Permalänk
Medlem

Partionera hårddiskar [Asus ux32VD]

Har en Asus ux32VD där det sitter en disk på 465 GB och en SSD på 22 GB som bara är en krets på moderkortet.
Det var en massa olika partioner som jag dock ej minns hur dom var uppdelade gjorde total återställning av hela datorn blåste allt på diskarna. ink partioner.
Hitta på nätet om uppdelning av partionerna ska se ut, men dock får ej ihop det när jag försöker skapa dom.

Så nu funderar jag på skita i att skapa massa partioner utan bara köra på dom som finns som standard.
Vill installera windows på SSD disken men eftersom den är på 22GB så räcker ej utrymmet åt.

Så frågan är nu om man kan ta utrymme på den andra disken och utöka dom 22 GB? Hitta lite info om man kan göra så men om det funkar göra det mellan två olika diskar?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att montera en disk i en mapp om du använder dynamiska diskar, men 22 Gbyte ska räcka till win (men inte så mycket annat)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä dom 22 GB blev väldigt snabbt fullt räckte med lite uppdateringar för windows så var man nere på mindre än 100 Mb

Permalänk
Medlem

Använd junction för att lägga vissa mappar på den stora disken.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896768.aspx
http://bitsum.com/junctionmaster.php

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att montera en disk i en mapp om du använder dynamiska diskar, men 22 Gbyte ska räcka till win (men inte så mycket annat)

Windows katalog Win 7 Ultimate x64 22.6GB, så gränsfall är det allt.

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, det ska finnas en programvara från Asus som slår ihop din 22GB SSD med den vanliga disken så att det blir en hybriddisk av dom båda.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Vad bör det programmet heta då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Crille85:

Vad bör det programmet heta då?

Jag trodde du ville göra nått eget, men annars installera drivrutinerna om du vill använda ssdn som cache till hddn så är det ExpressCache du ska plocka hem från datorns hemsida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en specialfråga för just din modell och därför anser jag att den hör hemma i support/bärbart istället.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

*Tråd flyttad och trådrubrik kompletterad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro