Nvidia lovar Haswell-liknande prestanda med Tegra K1 och 64-bitarsarkitekturen Denver

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lovar Haswell-liknande prestanda med Tegra K1 och 64-bitarsarkitekturen Denver

Mot slutet av året anländer systemkretsen Tegra K1 med den mytomspunna arkitekturen Denver, som sägs leverera rekordhög prestanda tack vare Nvidias skräddarsydda ARM-kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser fram emot att höra lite härligt Tegra prat i nästa fredagspanel nu när det kommit något nytt igen

Permalänk
Entusiast

Jag tänker ta fram saltkaret med tanke på Nvidias tidigare marknadsföring gällande Tegra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Tror på det när jag ser det.. säkert vid ett fåtal situationer under kortare tider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänker ta fram saltkaret med tanke på Nvidias tidigare marknadsföring gällande Tegra.

He he och jag är nvidia fan ha bra skrivit

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänker ta fram saltkaret med tanke på Nvidias tidigare marknadsföring gällande Tegra.

Jo, tack. Det ska nog vara rätt speciell last för att en in-order-processor ska slå haswell, knappast något man lär se överlag.

Hade varit intressant att se prestanda per watt och prestanda per transistor.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tror att Nvidia lärt sig att inte hypa tegra för mycket efter fiaskot med tegra 4. Det tragiska var att tegra 4 var en bra processor, men efter den aggresiva och överdrivna marknadsförningen av tegra 3 så ville få tillverkare chansa på Nvidias alternativ.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Är ändå imponerad av dessa Tegra K1 från Nvidia. Tegra K1 som sitter i Shield Tablet slår redan Intel Atom på fingrarna. Tycker detta ser lovande ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Låter lovande! Väldigt lovande!!

Permalänk

Är det inte så att den är gjord för ART?

För L kommer endast ha det i stället för dalvik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

NVidia hade nyligen sagt att Tegra enbart skulle användas i datorer i bilar och liknande. Vad är nu detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi får väl se. Men vore imponerande om så blir fallet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

NVidia hade nyligen sagt att Tegra enbart skulle användas i datorer i bilar och liknande. Vad är nu detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Även i mobila spel-enheter.

Anyways, Nvidia + Tegra = lova flott, håll kort, så jag väntar nog med att jubla tills SoC finns att testa på riktigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Hmm, de jämför med Celeron 2955U som är den sämsta av alla Haswell-processorer. Intel har massor av andra 15-wattare i Haswell-U-serien som presterar avsevärt bättre.

Sådana här diagram är bara intressanta ifall det finns en relevant prisjämförelse.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av adamq10:

Jo, tack. Det ska nog vara rätt speciell last för att en in-order-processor ska slå haswell, knappast något man lär se överlag.

Hade varit intressant att se prestanda per watt och prestanda per transistor.

Exakt min tanke, tvivlar inte en sekund på att en 7-wide in-order CPU kan matcha Haswell i triviala laster. Är inte precis förvånad att Geekbench var med i resultatet och att Denver presterade riktigt bra där, värre benchmark får man leta efter om målet är att få grepp om prestanda i riktiga applikationer.

Out-of-order CPUer är helt överlägsna så fort man börjar köra kod med lite mer oregelbunden minnesaccess och med en hel del s.k. indirekta hopp (något det typiskt blir massor av i saker som utvecklas av "objektorienterade" språk).

Intels relativt största styrka just nu är deras överlägsna "memory subsystem design", något som inte syns så mycket i triviala arbetslaster som i princip helt körs ur L1-cache (vilket gäller de flesta av de saker Nvidia presenterar, är väl Octane som har någon form av relevans). Apple har ju också fattat vikten av cache och RAM-interface, är just på de punkter deras A6 och A7 är rejält förbättrade mot ARMs Cortex serie.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Är ändå imponerad av dessa Tegra K1 från Nvidia. Tegra K1 som sitter i Shield Tablet slår redan Intel Atom på fingrarna. Tycker detta ser lovande ut.

