Rise of the Tomb Raider är tidsbegränsat Xbox-exklusivt

Permalänk
Melding Plague

Rise of the Tomb Raider är tidsbegränsat Xbox-exklusivt

I en intervju tydliggör Microsoft att speltiteln Rise of the Tomb Raider endast är tidsbegränsat Xbox-exklusivt, men när det kan tänkas hitta ut på andra plattformar framgår inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yaay!

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Entusiast

Bra att få det bekräftat, ser fram emot att spela det på PC.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Datavetare

Att spelet tydligen kommer till 360 (och antagligen PS3 senare) tycker jag visar att denna generations konsoler är inte riktigt en ny generation. Visst är grafiken bättre, men många spel, även tidiga sådana, som finns på PS3/XBox360 skulle inte gå att på något rimligt sätt tryckas till en PS2 utan att man även fått göra väldigt förändringar i spelmekaniken, något som inte riktigt verkar vara fallet nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Tänkte väl det, för vem hatar pengar?

Permalänk
Medlem

Aldrig lirat tombraider, det har aldrig lockat.

Att en spelstudio dock gör så här lär endast göra eventuella kunder irriterade och sådant brukar vara negativt för framtiden. Som när någon gör Öl-reklam under hockey, de får se sin försäljning därefter gå ned.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Bra nyhet på ett sätt antar jag. För mig så kvittar det då jag tycker dom senaste Tomb Raider spelen, och framför allt det senaste TR13, var uruselt för oss som har vuxit upp med dom gamla spelen. Det senaste TR13 känns mest som att det enbart går ut på att följa anvisningar av hjälpmedlen man får (hints,. instruktioner etc.) och att man hela tiden ska följa en specifik bana. Vart tog äventyrslusten vägen, vart tog dem härligt öppna miljöerna vägen och vart tog hela grundidén med Tomb Raider vägen? Att söka runt en bana efter föremål, gå fram och tillbaka utan hints om vad man ska göra eller vilka objekt man behöver.
Dom har förlorat hela själen med serien, dom som har spelat igenom Tomb Raider 1-4 tror jag vet vilken känsla jag pratar om. Jag har provat TR13 och jag tyckte det var helt vedervärdigt tråkigt, liksom alla spel med en inbyggd "automatisk väg/path" man är tvungen att gå, hela friheten i spelet existerar inte. Det är enbart varvat med på tok för långa mellan/film sekvenser, totalt för komplicerat vapensystem jämfört med de tidigare spelen (underground, angel of darkness, legend) och larvig grafik.
Nej tack, det är ju roligt för dom som gillar "nystarten" av serien, vilket inte jag tycker att det är på något sätt då det är så radikalt olikt föregångarna, att spelet så småningom släpps till andra plattformar. För mig kvittar det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Men jag vill inte vänta längre än Xbox användarna

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Batman:

Bra nyhet på ett sätt antar jag. För mig så kvittar det då jag tycker dom senaste Tomb Raider spelen, och framför allt det senaste TR13, var uruselt för oss som har vuxit upp med dom gamla spelen. Det senaste TR13 känns mest som att det enbart går ut på att följa anvisningar av hjälpmedlen man får (hints,. instruktioner etc.) och att man hela tiden ska följa en specifik bana. Vart tog äventyrslusten vägen, vart tog dem härligt öppna miljöerna vägen och vart tog hela grundidén med Tomb Raider vägen? Att söka runt en bana efter föremål, gå fram och tillbaka utan hints om vad man ska göra eller vilka objekt man behöver.
Dom har förlorat hela själen med serien, dom som har spelat igenom Tomb Raider 1-4 tror jag vet vilken känsla jag pratar om. Jag har provat TR13 och jag tyckte det var helt vedervärdigt tråkigt, liksom alla spel med en inbyggd "automatisk väg/path" man är tvungen att gå, hela friheten i spelet existerar inte. Det är enbart varvat med på tok för långa mellan/film sekvenser, totalt för komplicerat vapensystem jämfört med de tidigare spelen (underground, angel of darkness, legend) och larvig grafik.
Nej tack, det är ju roligt för dom som gillar "nystarten" av serien, vilket inte jag tycker att det är på något sätt då det är så radikalt olikt föregångarna, att spelet så småningom släpps till andra plattformar. För mig kvittar det.

Håller med på flera punkter men tycker ändå det var ett helt okej spel. Finns mycket som kan förbättras och förhoppningsvis får vi det i uppföljaren.
Vad menar du med larvig grafik?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Kommer köpa detta spel begangat till ps4 som straff för detta beslut.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Yes yes yes!

Älskade att springa omkring med pilbågen och smyga... Fint hår åxå

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Som när någon gör Öl-reklam under hockey, de får se sin försäljning därefter gå ned.

Så du har koll på öltillverkarnas försäljningsstatistik? Intressant.

Utan att jag har det skulle jag med största sannolikhet vilja påstå att deras försäljning ökar när de visar reklam under hockeymatcher...Annars skulle de inte fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänkte på Kerrigan?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

-"Bend over Microsoft. Bend over to Capitalism!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Håller med på flera punkter men tycker ändå det var ett helt okej spel. Finns mycket som kan förbättras och förhoppningsvis får vi det i uppföljaren.
Vad menar du med larvig grafik?

