Microsoft diskuterar namnbyte på Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag tycker IE är FUL. Menyer etc ser ut att komma från Windows 95.

Det sämsta av allt med IE är dock att text är väldigt suddig.

Oj, här tar vi i från tårna ser jag

Suddig text i just IE har jag aldrig märkt av, däremot har jag märkt att alla webbläsare förutom just IE har suddig text ibland vid nyinstallationer av Windows 8. Det har jag då fått lösa genom nån sväng med ClearType.

Har du inget mer konstruktivt att komma med? Det folk brukar nämna i webbläsarsammanhang är ju typ minnesåtgång, plugins, snabbhet, användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror det vore klokt, och sedan kan de se till att dumpa stöd för sina frånsteg från W3C-standarder också så kanske det går att använda browsern hjälpligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Så länge det inte blir Bing Browser eller något liknande..
Tycker det bra kan fortsätta heta Internet Explorer.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Inte riktigt så mycket hat mot IE i denna tråden som jag förväntade mig.

Att byta namn på IE är nog något de borde gör för att IE11 är verkligen inte samma webbläsare som de tidigare versionerna. och ska de släppa en 12:e version så är nog ett namn byte på sin plats.

En T-Ford är inte samma bil som en Ford Mustang men likväl är det en Ford, så vad skulle namnbytet förändra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tycker den senaste versionen av IE fungerar lika bra som Chrome/FF. Snabb är den också!

Folk är bra långsinta...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet inte om det blivit bättre nu men åtminstånde tidigare så har IE inte följt webstandarder speciellt bra vilket är en jävla huvudvärk för de som håller på med html, css, javascript etc. Man gör en allmän version och sedan alltid en specialanpassning till IE. Så vitt jag vet så är det samma skit fortfarande. För min del kan IE heta vad de vill, jag kommer ändå inte använda det.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert byta namn till Bing browser eller nått sånt. Sen kan man iofs hävda att Bing också borde byta namn då det knappast blev något hit.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget fel på Internet Explorer det finns bara bättre / mer användarvänliga webbrowsers ute på marknaden, vilket gör att man väljer hellre dem framför IE.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Blev ganska överraskad av hur snabbt IE var iom senaste versionen. Kommer sannolikt inte sluta använda Firefox den närmaste tiden men läsaren tycks ha förbättrats avsevärt den senaste tiden. För min del gör väl dock ett namnbyte varken till eller från men visst skulle kanske ett namnbyte fungera för de mindre teknikintresserade.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns något stöd för speed dials så kommer inte jag använda den.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk

Varför måste Microsoft överhuvudtaget ha en egen webbläsare? Är det värt (vidare)utvecklingskostnaderna i slutändan? Det är inte år 1995 längre -- det finns andra företag och organisationer som lyckats få fram bättre produkter.

Permalänk

IE 6 är väl den säkraste och bästa versionen dom skapat

Inte konstigt att IE inte gillas av många

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

En T-Ford är inte samma bil som en Ford Mustang men likväl är det en Ford, så vad skulle namnbytet förändra?

Men T-ford och ford mustang är ju inte heller samma namn.;) Nytt namn skulle hjälpa med att få mer användare låter som att vissa tror ie 11 och ie 7 är samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Vet inte om det blivit bättre nu men åtminstånde tidigare så har IE inte följt webstandarder speciellt bra vilket är en jävla huvudvärk för de som håller på med html, css, javascript etc. Man gör en allmän version och sedan alltid en specialanpassning till IE. Så vitt jag vet så är det samma skit fortfarande. För min del kan IE heta vad de vill, jag kommer ändå inte använda det.

Håller helt med, sen att man inte kan installera senaste versionen av IE på alla versioner av windows är nästa dundertabbe från MS

Så namnförslag, Chrome Download Tool eller Firefox loader kanske?

Permalänk
Snusfri

Mycket okunnighet här märker man, speciellt från folk som inte använt IE sen v6.
Idag är IE en browser helt i klass med Firefox och betydligt bättre än skräpet Chrome.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som en medlem nämnde tidigare här i tråden så skulle jag också tycke att det vore en bra idé att byta namn, OM Microsoft såg till att sätta sig ned och diskutera bristerna med denna webbläsare och hur man skulle kunna förbättra den. För som det ser ut idag så finns det en anledning till att IE fått det rykta som det har fått.

Men sure! En nyrenoverad "IE" med nytt namn skulle jag tycka vore en fräsch touch i och med Windows 9

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

kan inte AMD och utvecklarna till IE jobba tillsammans, det handlar trots allt om besvikelse och buggar

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket okunnighet här märker man, speciellt från folk som inte använt IE sen v6.
Idag är IE en browser helt i klass med Firefox och betydligt bättre än skräpet Chrome.

