Permalänk
Medlem

kylning, ett måste ?

Hej

Har en Corsair Carbide 200R låda som jag undrar om kylning till. jag har bara stockkylare till alla komponenter inkl. chassit.

Jag tänker, vad riskerar jag, visst datorn låter som ett tröskverk när jag kör titanfall t.ex, men kan komponenter skadas, vill jag naturligtvis inte.

jag spelar kanske 2 timmar 2 ggr i veckan bara, men ändå.

vad skulle ni köra för kylning? Riktigt kul med vatten, men alldeles för mycket meck med det som jag upplever det.

Skulle ni köra på med massa bättre fläktar?

datorspecs.
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC 4GB
Corsair Dominator platinum DDR3 1600Mhz 16GB
Power Corsair Power supply CX 750M
Gigabyte GA-B85-HD3 ATX
Intel i7 4770K 3.4 Ghz Haswell socket 1150
2 SSD diskar
2 Mekaniska
1 bluray

tack för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdlight:

Hej

Har en Corsair Carbide 200R låda som jag undrar om kylning till. jag har bara stockkylare till alla komponenter inkl. chassit.

Jag tänker, vad riskerar jag, visst datorn låter som ett tröskverk när jag kör titanfall t.ex, men kan komponenter skadas, vill jag naturligtvis inte.

jag spelar kanske 2 timmar 2 ggr i veckan bara, men ändå.

vad skulle ni köra för kylning? Riktigt kul med vatten, men alldeles för mycket meck med det som jag upplever det.

Skulle ni köra på med massa bättre fläktar?

datorspecs.
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC 4GB
Corsair Dominator platinum DDR3 1600Mhz 16GB
Power Corsair Power supply CX 750M
Gigabyte GA-B85-HD3 ATX
Intel i7 4770K 3.4 Ghz Haswell socket 1150
2 SSD diskar
2 Mekaniska
1 bluray

tack för tips

Vet inte hur mycket pengar du vill lägga..

Till din CPU, en väldigt bra budget kylare. http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... och här är en bättre kylare ifrån Noctua http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s Hade något köpt någon utav dom och sedan köpte 3 - 4 st http://www.inet.se/produkt/5322343/be-quiet-purewings-2-120-m... bra fläktar till en billig peng. 2 st i fronten, en på sidan till grafikkortet och en för utblås.

Kör själv med Noctua kylaren till min 4770K i mitt mini-ITX bygge och är supernöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Om du inte överklockar så är inte stockkylaren skadlig för din dator. Jag misstänker att det främst är grafikkortet som låter riktigt mycket när du spelar. I så fall kommer inte byte av andra fläktar hjälpa så mycket. Men som föregående talare säger så kan det kanske vara värt att byta kylare till processorn för att få ned ljudnivån på den åtminstone.

Permalänk

cpu kylaren rekomenderas att bytas ut då den kommer låta riktigt högt när cpun börjar bli lite varmare.

Chassi fläktar 2-3st är ju bra att ha så du får lite flöde i chassit. Ta någon form at "silent" fläktar så skall det fungera utan högt ljud

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv

Det är ingen fara. De flesta datorerna kör stockkylning och hållbarheten på datorkomponenterna är bedömt lika hög som om man kyler dem mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdlight:

Hej

Har en Corsair Carbide 200R låda som jag undrar om kylning till. jag har bara stockkylare till alla komponenter inkl. chassit.

Jag tänker, vad riskerar jag, visst datorn låter som ett tröskverk när jag kör titanfall t.ex, men kan komponenter skadas, vill jag naturligtvis inte.

jag spelar kanske 2 timmar 2 ggr i veckan bara, men ändå.

vad skulle ni köra för kylning? Riktigt kul med vatten, men alldeles för mycket meck med det som jag upplever det.

Skulle ni köra på med massa bättre fläktar?

datorspecs.
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC 4GB
Corsair Dominator platinum DDR3 1600Mhz 16GB
Power Corsair Power supply CX 750M
Gigabyte GA-B85-HD3 ATX
Intel i7 4770K 3.4 Ghz Haswell socket 1150
2 SSD diskar
2 Mekaniska
1 bluray

tack för tips

Det vore ju bra med en tornkylare på din CPU då den utvecklar ganska mycket värme. Det är nog din processorkylare som låter, inte Tri-x:t.

Argon AR01 blir ett utmärkt val för dig då du ändå inte kommer kunna överklocka med ditt moderkort. Vilket betyder att AR01 inte kommer behöva kämpa alls.

Hur många fläktar har du i chassit? 2 eller 3 va?

3 stycken fläktar där 2 fläktar agerar insug i fronten och 1 fläkt som blåser ut i bakkant räcker för de flesta användare.

Permalänk
Medlem

Är man noga med att hålla det dammfritt samt har ett hyfsat luftflöde fungerar det nog fint.
Min förra dator klev upp till 99grader efter ungefär ett och ett halvt år, trots att jag blåste rent samt gjorde rent kylflänsarna relativt ofta. Ingenting gick sönder utan datorn stängde bara av sig (värmen i lådan kan dock ha varit en bidragande faktor till att grafikkortet lade av bara någon vecka senare, visade sig vara en lödning som släppt men samtidigt visade det sig vara ett vanligt fel på det kortet så fick ett nytt och nyare kort utan extra kostnad).
Luftkylning som är bättre än stockkylaren är inte särskilt dyrt och klart värt för att slippa en mindre huvudvärk vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

tack alla för svar!

Jag kommer försöka byta kylaren till CPU tror jag. Kör Argon A01 eller Hyper EVO som jag blivit rekommenderad.

Just nu sitter det två fläktar i chassit har jag för mig. Jag byter ut dem mot silent varianter med bra recensioner och ökar på med en till framför graffekortet.

hur får man fläkten att agera insug resp utblås ? har hört att det ska vara bra att ha lite övertryck i chassit.
är det krångligt med CPU kylpastan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdlight:

tack alla för svar!

Jag kommer försöka byta kylaren till CPU tror jag. Kör Argon A01 eller Hyper EVO som jag blivit rekommenderad.

Just nu sitter det två fläktar i chassit har jag för mig. Jag byter ut dem mot silent varianter med bra recensioner och ökar på med en till framför graffekortet.

hur får man fläkten att agera insug resp utblås ? har hört att det ska vara bra att ha lite övertryck i chassit.
är det krångligt med CPU kylpastan ?

Det sitter två st i chassit ja, en som insug och en som utblås. Lägg till en i fronten och möjligtvis på sidan.
Hur man får insug resp utblås beror på hur du vänder fläkten. Bara att kolla hur dina fläktar sitter nu och sätta den nya åt samma håll.
Bara att lägga en VÄLDIGT liten klut med kylpasta, som ett riskorn ungefär och sedan bara att skruva dit CPU kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdlight:

tack alla för svar!

Jag kommer försöka byta kylaren till CPU tror jag. Kör Argon A01 eller Hyper EVO som jag blivit rekommenderad.

Just nu sitter det två fläktar i chassit har jag för mig. Jag byter ut dem mot silent varianter med bra recensioner och ökar på med en till framför graffekortet.

hur får man fläkten att agera insug resp utblås ? har hört att det ska vara bra att ha lite övertryck i chassit.
är det krångligt med CPU kylpastan ?

Argon AR01 har jag för mig fick lite bättre testresultat i Sweclockers egna test för någon månad sen. Men kan vara värt att kolla upp.

Tror faktiskt att det är lönlöst att sätta en fläkt framför eller nära på grafikkortet då det inte kommer att bidra till någonting mer än att vispa runt varmluft som kommer från grafikkortet. Satsa hellre på att ha en fläkt dedikerad till att suga ut varmluft.

Absolut är det bra att ha övertryck i chassit då damm har svårare att ta sig in igenom springor och dylikt.

På fläktens ram, oftast på utsidan finns det två stycken pilar. En som pekar på rotation och en som pekar åt de hållet luften färdas vid rotation.

Kylarpasta är jätte enkelt att applicera. Många tycker att ett riskorn skall läggas i mitten, vilket jag också kör. Sen försöker jag, med hjälp av kylaren breda ut kylarpastan över hela CPUns IHS.

Då kylarpastan ska fylla upp alla mikroskopiska hål där kylaren inte får direkt kontakt. Tycker jag fungerar bäst.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av Knarra:

Om du inte överklockar så är inte stockkylaren skadlig för din dator. Jag misstänker att det främst är grafikkortet som låter riktigt mycket när du spelar. I så fall kommer inte byte av andra fläktar hjälpa så mycket. Men som föregående talare säger så kan det kanske vara värt att byta kylare till processorn för att få ned ljudnivån på den åtminstone.

Tror inte tredjepart kylare kan låta så mycket som TS beskriver.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar