Permalänk
Medlem

Blackmagic 4K Production Camera

Hej hopp,
Har en ny leksak som jag skrivit om i Blackmagic Pocket tråden. Men om någon nu mot förmodan söker information om den och inte klickar sig in där så kan de hitta den här tråden istället.

Det är som sagt en Blackmagic som till skillnad från dess systrar BMCC och BMPCC inte har det fantastiska dynamiska omfånget om 13 steg utan "bara" har 12. Däremot så har den en s35 sensor (asp-c typ) och en Global Shutter (ingen jello ). Som grädde på moset filmar den 4K både i Raw och olika smaker av Prores.

Här är lite specs:
"The Blackmagic Production Camera 4K is a complete self contained solution for shooting extremely high resolution Ultra HD 4K content! You get a large Super 35 size sensor with professional global shutter combined with precision EF mount optics, visually lossless compressed CinemaDNG RAW and Apple ProRes 422 (HQ)™ file recording and 12 stops of dynamic range, as well as a 6G-SDI output! Monitor in high resolution on the built in touchscreen, plus change menus and enter metadata. Includes sun shield, power supply, carry strap, UltraScope waveform monitoring software and a full version of DaVinci Resolve software for Mac OS X and Windows."

Här är lite videos jag gjort,

Nybörjarguide

Unboxing

Första Testet i 4K men redigerat i 1080p

Snabbtest av Raw uppladdat i 4K

På stan, 1080p uppladdat i 4K

Eftersom jag inte har en 4K monitor eller TV så vore det kul att höra hur de två sista ser ut för den som har det.

Ville se hur ett gammalt vintage objektiv funka i 4K,

BMPC4K vs BMPCC

5 anledningar att gilla bmpc,

Provar ett billigt begagnat Tamron 17-50/2.8 VC

Random,

Tror inte den här tråden kommer få något vidare liv utan ser den mer som en hänvisning till de andra två (den om pocket och den om stora videokameror) men om det finns frågor så får jag inte nog av att snacka om kameror o sånt
/Mattias

Permalänk
Medlem

Jag är inställd på en såhär så nog kan jag skriva in mig i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag är inställd på en såhär så nog kan jag skriva in mig i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara o slå till

Permalänk

Det är nog bara du bränner iväg med idéer med en gång Mattias i denna tråd så som du gjorde med BMPCC tråden!

Vi är nog flera som är intresserade och imponerade av denna kamera. Testa lite olika hårddiskar om du har möjlighet, olika objektiv igen med adaptrar samt utan, gör jämförande klipp mellan BMPCC vs BMPC. Ta ut den under de mörka timmarna för att visa vad den klarar i mörkret med olika ISO, objektiv, bländare, codecs o hela tjofräsen.

En sak jag satt o klurade på är om du filmar i 4K och går helt handhållet men så stadigt du kan givetvis. Sedan kör du warp stabilizer och downsizar till 1080p, blir det nästan lika vasst som en kamera med glidecam då? Här kanske du får köra endast korta filmsekvenser då jag misstänker att mata igenom allt detta i 4K i after effects lär ta sin lilla tid, eller hur illa är det egentligen mot din förra BMCC? Är det så mycket mer tungkört?

Ha det fint och filma mycket!

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Ja tester kommer det bli så det räcker och blir över
Objektiv och vs BMPCC är givna. Tror pocket kommer vinna i mörker och i DR. Hårddisk är en historia för sig eftersom min Intel 520 inte är jättepålitlig för just 4K Raw, hört att Sandisk Extreme II ska funka bättre.

Materialet är inte så värst mycket mer tungjobbat än 1080p eller 2.5K om man kör After Effects modellen. Jag var väldigt nöjd med att använda Raw importen direkt i Premiere om inget jätte avancerat skulle göras så jag hoppas Adobe uppdaterar med stöd för 4K snart.

Men en stor skillnad är ju att BMCC kunde bara köra 2.5K i Raw medans den är kan skjuta 4K i alla smaker av Prores. Så jag tror Raw kommer användas lika mycket som jag använder det på Pocket dvs bara ibland.

Jo stabilisering och annat bör funka bättre eftersom den har fler pixlar att analysera, kan testa

/Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

En sak jag satt o klurade på är om du filmar i 4K och går helt handhållet men så stadigt du kan givetvis. Sedan kör du warp stabilizer och downsizar till 1080p, blir det nästan lika vasst som en kamera med glidecam då?
!

Den här killen har provat just det, han säger det mesta är handhållet utan rigg. Han säger att global shutter är nyckeln till stabiliteten.
https://vimeo.com/91913836

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den här killen har provat just det, han säger det mesta är handhållet utan rigg. Han säger att global shutter är nyckeln till stabiliteten.
https://vimeo.com/91913836

Far åt helvete vilken kvalité!
Ställer in det på "movie" mode på skärmen, kör bara 1440p men helvete vilken fantastisk skärpa!

Älskar dina franska sköna, hur fin som helst! Och man kan räkna hennes hårstrån när man ställer in 4K upplösningen.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Älskar dina franska sköna, hur fin som helst! Och man kan räkna hennes hårstrån när man ställer in 4K upplösningen.