GPU-mässigt slår K1 definitivt BayTrail, ingen diskussion.

Shield innehåller 4 Cortex A15, enda saken där A15 slår Silvermont är Geekbench. Sitter just nu med en Exynos 5420 (4 st A15 @ 1.9GHz + 4 st A7 @1.2GHz) där jag installerat Debian. I simpla saker kan A15-kärnorna hyfsat hänga med en likvärdigt klockad Silvermont, i riktigt enkla saker är A15 snabbare (inte så konstigt då det är en "bredare" design som kan köra upp till 3 instruktioner per cykel medan Silvermont kan köra max 2).

Roade mig att köra detta program, är ren standard C utan x86-specifika optimeringar. Att traversera massor med noder i ett binär-träd lägger väldigt mycket tryck på prefetchers och CPU-cachar (vilket även mer komplicerade "riktiga" applikationer kommer göra). Här blir helt plötsligt Silvermont 5-6 gånger snabbare när man använder 1 CPU-kärna och vid 4 CPU-kärnor skiljer det mer än en faktor 10!!

Så CPU-mässigt ligger inte Shield och en BayTrail-T platta alls på samma nivå, att det inte märks mer är för att ingen kör desktop OS på ARM CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

GPU-mässigt slår K1 definitivt BayTrail, ingen diskussion.

Shield innehåller 4 Cortex A15, enda saken där A15 slår Silvermont är Geekbench. Sitter just nu med en Exynos 5420 (4 st A15 @ 1.9GHz + 4 st A7 @1.2GHz) där jag installerat Debian. I simpla saker kan A15-kärnorna hyfsat hänga med en likvärdigt klockad Silvermont, i riktigt enkla saker är A15 snabbare (inte så konstigt då det är en "bredare" design som kan köra upp till 3 instruktioner per cykel medan Silvermont kan köra max 2).

Roade mig att köra detta program, är ren standard C utan x86-specifika optimeringar. Att traversera massor med noder i ett binär-träd lägger väldigt mycket tryck på prefetchers och CPU-cachar (vilket även mer komplicerade "riktiga" applikationer kommer göra). Här blir helt plötsligt Silvermont 5-6 gånger snabbare när man använder 1 CPU-kärna och vid 4 CPU-kärnor skiljer det mer än en faktor 10!!

Så CPU-mässigt ligger inte Shield och en BayTrail-T platta alls på samma nivå, att det inte märks mer är för att ingen kör desktop OS på ARM CPUer.

Jag vet att du håller av Intel Atom väldigt mycket efter en diskussion vi hade tidigare.

Läser man detta testet så springer Tegra K1 förbi Atom i alla fall.

http://www.anandtech.com/show/8296/the-nvidia-shield-tablet-r...

Det stämmer säkert det du säger jag tänker inte ens försöka argumentera emot det..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag vet att du håller av Intel Atom väldigt mycket efter en diskussion vi hade tidigare.

Läser man detta testet så springer Tegra K1 förbi Atom i alla fall.

http://www.anandtech.com/show/8296/the-nvidia-shield-tablet-r...

Det stämmer säkert det du säger jag tänker inte ens försöka argumentera emot det..

AnandTechs test visar i princip exakt vad jag just skrev. ARM är väldigt bra på pekplattor/telefoner då de flesta program är nära nog triviala jämfört med vad vi kör på skrivbordet. Och med trivial här menar jag att den mängd data som typiskt är aktiv är mycket mindre i telefon/mobil-appar. Tänk här på att Shield är klockad på 2.3GHz med en CPU som teoretiskt kan köra 3 instruktioner per cykel, T100 är klockad till 1.9Ghz med en CPU som teoretiskt kan köra 2 instruktioner per cykel. Shield borde totalt dominera T100, den har en design som motsvara Athlon/PIII i grundläggande design men den har inte alls samma IPC.

Som exempel är SunSpider inte större än att det helt körs ur L1-cache. Tycker ändå att det är en vettig benchmark, bara man måste förstå vad som testas. Geekbench har dock dragit saker för lång, den testar så triviala saker att användandet av enskilda assemblerinstruktioner kan få helt löjligt effekt något som inte alls slår igenom på samma sätt i någon "riktigt" applikation.

Jobbar också en hel del med ARM, har väldigt svårt för just Cortex A15 då det är en design som inte riktigt skiner på något sätt. Andra modeller är däremot riktigt bra, Cortex A7 är billigare och strömsnålare än något man hittar i x86 lägret samtidigt som den presterar riktigt bra givet dess pris/komplexitet. Gillar också Silvermont skarp då den presterar fantastiskt bra givet strömförbrukning, pris och hur den faktiskt är designad (vilket bidrar till den låga strömförbrukningen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är ändå imponerad av dessa Tegra K1 från Nvidia. Tegra K1 som sitter i Shield Tablet slår redan Intel Atom på fingrarna. Tycker detta ser lovande ut.

Är inte redan VIA's prollar snabbare och tar mindre ström än atom. Utöver det så är ju VIA's CPUer fullt utrustade x86/amd_64 då de äger Cyrix rättigheter sedan de köpte dem från NAT Semi.

Jo ARM är trevligt med, men jag är mer peppad för VIA Eden 2 eller vad de nu officiellt komemr kalla den.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Är inte redan VIA's prollar snabbare och tar mindre ström än atom. Utöver det så är ju VIA's CPUer fullt utrustade x86/amd_64 då de äger Cyrix rättigheter sedan de köpte dem från NAT Semi.

Jo ARM är trevligt med, men jag är mer peppad för VIA Eden 2 eller vad de nu officiellt komemr kalla den.

Deras nyaste grejer är fortfarande från 2011 som i sin tur bygger på ännu äldre design. Prestandamässigt ligger de rätt likvärdigt nya Atom men de drar mycket mer ström. Deras fyrkärninga Nano ligger på 27 W och presterar som Intels 10 W, som då inkluderar en GPU. Ska man peta in en GPU i ekvationen så ligger många Haswell på samma strömförbrukning och då är det inte ens i närheten av en jämn match.

Så Via är rätt irrelevanta idag och de har inte gjort mycket väsen av sig på flera år. Deras hemsida nämner att deras processorer är kompatibla med Windows Vista som en selling point... Står inget om nyare OS.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

AMD bör komma med en motsvarighet tycker jag. Skulle vara kul.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

AMD bör komma med en motsvarighet tycker jag. Skulle vara kul.

De ska släppa en egendesignad ARM-kärna 2016. Tills dess använder de A57 i en egendesignad SOC. De kör 8 kärnor A57 där de delar 1MB L1 två och två och sedan har de 8 MB L3. Till det tillhör en liten coprocessor och en specialprocessor för kryptografi så många krypteringslagoritmer kan köras på dedikerad hårdvara. Vidare har de stöd för två kanaler av både DDR3 och DDR4, åtta SATA III, PCIe 3.0 x8 och dubbla 10 Gbit ethernet. De satsar hårt på lagringsservrar av olika slag, verkar vara en väldigt intressant lite pryl som går direkt mot Intels Avoton. Fast AMD verkar ha en betydligt mer intressant plattform.

Som du ser är detta dock en dedikerad serverplattform. Mikroservrar är det nya häftiga nu och AMD ska vara med på tåget. Har inte hört något som tyder på att de ska släppa ARM för vanliga konsumentmarknaden. De har väl till och med gått ut och sagt att de inte är intresserade av att göra det. En sådan plattform skulle ju konkurrera med deras egna Jaguar vilket vore lite dumt. Får se vad de hittar på framöver när de väl är klara med sin egna ARM-kärna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

De ska släppa en egendesignad ARM-kärna 2016. Tills dess använder de A57 i en egendesignad SOC. De kör 8 kärnor A57 där de delar 1MB L1 två och två och sedan har de 8 MB L3. Till det tillhör en liten coprocessor och en specialprocessor för kryptografi så många krypteringslagoritmer kan köras på dedikerad hårdvara. Vidare har de stöd för två kanaler av både DDR3 och DDR4, åtta SATA III, PCIe 3.0 x8 och dubbla 10 Gbit ethernet. De satsar hårt på lagringsservrar av olika slag, verkar vara en väldigt intressant lite pryl som går direkt mot Intels Avoton. Fast AMD verkar ha en betydligt mer intressant plattform.