Larvig var ett felaktigt ordval av mig. Jag tycker så klart att strävan efter så bra och verklighetstrogen grafik ska vara något vajre spelutvecklare borde sträva efter.
Men för mig kändes hela spelet så radikalt annorlunda på alla punkter. Visst sure grafiken och actionsekvenserna är ju snygga, men bara det att knappt går att känna igen huvudkaraktären blev för mig lite av en dealbreaker.
Jag tror jag helt enkelt har för svårt att släppa taget om de äldre titlarna då det är de jag hela tiden jämför de nya spelen i serien med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Så du har koll på öltillverkarnas försäljningsstatistik? Intressant.

Utan att jag har det skulle jag med största sannolikhet vilja påstå att deras försäljning ökar när de visar reklam under hockeymatcher...Annars skulle de inte fortsätta med det.

Har för mig det stod i Svd eller Dn för några år sedan, tror det var carlsberg som eller falcon som hade reklam under massa stora matcher och folk blev förbannade enligt artiklen på att de blev störa av reklam ist för att se match hela tiden / höra snack från studio. Trodde detta var allmänt kännt då det var en hyfsad stor nyhet och gick emot det många trodde.

I övrigt så är det klart jag gillar öl men föredrar dock whiskey

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

EU borde förbjuda exklusivitetsavtal.
Det är dåligt för oss konsumenter, och det hämnar konkurrens.

Permalänk
Sötast

Ja, har man en konsoll som inte säljer och drar in miljarder i förlust så är det nog likabra att spendera miljoner på att låsa titlar till sin förlorande plattform.... eller är det?

Jag luktar desperation lång väg Microsoft.

Permalänk
Medlem
Citat:

I get the reaction I see. If I'm a PlayStation person all of a sudden I feel like, the franchise has gone. I didn't buy the IP. I didn't buy the studio. It's not mine.

inte konstigt det blir missuppfattningar när företag dras med chefer som uttrycker sig som sockerstinna åttaåringar, som nyss gjort sönder en fin vas.

Skrivet av Yoshman:

Att spelet tydligen kommer till 360 (och antagligen PS3 senare) tycker jag visar att denna generations konsoler är inte riktigt en ny generation. Visst är grafiken bättre, men många spel, även tidiga sådana, som finns på PS3/XBox360 skulle inte gå att på något rimligt sätt tryckas till en PS2 utan att man även fått göra väldigt förändringar i spelmekaniken, något som inte riktigt verkar vara fallet nu.

ett spel som funkar på samma vis men skiljer sig drastiskt grafiskt åt är fullt möjligt, det handlar då oftast om att helt olika teams får bygga ramen för respektive från grunden. man ska inte blanda ihop detta med plattformsportabla motorer och liknande.

spelmekanikan i sig kan inte rimligen påverkas nått större ändå då kontrollmetoderna är ungefär desamma numera. precis som folk ville ha det.

nästa generation, vem vet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Bra nyhet på ett sätt antar jag. För mig så kvittar det då jag tycker dom senaste Tomb Raider spelen, och framför allt det senaste TR13, var uruselt för oss som har vuxit upp med dom gamla spelen. Det senaste TR13 känns mest som att det enbart går ut på att följa anvisningar av hjälpmedlen man får (hints,. instruktioner etc.) och att man hela tiden ska följa en specifik bana. Vart tog äventyrslusten vägen, vart tog dem härligt öppna miljöerna vägen och vart tog hela grundidén med Tomb Raider vägen? Att söka runt en bana efter föremål, gå fram och tillbaka utan hints om vad man ska göra eller vilka objekt man behöver.
Dom har förlorat hela själen med serien, dom som har spelat igenom Tomb Raider 1-4 tror jag vet vilken känsla jag pratar om. Jag har provat TR13 och jag tyckte det var helt vedervärdigt tråkigt, liksom alla spel med en inbyggd "automatisk väg/path" man är tvungen att gå, hela friheten i spelet existerar inte. Det är enbart varvat med på tok för långa mellan/film sekvenser, totalt för komplicerat vapensystem jämfört med de tidigare spelen (underground, angel of darkness, legend) och larvig grafik.
Nej tack, det är ju roligt för dom som gillar "nystarten" av serien, vilket inte jag tycker att det är på något sätt då det är så radikalt olikt föregångarna, att spelet så småningom släpps till andra plattformar. För mig kvittar det.

Att följa en snitslad bana är ju inte så kul. Har inte lirar TR men har varit sugen länge, speciellt sedan jag köpte en Xbox handkontroll till datorn.

