Behålla Fri-Surf abonnemang, eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Behålla Fri-Surf abonnemang, eller köpa nytt?

Hej

Jag har ett gammalt abonnemang med telenors fri-surf, som inte har något övre surftak överhuvudtaget i upp till 30mbit/sek i 3G.

I och med att jag tror att iPhone 6 kommer släppas snart så är frågan om jag ska satsa på ett nytt abonnemang med kanske 4G och ett tak på 10gb eller nåt, eller om jag ska behålla det jag har idag? Jag surfar typ mellan 10-25gb i månaden.

Vad skulle ni gjort?

Permalänk
Medlem

Kommer nog vara svårt att få ett abonnemang med så mycket surf.
Kollar man på Telenors hemsida är väll 10gb det mesta man kan välja till. Sen köpa till 1gb för 69kr.

Men 4G är väldigt trevligt.

Jag själv letar också efter ett nytt bra abonnemang lagom till hösten när nya telefoner släpps. Sa upp mitt nuvarande abonnemang (3mån uppsägning) så jag är redo att byta direkt om någon speciell operatör släpper bra erbjudande.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kommer nog vara svårt att få ett abonnemang med så mycket surf.
Kollar man på Telenors hemsida är väll 10gb det mesta man kan välja till. Sen köpa till 1gb för 69kr.

Men 4G är väldigt trevligt.

Jag själv letar också efter ett nytt bra abonnemang lagom till hösten när nya telefoner släpps. Sa upp mitt nuvarande abonnemang (3mån uppsägning) så jag är redo att byta direkt om någon speciell operatör släpper bra erbjudande.

Precis, det var lite så jag tänkte, om jag säger upp det nu blir det lagom till höstens telefoner kommer. 4G vore riktigt fint... Ja som sagt, svårt val! Hade du fri surf innan?

Permalänk
Medlem

Hade aldrig sagt upp ett fri surf abonnemang i dagens läge...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Rekordmedlem

Fri surf är värt mer än 4g.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rekl3M:

Precis, det var lite så jag tänkte, om jag säger upp det nu blir det lagom till höstens telefoner kommer. 4G vore riktigt fint... Ja som sagt, svårt val! Hade du fri surf innan?

Begränsas du av 3G på något sätt?

Om inte så är ju valet enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Inte som 4g gör några mirakel jämfört med en stabil 3g surf.

Och surfar du så mycket så hade jag behållit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hade aldrig sagt upp ett fri surf abonnemang i dagens läge...

samma här, oavsätt om det "bara är 3G" skulle jag ALDRIG säga upp fri-surf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Precis, det var lite så jag tänkte, om jag säger upp det nu blir det lagom till höstens telefoner kommer. 4G vore riktigt fint... Ja som sagt, svårt val! Hade du fri surf innan?

Nope, hade inte fri surf. Bara 5gb och det har räckt för mig i dagsläget. Ibland har jag behövt köpa till 1-2gb. Men jag har ett pott-abonnemang så jag kunde köpa för pengar som fanns i potten.

Men 5gb är mitt krav när jag byter abonnemang.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Begränsas du av 3G på något sätt?

Om inte så är ju valet enkelt.

Det vet jag inte eftersom jag inte provat 4g. Det kan ju vara lite långsamt ibland, men med en ny och snabbare telefon bör ju upplevelsen bli bättre.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rekl3M:

Det vet jag inte eftersom jag inte provat 4g. Det kan ju vara lite långsamt ibland, men med en ny och snabbare telefon bör ju upplevelsen bli bättre.

Du måste ju inte byta abonnemang för att du byter mobil. Testa och se först, såna abonnemang är väldigt eftertraktade

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Hur kommer man upp i 25GB/mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Hur kommer man upp i 25GB/mån?

Ganska simpelt om man inte har tillgång till WIFI där man är och kollar en del på netflix/streamar musik eller annat som suger bandbredd.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Hur kommer man upp i 25GB/mån?

Man tittar på 30minuter video (med anständig kvalitet) per dag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man tittar på 30minuter video (med anständig kvalitet) per dag.

Högst otroligt att det är orsaken.

Permalänk

Behåll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Högst otroligt att det är orsaken.

Bra webtvkvalitet drar 1,5-2 Gbyte/timme så det är ju inte direkt svårt att förbruka 25 Gbyte på en månad om man strömmar lite, hemma hos mig så rullar det webbtv och radio/musik närmast konstant och trafikvolymen ligger oftast över 600 Gbyte/månad (på den fasta uppkopplingen)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hej

Jag har ett gammalt abonnemang med telenors fri-surf, som inte har något övre surftak överhuvudtaget i upp till 30mbit/sek i 3G.

I och med att jag tror att iPhone 6 kommer släppas snart så är frågan om jag ska satsa på ett nytt abonnemang med kanske 4G och ett tak på 10gb eller nåt, eller om jag ska behålla det jag har idag? Jag surfar typ mellan 10-25gb i månaden.

Vad skulle ni gjort?

Du är riktigt galen om du byter bort ett frisurf mot något annat? se om du kan förhandla en extra kostnad för 4g eller behåll!

Förmodligen så kommer 4g nätet avlasta 3g så det blir nog lite bättre längre fram.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett gammalt abonnemang med fri surf och jag skulle aldrig byta till något annat i dagens läge. Alla abonnemang har begränsning idag vilket är riktigt surt. På den fria surfen så är det gratis sms och mms samt ringa för hela månadskostnaden (199kr) till ett relativt normalt minutpris (59 eller 69 öre/minut). Vet jag att jag ska prata en längre tid så använder jag skype i telefonen istället. Jag tyckte att det vara lite segt att surfa förr men idag när så många använder 4g så är 3g-nätet betydligt snabbare så jag ser ingen anledning att byta. Känns nästan som att man kan sälja ett abonnemang med fri surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hej

Jag har ett gammalt abonnemang med telenors fri-surf, som inte har något övre surftak överhuvudtaget i upp till 30mbit/sek i 3G.

I och med att jag tror att iPhone 6 kommer släppas snart så är frågan om jag ska satsa på ett nytt abonnemang med kanske 4G och ett tak på 10gb eller nåt, eller om jag ska behålla det jag har idag? Jag surfar typ mellan 10-25gb i månaden.

Vad skulle ni gjort?

Har nog samma abonnemang som du, och var och frågade i butik igår om man kunde behålla sitt nuvarande abonnemang, enda man kan göra är att köpa en HELT NY telefon rakt av hos Telenor, då får du behålla ditt nuvarande abonnemang.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket surf du använder. Använder du mycket tycker jag du skall behålla då det inte går att få tag på det abonnemanget mer. Själv så funkar Telenors 3G nät bättre än deras 4G här hemma hos mig.

Permalänk
Medlem

Har också ett fri surf abonnemang hos Telenor. Det lär jag inte byta i första taget. Köpt mina senaste två telefoner kontant för att slippa byta till något trams med surf gräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Obegränsad 3G>begränsad 4G, så skulle jag tänka, 3G räcker till allting och lite till.

Om nu hastighet är så extremt viktigt för dig så överlåt iallafall abonnemanget till någon annan, för de här bra abonnemangen borde inte gå till spillo.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Obegränsad 3G>begränsad 4G, så skulle jag tänka, 3G räcker till allting och lite till.

Om nu hastighet är så extremt viktigt för dig så överlåt iallafall abonnemanget till någon annan, för de här bra abonnemangen borde inte gå till spillo.

Du har nog rätt. Jag har i dagsläget en iPhone 5 som inte kan ta emot mer än ~16mbit/sek över 3G. Med en ny telefon (eventuellt iPhone 6) så lär ju hårdvaran även ge surfen en rejäl boost.

Någon som vet hur stor skillnad det är i svarstider mellan 3G respektive 4G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Hur kommer man upp i 25GB/mån?

En kompis till mig har fri surf på sin iPhone 5 och kommer upp i 40GB i månaden tack vare att hon sitter på Instagram hela tiden.

Permalänk
Medlem

Behåll det. Ända anledningen till att jag sa upp mitt var att jag flyttade utomlands. Nu i efterhand tänker man att man borde "lånat" ut det eller get bort det. Men det är ju lätt att vara efterklok. Jag fick för övrigt en gratis iphone 3g S med mitt abonnemang som jag sålde så att min månadskostnad över de två åren låg på 100 kr :). Sedan att bindningstiden gick ut 8 månader efter att jag flyttade utomlands var ju mindre kul, men det visste jag inte när jag skaffa det.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

En kompis till mig har fri surf på sin iPhone 5 och kommer upp i 40GB i månaden tack vare att hon sitter på Instagram hela tiden.

Låter som att hon behöver skaffa sig ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Du har nog rätt. Jag har i dagsläget en iPhone 5 som inte kan ta emot mer än ~16mbit/sek över 3G. Med en ny telefon (eventuellt iPhone 6) så lär ju hårdvaran även ge surfen en rejäl boost.

Någon som vet hur stor skillnad det är i svarstider mellan 3G respektive 4G?

Hemma hos mig har jag bättre svarstid med 3G än 4G med Telenor.
Jag har kommit upp i 27mbit/s med min iPhone 5 i Centrala Stockholm, med Tele2. Var dock under någon julhelg då ingen var ute typ ^^

Permalänk
Medlem

BYT INTE!
Jag ångrar ihjäl mig att jag bytte bort mitt frisurfsabonnemang mot ett gratis företagsaboonemang (som ger 2Gig/månad och nästan aldrig har någon täckning yadayadayada)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Låter som att hon behöver skaffa sig ett jobb.

Snarare bättre vanor

Visa signatur

Citera för svar