Bättre än Chrome och Firefox? Nja... Jag har inte rätten att tracka ned på ditt personliga tycke och smak, men när det gäller kompatibilitet med insticksprogram och laddningstider på hemsidor så ligger IE flera ljusår efter

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Tycker de kunde börja med att uppdatera IE oftare än vartannat år ungefär innan de funderar på ett namnbyte. Där är nog den största anledningen till tappet - utvecklingen står inte helt och stampar hos konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Att byta namn på IE tror jag skulle kunna få många att byta då man ser en konkretare skillnad mellan de äldre versionerna och de nya.
Som webbutvecklare så hade jag gärna sett att äldre IE versioner blir ännu mer bortkopplat än vad det är i dag.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

På företagssidan så är den användbar, men det handlar om att inställningar kan styras via AD/GPOer.
Där slutar det som är bra.
Vad den heter spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

En T-Ford är inte samma bil som en Ford Mustang men likväl är det en Ford, så vad skulle namnbytet förändra?

Microsoft Windows är inte samma programvara som Microsoft Internet Explorer, men likväl är det Microsoft...? -Ja, såklart!
Du bör skilja på företagsnamn och produktnamn.

Permalänk
Skrivet av patient67:

Varför måste Microsoft överhuvudtaget ha en egen webbläsare? Är det värt (vidare)utvecklingskostnaderna i slutändan? Det är inte år 1995 längre -- det finns andra företag och organisationer som lyckats få fram bättre produkter.

Hur ska du annars bekvämt och enkelt ladda ner en annan webbläsare när du gjort en nyinstallation av windows?

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Malware Explorer

Skämtåtsido, tycker inte de behöver byta namn. IE är väldigt ikoniskt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

De kan ju gära som moderkortstillverkarna och döpa den till "Killer Assassin Stealth Army Deluxe Plus X-treme" Eller något så träffar de någ rätt bland målgruppen som fortfarande kan tänka sig att använda läsaren. Ett namnbyte i sig vore inte dumt faktiskt. Bara tänker på alla program med hårdkodade sökvägar som skulle behöva skrivas om ifall det skedde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Viliktotr:

Hur ska du annars bekvämt och enkelt ladda ner en annan webbläsare när du gjort en nyinstallation av windows?

Givetvis skulle de kunna skicka med någon annans webbläsare, som ex många Linux-distros gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Givetvis skulle de kunna skicka med någon annans webbläsare, som ex många Linux-distros gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte det skulle fungera, då måste de skicka med alla andra läsare. Annars blir det orättvis fördel för de tillverkares browsers som skickas med

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag bytte från IE till FF för en massa år sedan och var väldigt nöjd väldigt länge. Men så började FF strula med Flash plugin etc och jag ledsnade. Gjorde då bytet över till Chrome som blev min browser i ett antal år efter det.

För ca 2 månader sedan bytte jag tillbaka från Chrome till IE11. Främst pga av ökande problem med audio sync osv i Chrome. Hade inte kört IE på en massa år och hade ganska kraftigt negativa tankar om webläsaren, men IE11 fungerar som en dröm.

Blev MYCKET positivt överaskad måste jag säga. Det enda jag saknar är väl egentligen möjligheten att synca bokmärken etc etc med maskiner som inte kör Win8/8.1. Mellan W8.1 maskiner och WP8.1 syncar det perfekt.

Ska ta ett kik på FireFox igen då det är ett par år sedan den användes nu, det enda som är tråkigt är att FF inte finns till WP.

Min slutsats, IE har blivit en riktigt bra browser som inte förtjänar det dåliga rykte den en gång skapat sig.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

En T-Ford är inte samma bil som en Ford Mustang men likväl är det en Ford, så vad skulle namnbytet förändra?

Eftersom folk är långsinta så hade ett namnbyte kanske fått dem att inse att webbläsaren har förändrats.

Hade ford gjort ett antal dåliga modeller så hade det kanske varit bättre för ford att byta namn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av depalma:

Jag bytte från IE till FF för en massa år sedan och var väldigt nöjd väldigt länge. Men så började FF strula med Flash plugin etc och jag ledsnade. Gjorde då bytet över till Chrome som blev min browser i ett antal år efter det.

För ca 2 månader sedan bytte jag tillbaka från Chrome till IE11. Främst pga av ökande problem med audio sync osv i Chrome. Hade inte kört IE på en massa år och hade ganska kraftigt negativa tankar om webläsaren, men IE11 fungerar som en dröm.

Blev MYCKET positivt överaskad måste jag säga. Det enda jag saknar är väl egentligen möjligheten att synca bokmärken etc etc med maskiner som inte kör Win8/8.1. Mellan W8.1 maskiner och WP8.1 syncar det perfekt.

Ska ta ett kik på FireFox igen då det är ett par år sedan den användes nu, det enda som är tråkigt är att FF inte finns till WP.

Min slutsats, IE har blivit en riktigt bra browser som inte förtjänar det dåliga rykte den en gång skapat sig.

Jag tycker också att IE funkgerar alldeles utmärkt, använder det i jobbet tillsammans med Firefox.

Visa signatur

Stuff