Vändbara USB Type-C färdigställs

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av backfeed:

Utveckla gärna.

Det blev en hetlevrad diskussion sist så det kan jag skippa, men sammanfattningsvis så får vi nu ytterligare en kontakt och en kabel att hålla reda på helt i onödan, när vi redan har ett tiotal olika.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför gjorde de inte såhär från början om det nu är tekniskt möjligt? Vet inte hur många veckor effektiv tid man spenderat på att vända USB-kontakter fram och tillbaka men det har gått åt en del tid under åren.

Du är alltså medveten att USB kontakten är rejält gammal, vi snackar 20år? Finns inte många kontakter på en dator idag som har något som är så gammalt. Dessutom ska den leva vidare i många år till.

Förr hade ALLA kontakter ett rättsida och felsidan, fanns inga kontakter förutom ev 3,5mm ljud kabeln, som du kunde koppla hur som helst. PS/2, Skrivarport, Comport, osv hade bara en rätt sida.
Det fanns med andra ord inga tankar på mitten på 1990 talet att folk som inte kan plugga in och ut en kontakt rätt skulle använda datorer som vi gör idag.

Sen är det bakåtkompatibiliteten som oroar mig, då jag avskyr adaptrar. Och hur lång tid har det tagit att bli av med alla gamla IDE, IDE ström, Floppy, PCI, VGA och övriga kontakter som hängde/hänger med fortfarande. Vi lär ha gamla USB i 5 år till... tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror att många helt missuppfattat konceptet. Detta är väl ena sidan på kabeln, så att tro att "alla usb produkter" blir gamla direkt utan övergång måste vara helt fel. Anslutningen som visas är väl mottagar-sidan, exempelvis en telefon, minneskortsläsare, handkontroll, kamera eller vad det nu kan vara.

Tror och hoppas detta inte går åt fanders nu när det väl börjar se bra ut.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Tror att många helt missuppfattat konceptet. Detta är väl ena sidan på kabeln, så att tro att "alla usb produkter" blir gamla direkt utan övergång måste vara helt fel. Anslutningen som visas är väl mottagar-sidan, exempelvis en telefon, minneskortsläsare, handkontroll, kamera eller vad det nu kan vara.

Tror och hoppas detta inte går åt fanders nu när det väl börjar se bra ut.

Kontakterna ska se likadana ut i båda ändar, jo. Det kommer bli effektivare och bättre på alla sätt.
Mindre alternativ för tillverkare att hålla i lager, lättare att plugga in i båda ändar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Willhelm:

Känner mig väldigt kluven till detta faktiskt. Känns som att det som i alla tider talat för USB har varit just det faktum att den är så standardiserad att det går att förutsätta att det alltid finns en port på alla datorer och ingen adapter behövs. Har en stor mängd usb-inkopplade grejer och det känns ju väldigt jobbigt om de inom de närmaste åren kommer bli svårare och svårare att använda utan adaptrar.

Undrar om detta kommer ge chansen till andra standarder att dyka upp på marknaden? Hade gärna sett thunderbolt/light peak slå igenom måste jag erkänna då det gränssnittet känns mer spännande. Rörande universella laddare tror jag inte det kommer hända för datorer större än ultrabooks då jag inte ser hur vissa av de där monsterklumparna man ibland ser på laddkablar till t.ex. alienwareburkar ska kunnas bytas ut mot små usb kablar.

Problemet med kontakter har ju funnits i flera år på enhetssidan med alla olika versioner av mini och mikro. Innan dess var det bara A och B man behövde hålla koll på. Tyvärr har ju utvecklingen kommit i kapp och de gamla mini och mikro klarade inte av alla de ledare som krävs för de högre hastigheterna. Även USB 3.0 typ-A behövde en lite halv ljuglösning för att få in två extra kabelpar. Mikro-B är en extrem ljuglösning som är allt annat än smidig. Så förr eller senare var de tvugna att göra ett ordentligt byte och bryta kompatibiliteten med kontakterna i grunden. Nu är ju signalen den samma så passiva adaptrar kommer dyka upp och de kan inte kosta många kronor att köpa. Du hittar ju hela sladdar för en tia. Inte den snyggaste av lösningar men bättre än inget.

Fördelen är ju att du nu är tillbaks till ruta ett där det bara finns en sladd och en kontakt. Så efter en övergångsperiod kommer vi va där du vill vara där man alltid vet att det finns en kontakt som fungerar. Tills dess får man nog stå ut med att ha en adapter tillsammans med sin sladd. Det fanns inga andra vettiga lösningar för de har pressat den gamla kontakten så långt det går. Det är ju ändå som sagt 1000 gånger högre överföringshastigheter och över 100 gånger högre effekter det handlar om nu än när den först designades. Den första USB-kontakten designades för fyra pinnar, jord, +5 V, data+ och data-. Sen en skärm som kan användas som chassijord. USB 3.0 har 10 pinnar. Det är därför den nya mikro-B ser ut som den gör. Det gick inte att få in tillräckligt många ledare i en vanlig mikro-B.

