Sony Xperia Z1 - fuktskadad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zippeer:

Verkstäderna går inte efter sin egen policy utan de går efter tillverkarens policy. Diverse att t.ex vätskeskador inte ska repareras på garanit.

Däremot är det som du säger, Om telefonen marknadsförs som vattentät/tålig så ska det självklart gå under garanti. (T.ex om de har en reklam där de doppar telefonen och tar kort eller liknande)

Jo precis. Jag misstänker att verkstaden inte ens känner till att modellen ifråga är vattentät, och marknadsförs som sådan. Utan de går istället på "standard-policyn" utan att tänka till eller kolla upp saken. Troligen så försöker de inte ens ta reda på hur det egentligen ligger till.
Det är tyvärr rätt vanligt i elektronikbranchen att verkstäder är så pass ignoranta och "självsäkra" på sina egna policys.

Det brukar lösa sig när man kontaktar tillverkaren direkt och talar om för dem att verkstaden ifråga inte vill samarbeta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo precis. Jag misstänker att verkstaden inte ens känner till att modellen ifråga är vattentät, och marknadsförs som sådan. Utan de går istället på "standard-policyn" utan att tänka till eller kolla upp saken. Troligen så försöker de inte ens ta reda på hur det egentligen ligger till.
Det är tyvärr rätt vanligt i elektronikbranchen att verkstäder är så pass ignoranta och "självsäkra" på sina egna policys.

Det brukar lösa sig när man kontaktar tillverkaren direkt och talar om för dem att verkstaden ifråga inte vill samarbeta.

De känner nog mycket väl till att den ska vara vattentät/tålig. Däremot så är nog Sony's Policy att de inte ska repareras om de är vätskeskadade. (Blir någon tusenlapp dyrare än en ny)

Till TS,

Om Sony har någon reklam som hänvisar att man t.ex kan ta bilder under vatten eller liknande så ta kontakt med dem, Berätta att verkstaden har dömt ut din telefon för vätskeskada och sedan skyller du på Sony då de har marknadsfört den som en vattentät telefon då ska den klara av det som har hänt. T.ex om den fått sig en skvätt vatten eller vad som nu har hänt. Verkstaden har inget med det här att göra då det bara följer instruktioner de har fått utan det är Sony som får punga ut en ny telefon/Lagning av din nuvarande.

Här kan du hänvisa till t.ex https://www.youtube.com/watch?v=blUhgOJXetM#t=84

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta vara så bombsäkra på allting och uttala oss tvärsäkert om saker som egentligen bara är åsikter? Det blir knappast lättare för folk som ställer frågor om de får olika "fakta" från olika människor. Snälla skriv ut att det är åsikter ni presenterar eller möjligen hypoteser.

Det är en rätt rejäl fuktskada på bilden, jag skulle också vänt mig till Sony (eller om verkstaden faktiskt är Sony's ombud och tar beslut i deras ställe dem istället) och be dem förklara hur fuktskadan gått till. Jag skulle tro att Sony direkt är din bästa chans till goodwill om man nu bestämt sig för att det här inte har uppstått genom normal hantering av telefonen utifrån instruktionsboken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Min telefon skulle som sagt reklameras till Sony för ca 2 veckor sedan. Förra måndagen ringde jag och frågade min serviceverkstad Ncare hur det gick med reklamationen, då jag fick svaret att den precis hade skickats iväg.

Idag ringde jag dit igen för att kontrollera hur det hade gått, då jag fick till svars,

Ncare - Din telefon kom tillbaka till oss i fredags. Garanti gäller ej. Sony har trycktestat telefonen och troligtvis har fukt trängt in genom en utav luckorna, dvs handhavande fel.

Jag ville själv prata med Sony om detta, så jag tog kontakt med deras kundtjänst och fick till svars,

Sony - Vi kan ej se att vi har haft telefonen på varken service eller reklamation. Du får kontakta din verkstad igen. Verkar vara lite fiffel.

Igen tog jag kontakt med serviceverkstaden, berättade vad jag hade fått reda på av Sony.

Ncare - Telefonen har nog inte kommit fram till Sony *klick*

Förbannad som jag var, så ringde jag till en helt annan avdelning på Ncare, då han sa.

Ncare - Jag kan inte se att någon reklamation ens är upprättad. Det enda jag kan se är att vi väntar på kostnadsförslag. (Han gick iväg och dubbelkollade).
Din telefon ligger kvar här. Jag har upprättat en reklamation nu, så telefonen kommer att skickas iväg till Sony inom kort. Min chef kommer även att kontakta dig, så får du berätta hur det står till..

Att folk sitter och ljuger för en, det uppskattar jag inte alls. Verkar vara ett väldigt oseriöst företag. Nu får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Intressant, nu har du ju verkligen ammunition för att få goodwill.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av arkearke:

Om jag inte har helt fel för mig så hette verkstan Nordic Mobile Care. Dock vidareskickad till en extern verkstad som jag inte känner till namnet på.

hur gör man telefonservice utan anställda ?
http://www.solidinfo.se/foretag/nordic-mobile-care-ab/grundda...
http://www.allabolag.se/5569437295/Nordic_Mobile_Care_AB

hur överlever man som företag med 0% Vinstmarginal
http://www.svd.se/naringsliv/sok-foretag/companyInfo.html?org...

hur skum är Ole Petter Fiskum ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hur gör man telefonservice utan anställda ?
http://www.solidinfo.se/foretag/nordic-mobile-care-ab/grundda...
http://www.allabolag.se/5569437295/Nordic_Mobile_Care_AB

hur överlever man som företag med 0% Vinstmarginal
http://www.svd.se/naringsliv/sok-foretag/companyInfo.html?org...

hur skum är Ole Petter Fiskum ?

Dem har anställda men dock inte under det namnet. Ta en titt på denna länk. Längst ner till höger.

http://www.ifon.se/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kan meddela att både min och Sambons Z1 får följa med i både dushen och badet minst en gång i veckan och de har inte visat på några fel som helst och då har vi ändå haft dom sen strax efter att Telenor började sälja dom.

Och kan tillägga att min Z1 har några stygga märken efter att ha åkt i marken ett par gånger men den funkar lika bra som ny.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arkearke:

Min telefon skulle som sagt reklameras till Sony för ca 2 veckor sedan. Förra måndagen ringde jag och frågade min serviceverkstad Ncare hur det gick med reklamationen, då jag fick svaret att den precis hade skickats iväg.

Idag ringde jag dit igen för att kontrollera hur det hade gått, då jag fick till svars,

Ncare - Din telefon kom tillbaka till oss i fredags. Garanti gäller ej. Sony har trycktestat telefonen och troligtvis har fukt trängt in genom en utav luckorna, dvs handhavande fel.

Jag ville själv prata med Sony om detta, så jag tog kontakt med deras kundtjänst och fick till svars,

Sony - Vi kan ej se att vi har haft telefonen på varken service eller reklamation. Du får kontakta din verkstad igen. Verkar vara lite fiffel.

Igen tog jag kontakt med serviceverkstaden, berättade vad jag hade fått reda på av Sony.

Ncare - Telefonen har nog inte kommit fram till Sony *klick*

Förbannad som jag var, så ringde jag till en helt annan avdelning på Ncare, då han sa.

Ncare - Jag kan inte se att någon reklamation ens är upprättad. Det enda jag kan se är att vi väntar på kostnadsförslag. (Han gick iväg och dubbelkollade).
Din telefon ligger kvar här. Jag har upprättat en reklamation nu, så telefonen kommer att skickas iväg till Sony inom kort. Min chef kommer även att kontakta dig, så får du berätta hur det står till..

Att folk sitter och ljuger för en, det uppskattar jag inte alls. Verkar vara ett väldigt oseriöst företag. Nu får vi se vad som händer.

Är ganska förvånad att sony brydde sig så mycket att faktiskt ge råd så, betyder mycket för mig eftersom jag köper i princip bara sony produkter.

I övrigt så är jag förvånad att många haft problem med sina xperia telefoner tillochmed z2, jag tog min z1 på semester i thailand och den fick stå ut med dykningar i saltvatten, pool vatten, tappande i sten golv (misstag) och den klarade sig helt otroligt utan problem, tappade den tillochmed i poolen där den skönk längre än 1.5 meter puttade den med foten tills den kom till grunt vatten.

Efter att jag tappade den i ett stengolv och den inte ens hade en repa så blev jag mindre försiktig med den förutom bad i havsvatten och pool vatten så slängde jag den också i en hink med is för att kyla ner den när den överhettade, den badade ganska mycket i saltvatten utan problem sjöljde bara av den med färsk vatten när jag var klar, trotts allt detta så brydde den sig inte enda jag fått ut av den semestern är en liiiten repa på ramen tappade den då ur fickan i asfalt typ några cm fall det var det som faktiskt skadade den.

Kan säga att jag är otroligt förvånad hur bra den här telefonen har klarat sig.

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Dem har anställda men dock inte under det namnet. Ta en titt på denna länk. Längst ner till höger.

http://www.ifon.se/

NORDIC MOBILE CARE AB & NORDIC MOBILE SERVICE AB är två helt skilda bolag. av helt två olika personer har inget med varandra att göra

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Känns enligt mig som att det är samma bolag. Nordic mobile care Ab verkar inte ens ha en hemsida? När man söker på dem på google så kommer du till Nordic mobile service hemsida, samt ifon.se/nordic mobile server hemsidor ser exakt likadana ut.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zippeer:

Känns enligt mig som att det är samma bolag. Nordic mobile care Ab verkar inte ens ha en hemsida? När man söker på dem på google så kommer du till Nordic mobile service hemsida, samt ifon.se/nordic mobile server hemsidor ser exakt likadana ut.

Att sidorna ser likadana ut beror mest troligt på att de använt samma standardmall, och bara fyllt i specifika uppgifter.
Huruvida bolagen har något gemensamt vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om så är fallet.
Många mobil och datorverkstäder är, enligt min mening, skumrask-företag. Nej, jag drar inte alla över samma kamm. Undantag finns det givetvis.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vilka fifflare. Det kommer nog ordna sig nu, som någon sa har du mer än nog ammunition nu.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om man tittar på bilden som TS la upp så är fuktskadan direkt vid usb-ingången och möjligen lite fukt på minneskorthållaren, troligtvis har just dessa luckor inte stängts ordentligt.

Utöver detta så borde telefonen täthetstestas när den lämnas in till verkstaden, är den då tät när verkstaden i fråga testar telefonen så tyder detta på att användaren har brukat mobilen på felaktigt sätt. TS kan möjligtvis ha glömt stänga luckorna som bilden nedan visar (Random bild från internet). Då det är just där fukten har hamnat.

Verkstäder som dessa jobbar mot tillverkarens(Sony) krav och regler.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vernox:

Om man tittar på bilden som TS la upp så är fuktskadan direkt vid usb-ingången och möjligen lite fukt på minneskorthållaren, troligtvis har just dessa luckor inte stängts ordentligt.

Utöver detta så borde telefonen täthetstestas när den lämnas in till verkstaden, är den då tät när verkstaden i fråga testar telefonen så tyder detta på att användaren har brukat mobilen på felaktigt sätt. TS kan möjligtvis ha glömt stänga luckorna som bilden nedan visar (Random bild från internet). Då det är just där fukten har hamnat.

http://pocketnow.com/wp-content/uploads/2013/10/DSC00138.jpg

Verkstäder som dessa jobbar mot tillverkarens(Sony) krav och regler.

Ja se där. Nu hamnade situationen i en lite annan vinkel.

Kan det vara så att TS till och med har anslutit en icke avsedd laddare (avsaknad av den tillhörande magnet-kontakten) via USB-porten, medans telefonen i sig varit blöt? I så fall kryper fukten in genom porten på direkten. Även om telefonen tagits upp ur vattnet.
Likaså om man har blöta händer, och öppnar luckan för att ansluta USB-kontakten. Återigen så kommer fukten från de blöta händerna att krypa in på direkten.
Ligger telefonen i en fuktig miljö (Hög fuktighet i luften. T.ex i ett badrum där man nyligen badat/dushat.) och man öppnar luckorna på sidan för att ansluta USB-kontakten och/eller manipulera minneskortet, så kommer fukten att krypa in.

Det finns en anledning till varför telefonen har en separat magnet-kontakt som är vattentät för just laddning. Det är för att man inte skall öppna luckan till USB-porten medans telefonen ifråga är blöt eller om man befinner sig i en fuktig miljö.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ja se där. Nu hamnade situationen i en lite annan vinkel.

Kan det vara så att TS till och med har anslutit en icke avsedd laddare (avsaknad av den tillhörande magnet-kontakten) via USB-porten, medans telefonen i sig varit blöt? I så fall kryper fukten in genom porten på direkten. Även om telefonen tagits upp ur vattnet.
Likaså om man har blöta händer, och öppnar luckan för att ansluta USB-kontakten. Återigen så kommer fukten från de blöta händerna att krypa in på direkten.
Ligger telefonen i en fuktig miljö (Hög fuktighet i luften. T.ex i ett badrum där man nyligen badat/dushat.) och man öppnar luckorna på sidan för att ansluta USB-kontakten och/eller manipulera minneskortet, så kommer fukten att krypa in.

Det finns en anledning till varför telefonen har en separat magnet-kontakt som är vattentät för just laddning. Det är för att man inte skall öppna luckan till USB-porten medans telefonen ifråga är blöt eller om man befinner sig i en fuktig miljö.

http://www.digi4u.co.uk/media/catalog/product/m/1/m17003-1.jp...

Alltid har jag laddat telefonen med Sonys medföljande "magnetladdare". I princip endast öppnat luckorna vid insättning utav simkort, minneskort. Innan kontakt med vatten, så har jag alltid kontrollerat om luckorna har varit ordentligt stängda. Det är mycket möjligt att fukten har trängt in vid USB-porten, men då tycker man att fuktindikatorn borde ha slagit ut.. Telefonen har alltid vart snustorr när jag har laddat den.

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Känns enligt mig som att det är samma bolag. Nordic mobile care Ab verkar inte ens ha en hemsida? När man söker på dem på google så kommer du till Nordic mobile service hemsida, samt ifon.se/nordic mobile server hemsidor ser exakt likadana ut.

bara för att google rankar det sökresultatet högre? nån länk mellan care ab & service ab är då bara genom google?
har praktiserat på ifon vet vem ägaren är. nån norrman "Ole Petter Fiskum" känner ja inte till.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tänkte bidra med mina erfarenheter kring Sony Xperia Z1 och vattentålighet. Köpte den i november och använde den under vatten ett antal gånger i vintras, inga problem alls.

I maj gick det inte längre att ringa eller ta emot samtal med den, skickades in till verkstaden som bytte mainboard (dvs. inget fel relaterat till fuktskada). Verkstaden hette Nordic Care Mobile AB.

Blev besviken när jag fick tillbaka den, skärmen var defekt (två stora svarta fläckar på den) samt den var ytterst slarvigt ihopmonterad, glipor längs långsidorna, på mitten buktade glaset upp, eller hur man ska säga. Dessutom små brytmärken mellan ramen och glaset.

Skickade in den igen, denna gång bytte de skärmen, när jag fick tillbaka den så fungerade skärmen OK, men den var fortfarande inte riktigt ihopsatt, och den lilla röda strömbrytaren bredvid SIM-kortet var böjd och skadad.

Pratade med Sony om detta som i princip bara försvarade verkstaden och hade ingen förståelse för att det var lite frustrerande att ha varit utan telefonen i två månader och sen var den fortfarande inte 100 % okej.

Eftersom jag fotar mycket med telefonen så orkade jag inte vara utan den en månad till utan fortsatte att använda den, men efter att ha varit under vatten i ca 5 minuter så dog den. (Den hade som sagt alltid klarat att vara med på badturer tidigare).

Skickade in den en tredje gång, fick efter ett par veckor ett kostnadsförslag där jag fick välja på att skrota den eller få tillbaka den utan åtgärd för 400 kr.

Verkstaden bifogade 6 foton på telefonens innandöme där man såg att den hade tagit in en hel del vatten och de bifogade även en printscreen från ett "Water Resistance Test" där telefonen klarat ett trycktest på 147 mbar. Därför ansåg verkstaden att jag själv hade orsakat vattenskadad genom att t.ex. ha någon lucka öppen. Självklart hade jag inte haft det, jag hade dessutom noggrant gjort rent gummit vid luckorna innan badturen.

Jag menar givetvis att verkstaden skadat telefonens vattentålighet när man hade gjort en undermålig ihopmontering. När telefonen tillverkas i fabriken så gör väl robotar hela monteringen med en oerhörd precision, medan på verkstaden sitter det någon stressad stackare och försöker limma ihop den så fort han kan.

Givetvis blev jag irriterad och tänkte låta dem skrota den, men sen började jag granska exif-infon i fotografierna och upptäckte att fotografierna på fuktskadorna var tagna innan trycktestet! Dvs verkstaden hade först tagit isär den och fotat den, sen monterat ihop den och gjort trycktestet. Och då är det väl inte så långtsökt att anta att verkstaden var lite noggrannare med monteringen, för att slippa ta på sig fuktskadan som med all säkerhet berodde på deras tidigare slarv?

Jag tycker det var fult av verkstaden.

(Ursäkta långt inlägg).

Permalänk
Medlem

Förresten, vad jag har fått fram så blir luckorna på Z1 INTE röda när de blir fuktiga. Detta gäller bara Xperia Z.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Förstår inte folk som ska hålla på och bada med telefonen. Klart att det är skitsnack. Du har ju sett luckorna? Tror du den är vattentät?
Kolla upp IP55 och IP58 så får du ditt svar.

Har själv en Z1 Compact och har tvättat den ett antal ggr. Inte badat med den då det inte all vet om är att saltvatten kan skada telefonen (salt fräter). När man tar bilder utomlands i havet eller något annat vatten ska man skölja av den efteråt. Vet inte om det var detta som hade hänt just dig dock.

Som någon sa: be om en bild och fortsätt därifrån.

Permalänk
Medlem

jag har filmat i poolen och i havet flera ggr, nog för att skärmen får spelet ibland och stoppar videon/tar 200 bilder, men det funkar ju och den är hel! Tvättat den under vattenkranen med vilket är helt fantastiskt då den blir strålande ren.

Har du haft otur? Fukt kanske kan tränga in ändå då det är lite lömskt, jag har aldrig mobilen i badrummet t.ex under varmduscharna...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

personligen anser jag att sony resonerar lite luddigt i sin marknadsföring.

IP55 och IP58 ?

ser inte riktigt hur den kan vara klassad med 2 st kapslingsklasser antingen är den ip55 eller ip58.

ip55 = 5=damskyddad, 5=Spolsäker (dvs ska klara att bli avspolad med vatten kortare stund)
ip58 = 5=damskyddad, 8=Tryckvattentät (dvs ska klara kortare stunder under vatten på ett djup upp till 1,5m på just denna)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

som gjort för att de ska kunna neka mer garantier pga vattenskador känns de som.

sen att den är IPklassad betyder ju att den är skyddad mot dessa ovanstående utsättningar inte att man ska utsätta dem för det i onödan.

jag hade personligen alldrig haft med den i närheten av vatten även om den ska tåla det utan "vattentätheten är en säkerhetsfunktion för shit happens when u party naked.)

Edit:

Citat:

*(1 I enlighet med IP55 och IP58 är Xperia™ Z1 skyddad mot inträngning av damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är mobilen (i) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i överensstämmelse med IP 55; och/eller (ii) kan ligga på 1,50 meters djup i sötvatten upp till 30 minuter i överensstämmelse med IP58. Mobilen är inte gjord för att flyta eller hanteras under vatten utanför klassificeringsskalan för IP55 eller IP58. Det kan leda till att garantin upphävs. Läs den fullständiga informationen.

dvs iom att den har ip55 eller 58 så betyder det att öht doppa den under vatten bryter garantin pga den är IP55... därimot så ska klara av lättare vatten besprutning från t.ex vattenslang.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så har ju Sony gjort reklam för att man ska kunna ta med deras vattentåliga telefoner i duschen och i badet, så de marknadsför ju åtminstone det som mer än ett "skydd om olyckan skulle vara framme".

Permalänk
Medlem

Samma sak har nu även hänt mig. Badade med telefonen i havet, sköljde av den på en gång med sötvatten. Den var nere ca 2decimeter under ytan tills skärmen började svartna(alltså inget med salt att göra). Gick igång efter 1 dag, men blev sen svart igen. Är inskickad till Nordic Mobile Care AB via Telenor. Jag var riktig noga med att kolla luckorna innan jag doppade den i vattnet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

TS vill du ha fler tips så finns det trådar på Swedroid om samma "fel" och hur folk har löst det med garanti etc.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Har en vän som också har (haft) en Xperia Z1. Läckte via luckorna på sidan. TROTS att de var propert stängda.
Misstänker att det kommit in damm emellan, och även de allra minsta dammkornen gör att luckorna inte tätar helt och hållet.
Tydligen måste man vara extremt petig i att hålla luckorna och dess tätytor extremt rena, för att de skall hålla tätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har äntligen efter många om och men, fått svar från Sony. Det var precis som jag misstänkte, garanti gäller och jag kommer få en ny telefon.
Jag har pratat med Mcare angående en viss kompensation, just med tanke på allt som har hänt.

*Felaktig bedömning gällande garanti.
*Lögner från vissa individer på Mcare.
*Blivit dåligt behandlad, fått luren slängd i örat.

Osv.. Fick svaret att de kan betala 3st av mina räkningar från Telenor, vilket kommer landa på ca 1200:-
Själv så anser jag att detta är för lite och vill höra lite fler åsikter om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Har äntligen efter många om och men, fått svar från Sony. Det var precis som jag misstänkte, garanti gäller och jag kommer få en ny telefon.
Jag har pratat med Mcare angående en viss kompensation, just med tanke på allt som har hänt.

*Felaktig bedömning gällande garanti.
*Lögner från vissa individer på Mcare.
*Blivit dåligt behandlad, fått luren slängd i örat.

Osv.. Fick svaret att de kan betala 3st av mina räkningar från Telenor, vilket kommer landa på ca 1200:-
Själv så anser jag att detta är för lite och vill höra lite fler åsikter om detta.

Jag hade inte orkat bråka med dom mer. jag hade nöjt mig med 1200:-

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Har äntligen efter många om och men, fått svar från Sony. Det var precis som jag misstänkte, garanti gäller och jag kommer få en ny telefon.
Jag har pratat med Mcare angående en viss kompensation, just med tanke på allt som har hänt.

*Felaktig bedömning gällande garanti.
*Lögner från vissa individer på Mcare.
*Blivit dåligt behandlad, fått luren slängd i örat.

Osv.. Fick svaret att de kan betala 3st av mina räkningar från Telenor, vilket kommer landa på ca 1200:-
Själv så anser jag att detta är för lite och vill höra lite fler åsikter om detta.

Jag hade tagit det och sprungit med det, du kommer inte få mer genom att bråka men möjligen mindre.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Har äntligen efter många om och men, fått svar från Sony. Det var precis som jag misstänkte, garanti gäller och jag kommer få en ny telefon.
Jag har pratat med Mcare angående en viss kompensation, just med tanke på allt som har hänt.

*Felaktig bedömning gällande garanti.
*Lögner från vissa individer på Mcare.
*Blivit dåligt behandlad, fått luren slängd i örat.

Osv.. Fick svaret att de kan betala 3st av mina räkningar från Telenor, vilket kommer landa på ca 1200:-
Själv så anser jag att detta är för lite och vill höra lite fler åsikter om detta.

Var glad över att du inte fick en rabattkod på 50:-

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator