Intel inaktiverar TSX-instruktioner i Haswell och Broadwell på grund av buggar

Permalänk
Melding Plague

Intel inaktiverar TSX-instruktioner i Haswell och Broadwell på grund av buggar

En uppmärksammad finess i Intels senaste processorarkitektur utgår till följd av allvarliga buggar, något som även påverkar kommande generation Broadwell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sorgligt att ett företag med mångmiljardtillgångar inte ens kan testa sina produkter ordentligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sorgligt att ett företag med mångmiljardtillgångar inte ens kan testa sina produkter ordentligt.

Fast det är ju precis vad dem gjort. Och kommit fram till att implementationen inte höll. Fullt förståeligt att man inte kan börja designa om arkitekturfunktioner såhär sent i produktstadiet. Så funktionen utgår till fördel för stabilitet.

EDIT: Läste inte tillräckligt noggrant. "utvecklare utanför Intel upptäckt..." då håller jag med om att det är allvarligt.

Permalänk

Är det bara jag eller har Intel en tendens att ha allvarliga buggar i sina nya produkter?
ex.
p67 och sata 2 buggen
z87 och usb 3.0 buggen ( var iofs inte så allvarlig)
Och nu detta med tsx-instruktioner

Permalänk
Medlem

kan vara en svårupptäckt bugg, så inget att haka upp sig på. Det sorliga är att utvecklare inte kan använda funktionen för att koda bättre flertrådade program till oss.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Sorgligt att ett företag med mångmiljardtillgångar inte ens kan testa sina produkter ordentligt.

Verkar ännu inte vara allmänt känt hur komplext det måste vara och vad som faktiskt går fel men med tanke på att detta rör serverprocessorer som kan köra väldigt komplexa och känsliga beräkningar så vill de ju inte riskera något. TSX har inte ens varit aktiverat på många konsumentprocessorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Är det bara jag eller har Intel en tendens att ha allvarliga buggar i sina nya produkter?
ex.
p67 och sata 2 buggen
z87 och usb 3.0 buggen ( var iofs inte så allvarlig)
Och nu detta med tsx-instruktioner

Det kommer antagligen uppkomma allt mer frekvent och inte bara för Intel. Produkterna som tillverkas blir mer och mer komplexa samtidigt som TTM och kostnader förväntas vara oförändrade eller till och med lägre än tidigare. Jag har faktiskt gjort så att jag avvaktar med att köpa produkter vid release för att undvika dessa problemen. Just i detta fall hade ju inte detta hjälpt men och andra sidan använder jag inga program som nyttjar TSX-instruktioner heller.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Det här va ju lite pinsamt, och synd. Hoppas att dom löser det snart.

Permalänk
Medlem

Ser tillbaka mot P67 dramat som hände med Sandy Bridge-lanseringen. De har en tendens att göra knas för sig Intel.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sådant som händer i denna bransch, eller egentligen alla men lite specifikt för teknikbranschen. Bara att vänta tills ingenjörerna löser detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på Intel, har ni glömt bort AMDs Phenom bugg (TLB)?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

TSX är ju redan avaktiverat i samtliga K-modeller av Haswell så för min del spelar det ingen roll Men pinsamt, Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ni som klagar på Intel, har ni glömt bort AMDs Phenom bugg (TLB)?

Eller gamla klassiska pentiums räknefel? Det var tider det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

TSX är ju redan avaktiverat i samtliga K-modeller av Haswell så för min del spelar det ingen roll Men pinsamt, Intel.

Det stämmer inte för 4690K och 4790K. De som är missnöjda borde kunna reklamera sina processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Sådant som händer i denna bransch, eller egentligen alla men lite specifikt för teknikbranschen. Bara att vänta tills ingenjörerna löser detta.

Till viss del håller jag med. Dock tycker jag att konsumenterna skulle ersättas för felaktiga produkter. Men detta ignoreras allt för ofta och tillverkare förväntar sig att konsumenter tycker det är helt ok att köpa nytt. Hade någon tillverkare gjort liknande med en bil som hade konstruktionsfel så hade de arkebuserats.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Eller gamla klassiska pentiums räknefel? Det var tider det

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, det var tider det!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Är det bara jag eller har Intel en tendens att ha allvarliga buggar i sina nya produkter?
ex.
p67 och sata 2 buggen
z87 och usb 3.0 buggen ( var iofs inte så allvarlig)
Och nu detta med tsx-instruktioner

Vet inte riktigt jag... Vissa sådana här bekymmer är svåra att upptäcka förrens det är försent. USb3-buggen var ju inte direkt någon katastrof och P67 fick recall och fixades sig tämligen fint. TSX är inte heller någon förlust för de flesta, men tråkigt nog fungerade den inte som tänkt.

Hur många produkter släpper intel, i förhållande till 'allvarliga' buggar? Inte direkt så de är ensamma om bekymmer som dessa, det händer alla företag. Och vissa av dem löser aldrig ens bekymmren.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Datavetare

Tycker detta ganska bra visar varför det är väldigt vettigt för Intel att ha ett ganska stort glapp mellan när en ny mikroarkitektur släpps till dess den kommer in i Xeon E5 och E7.

Denna finns i den billigare Xeon E3 serien som i princip är samma CPU som Core-i7 med stöd för saker som TSX + ECC stöd.

Läste igenom errata, den relevanta delen är länkad av Zotamedu ovan. Säger ju absolut inget... Verkar som det är en väldigt fundamental del som innehåller buggen då TSX innehåller två olika metoder med lite olika beteende och olika assembler-instruktioner och som jag förstår det slår man av stödet för TSX helt och hållet.

Det ena är "begränsat transaktionsminne" (xbegin/xend/xabort) som kräver att applikationen i fråga är medveten att den använder TSX.

Den andra är "lock elison" (xacquire/xrelease), något jag tittat en del på själv då det går att använda även i applikationer som inte känner till TSX.

Prestandamässigt var det helt uppenbart att TSX är en typisk 1.0-implementation, det fungerar (well, fungerar nästan) men prestandavinsten var inte jättehög.

Man kan också nämna att det är en väldigt specifik klass av applikationer som något som TSX någonsin kommer betyda något för. Saker som rendering och vissa typer av beräkningar som är s.k. "embarrassingly parallel" (skalar perfekt med CPU-kärnor) har absolut noll användning av TSX. Applikationer som delar data där man av någon anledning relativt ofta måste skriva till delat data ser typisk en försämring av TSX.

TSX är ändå användbart då applikationer som delar data som nästan aldrig modifieras existerar inom områden som väldigt många använder, t.ex. relationsdatabaser. Förhoppningsvis får Intel med en fix även i Haswell Xeon E5/E7 annars kommer det dröja minst en generation till innan man kommer se någon användning av HW-transaktionsminne i x86-servers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Scitus:

Är det bara jag eller har Intel en tendens att ha allvarliga buggar i sina nya produkter?
ex.
p67 och sata 2 buggen
z87 och usb 3.0 buggen ( var iofs inte så allvarlig)
Och nu detta med tsx-instruktioner

Leta på valfri kretstillverkares errata-lista, vad du kommer se är att Intel har minst lika bra kvalité som andra. Även sådana "enkla" saker som USB- och SATA-kretsar är i dag väldigt komplicerade saker. Betänk också att det som finns i en errata är saker som tillverkaren faktiskt accepterat som ett fel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Pentium 1 har fått godkänt av NASA som buggfri för något år sedan så att det finns buggar i nya processorer är inte förvånande

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Intel måste hålla tick-tock schemat

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ni som klagar på Intel, har ni glömt bort AMDs Phenom bugg (TLB)?

Du menar denna?
AMD's iteration of Intel's F00F bug?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Eller gamla klassiska pentiums räknefel? Det var tider det

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ase:

Pentium 1 har fått godkänt av NASA som buggfri för något år sedan så att det finns buggar i nya processorer är inte förvånande

?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:
Skrivet av Ase:

Pentium 1 har fått godkänt av NASA som buggfri för något år sedan så att det finns buggar i nya processorer är inte förvånande

Felet fanns bara i vissa modeller, de berörda lär inte vara godkända då de fortfarande räknar fel.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ni som klagar på Intel, har ni glömt bort AMDs Phenom bugg (TLB)?

Dock så släppte AMD en patch till Linux kerneln som fixade problemet mer eller mindre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hårdvarutillverkare (och INTEL i synnerhet) ska inte ens försöka skriva mjukvara/drivrutiner/BIOS/UEFI. Jag sitter just nu med ett INTEL moderkort (har suttit med det ett bra tag visserligen) och har haft samma problem sen jag fick det:

SÅ fort man stänger ner datorn inifrån Windows (8.1) så startar datorn upp sig själv efter ett par sekunder igen, helt AUTOMAGISKT.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Hårdvarutillverkare (och INTEL i synnerhet) ska inte ens försöka skriva mjukvara/drivrutiner/BIOS/UEFI. Jag sitter just nu med ett INTEL moderkort (har suttit med det ett bra tag visserligen) och har haft samma problem sen jag fick det:

SÅ fort man stänger ner datorn inifrån Windows (8.1) så startar datorn upp sig själv efter ett par sekunder igen, helt AUTOMAGISKT.

Faktum är att de är de som ska försöka det, ingen annan. Men visst händer grodor ibland, och intel är en av de bättre på det planet faktiskt, det händer inte alltför ofta som tur är.
Vilket av Intels 'officiella' moderkort har du?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Hårdvarutillverkare (och INTEL i synnerhet) ska inte ens försöka skriva mjukvara/drivrutiner/BIOS/UEFI. Jag sitter just nu med ett INTEL moderkort (har suttit med det ett bra tag visserligen) och har haft samma problem sen jag fick det:

SÅ fort man stänger ner datorn inifrån Windows (8.1) så startar datorn upp sig själv efter ett par sekunder igen, helt AUTOMAGISKT.

Jag hade en dator som om man satte den i standby så vaknade den av sig själv igen utan att man trycker något på tangetnbordet, rör/trycker på musen eller dyl.
Fast det var en gammal Pentium 4 dator, någon HP Pavilion miditower, jag gav bort den förra året så det drabbar inte mig längre (den fungerade bra i övrigt, förutom att den är långsam jämfört med nyare datorer).

Permalänk
Medlem

@roxkz: Intel DZ77BH-55K, Hade ett asus Sabertooth Z77 moderkort först, men det blev fel på det och istället för att ge mig ett nytt moderkort så hävde Asus (de rövhålen) köpet. De hade väl inte utbyteskort, detta var max ett halvår efter köpet dessutom.

Då satt man där på pottkanten med en dyr CPU och lite ont om moderkort som passade en så fick bli ett Intel då...

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Intel sux! Amd rulez!!!!111

/ironi

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------