Microsoft diskuterar namnbyte på Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Chrome36 stödjer inte nya modellen för text-rendering så på en 3200x1800 skärm med 200% zoom renderas text i 1600x900 och skalas sedan upp... Ser ut som skit, men detta är fixat i Chrome37 som just nu är i test-fas.

Man har tydligen också planerat att fixa den gamla “system clock tick rate” "buggen" i version 37 vilken har dränerat batteriet på chrome användares bärbara datorer i åratal.

Buggen skall ha varit inrapporterad redan 2010 men det är först nu den fixas.
http://www.forbes.com/sites/ianmorris/2014/07/14/googles-chro...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Hmm...tänk på ljuva 90-talet och Netscape Navigator, modem som lät så roligt och en bild som laddades up på "bara" några minuter. Sen kom Netscape-dräparen Explorer....Explorer fick väl dåligt rykte i och med 6:an. Men jag använder Explorer (den senaste) för det mesta och är faktiskt nöjd.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var jag med, men efter styggelsen "Australis" fick det bli pale moon istället. Riktigt nöjd och alla plugins funkar.

Ok, mig stör dock inte Australis nåt speciellt nu när jag vant mig. Pale Moon tror jag inte hört talas om. När jag kollade deras hemsida så såg jag att det var en Firefox klon eller vad man ska kalla det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, mig stör dock inte Australis nåt speciellt nu när jag vant mig. Pale Moon tror jag inte hört talas om. När jag kollade deras hemsida så såg jag att det var en Firefox klon eller vad man ska kalla det

Störs du inte av australis finns det egentligen ingen anledning att bry sig. Själv bytte jag eftersom man inte längre kan ha Tabs on Bottom. Och när jag väl installerat var det som en dröm. Browsern är 64-bitars och optimerad för nyare processorer så allt lagg som jag upplevde i firefox är borta. Inte för att det störde mig nämnvärt men ändå värt att poängtera. Men ja det stämmer att Pale Moon i stort bygger på Firefox-kod.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Störs du inte av australis finns det egentligen ingen anledning att bry sig. Själv bytte jag eftersom man inte längre kan ha Tabs on Bottom. Och när jag väl installerat var det som en dröm. Browsern är 64-bitars och optimerad för nyare processorer så allt lagg som jag upplevde i firefox är borta. Inte för att det störde mig nämnvärt men ändå värt att poängtera. Men ja det stämmer att Pale Moon i stort bygger på Firefox-kod.

Ok, kanske ska ta och testa den nån gång, men funkar 64-bit versionen överallt? typ bank

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag tycker Internet Explorer är ett suveränt namn på en browser. Dock synd att det tillhör just Internet Explorer.

Permalänk

Jag tycker dom kan döpa om den till browser downloader.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, kanske ska ta och testa den nån gång, men funkar 64-bit versionen överallt? typ bank

Jag har Nordea och för mig funkar det, vet inte hur det är med andra banker. Jävlas det kan man ju även modda UA-strängen via about:config så att det ser ut som man kör Firefox.

Flash och Java har 64-bitsversioner så där är det inga problem heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Tror inte det skulle fungera, då måste de skicka med alla andra läsare. Annars blir det orättvis fördel för de tillverkares browsers som skickas med

Det har i princip redan gjorts
http://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu

Skrivet av Sebbepojken:

Den här tråden i ett nötskal, inklusive de lama skämten och ordvitsarna. Ni som inte rört webbläsaren sen förra decenniet ska veta att ni inte tillför något överhuvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=lD9FAOPBiDk

Jag använder Chrome pga alla plugins jag kommer åt där, men är ändå medveten om att IE 11 är en fullt kompetent webbläsare. Och i Windows touch-miljö är IE den i särklass bästa webbläsaren du kan använda. I mobilmiljö är den inte att leka med heller.

Hahaha! Klockrent att det är en riktig reklam!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

ModernUI explorer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Lite förvirrat är att det finns Windows Explorer och Internet Explorer, ännu mera snurrigt är allt när man tagit lite Vodka Explorer.

IE i appläge är vansinnigt påkostad och snabb. Tyvärr är inte FFX det längre, riktigt sölig på långsammare enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har Nordea och för mig funkar det, vet inte hur det är med andra banker. Jävlas det kan man ju även modda UA-strängen via about:config så att det ser ut som man kör Firefox.

Flash och Java har 64-bitsversioner så där är det inga problem heller.

OK, jag har också Nordea. Jag tog ner x64 versionen (portabel) för att testa den. Ville ha på svenska så jag laddade ner tillägget, men trots att den är installerad så är det på engelska. Vet du hur man ska göra?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Eftersom MS cuttar och skalar bort i namnen på sina produkter borde det vara något bekant och basalt. Hotmail blev Live som blev Outlook. Så då borde IE bli MS Röj.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Vad är inte samma namn? T-Ford är bara vad den heter i folkmun, den heter egentligen Ford Model T och vips så blev det en Ford

Okej så säger man Ford model T istället, så blir det samma som Ford mustang?.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Explore Internet.. om de nu har skapat en bra version.. varför inte byta namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

OK, jag har också Nordea. Jag tog ner x64 versionen (portabel) för att testa den. Ville ha på svenska så jag laddade ner tillägget, men trots att den är installerad så är det på engelska. Vet du hur man ska göra?

Hittade det här. Har på Engelska själv så jag kan inte verifiera att det funkar men det borde det göra.

"To actually switch to the new language, you also have to make a configuration change. Go to the advanced configuration editor (type about:config in the address bar and press enter).
Find the setting general.useragent.locale which is set to "en-US" by default. Double-click it to change."

http://www.palemoon.org/langpacks.shtml

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hittade det här. Har på Engelska själv så jag kan inte verifiera att det funkar men det borde det göra.

"To actually switch to the new language, you also have to make a configuration change. Go to the advanced configuration editor (type about:config in the address bar and press enter).
Find the setting general.useragent.locale which is set to "en-US" by default. Double-click it to change."

http://www.palemoon.org/langpacks.shtml

Tack, nu funkar det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Tror inte det skulle fungera, då måste de skicka med alla andra läsare. Annars blir det orättvis fördel för de tillverkares browsers som skickas med

Nja -- livet är som bekant orättvis! Alla tillverkare har ju rätt att välja egna "underleverantörer". Ingen har mig veterligen klagat på att Linux Mint skeppas med just Firefox. Ett annat alternativ vore att låta alla nya användare själva få tanka hem en läsare från Windows Store.

Min poäng var verkligen inte att Microsoft borde lägga ner IE, blott att de skulle kunna göra det. Men det finns så klart ett mervärde i att skicka med en läsare, även om nu statistiken avslöjer att väldigt många inte är nöjda med IE och använder andra alternativ.

Det glädjer mig för övrigt att IE verkar fungerar bättre med W8. Min nuvarande arbetsdator med W7 blir närmast obrukbart seg så fort jag öppnar en endaste IE-flik...

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Den här tråden i ett nötskal, inklusive de lama skämten och ordvitsarna. Ni som inte rört webbläsaren sen förra decenniet ska veta att ni inte tillför något överhuvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=lD9FAOPBiDk

Jag använder Chrome pga alla plugins jag kommer åt där, men är ändå medveten om att IE 11 är en fullt kompetent webbläsare. Och i Windows touch-miljö är IE den i särklass bästa webbläsaren du kan använda. I mobilmiljö är den inte att leka med heller.