Då skulle du se orginalfilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Då skulle du se orginalfilen

I wish I could!
Vad heter tjejen? Jättefin!!!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

I wish I could!
Vad heter tjejen? Jättefin!!!

Krut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

KRUT, Vilket ADORABLE namn!!!
Behövs hundvakt?!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat klippet på en Samsung UHD-tv 65" och konklusionen är enligt följande:

1) Det ser MYCKET++ bättre ut i 4K än i 1440 eller 1080. Inge snack om saken.
2) Det ser bättre ut än demofilmer jag laddat end, så som trailers osv. Mycket bättre.
3) Big Buck Bunny i UHD ser bättre ut än denna filmen. Kanske beror på Youtube.

Det ser skarpt ut på 2 meter. Mycket skarpt. På 5-6 meter finns ingen skillnad alls på HD eller 4K.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har nu provat klippet på en Samsung UHD-tv 65" och konklusionen är enligt följande:

1) Det ser MYCKET++ bättre ut i 4K än i 1440 eller 1080. Inge snack om saken.
2) Det ser bättre ut än demofilmer jag laddat end, så som trailers osv. Mycket bättre.
3) Big Buck Bunny i UHD ser bättre ut än denna filmen. Kanske beror på Youtube.

Det ser skarpt ut på 2 meter. Mycket skarpt. På 5-6 meter finns ingen skillnad alls på HD eller 4K.

// A

Låter grymt.
Sitter för övrigt och experimenterar med att pressa fram FPN som vi ju diskuterat förut. Det ska rätt mycket till kan jag säga, vi snackar rejäl underexponering. Kan inte minnas att jag stött på sådana förhållanden i verkligheten och skulle jag det så är det typ kör fram en bil och lys med bilolyckorna situation.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att dessa kameror är prissatta för att passa folk med jobb, oavsett lön. Det gör att både proffs och nybörjare köper dessa och nybörjarna tror att kameran gör jobbet och de behöver bara sikta. Sen får de ta skiten i efterhand för att korrigera. Nu vet jag iofs att flera problem har uppkommit för proffsen också men de som har lite koll på dessa kameror lär sig hantera dem och således kan komma förbi sakerna.

FPN var däremot en issue som gjorde att jag avvaktade så först nu börjar BMP4K bli intressant för min del.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

FPN var däremot en issue som gjorde att jag avvaktade så först nu börjar BMP4K bli intressant för min del.

// A

du kan kolla exempel från min här, spana in histogramet, vi snackar mörkt som fan och rejäl push i post utan någon FPN som är värd att skriva hem om.
http://bmcuser.com/showthread.php?10516-How-is-my-FPN-on-the-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

du kan kolla exempel från min här, spana in histogramet, vi snackar mörkt som fan och rejäl push i post utan någon FPN som är värd att skriva hem om.
http://bmcuser.com/showthread.php?10516-How-is-my-FPN-on-the-...

Så som det ska se ut..

Appropå inget så står det "Buy now" på URSA på BMD's websida.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Batteri Test, filmad till 90% med production Camera i Video Mode dvs ingen grading.
Innehåller även en Time Lapse från kameran i 4K Proxy,

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag köpt en SSD som funkar 100% för 4K Raw utan frame drops.

För den nyfikne som undrar vad fan problemet är kan jag dra det kort.
Blackmagics kameror är otroligt petiga när det kommer till lagringsmedia. Ta till exempel pocket kameran. Vill du filma i Raw med den så är det Sandisk Extreme Pro 95mb/s som gäller.
Ahh tänker nån, då kan man ju köpa ett Trancend med högre hastighet som är bill.. Nej, Avbryt, Det är Sandisk Extreme Pro 95mb/s PUNKT.

Samma när man skaffade sin BMCC. Då finns det en lista på vilka SSD som funkar och det är på modellnamnet utan avsteg för att man ska vara garanterad.
En kille jag pratade med hade problem med ett Kingston som han menade stod på listan, vilket det gjorde, men inte 240GB bara 480GB och då blir det inget.
Därför är stående rådet köp inget som inte står på listan.
Vissa har tur då tex Sandisk Extreme II fungerat trots att den inte ska det och jag har sett folk på forum som haft problem.
En del kan köpa 3st av någon som inte finns på listan och två rullar.

Problemet för 4K var att det tills nyligen inte fanns en lista eftersom 4K Raw just kommit med Firmware. Väldigt många menade att Samsung 840 EVO fungerade. Men jag blev skeptisk eftersom min Intel 520 har samma hastighet och gjorde det inte.
Därför beslutade jag mig för att inte snåla utan köpa från listan även om de är 1000kr dyrare för ett 480GB och eftersom det kostar nästan samma valde jag att gå på två stycken 240Gb istället.
Enligt BMD är det Sandisk Extreme Pro som funkar, alltså inte Sandisk Extreme eller Sandisk Extreme II utan "Sandisk Extreme Pro" 240, 480 eller 960GB inget annat.

