Bootat till Xubuntu, jättemissnöjd, vill ha Windows 8 tillbaka. [Hjälp med att återinstallera W8 /mod]

Permalänk

Bootat till Xubuntu, jättemissnöjd, vill ha Windows 8 tillbaka. [Hjälp med att återinstallera W8 /mod]

Hej SweClockers.

I två dygn nu har jag haft Xubuntu på min Acer laptop, och herregud vad besviken jag är. Gillar det verkligen inte.
Och måste medge att jag har fruktansvärt dålig koll på OS generellt, men det såg snyggt och bra ut så jag körde bara på. Nu vill jag inget hellre än att se WIndows 8 startmeny. Hjälp mig?

PS: Har inte skivan, men produktnyckeln sitter på baksidan av laptopen.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du otur hade (obs; hade) du en återställningspartition som hade windowsinstallern på sig. Ubuntu skrev nog över alla partitioner och partitionerade upp sig som den själv ville.

Du kan med lite tur ladda hem Windows-binärerna från deras site och använda din nyckel.

Youtube-walkthrough: https://www.youtube.com/watch?v=NT0KFR09Svc

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Xubuntu borde inte vara det första man prövar vid ett hoppförsök från Windows. vanliga Ubuntu eller Mint är betydligt smidigare val isf.

och hjälp med Windowsinstaallation hittar man nog lättare i Windowsdelen av forumet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Redan vart på detta och försökt. Så fort jag ska öppna filen (från http://windows.microsoft.com/en-CA/windows-8/create-reset-ref...) så får jag ett felmeddelande som lyder:

''Uppdateringsassisten kan endast startas från Windows 7...''

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik justerad*

Flyttat tråden till Microsoft Windows, la även till lite info i rubriken
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Läste du inte precis vad jag skrev? Försökt detta redan men det fungerar inte

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robertzuh:

Läste du inte precis vad jag skrev? Försökt detta redan men det fungerar inte

Kanske är så att man inte kan skapa en Windows 7/8 bootable USB-sticka i Linux? Det får dock någon annan bekräfta.
Hur som helst så vore du en väldigt speciell individ om du inte har någon annan dator med någon Windows-version installerad eller någon i familjen/släkting som du kan skapa den hos

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Kanske är så att man inte kan skapa en Windows 7/8 bootable USB-sticka i Linux? Det får dock någon annan bekräfta.
Hur som helst så vore du en väldigt speciell individ om du inte har någon annan dator med någon Windows-version installerad eller någon i familjen/släkting som du kan skapa den hos

När jag gör det, ska jag skriva i MIN Produktnyckel eller HENS?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robertzuh:

När jag gör det, ska jag skriva i MIN Produktnyckel eller HENS?

Vänta lite nu, jag menar inte att du ska installera Windows 8 på någon annans dator utan endast göra en bootbar USB-sticka med Windows 8s installationsprogram som videon någon länkade visar.
För att göra det krävs ingen produktnyckel utan den krävs endast under installationen på din dator eller efter installationen om du känner för det.

Alla i hela världen kan alltid installera Windows helt gratis utan produktnyckel men det är produktnyckeln som gör att man får tillgång till Windows-uppdateringar bland annat som i stort sett är vad man betalar för.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Vänta lite nu, jag menar inte att du ska installera Windows 8 på någon annans dator utan endast göra en bootbar USB-sticka med Windows 8s installationsprogram som videon någon länkade visar.
För att göra det krävs ingen produktnyckel utan den krävs endast under installationen på din dator eller efter installationen om du känner för det.

Alla i hela världen kan alltid installera Windows helt gratis utan produktnyckel men det är produktnyckeln som gör att man får tillgång till Windows-uppdateringar bland annat som i stort sett är vad man betalar för.

Men det installationsprogrammet kan jag ju inte öppna på min dator! Xubuntu blockerar det helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Plocka ur disken! sätt i den i en vanlig stationär dator om du har en? formatera voila bara installera win8 igen!
Problem solved!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertzuh:

Men det installationsprogrammet kan jag ju inte öppna på min dator! Xubuntu blockerar det helt och hållet.

Inget blokerar det, programmet stödjer bara Windows. (what a suprise)

Skrivet av 120hz:

Plocka ur disken! sätt i den i en vanlig stationär dator om du har en? formatera voila bara installera win8 igen!
Problem solved!

Han vill installera Windows, att formatera den hjälper inte så mycket.

Att skapa en Windows usb på Linux kommer nog inte gå så bra. Vare sig Linux utvecklare har ork att leka med Microsoft produkter i hot om stämning och stängd programvara. Microsoft har nog inte ork heller att göra programvara för Linux Desktop då de konkurrerar och har ett övertag än så länge.

Har du en Windows dator gör det med den. Annars får du fixa Virtualbox och göra det via det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertzuh:

När jag gör det, ska jag skriva i MIN Produktnyckel eller HENS?

Skrivet av Robertzuh:

Men det installationsprogrammet kan jag ju inte öppna på min dator! Xubuntu blockerar det helt och hållet.

Låna en dator med Windows och fixa ditt USB-minne (Länken är från Swecs nyheter: Med ett par enkla handgrepp kan vem som helst installera Windows från ett USB-minne och pensionera den gamla DVD-läsaren. SweClockers står till tjänst med en snabbguide för nybörjaren)

I din egen dator: Sätt i USB-Minnet/Gå sen in i BIOS och fixa så att den bootar från stickan. Och följ guiden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robertzuh:

Men det installationsprogrammet kan jag ju inte öppna på min dator! Xubuntu blockerar det helt och hållet.

Du installerar inte Windows genom ditt existerande installerade operativsystem Xubuntu utan från USB-stickan genom att starta upp med USB:stickan genom BIOS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inget blokerar det, programmet stödjer bara Windows. (what a suprise)

Han vill installera Windows, att formatera den hjälper inte så mycket.

Att skapa en Windows usb på Linux kommer nog inte gå så bra. Vare sig Linux utvecklare har ork att leka med Microsoft produkter i hot om stämning och stängd programvara. Microsoft har nog inte ork heller att göra programvara för Linux Desktop då de konkurrerar och har ett övertag än så länge.

Har du en Windows dator gör det med den. Annars får du fixa Virtualbox och göra det via det.

Ja men nu BLOCKAR ubuntu hans försök att installera windows!!!! och formaterar han så är hans disk ren sedan.. och då är det inget ubuntu som blockar hans försök att få in win 8 tänk lite innan du svarar tack...

Permalänk
Avstängd

Installera windows till ett USB Minne, funkar det inte från xubuntu låna någon kompis dator för att göra det.

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Ja men nu BLOCKAR ubuntu hans försök att installera windows!!!! och formaterar han så är hans disk ren sedan.. och då är det inget ubuntu som blockar hans försök att få in win 8 tänk lite innan du svarar tack...

Nej Ubuntu blockar inte Windows installationen, Ubuntu stödjer inte programmet som han vill använda för att göra en bootbar USB sticka med Windows installationen på. Läs innan du svarar tack..

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 120hz:

Ja men nu BLOCKAR ubuntu hans försök att installera windows!!!! och formaterar han så är hans disk ren sedan.. och då är det inget ubuntu som blockar hans försök att få in win 8 tänk lite innan du svarar tack...

Ubuntu blockar ingenting: vad som menas är säkerligen att det inte går att köra ett visst program, gjort och kompilerat för att köras i Windows, på Ubuntu, vilket inte är oväntat. Jag vet att Microsofts nedladdningstjänst MSDNAA, där man exempelvis skulle kunna vilja ladda hem Windows för att testa/utveckla, enbart låter en ladda ner Windows om man redan kör Windows, vilket leder till lustiga moment 22-situationer.

Skapar man en fungerande bootsticka så tar den över bootprocessen innan Ubuntu och dess "boot loader" ens hinner säga ett ord till datorn, så det är inget som "blockar" i detta fall.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

För att skapa ett bootbart usbminne med windows så kan du prova att använda winusb. Nu skrev du inte vilken version av xubuntu du körde men antar att det är den senaste så följ instruktionerna för ubuntu 14

http://askubuntu.com/questions/289559/how-can-i-create-a-wind...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Ja men nu BLOCKAR ubuntu hans försök att installera windows!!!! och formaterar han så är hans disk ren sedan.. och då är det inget ubuntu som blockar hans försök att få in win 8 tänk lite innan du svarar tack...

Inget blockerar att installera Windows. Om du har en gnutta läsförståelse så lär du märka att TS inte har en optiskt enhet och kör Xubuntu. Microsoft har inte släppt sin programvara för att skapa en USB bootbar media med Windows till andra operativsystem än Microsoft Windows vilket gör det problematiskt om man inte har Windows dator tillgänglig.

Så tldr, du borde tänka till lite innan du svarar tack.

Skrivet av Ragin Pig:

För att skapa ett bootbart usbminne med windows så kan du prova att använda winusb. Nu skrev du inte vilken version av xubuntu du körde men antar att det är den senaste så följ instruktionerna för ubuntu 14

http://askubuntu.com/questions/289559/how-can-i-create-a-wind...

Har du testat winusb med UEFI? Är själv sugen att testa programmet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Du kan ju plocka ner Rufus och en windows 8 iso(har du en liens nyckel så får du ov att plocka ner en vanlig iso från valfri källa)

Rufus går att köra via Wine och är simpelt att ladda ner (kör: sudo apt-get install wine)

efter det så laddar du in din windows 8 iso om du inte har någon återställnings partition kvar som är brukbar.

på så vis kan du lägga in windows 8 på ett USB

får du inte fatt i en Windows 8 iso så kan du fixa en helt ren Windows 7 iso väldigt simpelt, köra trailen som vara i 30 dagar för att sedan få fatt i en windows 8 iso från microsoft!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Har du testat winusb med UEFI? Är själv sugen att testa programmet.

Nix, men jag kikade lite snabbt här, så det verkar fungera med uefi.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

När jag kör in mitt USB minne är detta allt jag ser..

http://www.imgur.com/9k6YSMV.jpg

VAAAARFÖR! Är det USB minnets fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertzuh:

När jag kör in mitt USB minne är detta allt jag ser..

http://www.imgur.com/9k6YSMV.jpg

VAAAARFÖR! Är det USB minnets fel?

Bootar du med UEFI?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Bootar du med UEFI?

Det hade jag inte, använde det andra (Legacy BIOS?)

Bytte till UEFI, save and exit, nu ser man bara startskärmen för Acer. Kan varken trycka F2/F12. Startar om, samma sak. Den verkar inte arbeta..

Edit: starta om datorn igen utan USBminnet i, startar den om sig varannan sekund?

Permalänk
Medlem

USB-minnet verkar inte vara bootbart, prova med att annat USB-minne eller gör om.
Att bara kopiera iso-filen till USB-minnet gör det inte bootbart.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

USB-minnet verkar inte vara bootbart, prova med att annat USB-minne eller gör om.
Att bara kopiera iso-filen till USB-minnet gör det inte bootbart.

Ska testa med ett annat USB minne senare.

Att bara kopiera gör jag inte, använder mig utav UNetbooster

Permalänk
Medlem

Acer datorer kan vara lite knepiga med BIOS/UEFI. Testa att starta datorn normalt en gång först. Låt den läsa in os från hårddisken. Därefter borde du kunna komma in i bios.

Angående att skapa en windows instalations sticka under linux så är det ganska enkelt. Finns 2 alternativ som jag kan. Först så ska man se till att ha en windows ISO eller en fysisk skiva. Sen öppna en terminal och skriva "dd bs=4M if=(din iso) of=/dev/sdX" byt ut X mot den bokstav som din usbsticka har fått.

Andra alternativet är att köra Unetbootin. Det programmet funkar utmärkt under linux och kan skapa windows stickor.

Varför gav du dig på Ubuntu? Finns trevligare och mer stabila linux distributioner enligt mig.

Mvh
Mattias

Permalänk

Fixat Linux Mint nu, snyggt, snabbt, nöjd!

Tacksam för svar peeps!