Absolut. Köpte en Windows tablet förra året. Som vanan trogen installerade jag Chrome automatiskt, men insåg rätt snabbt att de var rätt meningslöst. Internet Explorer är fruktansvärt mycket bättre på att hantera touch än vad Chrome är, så de är Explorer för hela slanten på den.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Väljer nog bort IE mest av gamla erfarenheter.. Kanske en reboot på namnfronten skulle göra nytta!
Webbläsaren e ju inte värd det dåliga ryktet längre iallafall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Inaktiv

Så nu blir det TVÅ namn att dissa från Microsoft gällande webbläsare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att själva namnet Internet Explorer är helt galet klockrent, tyvärr har det fått en dålig klang hos många, även mig själv. Så ett namnbyte kanske kan rädda det, tror de måste göra något mer än att bara byta namnet för att jag ska ge det en chans.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk

Internet Explorer är inte så pjåkigt, det har blivit bättre sen 6an bra mycket bättre

visserligen använder jag firefox men det är för att jag kör linux primärt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Märkligt att det här kommer på tal nu. IE har ju blivit betydligt bättre de senaste versionerna jämfört med ver 6.
Sen är det märkligt att så pass många svarade "Ja" på pollen. Varför skulle man vilja att Microsoft byter namn? Det är ju bara att förvilla konsumenterna.

Varför svarade "DU" ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Sen glömde jag även av att säga den följer ju inte w3c heller de får helt enkelt om de skall ha en ärlig chans
skriva om hela motorn så den följer standardena som andra redan gör:

http://code.tutsplus.com/tutorials/9-most-common-ie-bugs-and-...

Gäller det även nya IE ?

Kodar jag så kör jag standard, ser det skit ut på IE får användarna skylla sig själva att de använder en browser från helvetet. Även om det finns något fix kommer jag aldrig köra

<!--[if !IE]>

Skrivet av vaedehäfömupp:

Väljer nog bort IE mest av gamla erfarenheter.. Kanske en reboot på namnfronten skulle göra nytta!
Webbläsaren e ju inte värd det dåliga ryktet längre iallafall.

Sket man i standarder så länge och skapade den situationen vi hade på internet då f förtjänar IE sitt rykte.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag använder IE11 primärt för jag tycker den uppfyller mina krav på en webbläsare. Senaste tiden har jag testat både Firefox och Chrome för att testa men gick tillbaka till IE för jag är van att använda den, tycker det är svårt att hitta vart man hanterar/redigerar "Favoriter" eller bokmärken som det kallas i FF. Allt handlar ju om att jag inte orkat kolla hur man skall göra, för vid en snabb anblick är det inte så lätt som jag tycker det är i IE. Sen är ju IE absolut inte perfekt, kan tex inte spela BF4 med den och där har jag testat både Firefox och Chrome och föredrar FF. Har googlat massa på för att få IE att fungera att spela med men inget hjälper.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Intressant det där med standarder. Det är ombytta roller nu på mobilmarknaden, mobilsidor kodas med webkitspecifika funktioner. Senaste preview versionen av Windows phone kommer med stöd för dessa webkitfunktioner och en tag som gör så den ser ut som en Android för att inte kastas in på en extremt enkel variant av sidan.

Källa: http://blogs.msdn.com/b/ie/archive/2014/07/31/the-mobile-web-...

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om de ska byta namn tycker jag att de ska göra webbläsaren bra också.

Bullshit. Har du ens testat IE 11? De har gjort om webbläsaren från grunden. Har blivit enormt mycket bättre. Känns som folk upprepar sig konstant när den senaste versionen de testade var IE 6.

Permalänk
Medlem

IE 11 är helt okej, och helt i klass med andra webbläsare. Finns inte så mycket att klaga på där längre förutom att jag personligen inte tycker om IE. Dock så har jag öppnat upp ögonen för Opera och jag gillar den skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, kanske ska ta och testa den nån gång, men funkar 64-bit versionen överallt? typ bank

Enda anledningen till varför Mozilla inte anser det lönsamt med att pusha ut en renodlad 64bit version är mycket på grund av att det krävs lösningar på andra viktigare punkter. Sedan handlar det mest bara om hur mycket mängd minne som kan hanteras och väldigt många användare använder det inte helt fullt ut samtidigt som Mozilla minskar mängden minne som firefox behöver använda.

När jag anser om IE så tycker jag MS behöver förbättra vissa punkter som till exempel JavaScript motorn och bättre användarvänlighet. IE är idag bättre än för ändå behövs det mer samt varför måste man använda det jobbiga modern ui versionen på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com