Moderkort med Intel Z97 för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Moderkort med Intel Z97 för Mini ITX

Den överklockningsinriktade styrkretsen Intel Z97 finns även i små och välutrustade moderkort för formfaktorn Mini ITX. Nu anländer fyra nya modeller från Asrock, Asus, Gigabyte och MSI till SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad över att uppstartstiderna kan skilja så mellan moderkorten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Hoppades på en stämpel på gigabyte!

Inte alla som bygger små datorer som vet eller vill överklocka och då kan den automatiska OC vara väldig bra när man spelar prestandakrävande spel och vill ha de lilla extra!

Väldigt subjektiv artikel på en bra finess då överklockare representerar en minoritet av pc andvändare!

Fy swec att ni tar det som något negativt!

Edit: och hålla strömräkning nere + förlänga livet på komponenter som annars är i tighta byggen med mycket värme

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

Finns det en liknande guide för vanliga atx? annars skulle det vara skit nice att ha det

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Gigabyte Z97N Gaming 5 och en i7 4790k, är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Inte helt otippat att asus-rock och standard asus gjorde bra ifrån sig. Z97-WS har rockat riktigt styggt sedan det kom. Ingen annan av korten i Z97 serien från asus har vart något att klaga på heller. Riktigt bra kort som kommer nu från alla tillverkarna.

Permalänk
Skrivet av LPG:

Blev lite förvånad över att uppstartstiderna kan skilja så mellan moderkorten.

Håller med. Hade nog ändå tagit ASUS moderkortet.

Är det verkligen så att alla Asrock moderkort enbart har 1 års garanti?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Oldphag:

Hoppades på en stämpel på gigabyte!

Inte alla som bygger små datorer som vet eller vill överklocka och då kan den automatiska OC vara väldig bra när man spelar prestandakrävande spel och vill ha de lilla extra!

Väldigt subjektiv artikel på en bra finess då överklockare representerar en minoritet av pc andvändare!

Fy swec att ni tar det som något negativt!

Edit: och hålla strömräkning nere + förlänga livet på komponenter som annars är i tighta byggen med mycket värme

Antar du snackar om Gigabyte-kortet? Det är Öjvind reagerar på är att det överklockar utan att fråga användaren och att denna lilla finess inte går att stänga av.

Skrivet av Moronai:

Finns det en liknande guide för vanliga atx? annars skulle det vara skit nice att ha det

Jajjamen! http://www.sweclockers.com/recension/18750-intel-z97-fyra-mod...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

Antar du snackar om Gigabyte-kortet? Det är Öjvind reagerar på är att det överklockar utan att fråga användaren och att denna lilla finess inte går att stänga av.

Jajjamen! http://www.sweclockers.com/recension/18750-intel-z97-fyra-mod...

Jag har stängt av autoöverklockningen på mitt, Inga problem alls.

Från början står typ allt på Auto inne i bios så man får fixa till lite och sätta vissa saker på Normal eller disable på det man vill ha av eller på.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon200632:

Jag har stängt av autoöverklockningen på mitt, Inga problem alls.

Från början står typ allt på Auto inne i bios så man får fixa till lite och sätta vissa saker på Normal eller disable på det man vill ha av eller på.

Nja, delvis. Läs hur det hänger ihop: http://www.sweclockers.com/recension/19049-moderkort-med-inte...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ett schysst test där utfallet faktiskt blev som gissat vid första anblick; bios-översikt och moderkortslayout hintade om att Asus och Asrock var inne på rätt spår.

Tack för ett gott arbete!

Permalänk
Medlem

Undrar dock om det verkligen är så stort sug efter mini-ITX gaming burkar?

Grejen är är ju att efter att man räknar in grafikkort, PSU, kylare och diskar och sånt, så har man extremt mycket lulllull intryckt i en väldigt liten låda. (vilket ställer stora krav på bra luftflöde)
Är det kanske inte bättre att satsa på mini-atx och få lite bättre utrymme och luftflöde? (bättre luftflöde = lägre temp = lägre oljud)

Jag har petat en del med att bygga lådor åt mini-itx burkar, dock atom baserade för balkongserver, så prestanda och kylning har för min del aldrig varit något problem. Men när man väl försöker få allt på plats i lådan så önskar man, typ alltid, att man hade lite mer utrymme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimestam:

Antar du snackar om Gigabyte-kortet? Det är Öjvind reagerar på är att det överklockar utan att fråga användaren och att denna lilla finess inte går att stänga av.

Jajjamen! http://www.sweclockers.com/recension/18750-intel-z97-fyra-mod...

Hur motiverar ni att asrock och asus med sina avsevärda problem (hög uppstart/effekt) får en av era stämpel?
Strömförbrukning och uppstart är det viktigaste för majoriteten men det har f.ex asus problem med!
Gigabyte har ett bra pris (bäst av dem ni har testat).
Men ni motiverat auto oc (som inte är ett problem för majoriteten) är ett stort nog problem för evt. Inte få stempel?

Ni är jätte duktiga måste jag säga (läst sedan -04) men detta är nog första gången jag reagerar på en artikel!

Ni kan inte ge en stämpel baserat på vad minoriteten av andvändarna tycker (vilket förvånar stämpel på "problem" som ström och uppstart.....) det borde representera majoriteten!

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Hoppades på en stämpel på gigabyte!

Inte alla som bygger små datorer som vet eller vill överklocka och då kan den automatiska OC vara väldig bra när man spelar prestandakrävande spel och vill ha de lilla extra!

Väldigt subjektiv artikel på en bra finess då överklockare representerar en minoritet av pc andvändare!

Fy swec att ni tar det som något negativt!

Edit: och hålla strömräkning nere + förlänga livet på komponenter som annars är i tighta byggen med mycket värme

Så du anser att ett moderkort som utan att fråga användaren avslutar processorns garanti är ett bra moderkort?

Jag tyckte detta var ett riktigt bra test vilket visade på små (förutom Gigabytes då) skillnader och hur mycket (edit)eller lite(/edit) de betyder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Jag har stängt av autoöverklockningen på mitt, Inga problem alls.

Från början står typ allt på Auto inne i bios så man får fixa till lite och sätta vissa saker på Normal eller disable på det man vill ha av eller på.

Skrivet av Dimestam:

Jag försökte alla möjliga inställningar och det enda som fungerade var att ändra Turbo-inställningen för multiplar manuellt, vilket dock verkar ge prestandaförlust i några tester. Var även i kontakt med Gigabyte och försökte hitta en lösning. Prövade med olika BIOS-versioner. För nybörjare skall det vara enkelt att förstå och avaktivera. Asus som har samma funktion , men med valmöjligheter, hade inga märkbara prestanda förluster (i normal läge).

Att man får ett lite överklockat system kan visserligen vara trevligt, men det är bättre om man är medveten om det och kan välja själv.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Så du anser att ett moderkort som utan att fråga användaren avslutar processorns garanti är ett bra moderkort?

Jag tyckte detta var ett riktigt bra test vilket visade på små (förutom Gigabytes då) skillnader och hur mycket (edit)eller lite(/edit) de betyder

Skickades från m.sweclockers.com

Avslutar processorns garanti? Nu tar jag för givet att det endast är K-modellerna som faktiskt överklockas av moderkortet då de har upplåst multipel, men dessa processorer blir knappast av med garantin för att du överklockar dem.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv

K modellen är ju bara klocka på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Avslutar processorns garanti? Nu tar jag för givet att det endast är K-modellerna som faktiskt överklockas av moderkortet då de har upplåst multipel, men dessa processorer blir knappast av med garantin för att du överklockar dem.

Läs här så står det långt ner på sidan.
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/overclocking-intel-processors.html
(svårt göra länk i mobilen)

Intel har extra försäkring för överklockning att tillgå, de får bundle den med moderkortet..

Skickades från m.sweclockers.com

Edit med texten från sidan som länkats. Det gäller alla processorer.
Warning: Altering clock frequency and/or voltage may: (i) reduce system stability and useful life of the system, processor, and other system components; (ii) cause the processor and other system components to fail; (iii) cause reductions in system performance; (iv) cause additional heat or other damage; and (v) affect system data integrity. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of other system components beyond their industry standard specifications. Intel assumes no responsibility that the processor and other system components, including if used with altered clock frequencies and/or voltages, will be fit for any particular purpose.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

K modellen är ju bara klocka på med.

Nej, Intel kan inte garantera att dina 6,7GHz inte på något sätt kan skada eller störa andra komponenter eller processorn själv. Warranty void.

Ja, den är väldigt lätt att göra det med och svår att skada, men någon garanti är omöjligt att lämna. Farsan jobbade med sånt och det var svårt att bara lämna garantier för terminalen för kontokort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Läs här så står det långt ner på sidan.
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/overclocking-intel-processors.html
(svårt göra länk i mobilen)

Intel har extra försäkring för överklockning att tillgå, de får bundle den med moderkortet..

Skickades från m.sweclockers.com

Edit med texten från sidan som länkats. Det gäller alla processorer.
Warning: Altering clock frequency and/or voltage may: (i) reduce system stability and useful life of the system, processor, and other system components; (ii) cause the processor and other system components to fail; (iii) cause reductions in system performance; (iv) cause additional heat or other damage; and (v) affect system data integrity. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of other system components beyond their industry standard specifications. Intel assumes no responsibility that the processor and other system components, including if used with altered clock frequencies and/or voltages, will be fit for any particular purpose.