Har testat den ikväll och jag kunde filma i ett svep tills de 240GB var slut, dvs efter 11 minuter

/M

EDIT: Såg precis detta, är nu ännu nöjdare med mitt val,
"So, EVO 840 isnt 100% OK with 4k25p raw rec.
Once we have had some frames dropped after recording 7 min long.
Had no much time to find out the true reason. Anyway, it is still OK for 5-6 min takes. And cheaper."

Permalänk
Medlem

Utmärkt förklaring för de oinsatta. Man ska vara stolt när man måste byta medium ofta.

När jag hade min rs4 och rs6 samt trans am:en brukade jag säga att man ska vara stolt när man tankar.

Man ska vara stolt över sin investering i sin mage, vara stolt när man betalar skatt osv osv.

Enda rådet som sagt, läs PÅ. Annars blir det dubbelköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Liten video jag gjorde i brist på annat. Filmat i 4K 4:2:2 (dvs en av de lägre bitraten) och uppladdat i 4K.
Om inte annat är det en test av YouTube i att hantera många nyanser av svart, IMO är bandingen inte hälften så jobbig som den skulle vara i 1080p.
Man får ju ungefär 3ggr så hög bitrate tilldelad sig om man laddar upp i 4K. Det är därför en del börjat skala upp sitt 1080p innan upload till tuben, på så sätt får de högre bitrate.
Vad gäller Prores HQ, LT, 422 osv så ser jag ingetn skillnad. Tror det är när det är dags för extrem grading so det märks.
Här grejade jag med contrast/brightness, Hooks LUT och avsluta i Filmconvert.

Permalänk
Medlem

Synd att franskt internet inte duger åt 4k trots att de köper starkband. Får se när jag är åter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Om nån är sugen (anders kanske ) så har det idag skett en prissänkning med $500 i USA.
När de gjorde samma med BMPCC så tog det ett par dagar innan det spred sig till Sverige.

Blackmagic är verkligen speciella, deras tryck på marknaden gör så mycket bra för oss som investerat i deras system och de ser till att kameror som GH4 och A7s samt tex den nya firmwaren till RX10 kommer ut till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Om nån är sugen (anders kanske ) så har det idag skett en prissänkning med $500 i USA.
När de gjorde samma med BMPCC så tog det ett par dagar innan det spred sig till Sverige.

Blackmagic är verkligen speciella, deras tryck på marknaden gör så mycket bra för oss som investerat i deras system och de ser till att kameror som GH4 och A7s samt tex den nya firmwaren till RX10 kommer ut till andra.

Sluta ge mig tillfällen

Kanske skulle man slå till nu? (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Sluta ge mig tillfällen

Kanske skulle man slå till nu? (=

// A

Jag fick 3700 för Resolve donglen på eBay så det kan du också dra av

Permalänk
Medlem

Jag gillar din "världes onödigaste maskin" på tv-bänken haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrixon:

Jag gillar din "världes onödigaste maskin" på tv-bänken haha

du får kolla in min recension av den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag fick 3700 för Resolve donglen på eBay så det kan du också dra av

Du har rätt.

Så om vi räknar 21000:- inkl $500 (vilket resulterar i 5000:- i regel) avdrag - 3500:- så är man nere på 17500:-. Det är ett otroligt svårslaget pris.

Fan, nu har ju sålt 70-200 f/2.8 L och 16-35 f/2.8 L. Har kvar 24-70, 16, 50, 70-200 f/4, 35mm. Borde räcka en bit. Dock disken.. hmm, jag har en oöppnad Intel 525 256GB. Duger den någonvart?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du har rätt.

Så om vi räknar 21000:- inkl $500 (vilket resulterar i 5000:- i regel) avdrag - 3500:- så är man nere på 17500:-. Det är ett otroligt svårslaget pris.

Fan, nu har ju sålt 70-200 f/2.8 L och 16-35 f/2.8 L. Har kvar 24-70, 16, 50, 70-200 f/4, 35mm. Borde räcka en bit. Dock disken.. hmm, jag har en oöppnad Intel 525 256GB. Duger den någonvart?

// A

Inte till Raw. 520 och 530 duger till Prores, vet ej om 525.
Alltså f4 funkar utomhus. Jag har testat mitt Tamron inne idag för att se hur den ser ut vidöppen och för att känna på fokusen inför imorn. Laddar nog upp ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Inte till Raw. 520 och 530 duger till Prores, vet ej om 525.
Alltså f4 funkar utomhus. Jag har testat mitt Tamron inne idag för att se hur den ser ut vidöppen och för att känna på fokusen inför imorn. Laddar nog upp ikväll.

Filmar inget raw i princip. Sen ÄR jag en primeperson. Jag gillar primeobjektiv. Zoom är sååå sällan så jag kan nog leva med att precis vid tillfällena (varför skulle jag köra 200mm inomhus?) jag behöver en sådan zoom så får jag klara mig med f/4.

Eller så får jag väl köpa tillbaka 2.8:an. Eller tamron.. Köper kanske en fast 200 istället

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tror du klarar dig med 24-70.
Jag gillar också fasta objektiv mer än zoomar. Prolemet är att jag vill ha tex ett fast 20 och 35mm med stor bländare. Då blir det helt enkelt smidigare med ett 18-35/1.8, den är nog nästa på min lista.