortstillverkare har bra och dåliga produkter. Har själv köpt flera asrockkort och dom har varit tokstabila och har väldigt bra UEFI, tycker det är trevligt att kunna betala för de funktioner jag behöver och inte massa lull lull och drakar.

Till T.S: Vad är problemet egentligen; folk har ju skrivit det 100gånger nu, sätt bara en fläkt mot vrm och se om det hjälper. Du kan ju typ bara öppna burken och sätta en stor bordsfläkt mot moderkortet för att se om det löser problemet i första hand.

Poängen var att de inte är fristående som påstods och hurvida de ryckt upp sig kan diskuteras, att de säljer många beror nog mest på dumsnåla människor än att de säljer en bra produkt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Poängen var att de inte är fristående som påstods och hurvida de ryckt upp sig kan diskuteras, att de säljer många beror nog mest på dumsnåla människor än att de säljer en bra produkt

Du har ju noll koll på ASRock, du bara tror att de är lika som 2004 utan att ha något på fötterna.

TS har ju inte ens följt instruktionerna utan använder moderkortet felaktigt, inte konstigt att det inte fungerar optimalt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

En tanke jag fick är att byta ut en av 120MM fläktarna kring radiatorn mot en 140mm fläkt med 120mm fäste.
Typ en sån här: http://www.inet.se/produkt/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-12...
Men det kanske inte får plats, eller blir tillräckligt med flöde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Billiga moderkort? Skojar du det kostade 1000 spänn. Tycker man ska få något för det. Någon som har tips på något man faktiskt kan göra? Är det lönt att sätta en fläkt riktad mot VRM kylningen?

Tusen spänn är ett budgetkort. Jag tror inte jag spenderat under 2500 balumas på ett moderkort jag köpt de senste femton åren. Pengarna man sparar kostar mer i frustrationen man ger.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Ungefär så, yes.

Jo. Nu vet jag ju inte exakt hur man marknadsfört det här kortet. (Finns ju vissa förbehåll på deras sida, som nämnts ovan) Men det känns ändå lite dumsnålt av dom.

Kan förstås vara ett bra tillfälle att fundera på byta av plattform också, om det kan vara intressant.

Skrivet av FatherOfThree:

Jag tycker inte du skall vara alltför hård mot Asrock.

Först och främst hade de ett förbehåll vid 125W CPU.
" * For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Sedan har du i praktiken själv skärmat för kylflänsarna, så att kylningen blir obefintlig.

Det borde gå att göra en ghettolösning, men ett nytt rejält moderkort är självklart ännu bättre.

Fo3

Är jag för hård? Detta moderkortet borde egentligen bara klara 95W TDP processorer eftersom den har problem med 125W TDP processorer. Det var något jag inte visste från början eftersom den var utannonserad för stöd för åttakärninga processorer.

Skrivet av Commander:

Yes, men som sagt ta en bild hur det ser ut i chassit med allt på så kan vi börja få ideér istället för att planera nya köp. Personligen ser jag inte varför du skall köpa nytt moderkort / kylning när en enkel fläkt för någon hundralapp kan fixa ditt problem. Allt du behöver är lite luftflöde på flänsarna för att kyla ner det då det i nuläget har dåligt flöde och blir varmare ju längre du har datorn på och tillslut throttlar den.

Det kommer en bild nu!

Skrivet av mfm:

Du har ju noll koll på ASRock, du bara tror att de är lika som 2004 utan att ha något på fötterna.

TS har ju inte ens följt instruktionerna utan använder moderkortet felaktigt, inte konstigt att det inte fungerar optimalt.

Detta moderkortet har även problem om man så har det optimalt inställt. Det borde enligt min åsikt aldrig ha fått stöd för åttakärniga processorer.

Skrivet av isecore:

Tusen spänn är ett budgetkort. Jag tror inte jag spenderat under 2500 balumas på ett moderkort jag köpt de senste femton åren. Pengarna man sparar kostar mer i frustrationen man ger.

Återigen bara för att du kan lägga sådana pengar på ett moderkort betyder inte det att alla andra kan det.

Först vill jag tacka alla för eran hjälp! Här kommer också en bild på hur det ser ut just nu.

Datorn by Swedish Berserk, on Flickr

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I