Får ta det till rätten i så fall. Gigabyte leker ju bara med multiplar som processorn tillåter i "oklockat" läge också, bara det att processorn skulle välja att köra på lite lägre multipel om flera kärnor används samtidigt, medan gigabyte får den att ignorera den regeln. Min Asus ROG-bräda gör likadant.

Nog för att det säkert visst kan räknas som "överklock", men realistiskt sett så tvivlar jag att det kommer slita på CPU något nämnvärt, och Intel lär inte bry sig om det i ett ev. garantiärende.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Läs här så står det långt ner på sidan.
http://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/overclocking-intel-processors.html
(svårt göra länk i mobilen)

Intel har extra försäkring för överklockning att tillgå, de får bundle den med moderkortet..

Skickades från m.sweclockers.com

Edit med texten från sidan som länkats. Det gäller alla processorer.
Warning: Altering clock frequency and/or voltage may: (i) reduce system stability and useful life of the system, processor, and other system components; (ii) cause the processor and other system components to fail; (iii) cause reductions in system performance; (iv) cause additional heat or other damage; and (v) affect system data integrity. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of the processor beyond its specifications. Intel has not tested, and does not warranty, the operation of other system components beyond their industry standard specifications. Intel assumes no responsibility that the processor and other system components, including if used with altered clock frequencies and/or voltages, will be fit for any particular purpose.

Jag köper inte det där helt och hållet. Överklockningen som görs automatiskt av ett moderkort är troligtvis(?) inte skadligt för en CPU då spänningen inte höjs så mycket (om ens något?). Varför skulle Intel ens släppa K-serien vars enda syfte är att kunna överklockas med otroligt enkla medel (och "guider" på länken du citerade) för att sedan pissa kunden i ansiktet och neka garanti?

Givetvis är det ju då inom rimliga gränser... Om användaren på något sätt modifierar CPUn eller strömförsörjningen till den och verkligen grillar den är det ju givet att garantin är förbrukad. Kan man ens grilla en CPU med dagens moderkort? Dvs, kan de mata tillräckligt hög spänning till CPUn för att förstöra ledningsbanor osv?

Kanske har du rätt, men Intel/AMD lär inte neka någon en RMA om det inte är uppenbart att vårdslös överklockning har skett.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Hoppades på en stämpel på gigabyte!

Inte alla som bygger små datorer som vet eller vill överklocka och då kan den automatiska OC vara väldig bra när man spelar prestandakrävande spel och vill ha de lilla extra!

Väldigt subjektiv artikel på en bra finess då överklockare representerar en minoritet av pc andvändare!

Fy swec att ni tar det som något negativt!

Edit: och hålla strömräkning nere + förlänga livet på komponenter som annars är i tighta byggen med mycket värme

Varför tror du att sidan heter Sweclockers.com?!
Halva grejen med att vara inne här är just fokus på överklockning och prestanda jagande... Självklart ska det tas upp såna nackdelar även om det är oviktigt för vissa användare.

OnT bra recension. Har på senaste tiden fattat tycke för den mindre formfaktorn!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Undrar dock om det verkligen är så stort sug efter mini-ITX gaming burkar?

Grejen är är ju att efter att man räknar in grafikkort, PSU, kylare och diskar och sånt, så har man extremt mycket lulllull intryckt i en väldigt liten låda. (vilket ställer stora krav på bra luftflöde)
Är det kanske inte bättre att satsa på mini-atx och få lite bättre utrymme och luftflöde? (bättre luftflöde = lägre temp = lägre oljud)

Jag har petat en del med att bygga lådor åt mini-itx burkar, dock atom baserade för balkongserver, så prestanda och kylning har för min del aldrig varit något problem. Men när man väl försöker få allt på plats i lådan så önskar man, typ alltid, att man hade lite mer utrymme.

Minsta jag har kommit är 11L med ett moddat Sugo 05B (i7/670/h80/atx agg/2xssd) med t.ex. hadron på 15L är riktigt bra luftflöde i.

det enda som fattas i mina ögon är tillräckligt vågade chassi tillverkare och att någonting måste hända med psu:erna och lite lekande med risers så är vi snart hemma:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Kan man ens grilla en CPU med dagens moderkort? Dvs, kan de mata tillräckligt hög spänning till CPUn för att förstöra ledningsbanor osv?

Bra fråga, vissa moderkort har dubbla EPS12V och där kan man nog fläska på rätt färskt. Dock återstår frågan om man som du säger kan "grilla" den.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag köper inte det där helt och hållet. Överklockningen som görs automatiskt av ett moderkort är troligtvis(?) inte skadligt för en CPU då spänningen inte höjs så mycket (om ens något?). Varför skulle Intel ens släppa K-serien vars enda syfte är att kunna överklockas med otroligt enkla medel (och "guider" på länken du citerade) för att sedan pissa kunden i ansiktet och neka garanti?

