Överspänning/Strömspikar Fractal Design R3 Newton 1000w

Permalänk

Överspänning/Strömspikar Fractal Design R3 Newton 1000w

Hej!
För 6 månader sen så hade jag ett Fractal Design R2 1000w och det fungerade i ett halv år. Jag satt och spelade och sen stängde datorn ner sig och startade upp igen. Förstod först inte var det var. Men efter ett tag när jag felsökte datorn så förstod jag att var det PSU:n. Jag kunde köra med ett grafikkort igång men när jag belastade nätaggregatet med mitt andra grafikkort så dog den igen.

Jag tog mitt gamla 850w Corsair och testade med det för att se att det inte var fel på grafikkorten. Men det var det inte. Mitt Corsair 850w klarade det galant.

Så jag fick ett nytt nätaggregat hemskickat till mig. Ett Fractal Design R3 Newton 1000w. Det höll nu i 6 månader och nu började problemet igen. Samma bekymmer som innan, och jag vet att det är nätaggregatet som är sönder igen. Jag har stresstestat datorn som innan och den klarar inte av att driva datorn med två grafikkort.

Så jag kollade om detta hade överspänningsskydd men det hade det inte verkar det som. Så jag undrar kan det vara det att det är överspänning?

Mvh Stoffe

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Överspänning hur då menar du? Från elnätet eller 12V-linan till grafikkorten? Du kan övervaka inspänningar till moderkort osv med program som OCCT, siffrorna är inte särskilt pålitliga men kan ge dig en fingervisning åtminstone.

Det låter lurt att samma sak skulle hända 2 gånger tycker jag, får mig att undra vilka toleranser Fractal Design tillåter på sina komponenter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt Seasonic x-1050 med skillnaden att ett av korten "brann" upp.
Kan bli en dyr affär om man har otur att få fel just på strömmarna som nätaggregatet ska leverera.