Angående den snitslade banan då...Beror väl mycket på hur spelet fungerar i övrigt. Älskade ju t.ex. Heavy Rain. Så än så länge är jag inte avskräkt trots hoten om "automatisk väg"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

spelet var inte mer snitslat än de gamla var, snarare tvärtom.

däremot är jag helt med på om man förväntat sig att det skulle vara öppnare än vad det var efter förhandsvisningar och snacket runt dem, för det var mycket sånt snack. "en hel ö, helt fri att utf.." vilket inte riktigt var helt sant, eller ens nära faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att spelet tydligen kommer till 360 (och antagligen PS3 senare) tycker jag visar att denna generations konsoler är inte riktigt en ny generation. Visst är grafiken bättre, men många spel, även tidiga sådana, som finns på PS3/XBox360 skulle inte gå att på något rimligt sätt tryckas till en PS2 utan att man även fått göra väldigt förändringar i spelmekaniken, något som inte riktigt verkar vara fallet nu.

Jag tror att nästa år, så lär vi få det svårt att hitta multi-dulti format titlar

Permalänk
Medlem

Bra med lite betatestare

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Pesh:

Bra med lite betatestare

Sant broder

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett exempel på ett uselt beslut Microsoft tar, som folk blir vansinniga på, för att senare få höra att det blivit ändrat, och att det varit planen hela tiden. Vad fan sysslar ni med Microsoft?

För övrigt tycker jag EU borde gå in och förbjuda avtal av den här sorten, då det låser in och missgynnas konsumenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda exklusivitetsavtal.
Det är dåligt för oss konsumenter, och det hämnar konkurrens.

Det främjar ju konkurrens, eftersom konkurrenterna "måste" erbjuda nåt ännu mer lockande.

Nackdelen är att PC-spelmarknaden, som inte direkt konkurrerar med konsolmarknaden, blir lidande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedman18:

Jag tror att nästa år, så lär vi få det svårt att hitta multi-dulti format titlar

Tror jag också, men det handlar mer om att det blir en högre kostnad att utveckla för fler plattformar än att det rent tekniskt inte skulle gå att skala ner grafiken (och bara grafiken) men ändå erbjuda samma spelupplevelse i övrigt. Ta Uncharted eller Last Of Us, enda sättet att få dessa titlar att snurra på en PS2 skulle vara att helt fundamental ändra spelmekaniken för att få PS2ans CPU att orka med.

Och i längden spelar det ingen roll, de flesta som köper konsol idag lär skaffa PS4/XBO och även de med PS3/360 kommer nog vilja ha den bättre grafiken när/om måste-ha-titlarna börjar dyka upp på denna generation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda exklusivitetsavtal.
Det är dåligt för oss konsumenter, och det hämnar konkurrens.

Nej det gör det inte. Man kan inte tvinga ett företag att de måste vara på en viss marknad. Visst kan man förbjuda ett företag för att vägra sälja till en viss person pga av hudfärg osv men allt annat än så är omoraliskt. Fri marknad bygger på att båda parter vill göra affären. Om en part inte vill så blir det ingen affär oavsett var storebror tycker (om man bor i ett relativt fritt land eller bättre).

Vi fick bankkrashen 2007 delvis för att den amerikanska staten (började under Clinton tiden) tvingade banker att ge lån till sådana som bankerna visste skulle ha svårt att betala tillbaka. Detta för att Demokraterna (och vissa republikaner som har nästan lika många stolpskott) tyckte att alla skulle ha möjlighet att bo i ett hus. De ägde inte ens den blygsamma intelligensen som krävdes för att se den oundvikliga husprishöjningen och resulterande kollaps. Politiker med stora hjärtan och små hjärnor är lika farliga som politiker med små hjärtan och stora hjärnor.

Sorry för politiksnack men Microsoft får göra som de känner att de behöver och vill så länge de inte aktivt skadar någon annan med sina affärer. Vilken de knappast gör i det här fallet.

Att tvinga någon till något de inte vill är våld. Det är omoraliskt även när staten gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett exempel på ett uselt beslut Microsoft tar, som folk blir vansinniga på, för att senare få höra att det blivit ändrat, och att det varit planen hela tiden. Vad fan sysslar ni med Microsoft?

Ungefär vad jag tänkte. Hehe, Microsoft ville väl inte lämna ut den delen egentligen, men fick så mycket kritik att de var tvungna att peka ut att det är tidsbegränsat för att inte få för mycket negativ publicitet. Tänk att ett affärsdrag som skulle få fler köpare till sig riskerade få negativ effekt netto.

Skrivet av Ozzed:

För övrigt tycker jag EU borde gå in och förbjuda avtal av den här sorten, då det låser in och missgynnas konsumenter.

Ponera att så skulle ske, hur skulle det efterlevas? Jag tror att företagen isf bara skulle bli väldigt försiktiga med till vilka plattformar spelen skulle utannonseras till. I princip skulle samma sak ske, fast förhandlingarna skulle ske tidigare och i det tysta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Nej det gör det inte. Man kan inte tvinga ett företag att de måste vara på en viss marknad. Visst kan man förbjuda ett företag för att vägra sälja till en viss person pga av hudfärg osv men allt annat än så är omoraliskt. Fri marknad bygger på att båda parter vill göra affären. Om en part inte vill så blir det ingen affär oavsett var storebror tycker (om man bor i ett relativt fritt land eller bättre).

Fast nu är det ju så att Microsoft betalar Square Enix stora pengar för att inte släppa spelet till andra plattformar. Det har ingenting med "fri marknad" att göra.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.