Som du ser är detta dock en dedikerad serverplattform. Mikroservrar är det nya häftiga nu och AMD ska vara med på tåget. Har inte hört något som tyder på att de ska släppa ARM för vanliga konsumentmarknaden. De har väl till och med gått ut och sagt att de inte är intresserade av att göra det. En sådan plattform skulle ju konkurrera med deras egna Jaguar vilket vore lite dumt. Får se vad de hittar på framöver när de väl är klara med sin egna ARM-kärna.

AMD gjorde precis en pressnyhet om deras ARM kretsar, förväntade mig en artikel här på Swec men icke.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänker ta fram saltkaret med tanke på Nvidias tidigare marknadsföring gällande Tegra.

Laddade ner det White-paper som Jacob länkade i artikeln, första vändan med saltkaret är nog att Nvidia föga oväntat jämför med Silvermont men det har bara "råkat" välja N2910 som saknar "turbo boost" och därför inte kommer över 1.6GHz. Z3770 har inga problem att hålla sig väldigt nära 2.4GHz även när alla kärnorna jobbar, lägger man till 50% extra på Silvermont-staplarna ser inte Denver lika imponerande ut längre. N2910 är 4-kärnig, men Nvidia har nästa bara valt benchmarks som bara kan använda en kärna, inget jag har något emot dock och 2955U är ju 2 kärnig (med HT).

Nästa dutt med saltkaret är att Denver tydligen delar väldigt många egenskaper med Transmeta Crusoe CPU, en sak man verkar få ut av att läsa kritik kring denna CPU-design är att den fungerade betydligt bättre på enkla benchmarks än på riktiga program. Kör man saker som är relativt små som utför samma sak om-och-om igen så fungerar en sådan instruktionsöversättare som Denver/Crusoe har väldigt bra. Om så inte är fallet blir en traditionell out-of-order design mycket effektivare.

Men tycker ändå det är helcoolt av Nvidia att försöka sig på något så här radikalt. Ska bli väldigt spännande att se produkter med denna CPU och hur bra/dåligt det faktiskt fungerar i praktiken. Råder inga tvivel om att det har potential att fungera betydligt bättre för mobila applikationer än desktop-applikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Laddade ner det White-paper som Jacob länkade i artikeln, första vändan med saltkaret är nog att Nvidia föga oväntat jämför med Silvermont men det har bara "råkat" välja N2910 som saknar "turbo boost" och därför inte kommer över 1.6GHz. Z3770 har inga problem att hålla sig väldigt nära 2.4GHz även när alla kärnorna jobbar, lägger man till 50% extra på Silvermont-staplarna ser inte Denver lika imponerande ut längre. N2910 är 4-kärnig, men Nvidia har nästa bara valt benchmarks som bara kan använda en kärna, inget jag har något emot dock och 2955U är ju 2 kärnig (med HT).

Nästa dutt med saltkaret är att Denver tydligen delar väldigt många egenskaper med Transmeta Crusoe CPU, en sak man verkar få ut av att läsa kritik kring denna CPU-design är att den fungerade betydligt bättre på enkla benchmarks än på riktiga program. Kör man saker som är relativt små som utför samma sak om-och-om igen så fungerar en sådan instruktionsöversättare som Denver/Crusoe har väldigt bra. Om så inte är fallet blir en traditionell out-of-order design mycket effektivare.

Men tycker ändå det är helcoolt av Nvidia att försöka sig på något så här radikalt. Ska bli väldigt spännande att se produkter med denna CPU och hur bra/dåligt det faktiskt fungerar i praktiken. Råder inga tvivel om att det har potential att fungera betydligt bättre för mobila applikationer än desktop-applikationer.

Fast varför har de en översättare med i designen? Det låter ju mest omotiverat komplicerat? Jag kom att tänka på Apple när jag läste om designen men de verkar ju inte ha så mycket gemensamt mer än att de satsar på en väldigt bred design.

Finns det förresten några vettiga benchmarks som mäter mer allmänprestanda snarare än väldigt tillrättalagda extremfall som även fungerar på flera olika plattformar? Det borde ju inte vara så svårt att göra ett allmänt test på lite mediauppspelning, websurf, dokumenthantering och liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns det förresten några vettiga benchmarks som mäter mer allmänprestanda snarare än väldigt tillrättalagda extremfall som även fungerar på flera olika plattformar? Det borde ju inte vara så svårt att göra ett allmänt test på lite mediauppspelning, websurf, dokumenthantering och liknande.

Kort sagt, man kan göra det du efterfrågar, men man kan inte ha det till så mycket. Det finns flera problem.
Det största är att det helt enkelt är OLIKA program som typiskt används för att göra det du beskriver på de olika plattformarna. Dvs det du benchmarkar blir den givna progamvaran i en specifik version, mot en annan programvara med annan specifik version på en annan plattform. Överförbarheten till andra kombinationer blir närmast noll.

Benchmarking i syfte att kunna förutsäga prestanda för andra program än det du använder för testet är svårt, och kräver en hel del av den som tolkar resultaten.

Ett vanligt sätt att försöka kringgå detta är att testa så många olika programvaror som möjligt, och sedan medelvärda. Problemet med det är att metoden lånar sig ypperligt för att urvalsfuska, dvs att en site väljer 15 programvaror som av en ren händelse (*host!*) kör jämförelsevis bra på hårdvaran som säljs av den stora annonsören, eller företaget som ger tillgång till exklusivt material som driver page-hits, eller som..... Ett principiellt problem med att medelvärda ett stort antal programvaror är att resultatet blir ointressant för dem som faktiskt bara är intresserade av prestanda för något/några enskilda problem. Om det enda du gör som rent faktiskt är störande långsamt är att koda om filmer, så kommer resterande 19 av 20 test bara att försämra informationen. Det enda vettiga är att försöka testa system med den programvara vars prestanda man är intresserad av. Men det kräver att man har tillgång till alla intressanta system, och att man inte försöker förutsäga sina framtida behov.

Personligen gillar jag lågnivåbenchmarks. Men man får passa sig mycket, mycket noga i tolkningen av resultaten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EntropyQ3:

Kort sagt, man kan göra det du efterfrågar, men man kan inte ha det till så mycket. Det finns flera problem.
Det största är att det helt enkelt är OLIKA program som typiskt används för att göra det du beskriver på de olika plattformarna. Dvs det du benchmarkar blir den givna progamvaran i en specifik version, mot en annan programvara med annan specifik version på en annan plattform. Överförbarheten till andra kombinationer blir närmast noll.

Benchmarking i syfte att kunna förutsäga prestanda för andra program än det du använder för testet är svårt, och kräver en hel del av den som tolkar resultaten.

Ett vanligt sätt att försöka kringgå detta är att testa så många olika programvaror som möjligt, och sedan medelvärda. Problemet med det är att metoden lånar sig ypperligt för att urvalsfuska, dvs att en site väljer 15 programvaror som av en ren händelse (*host!*) kör jämförelsevis bra på hårdvaran som säljs av den stora annonsören, eller företaget som ger tillgång till exklusivt material som driver page-hits, eller som..... Ett principiellt problem med att medelvärda ett stort antal programvaror är att resultatet blir ointressant för dem som faktiskt bara är intresserade av prestanda för något/några enskilda problem. Om det enda du gör som rent faktiskt är störande långsamt är att koda om filmer, så kommer resterande 19 av 20 test bara att försämra informationen. Det enda vettiga är att försöka testa system med den programvara vars prestanda man är intresserad av. Men det kräver att man har tillgång till alla intressanta system, och att man inte försöker förutsäga sina framtida behov.

Personligen gillar jag lågnivåbenchmarks. Men man får passa sig mycket, mycket noga i tolkningen av resultaten.

Fast det borde ju inte vara så svårt att designa en egen grundläggande browser, ordbehandlare och mediaspelare för ett par vanliga format som man sedan testar så man har en gemensam grund. Klart det blir svårt att man jämför helt olika mjukvara på olika plattformar även om det också kan ha ett värde. En annan poäng med benchmarks är ju att få en uppskattning av vilken prestanda man kan vänta sig av den specifika plattformen. Så om en mobil plattform får låga poäng i surf så kan man ju räkna med att den kommer kännas trögare än en stationär när det kommer till tyngre hemsidor men om båda får höga poäng på mediauppspelning så kan man räkna med att båda kommer spela upp samma film på ett tillfredsställande sätt. Fast det är lite lurigt att kvantifiera i poäng.

Problemet med lågnivåbenchmarks är ju att de ofta bara är av akademiskt intresse, ungefär som teoretisk FLOPS. Det är ett sätt att mäta prestanda men det korrelerar extremt dåligt med upplevd prestanda och det de flesta egentligen borde vara intresserade av är just upplevd prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast varför har de en översättare med i designen? Det låter ju mest omotiverat komplicerat? Jag kom att tänka på Apple när jag läste om designen men de verkar ju inte ha så mycket gemensamt mer än att de satsar på en väldigt bred design.

Finns det förresten några vettiga benchmarks som mäter mer allmänprestanda snarare än väldigt tillrättalagda extremfall som även fungerar på flera olika plattformar? Det borde ju inte vara så svårt att göra ett allmänt test på lite mediauppspelning, websurf, dokumenthantering och liknande.

Finns i alla fall teoretiska fördelar med det Nvidia gör, till viss del är det samma tanke bakom Itanium även om optimeringen förväntades göras i kompilator på Itanium medan det utförs av HW i Denver/Crusoe. En sak man kan göra i det senare fallet är att "kompilera" om koden när man har lite mer statistik kring hur hopp går, väldigt likt hur moderna just-in-time kompilatorer fungerar i bl.a. Java virtual machines.

Nvidia pekar på en sak som de kan göra som inte är rimligt i en out-of-order CPU, med deras metod är det praktiskt möjligt att analysera kod över kanske 1000 instruktioner för att hitta saker som kan köras samtidigt med OoO ligger Haswell på 192 instruktioner och det lär vara största OoO-fönster någon CPU har idag. Problemet är att effekten av större OoO-fönster droppar av rätt snabbt, att gå från 1 till 10 ger rejält vinst, gå från 10 till 100 ger inte alls samma boost...

Med andra ord finns fördelar med Nvidias metod, i alla fall i teorin. Men enligt teorin så ska JIT kunna vara snabbare än "vanlig" kompilering, i praktiken har man aldrig nått bättre än att matcha prestanda i vissa lägen. Android går ju från Dalvik (som använder JIT sedan 2.2) till ART (som i stort sett är "vanlig" kompilering) av en anledning, så frågan är hur fördel/nackdelar väger i fallet för en CPU med Denvers design. Ska bli väldigt spännande att se.

Det här med att den kan köra 7-instruktioner parallellt är lite sanning med modifikation, den kan köra 7 interna micro-instruktioner. Fast rent teoretiskt är det möjligt att man har en kombination av 7 ARM instruktioner som mappar precis till rätt uppsättning interna instruktioner så den faktiskt kör 7 ARM-instruktioner. I jämförelse kan Haswell köra upp till 8 interna instruktioner samma cykel men den kan aldrig hantera mer än 4 (5 i väldigt speciella fall) x86 instruktioner per cykel i front-end.

Benchmarks är ju väldigt svårt. Dels vill man ju testa en ganska specifik sak, sedan måste det vara reproducerbart, både lokalt men också av andra. Det begränsar vad man faktiskt kan göra i en benchmark en hel del, är därför det finns värde i benchmarks som Antutu (som många verkar älska att hata) där det är lite dunkelt _exakt vad_ man testar men å andra sidan simulerar man ju saker som spelmotorer och många delmomement som finns i riktiga applikationer. Octane är bra för att visa JS-prestanda då många benchmarks använder bibliotek som är populära i "riktiga" applikationer. Problemet är ofta att "riktiga" applikationer har mer kod/data och på vissa CPUer kan prestanda degenerera väldigt kraftigt när saker börjar trilla ur cache (ARM Cortex A15 är ett bra sådant exempel)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

De ska släppa en egendesignad ARM-kärna 2016. Tills dess använder de A57 i en egendesignad SOC. De kör 8 kärnor A57 där de delar 1MB L1 två och två och sedan har de 8 MB L3. Till det tillhör en liten coprocessor och en specialprocessor för kryptografi så många krypteringslagoritmer kan köras på dedikerad hårdvara. Vidare har de stöd för två kanaler av både DDR3 och DDR4, åtta SATA III, PCIe 3.0 x8 och dubbla 10 Gbit ethernet. De satsar hårt på lagringsservrar av olika slag, verkar vara en väldigt intressant lite pryl som går direkt mot Intels Avoton. Fast AMD verkar ha en betydligt mer intressant plattform.

Som du ser är detta dock en dedikerad serverplattform. Mikroservrar är det nya häftiga nu och AMD ska vara med på tåget. Har inte hört något som tyder på att de ska släppa ARM för vanliga konsumentmarknaden. De har väl till och med gått ut och sagt att de inte är intresserade av att göra det. En sådan plattform skulle ju konkurrera med deras egna Jaguar vilket vore lite dumt. Får se vad de hittar på framöver när de väl är klara med sin egna ARM-kärna.

Det är ju precis det intel gjort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2387305 släpp till konsumenter Det borde ju amd kunna med utan att konkurrera ut sig själv tycker man.

En egentillverkad nas känns bättre, än en köpt och blir oftast billigare i längden (plus man kan göra mycket mer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av danedi:

Är inte redan VIA's prollar snabbare och tar mindre ström än atom. Utöver det så är ju VIA's CPUer fullt utrustade x86/amd_64 då de äger Cyrix rättigheter sedan de köpte dem från NAT Semi.

Jo ARM är trevligt med, men jag är mer peppad för VIA Eden 2 eller vad de nu officiellt komemr kalla den.

Där var en nyhet om deras senaste för ett tag sen ja. Kan alltid bli något men VIA har aldrig riktigt lyckats slå igenom.

Skrivet av Zotamedu:

Deras nyaste grejer är fortfarande från 2011 som i sin tur bygger på ännu äldre design. Prestandamässigt ligger de rätt likvärdigt nya Atom men de drar mycket mer ström. Deras fyrkärninga Nano ligger på 27 W och presterar som Intels 10 W, som då inkluderar en GPU. Ska man peta in en GPU i ekvationen så ligger många Haswell på samma strömförbrukning och då är det inte ens i närheten av en jämn match.

Så Via är rätt irrelevanta idag och de har inte gjort mycket väsen av sig på flera år. Deras hemsida nämner att deras processorer är kompatibla med Windows Vista som en selling point... Står inget om nyare OS.

Han menar nog deras senaste grejer de har på gång som visades för ett tag sedan.

Skrivet av Kärlekstrollet:

AMD gjorde precis en pressnyhet om deras ARM kretsar, förväntade mig en artikel här på Swec men icke.

Det var väl server relaterat? Anandtech har en jättebra artikel om AMD nya ARM baserade Opteron prollar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I