Chansen för andra standarder är liten. Firewire är redan borta och det enda andra alternativet är just Thunderbolt men för att de ska ha ens en liten chans måste Intel lösa kostnaden tämligen omedelbart. De måste också lösa problemet med validering som nu tydligen är en lång process. Intel måste godkänna alla nya enheter och det tar tid. Hade det inte varit för att Apple investerat så mycket i Thunderbolt hade det redan varit borta igen när Intel misslyckades med att lösa det med optiska kablar som planen först var. Eller det är lite orättvist att bara skylla det på Intel. Anledningen till att det inte blev någon optisk länk var för att optiska komponenter var för dyra. Då hade styrkretsarna kostat betydligt mer vilket inte hade fungerat med tanke på hur stora problem Intel har med kostnaderna nu. Kanske ser vi ett litet uppsving om några år för det ryktas att Thunderbolt ska vara integrerat i Skylake men det löser ju bara ett av problemen. Thunderbolt kan aldrig ersätta USB hela vägen för det är i grunden designat för andra saker. Kontakterna är för stora för att ersätta USB i små enheter. Kretsarna är för dyra och för komplicerade för att vara användbara i de flesta enklare sakerna. Det är mer en extern PCIe än en universalbuss och jag hade personligen mycket hellre sett att PCI-SIG dammade av och uppdaterade sin gamla externa PCIe-standard. För det finns ju vissa stället där en extern högpresterande buss kan vara vettig att ha men den stora majoriteten av USB-impementationer tjänar inget på att köra så höga hastigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför gjorde de inte såhär från början om det nu är tekniskt möjligt? Vet inte hur många veckor effektiv tid man spenderat på att vända USB-kontakter fram och tillbaka men det har gått åt en del tid under åren.

finns ett enkelt svar på det, de hade inte erfarenhet av fenomenet "Vända USB-kontakten 3 gånger" innan den passar. nu i efterhand är det ju självklart, men då när de tog fram kontakten så hade de aldrig varit med om problemet, där med fanns inte problemet när kontakten togs fram.
Så det är helt natruligt att de inte gjorde så här från början.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

finns ett enkelt svar på det, de hade inte erfarenhet av fenomenet "Vända USB-kontakten 3 gånger" innan den passar. nu i efterhand är det ju självklart, men då när de tog fram kontakten så hade de aldrig varit med om problemet, där med fanns inte problemet när kontakten togs fram.
Så det är helt natruligt att de inte gjorde så här från början.

Det skulle kunna vara så, men problemet har ju funnits där från början, och då borde de rättat till det redan i och med USB2.0 Det är ju inget litet skitproblem vi snackar om här, utan något som säkert drabbar hundratals miljoner människor dagligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skulle kunna vara så, men problemet har ju funnits där från början, och då borde de rättat till det redan i och med USB2.0 Det är ju inget litet skitproblem vi snackar om här, utan något som säkert drabbar hundratals miljoner människor dagligen.

jag upplever inte att jag har sådana problem som många på SweC skriver om, eller som grabbarna tar upp i sina FredagsPaneler. Varje USB kontakt har en USB "markering" i from av USB Ikon/logga, den skall alltid vara uppåt. Så jag tycker inte detta är något problem alls.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WDac:

jag upplever inte att jag har sådana problem som många på SweC skriver om, eller som grabbarna tar upp i sina FredagsPaneler. Varje USB kontakt har en USB "markering" i from av USB Ikon/logga, den skall alltid vara uppåt. Så jag tycker inte detta är något problem alls.

Jag måste göra något fel för det går inte med loggan uppåt...

Min Xbox 360-kontroll har för övrigt ingen logga på kontakten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vet vi om samma riktlinjer kommer följas med USB 4?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns det någon låsningsmekanism på kontakten eller är det som vanlig nuvarande USB att de helt enkelt sitter tight-ish?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag upplever inte att jag har sådana problem som många på SweC skriver om, eller som grabbarna tar upp i sina FredagsPaneler. Varje USB kontakt har en USB "markering" i from av USB Ikon/logga, den skall alltid vara uppåt. Så jag tycker inte detta är något problem alls.

Näe, jag håller med.. det är lite "dagens I-landsproblem" över det hela. Fast självklart är det förstås bra om det blir enklare. Vad jag däremot ser som en stor fördel med kommande USB-standarder är ju om laddarna för laptops kan bli standardiserade, precis som mobilerna har blivit, med hjälp av USB (samt ett EU-beslut, tillika, om jag minns rätt).

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lindhe:

Vet vi om samma riktlinjer kommer följas med USB 4?

Ingen vet något alls om USB 4.0 än. De har ju inte hunnit få ut USB 3.1 i verkligheten än. USB 1.0 kom 1996, USB 2.0 kom 2000, SUB 3.0 kom 2008 och USB 3.1 kom 2013. Så runt fem år per ny version så USB 4.0 kanske dyker upp 2020 någon gång om vem vet hur marknaden ser ut då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Helvete vad många usb-prylar jag kommer behöva ersätta nu...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

nu kommer de nya USB-kontakterna vara så små att det ändå blir möjligt att vända dem åt fel håll lika många gånger.

de borde gjort en fyrkantig kontakt för att åtminstone reducera det broplemet i kvadratisk faktor.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Helvete vad många usb-prylar jag kommer behöva ersätta nu...

Köp en adapter för en femma på ebay

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Anitramane:

Köp en adapter för en femma på ebay

Jippie för att behöva komma ihåg adaptrar så fort man ska någonstans, som gör att kontakten blir ännu större och otymplig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Finns det någon låsningsmekanism på kontakten eller är det som vanlig nuvarande USB att de helt enkelt sitter tight-ish?

Vore ju helt perfekt...

Man tar mobilen/surfplattan och går, datorn följer med på släp

Om nu inte kabel/kontakt går sönder

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Var verkligen på tiden för en ny mindre kontakt, börjar bli trångt på ultrabooks och tablets om man ska sätta dit vanliga standardportar. Att det även kommer gå att ladda datorer är ju ett stort plus. Sen misstänker jag att de vanliga 3.0-portarna kommer hänga med länge på vanliga moderkort till desktop. Kolla bara ps/2 och vga t g hex. Så nej era tillbehör kommer noa slutat fungera när det inte går att få tag på de gamla usbportarna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jippie för att behöva komma ihåg adaptrar så fort man ska någonstans, som gör att kontakten blir ännu större och otymplig.

Limma dit den då?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av WDac:

jag upplever inte att jag har sådana problem som många på SweC skriver om, eller som grabbarna tar upp i sina FredagsPaneler. Varje USB kontakt har en USB "markering" i from av USB Ikon/logga, den skall alltid vara uppåt. Så jag tycker inte detta är något problem alls.

Förutom de gånger som någon lyckas med konststycket att ha kretskortet uppåt så att det just på den enheten så ska kontakten vara vänd neråt eller på de där de riktar den åt något annat håll så att men måste inse vad konstruktören ansett vara "frammåt".

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det blev en hetlevrad diskussion sist så det kan jag skippa, men sammanfattningsvis så får vi nu ytterligare en kontakt och en kabel att hålla reda på helt i onödan, när vi redan har ett tiotal olika.

Tanken här är ju att den här ska ersätta alla de tidigare, så snart slipper vi ha flera olika.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Varför överger dom inte stift-kontakten. Hur många mikro/mini-USB har inte gått sönder för att stiften i mitten böjs. Apple fattade detta med Lightning, men USB-folket gör samma miss om och om igen...

EDIT: Positivt är väl att stiftet iallafall sitter i kabeln nu mera än i hon-kontakten.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Nice! Synd att den inte är bakåtkompatibel bara :-/

Skrivet av Dimman:

Varför överger dom inte stift-kontakten. Hur många mikro/mini-USB har inte gått sönder för att stiften i mitten böjs. Apple fattade detta med Lightning, men USB-folket gör samma miss om och om igen...

EDIT: Positivt är väl att stiftet iallafall sitter i kabeln nu mera än i hon-kontakten.

Inte haft sönder en enda?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Tanken här är ju att den här ska ersätta alla de tidigare, så snart slipper vi ha flera olika.

tills nått företag kommer på att det behövs "USB Typ-C nano" för "Smart Rings" med storbildsprojektor som nästan alla kommer ha 2017. eller nått annat pyttigt måste ha jag inte kan föreställa mig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

För att första USB-standarden släpptes 1996 av var specad för 12 Mbps och 150 mA. Vidare var storleken inte ett problem då det inte existerade så små och tunna enheter så kontaktdonen behövde vara kompakta. Det fanns inte en tanke på att den skulle klara 1000 gånger högre hastigheter och 32 gånger högre ström ström (130 gånger högre effekt) och detta till enheter som är tunnare än kontakten. Sen har de hållit kvar vid den gamla kontakten av kompatibilitetsskäl sen dess. Just målet med bakåtkompatibilitet har lett till lite udda skapelser som USB 3.0 mikro-B som är en 2.0 mikro-B med några extra stift på sidan så den blir väldigt bred. Detta enbart för att de skulle kunna hålla kvar bakåtkompatibiliteten.

Förhoppningsvis ersätter C alla de andra kontaktdonen nu så det blir en kontakt to rule them all. Standardiserade laddkablar även för laptopar hade också varit sjukt najs. Så underbart när nästan alla telefoner kan laddas med en vanlig USB-sladd.

En USB 3.0 mikro-B som egentligen är en 2.0 mikro-B? Jag fattar inte.

Permalänk

Detta är grymt bra alltså. Standardiserad laddning för bärbara datorer som Rydisen var inne på hade varit kanon.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

De tre försökens tid är över!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bengt-Arne:

Limma dit den då?

Ja, bra lösning för ett kontaktdon som främst används för mobila prylar, hörru... Och hur gör det den mindre otymplig?

Skrivet av ficklampa:

Tanken här är ju att den här ska ersätta alla de tidigare, så snart slipper vi ha flera olika.

Ja, precis som tanken var med de sjuttioelva tidigare försöken.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.