Givetvis är det ju då inom rimliga gränser... Om användaren på något sätt modifierar CPUn eller strömförsörjningen till den och verkligen grillar den är det ju givet att garantin är förbrukad. Kan man ens grilla en CPU med dagens moderkort? Dvs, kan de mata tillräckligt hög spänning till CPUn för att förstöra ledningsbanor osv?

Kanske har du rätt, men Intel/AMD lär inte neka någon en RMA om det inte är uppenbart att vårdslös överklockning har skett.

Skrivet av Teddis:

Får ta det till rätten i så fall. Gigabyte leker ju bara med multiplar som processorn tillåter i "oklockat" läge också, bara det att processorn skulle välja att köra på lite lägre multipel om flera kärnor används samtidigt, medan gigabyte får den att ignorera den regeln. Min Asus ROG-bräda gör likadant.

Nog för att det säkert visst kan räknas som "överklock", men realistiskt sett så tvivlar jag att det kommer slita på CPU något nämnvärt, och Intel lär inte bry sig om det i ett ev. garantiärende.

Intel säger att om du kör processorn utanför deras grundspecifikation så gör du det på egen risk, det gäller även K-modellen. De har en speciell försäkring man kan köpa som ersätter en sönderklockad processor en gång inom tre år, dock bara processorn och inget annat som går sönder i samband med detta.

All överklockning = warranty void. FAST det står på sidan att om något händer när man kör processorn utanför specifikationerna så gäller inte garantin, det står ingenting om att den inte skulle gälla om man ställer ner processorn igen, dvs kör överklockat 2 år och sen standard och den då går sönder, kanske funkar? Dock off topic..

Angående Gigabytes lilla stunt här så blev jag efter sänggång lite mer fundersam vad som enligt intel är "enligt deras specifikationer". Det är ju en överklockning som sker då turbo byts mot konstant hastighet, men då den inte är högre än turbon kanske det klassas som inom specifikationerna vid ett RMA. Jag lyckades inte hitta något om detta men då Gigabytes överklockning innebär ökad värme torde det bryta garantin. Öjvind uttrycker det i artikeln som att de överskrider specifikationerna och då är garantin rökt.

MEN för att inte totalt såga detta moderkort, just här på Swec där de allra flesta som köper en K-processor överklockar lite ändå, så spelar det inte så stor roll. Dessutom är det sällan en CPU slutar fungera inom tre år (garantitiden) av skäl som inte innebär misshandel (pins etc) eller elektrifiering av defekt nätagg/ESD.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Minsta jag har kommit är 11L med ett moddat Sugo 05B (i7/670/h80/atx agg/2xssd) med t.ex. hadron på 15L är riktigt bra luftflöde i.

det enda som fattas i mina ögon är tillräckligt vågade chassi tillverkare och att någonting måste hända med psu:erna och lite lekande med risers så är vi snart hemma:)

äsch 680 och 2ssd:er + 1st 3,5" och slim dvd-brännare funkar också. Rullat på fint i över ett år nu.
http://www.sweclockers.com/galleri/11325-nya-datorn-sugo-sg06

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kunde inte ha kommit mer lämpligt! Har spanat på Asus Z97I-plus ett bra tag och ämnar beställa i helgen.

Tack!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Discokungen
Skrivet av flukke:

Varför tror du att sidan heter Sweclockers.com?!
Halva grejen med att vara inne här är just fokus på överklockning och prestanda jagande... Självklart ska det tas upp såna nackdelar även om det är oviktigt för vissa användare.

OnT bra recension. Har på senaste tiden fattat tycke för den mindre formfaktorn!

Exakt! Det är inte SweStockers! Det är extra intressant på just såna här moderkort som inte är i ROG-nivå och dylikt utan har mycket mer nedskalad strömförsörjning och så.

Sen tycker jag det var intressant att ge minus för "Endast fyra SATA 6,0 Gbps". Det är visserligen säkert någon som har nytta av fler men jag personligen använder bara 3st i min rigg just nu. 4st SSDer känns lite överkurs, men folk kanske kör mekaniska diskar också (hemska tanke) även om det är lite konstigt till m-ITX.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag lade en beställning på Asus kortet igår strax innan denna recension publicerades. Skönt att det inte uppdagades några större problem även om uppstartstiden inte var i topp.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Hedersmedlem

Den som ändå hade haft plats för fler än två sata-enheter.. då hade man kanske velat ha ett kort med fyra uttag, om inte sex stycken..

Trevlig artikel som vanligt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya