Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Avstängd

BIOS uppdatering hjälpte inte mot Netflix buggen med 5.1 ljud i Windows 8. Inte heller Intels AC-nätverkskort fungerade bättre så fortsätter med usb-wifi. Får köra vidare med min Apple TV när jag tittar på Netflix. Ska senare flytta tillbaka min AMD HTPC som inte har denna bugg. NUC ska sedan användas endast till XBMC till en annan skärm.

Har ni plats rekommenderar jag en riktig HTPC istället. Finns billiga nya AMD CPU och moderkort.

PS - Har nu min HTPC som TV-server i garderoben där min TV-sladd går in medan jag grejar med huset.

Permalänk
Medlem

Hej jag har en Intel NUC D54250WYKH med ssd-disk med win8.1.
jag kör spelar filmer från en usb hårddisk.
Jag upplever små-hack i filmerna , använder mpc-hc och dxva är aktiverad, vad gör jag för fel?

Sen undrar jag om man kan komma förbi problemet med att win 8.1 inte kan köra allt i 1280x720, min tv klarar inte 1080P eller 1360x768. appar och dyligt.
riktigt kasst tycker jag .

Hej förresten jag är ny här fast jag snurrat omkring på forumet en hel del!

SteveO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SteveO77:

Hej jag har en Intel NUC D54250WYKH med ssd-disk med win8.1.
jag kör spelar filmer från en usb hårddisk.
Jag upplever små-hack i filmerna , använder mpc-hc och dxva är aktiverad, vad gör jag för fel?
SteveO

Blir det likadant om du kör filmen direkt ifrån din SSD?
blir det likadant om du använder tex. VLC

Permalänk
Medlem

Läst det mesta men hittar inte riktigt ett svar.
Vilket OS är bäst till nuc i5? Lutar mot att jag skaffar idag/helgen.

Permalänk

jbsr: linux om du bara ska ha den som mediaspelare... openelec skulle jag säga är bra om man som nybörjare på linux och inte vill hålla på och pilla och strula för att få igång xbmc.. installationen är inte på mer än 150mb så går utan problem att köra från någon liten usbsticka om man inte vill köpa en msata ssd..

http://openelec.tv/

Permalänk
Medlem

Ok, skulle gärna kunna köra emulatorer och regionsfritt netflix också.. Men det ser det tyvärr ut att ha svårt med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jbsr:

Läst det mesta men hittar inte riktigt ett svar.
Vilket OS är bäst till nuc i5? Lutar mot att jag skaffar idag/helgen.

Windows 7 så fungerar allt.

Permalänk
Medlem

Inköpt en Nuc i5 nu.. Men hur i helvete får man upp den?!!!??!! Skruvat upp alla fyra bottenskruvar med den sitter som sten!!

Tips någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jbsr:

Inköpt en Nuc i5 nu.. Men hur i helvete får man upp den?!!!??!! Skruvat upp alla fyra bottenskruvar med den sitter som sten!!

Tips någon?

Google <3 https://m.youtube.com/watch?v=YU_ll5mNo_g

Permalänk
Medlem

jo fick bända en hel del.... bara för att tappa bort skruven som ska hålla fast sdd´n... suck....

Permalänk
Medlem

Kvällens tips:
Om du är en nybörjare (jag byggde min första dator själv) och vill köpa en nuc.
Se tilll att du har:
*Tillgång till ett usb tangentbord (ibland så klarar usbstickan helt enkelt inte av det)
*Tillgång till en extern dvd (med bluetooth så kan det vara så att tangentbordet inte hinner starta för att öppna bios)

Och av någon anledning är bilden sämre än med en usb kopplad direkt till tvn...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jbsr:

Kvällens tips:
Och av någon anledning är bilden sämre än med en usb kopplad direkt till tvn...

Låter som om du gjort något fel..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Låter som om du gjort något fel..

Rättare sagt stavat fel på HDMI

Jag får lika bild när NUC är kopplad till TV eller förstärkare men fördelen är att ha kopplat till sin TV direkt är att då kommer man in i bios. Det som inte är kul, om man gillar DTS, med att ha NUC kopplad till sin TV är att Intel glömde sätta i en digital ljud-utgång.

Permalänk
Medlem

Min var kopplad direkt till tv'n, men bluetooth tangentbordet var för långsamt så den registrerade inte när man tryckte f2.
Så på det viset kom man inte in i bios. Och att Installera w7 med en usb sticka gick bara inte, den vägrade acceptera hårddisken.
Efter mycket googlande/fixande letade jag fram min externa dvdspelare och usb-tangentbord. och då gick det hur smidigt som helst.
Inte imponerad av bildkvaliten dock, går säkert att fixa men just nu är den ganska meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jbsr:

Kvällens tips:
Om du är en nybörjare (jag byggde min första dator själv) och vill köpa en nuc.
Se tilll att du har:
*Tillgång till ett usb tangentbord (ibland så klarar usbstickan helt enkelt inte av det)
*Tillgång till en extern dvd (med bluetooth så kan det vara så att tangentbordet inte hinner starta för att öppna bios)

Och av någon anledning är bilden sämre än med en usb kopplad direkt till tvn...

Extern DVD förstår jag inte varför man måste se till att ha. Går alldeles utmärkt att installera från USB.

Permalänk
Avstängd

DVD ska det vara. Allt annat är lathet. Ladda ner och bränna en iso är spännande. Man känner sig manlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Extern DVD förstår jag inte varför man måste se till att ha. Går alldeles utmärkt att installera från USB.

på min gick det inte, och av vad jag har läst så är det inte helt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att skaffa mig en liten mediaspelare, samt att jag tänkt ha den som en .net server.
Känns som att en NUC borde funka bra för mig?

Finns det någon NUC där man kan ha två stycken hårddiskar? SSD med alla program, servergrejer osv. Sen en för mediamaterial.
Vad jag hittat när jag googlat så är svaret nej på den här frågan, rätta mig om jag har fel!
Så mina alternativ är väl isåfall en stor SSD eller en extern HD.

En i5 vill jag nog ha, men är det på gång något nytt som är värt att vänta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveO77:

Hej jag har en Intel NUC D54250WYKH med ssd-disk med win8.1.
jag kör spelar filmer från en usb hårddisk.
Jag upplever små-hack i filmerna , använder mpc-hc och dxva är aktiverad, vad gör jag för fel?

Sen undrar jag om man kan komma förbi problemet med att win 8.1 inte kan köra allt i 1280x720, min tv klarar inte 1080P eller 1360x768. appar och dyligt.
riktigt kasst tycker jag .

Hej förresten jag är ny här fast jag snurrat omkring på forumet en hel del!

SteveO

Konstigt jag testade 1080p MKV filer på min med samma media spelare, utan problem.
Kör den som standard dator idag då jag mest programmerar. Dock klarar den en del mindre spel också.
Jag skulle gissa på att det är ditt usb-minne som inte riktigt vill.
Testade med ett Sandisk Curiser extreme usb 3 minne och det funkade bra. har ett annat minne också men det gick mindre bra.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Skrivet av Uibi:

Konstigt jag testade 1080p MKV filer på min med samma media spelare, utan problem.
Kör den som standard dator idag då jag mest programmerar. Dock klarar den en del mindre spel också.
Jag skulle gissa på att det är ditt usb-minne som inte riktigt vill.
Testade med ett Sandisk Curiser extreme usb 3 minne och det funkade bra. har ett annat minne också men det gick mindre bra.

lägg över filmen på os disken temporärt och prova... misstänker usbstickan..

jag kör en gammal dc3217by iofs i ubuntu med xbmc.. men jag har då inga uppspelningsbekymmer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag har tänkt att skaffa mig en liten mediaspelare, samt att jag tänkt ha den som en .net server.
Känns som att en NUC borde funka bra för mig?

Finns det någon NUC där man kan ha två stycken hårddiskar? SSD med alla program, servergrejer osv. Sen en för mediamaterial.
Vad jag hittat när jag googlat så är svaret nej på den här frågan, rätta mig om jag har fel!
Så mina alternativ är väl isåfall en stor SSD eller en extern HD.

En i5 vill jag nog ha, men är det på gång något nytt som är värt att vänta på?

Denna borde väl funka: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2425209

Du måste dock tänka på att köpa en mSATA disk som SSD och sen kan du köpa en 2,5 HDD som lagring.

Visa signatur

Dator 1: 6600k, GTX 980, RM750x, DDR4 8 Gb
Dator 2: 2500k, GTX 970, HX650W, DDR3 8 Gb
Dator 3: 4460, GTX 650 Ti Boost, CX430W, DDR3 8 Gb
Dator 4: 6700k Quadro K620, DDR4 16Gb
Dator 5: Lenovo ThinkPad P51 Core i7 16GB 512GB SSD 15.6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjuko:

Denna borde väl funka: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2425209

Du måste dock tänka på att köpa en mSATA disk som SSD och sen kan du köpa en 2,5 HDD som lagring.

Ok, tack för tipset med mSATA och hdd.
Såg efter jag skrivit här att det här erbjudandet fanns på den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2431756.
Skiljer 1000 kr på enheterna, med gigabyte får man en i7, bluetooth, trådlöst nätverk samt lite bättre grafikkort. Kommer inte spela på den, men det skulle vara 4k film.
Vet inte om enheterna annars är rätt lika, eller om nuc:en är mer rotad och stabilare. Googlat lite på gigabytes enhet men mest hittat internationella recensioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MB:

Ok, tack för tipset med mSATA och hdd.
Såg efter jag skrivit här att det här erbjudandet fanns på den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2431756.
Skiljer 1000 kr på enheterna, med gigabyte får man en i7, bluetooth, trådlöst nätverk samt lite bättre grafikkort. Kommer inte spela på den, men det skulle vara 4k film.
Vet inte om enheterna annars är rätt lika, eller om nuc:en är mer rotad och stabilare. Googlat lite på gigabytes enhet men mest hittat internationella recensioner.

En bra dator som dock har nackdelen av att bli varm och låter rätt mycket. Ett stort minus när det gäller HTPC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

En bra dator som dock har nackdelen av att bli varm och låter rätt mycket. Ett stort minus när det gäller HTPC...

Ok men det gäller både nuc och gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Ok men det gäller både nuc och gigabyte?

NUC'en är knäpptyst så länge du inte försöker spela på den.

Permalänk
Medlem

Brix saknar även IR, detta är kanske inte något problem ifall du tänkt att styra den på något annat sätt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Annars är ju Gigabyte Brix GB-BXBT-2807 helt knäpptyst då den saknar fläkt och WiFi ingår. Ingen digital ljudutgång, IR eller bluetooth men för under tusenlappen är den ju prisvärd. Vanlig SSD passa i chassit.

Någon som har testad den? http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1299033...

Permalänk
Medlem

Någon som hittat någon 2830 ännu?

Edit:
Net2World - De hade fortfarande många gamla på lager och förväntar ha senaste modellen om några veckor.
Webhallen - Trodde de hade senaste verisionen, lagerkillarna skulle kolla och återkomma.
Dustin: Har den inte...
Cdon - Mailat, väntar på svar.
Inet - Hade den inte...

Permalänk

Glada nyheter från intels supportforum:

Citat:

Hi all,
I have an update from the engineering team. A new audio driver that fixes this problem is currently in the final validation phase. I've tested it and it WORKS! So, stay tuned - the problem with Dolby Digital 5.1 on Netflix is soon going to be a thing of the past!

Sen om det här bara kommer funka för prollar med IME(står i en tråd gällande i3)
och om det kommer pajja hd-ljud får den som lever se...

Permalänk

Det tog Intel 8 månader att officiellt berätta att baytrail inte har stöd för PAP och därmed aldrig kommer att kunna bitstreama HD-ljud i windows men nu har de gjort det på Intels supportforum. Tråkigt besked för de med en 2820, 2807 eller annan baytrail. Alternativen är linux eller mjukvaruavkodning och PCM. Förmodligen samma anledning att Netflix 5.1 ej funkar...